Hangár: Big Ceres E – změřený pohon

Big Ceres E POhonSeriál o přípravě Big Cerese E na zálet se velmi pozvolna blíží ke svému adrenalinovému vyvrcholení. Do záletu sice stále ještě zbývá zhruba měsíc a půl, ale všechny komponenty jsou již pohromadě, a tak mohlo proběhnout otestování a změření navrženého pohonu. A výsledek? Na jedničku s hvězdičkou.

V minulém článku jsem se zmínil, že Dalibor dokončil sestavení pohonné baterie 10SA123, a že nyní pouze čeká na vrtuli RFM 20×13, se kterou bude moci na HiBoxu změřit pohon do Velkého Cérese v praxi, respektive v obýváku. Česká pošta zafungovala, vrtule dorazily a Dalibor provedl měření téměř s nasazením vlastního života. Ono nechat roztočit lopatu 20×13 s příkonem přes 2kW v obývacím pokoji již vyžaduje notnou dávku statečnosti. Kdo vyzkoušel, ví, o čem mluvím.

Merici pripravek

Ještě nyní mi v uších zní jeho nadšený hlas, kdy mi téměř v euforickém opojení líčil do telefonu právě naměřené hodnoty. Stačí si rozkliknout graf z HiBoxu a hned je jasné, že nadšení bylo zcela na místě. Při průměrném proudu 65A a příkonu 2kW točí vrtule nějakých 6000 otáček za minutu se statickým tahem 6.5kg. Špičkové hodnoty jsou ještě o 9A, 200 otáček a 500g tahu vyšší. Při odhadované letové hmotnosti 4.5kg to vychází na velmi slušných 470W/kg. Již nyní je jasné, že Velký Céres půjde kolmo až do nevidím rychlostí minimálně 25m/s.

HiBox měření

Na testovacím přípravku nepanují stejné podmínky jako v trupu. Baterie jsou ofukovány proudem vzduchu od vrtule, ale i tak byly po ukončení měření pouze vlažné. Jejich změřená teplota činila 35 stupňů a obdobně na tom byl i motor. Budete-li mít někdy příležitost, nechte si vyprávět, jak při testování „na ostro“ v trupu, se pod proudem vzduchu venku před domem ohýbaly stromky a kytičky vyskakovaly z hlíny :-)

Big Ceres Baterie

A nebyl by to snad ani Dalibor, kdyby již nyní nezačal přemýšlet o tom, jak motoru ještě víc naložit. Podle posledních informací už ví, jak do trupu dostaneme i 12 článků A123 baterií. Ale na to je samozřejmě ještě dost času. Nejprve musí proběhnout zálet, který se úspěšným otestováním navrženého pohonu zase o pořádný kus přiblížil.

Signature
Související odkazy:
Hangár: Big Ceres E – úvod
Hangár: Big Ceres E – výbava
Hangár: Big Ceres E - motor
Hangár: Big Ceres E – vrtule
Hangár: Big Ceres E - baterie
Hangár: Big Ceres E - Nekrolog

Komentářů k příspěvku „Hangár: Big Ceres E – změřený pohon“: 5


  1. 1 Dzordzik

    Tož to je dobré toto :D Už se těšíme na další článečky, pěkně ti to píše.

  2. 2 m.v.

    Z toho beha mraz po zadech :-) Uz se tesim, az to uvidim v akci nazivo :-)

  3. 3 PiNa

    Někomu běhá mráz po zádech a někomu začíná být dost divně okolo žaludku při představě, že to bude řídit :-)

  4. 4 Abu

    Ja si myslim ze to pujde ridit uplne vpohode, urcite bude vsechno perfektne rovny a bez vuli a ten vykon… no tak to proste poleti nahoru trosku svizneji, zase je to velky, bude to dobre videt. :-)
    Jen na pristani bych si nechal hodne mista, precejen nez budou serizeny brzdy, prvni pristani nemusi byt zrovna k noze…. Ale v Rakovniku to asi bude bezproblem.

  5. 5 Anonymní

    Ani ne tak divně od žaludku jako spíš takové to mrazení v zádech …

Přidat komentář






TOPlist