Hangár: Ceres F3B E - celouhlíkový skvost

Ceres F3B ETéměř nekonečné čekání je u konce. V pátek dorazila zásilka z nejočekávanějších. Při své cestě do Německa na závody F3B se v Praze zastavil Jirka Baudis a osobně mi přivezl jednoho z prvních závodních Ceresů F3B s novým elektro trupem. Po osazení pohonem z Big Boba to bude raketa.

Když jsem tenkrát, těsně po skonu Big Boba, zvedl telefon a zavolal do Baudis Modelu, abych co nejrychleji objednal nového Big Cerese E v té nejpevnější verzi, neměl jsem sebemenší tušení, že vše nakonec dopadne úplně jinak. Jirka měl sice k okamžitému odběru rovnou dva kousky, ale žádný z nich nebyl v plně uhlíkové verzi.

Ceres F3B E

Výrobní kapacita plná, termín dodání nejistý. Byl jsem z toho hodně smutný a muselo to na mne být poznat, protože mi Jirka místo nového Big Boba nabídl jednoho z prvních závodních Ceresů F3B s elektro trupem. Tento byl navržený podle Daliborovy specifikace tak, aby se do něho vešel Neu motor 1512 s deseti články A123 baterií v řadě. Tedy přesně ten samý pohon, který mi zbyl po Big Bobovi. V rychlosti jsem to probral s Daliborem a po jeho souhlasu rovnou objednal odlehčenou full carbon verzi v klasickém bílo-červeném provedení s červeným trupem. Sice jsem donedávna neměl červenou barvu na modelech vůbec rád, ale nejen proti modrému nebi je vidět nejlépe. Oněch 376m vytočených v termice s Ocelotem E (rozpětí 1,47m) s bílo-červenými pruhy mne přesvědčilo o tom, že lepší barevné kombinace jednoduše není.

Zpočátku jsem byl trochu zklamaný, neboť závodní Ceres má téměř o půl metru menší rozpětí, ale stačilo si uvědomit, že bude také o dost lehčí, tudíž s ním pohon z Big Boba pořádně zacvičí a hned jsem se cítil o něco veseleji. Na skutečnost, že se jedná o špičkový závodní model, který se pravidelně na F3B soutěžích umisťuje na předních místech, jsem v tu chvíli ani nepomyslel.

Ceres F3B E

To mi došlo až ve chvíli, kdy jsem minulý pátek od Jirky Baudise tento skvost přebíral. Se slovy „Tak tady máš ten nejlepší kus nábytku, který vyrábíme.“ mi předal dvoudílné křídlo, elektro trup a výškovku (vše zabaleno v hliníkových termo obalech). Samozřejmě nechyběla ani spojka křídel a potřebná bižuterie v samostatném pytlíku. Popřál nám s Daliborem hodně štěstí při stavbě i při záletu a pokračoval dál do Německa na závody.

Ceres F3B ECeres F3B E

Hodil jsem Cereska do auta a vyrazil na chalupu. Zde se ukázala jeho první výhoda oproti Big Bobovi. Ceres F3B E se v pohodě vejde na přední sedadlo spolujezdce a nezabírá polovinu Fabie Combi, jako zabíral Big Ceres E. Stejně mám ale v plánu koupi rakve na střechu pro snadné a bezpečné převážení. Na tu však dojde až po úspěšném záletu.

Ceres F3B E

Na chalupě jsem v klidu Cerese sestavil. Kvalita jeho provedení mi doslova vyrazila dech. Nejenže do sebe všechny díly absolutně přesně pasují a všechno lícuje jak má, ale jako celek téměř nic neváží a jeho pevnost jak v krutu, tak v ohybu je neskutečná. Hold závodní F3B brus v nejlepším z možných provedení.

