Dion rekordman – 289km/h

Hotliner DionNejuhlíkovatější z uhlíkem prošpikovaných Dionů o víkendu o pověstný fous nepřekoval při průletu magickou hranici 300km za hodinu. K tomuto, na první pohled, šílenému kroku se odhodlal Petr Makový a pro měření rychlosti použil GPSku.

Právě on je totiž majitelem pravděpodobně nejpevnějšího Diona, který byl kdy vyroben. Při jeho výrobě se na uhlíku rozhodně nešetřilo a o jeho kompletaci se postaral Dalibor Štěrba. Při stavbě použil ověřený pohon (Neu 1509/1Y/6.7S, 6S1P A123, Jeti 125A, RFM 16×17) a protože již dopředu tušil, že to takhle dopadne, dal si při stavbě Diona opravdu záležet a nic neponechal náhodě.

Vlastní měřený průlet proběhl standardním způsobem. Dion byl rozjet kolmo dolů pod motorem z výšky půl kilometru, ve správný okamžik pilot vybral a prolétl měřený úsek. Napsané to vypadá triviálně, ale od pilota tento manévr vyžaduje nemalé zkušenosti a samozřejmě nervy jako ze železa.

Technické detaily měření včetně fotografií naleznete na stránkách Electro-Teamu. Závěrem nezbývá než pogratulovat a držet palce, aby to příště již vyšlo.

Signature

Komentářů k příspěvku „Dion rekordman – 289km/h“: 4


  1. 1 Ivo Makový

    Tak, tak. Celkem triviální záležitost…. :o)
    Ale Dion reagoval naprosto okamžitě, bez prodlevy, přesně podle kniplů, takže se kluk zase až tak moc nebál. Na rozdíl ode mne.
    Jen na doplnění, vůbec jsme nechtěli pokořit 300 km/hod. Nikdy bych si netroufl tvrdit, že tohle Dion bez problémů vydrží. Měli jsme v plánu pouze vyzkoušet, jak vypadá oněch Daliborem avizovaných 240 - 250 km/h v průletu. Samo, že jsme čuměli jak puci, když jsme na displeji našli oněch 289 km/h. GPS odesílá “on line” signál po 0,5 sec., takže nezbývalo nic jiného, než po sestupu udržet éro v horizontu minimálně po dobu 1,5 - 2 sekund, aby . No a výsledek znáte. Jaká je tolerance tohoto měření? Nevím. Ale nešlo o nějaký rekord, to byla jen zkouška.
    Pár fotek je na www.lmkkrnov.cz u Petra

  2. 2 Železný Mojmír

    Přátelé blahopřeji! Velmi slušný výkon! A alespoň přestanou dohady o tom, kolik “to” může letět. Dle Altiho 2 umí můj Ion new pro + bez problémů cca 150 - 180 km/h v sestupu (bez motoru) a je to už celkem příjemný fičák. Tím pádem si ale umím představit, jaký to musí být hukot, když mastí Dion skoro 300 km/h. Je to určitě obří nápor jak na konstrukci Diona, tak na serva a kvalitu provedení náhonu kormidel. O nervech pilota se snad ani není třeba zmiňovat :o). Fakt paráda !!

  3. 3 Jiří Ostarek

    ad Tak, tak. Celkem triviální záležitost…. :o)
    Chlapi, vy jste opravdu blázni křížení s mutanty a se srdcem v ledu. ;-)

  4. 4 Dalibor

    Jen tak pro zajímavost.Otáčky na vrtuli ,při rozjetí na 289km/h jsou 11500..Nutno zdůraznit,že se jedná o vrtuli 16/17 neboli 400/425mm.Otáčky na motoru zase 77050.Počet komutačních pulzů na regulátoru 308200…..Tohle vše když si člověk uvědomí tak jsou to úchvatná čísla….
    Jen je třeba doplnit,že jen díky poměrně malému proudu to regulátor přežil.Mastery právě v tomto režimu bouchají..když se spojí velké proudy (např u 1512/1D..což je motor s vysokým kV.kde proudy 200 až 300A jsou už dnes u fajek běžné..) s vysokým komutačním kmitočtem -tak je to vyloženě ruleta kdy regl bouchne.
    Naštěstí pohon v Dionovi je laděn na 6SA123…kde rozumné využitelné proudy dosahují max 115A.Riziko je tím o dost menší.
    Dalibor

Přidat komentář






TOPlist