Ceres F3B ECeres F3B E

Cvaknul jsem pár fotografií a podrobil Cerese detailní kontrole. Hledal jsem sebemenší chybičku, kaz, špatnou barvu, bublinky, nerovnost … zcela marně. Provedení je jednoduše maximalisticky dokonalé. Nerad používám až takto silná slova, ale v případě tohoto modelu nemohu jinak. Jirka Baudis se vytáhl a když říkal něco o tom, že lépe to již nejde, měl naprostou pravdu.

Jak už jsem zmínil, do Cerese půjde výbava z Big Boba. Motor Neu 1512/1.5Y/6.7F plus 10S1P A123 (v řadě s možností ohybu v polovině) plus Jeti Hacker Master 70 Opto (ona vylepšená verze) plus vrtule RFM 20×13 a klasický RFM trámec. Po zkušenosti s Big Bobem jej nejprve podrobíme zátěžové zkoušce a teprve potom jej osadíme do letadla. Zrušit druhý model na prasklý šroubek v trámci, to už bych asi nepřežil.

Ceres F3B ECeres F3B E

Klapky i křidélka osadíme digitálními servy Airtronics. Do motýla se bohužel nevejdou, neboť je navržený tak, aby serva byla co nejblíže pákám a prostoru je tam velmi málo. Počítá se servy o velikosti 22×11mm, což splňují HS65MG. Sice to nejsou digitály, ale jsou to ověřená a velmi kvalitní serva, která se svými vlastnostmi digitálům velmi blíží. A je nutné vzít v potaz, že rozhodně nemám a nebudu mít závodní ambice. I když … stačí objednat F3B trup a naviják a … to by mi ale doma naštěstí neprošlo.

Jediný problém představuje přijímač. Při navrhování trupu se na něj pozapomnělo a výsledkem je, že PCM přijímač RS10DS od JR se do trupu nevejde ani po odstrojení z plastové krabičky. Jedinou náhradou je SMC-19-DS od Graupnera s krystalem.

Toliko k plánované výbavě. Po praktickém ověření pohonu v Big Bobovi je dnes již jasné, že Ceres F3B E s ním půjde kolmo minimálně 30m/s. Nyní je to na Daliborovi, kterému jsem svého nového mazlíka hned v neděli odvezl do Rakovníka. Byl z něho ještě více nadšený než já. Zde jsou jeho dojmy sepsané na diskuzi MojeHobby:

Teda řeknu ti, tohle není model, ale umělecké dílo. Já jsem z něj naprosto grogy. Když Baudis říkal, že líp už to neumí, tak jsem si pod tím představoval leccos, ale to, co mi dneska přivezl Marťas, to se nedá popsat. Naprosto, ale naprosto dokonalé křídlo. Ten nápis mi není jasné, jak jej dokáží udělat. Že má Rudi jeho www stránky na křídle Surprise - super písmenka, ale ten na Ceresu je složený z kvanta slaboučkých linek. Proti ostrému světlu na křídle není jediná ani mikro nerovnost, má to dokonale lesklý a jednolitý povrch. Odtokovka na 150cm ocelovém pravítku lícuje tak, že neprosvítá světlo. Navíc je to strašně lehoučké, ale pevné jako beton. To samé platí o trupu, torzní pevnost čumáku (i když má otevřenou kabinku) … fantazie. Naprostá jistota, že to bude super mega děsně výkonné. Bože to je mašina. Konečně, konečně tu mám mašinu, kdy není pochybnost, že nic lepšího na planetě není.

Půjde-li vše podle plánu, mohl by být zálet do měsíce a už se moc těším, až tohoto krasavce budu mít na kniplech. Big Ceres E patří minulosti, ať žije Ceres F3B E.

Signature
Související odkazy:
Ceres F3B E - zálet a ladění

Komentářů k příspěvku „Hangár: Ceres F3B E - celouhlíkový skvost“: 24


  1. 1 Roman

    Ještě to nemáte ani postavené a mě už teď běhá mráz po zádech!

  2. 2 jurajM21

    ahoj…tak na letovú premiéru tohoto modelu sa ozaj teším….Sledoval som Tvoje rozprávanie o Big Ceresovi, alias Big Bobovi…a musím sa priznať, čítanie Tvojich príspevkov bolo (a je) často balzam na moju vetroňársku dušu:)…Dúfam ale, že história sa nezopakuje a prajem Ti veľa šťastných letov s týmto kúskom…Ďuri

  3. 3 Aeskulap

    Já Ti dám patří minulosti, při takovéto rychlosti obnovy letového parku, si budeš muset zaplatit nějakého vývojáře aby dělal solo jen pro tvou potřebu :-)
    Dan

  4. 4 PiNa

    Dane,

    neboj, nejen já chci věřit, že to byla na hóóódně dlouho poslední obnova letovýho parku. Toto éro je splněný sen se vším všudy. Pokud by mne nechytlo, což se určitě nestane, tak nic jiného není a mohl bych s modely skončit.

    Big Ceres E je srovnatelně dobré éro, o tom žádná, jenom jsem ho v myšlenkách už pohřbil a naplno se věnuji novému mazlíkovi. Mám totiž takové tušení, že o něco lépe uspokojí mojí touhu po rychlosti a po bezlimitním poletování :-)

    Martin

  5. 5 pavel

    Pekne!
    Teším se, ze ho nekdy privezes na becka, abychom ho pekne protahli :-))
    Pavel

  6. 6 Anonymní

    Tyjo nechti do toho mluvit, ale ty 65ky hiteci bych na motejla urcite nedaval,ale asi je tam hodne malo mista coz??
    P.
    ¨

  7. 7 Dalibor

    Re..Anonym
    Větší servo se tam prostě nevejde. A i to HS65MG je tam na desetiny mm. A pro mně je hlavní spolehlivost.Vem si, že HS65HB nebo MG létají ve většině Dionů na Neu, co znám a bez problémů. Prostě s nimi jsou alespoň nějaké zkušennosti. Ale když začneš pátrat po stejně velkých digitálech např od Futaby … tak jsou velmi rozporuplné informace. A jen pro objasnění, co je dnes kvalita a co ne … na vlastní oči jsem viděl jak vyhořelo celé křídlo osazené Volzy. Pak jsem tato serva i rozebíral. No a rázem mě přešly iluze o pravé německé kvalitě (ještě navíc draze zaplacené) … to jen pro objasnění, proč HS65MG jsou ve hře..

  8. 8 Anonymní

    Ahoj vetší prostor pro serva by v celkovém vzhledu zadní části cerese hodně zkazil výsledný vzhled do nepekne nateklé bobule a čistota by byla fuč.

  9. 9 Tom

    Ahoj, co jako přijímač dát od JR R770S je to 7 kanálů plus jeden na baterky,SPCM s rozměrama 15×25x47 mm a hmotnost 20g. Ten by se tam nevešel?
    Jinak nad těma HS65 bych taky jěště zapřemejšlel. Přeci jen Ceres není Dion, je větší a rychlejší, byla by to škoda.

  10. 10 PiNa

    Tome,

    R770S se sice vejde, ale RS10DS je kvalitnejsi prijimac. Dalibor jako obvykle nezklamal a nakonec vymyselel, jak jej tam vmestnat.
    Takze je alespon o problem min :-)

    Co se tyka serv, v tehle velikosti toho moc na vyber neni a kdyz si projdes zahranicni fora, tak zjistis, ze prakticke zkusenosti jsou velmi ruznorode (Futaba, Hitec). S HS65MG mame zatim ty nejlepsi zkusenosti, tak proto prave tyto.

    Martin

  11. 11 Tom

    Já ten R770S lítám ve FuriuV a žádnej problém (ťuk ťuk..) Ale pokud už to máte, tak jedině dobře.

    A serva se uvidí při nějákým rychlejším průletu ;)

    Tom

  12. 12 PiNa

    RS10DS a SMC-19-DS má, na rozdíl od R770S, dvojí směšování. Tak proto :-)

  13. 13 Dalibor

    re..Tom..
    Na rekordním Dionovi jsou na křidélkách taky HS65HB(u Cerese bude MG) a těch o fous 300km/h už letěl Dionek mnohokrát.A když srovnáš velikost kormidel na VOP..Cerese a křidélka Diona..tak fakt strach nemám.

  14. 14 PiNa

    Sehnat HS65MG za dobrou cenu je už delší dobu problém, tak jsme je nakonec (po zralé úvaze) nahradili digitály JR DS385. Při ceně cca 24USD za kus nebylo co řešit. Čas ukáže, zda to byla dobrá volba… :-)

  15. 15 NePiNa

    Motejl - dávno elegantně vyřešeno foto mohu poskytnout serva od vyrobce co se krásně vlezou a neroztřepou se na mekych pakach křidélek při pruletu.

  16. 16 PiNa

    Jestli můžeš, pošli fotku na můj mail, ale pokud myslíš tu samou “prasárnu” ;-), jakou udělal Bob ze Soaringu, tak to opravdu není elegantní a rozebíratelné rešení. Představa jak vybrušuju zaepoxydovaný servo se strženýma převodama není nic pro mě.

    Daliborovo řešení nakonec vypadá takto. Náhony jsou řešené uhlíkovými 4mm tyčkami. Sice trochu pracnější, ale v pohodě rozebíratelné a vliv na pevnost trupu je prokazatelně nulový.

  17. 17 NePiNa

    Koukam že Bob se nechal inspirovat akorát má starší verzi bez servoramečků pro zástavbu v ocase :-).

  18. 18 NePiNa

    Daliborovo řešení dobrý, ale pokud servopáky nemaj sílu 2 mm tak to v poho uklepe - vřele doporučuji upravit servo kotouče aby bylo masa více a místo na to má habaďěj.Páč je v zemi hodně zbytečně pohřbenejch kusů kvůli špatně zvolené servopáčce - tenké utřepané.

  19. 19 NePiNa

    Jinak celý E ceres je osazen dle doporučení výrobce a to jak řešením tak doporučenými servy.

  20. 20 m.v.

    2 NePiNa: Me z tech micro serv pod motylem tedy beha mraz po zadech hlavne z duvodu spolehlivosti. Jaky serva tam Baudis doporucuje? A jak vychazeji vychylky na klapkach motyla, pri tak kratke pace na servu?

  21. 21 NePiNa

    Na motejla jsou 2x futaba digi S 3157 a výchylky na motejlu + - 12 mm, ale bohatě stačí + - 10 ceresy mají vsechny páky kratké max. 8 mm osově vzhledem k maximální využití dráhy serva při nejmenší páce serva a výchylek flapů a křidélek, taky pevnost plastových pák hraje roli a to je nutnost!2 mm síly páky je minimum tyhle kusy echt nábytku fungují na hranicích techniky a vše je vyladěno do extrému tak jak ve Formuli 1-teda myslím té větroňářské.

  22. 22 NePiNa

    Oprava překlikl jsem se serva motejlu digi Futaba S 3156.

  23. 23 Juraj

    zdravím
    chcem sa spýtať, kedy bude niečo nové o Ceresovi F3B E. Od avizovania jeho stavby uplynula už dosť dlhá doba a ja som nedočkavý, kedy sa dočítam niečo nové:) dúfam, že už čoskoro. Inak držím palce.
    Juraj

  24. 24 PiNa

    Ahoj,

    letadlo je už delší dobu hotové, čeká se na zálet. Respektive na to, až bude čas. V životě jsou situace, kdy musí jít “letadýlka” stranou, a proto to zpoždění. Ale už to snad nebude dlouho trvat a bude report ze záletu i s videem.

    Martin

Přidat komentář






TOPlist