Pozor na ACCUSW 4 od MGM Compro

ACCUSW 4Kamarád Michal ‘Klobouk’ Doležílek staví model Blaníka s rozpětím 3,5m. Pro zajištění bezproblémového a spolehlivého napájení palubní elektroniky si za necelých 1000Kč pořídil procesorový přepínač záložních baterií ACCUSW 4 od firmy MGM Compro a při jeho bližším ohledání se nestačil divit.

Stavím model Blaníka z polotovarů (cca 3,5m - 5kg, trup laminát, křídla PS, dýha … prostavěno cca 200 hodin) a přemýšlel jsem o nějakém záložním zdroji. U jiných, hlavně elektro-strojů (okolo 2kg) jsem používal malý cca 350mAh Lipol 1S článek spolu s BEC propojený Schottkyho diodami v jednom pouzdru. Funkčně pro mne dobré a bezproblémové.

Když jsem totéž aplikoval v akrobatu se spalovákem, kde je 4 článek NiCd, a tedy pro mne potřeba nějakým způsobem sledovat stav baterií před startem, začal mi vadit úbytek napětí na Schottkyho diodě. Ne snad z provozních důvodů, ale indikátor napětí AKU s LED zařazený za diodu potom ukazuje při pohybu serv, že je vybito.

Rozhodl jsem se tedy vyzkoušet výrobek firmy MGM Compro ACCUSW 4, který podle informací v diskusích funguje spolehlivě. Když dorazil, začal jsem uvažovat o testování spolehlivosti tohoto přepínače. Co se stane, pokud se zastaví program v procesoru? Připojí se alespoň jeden zdroj? Jak tuto situaci řeší výrobce? Bude to spolehlivé? Rozstřihl jsem tedy bužírku, abych si prohlédl obvodové řešení analogové části a čekalo mne nemilé překvapení…

ACCUSW4

Mezi přívody jednoho zdroje je na desce usazena docela velká kapka cínu a na druhé straně desky je malých kapiček spousta. Jeden z kabelů je připájen velmi neesteticky, možná i nespolehlivě. Když pominu estetické hledisko, kapičky cínu se mohou uvolnit a způsobit někde ve výrobku zkrat - například mezi nožkami procesoru. Uvolnění kapek cínu za letu se spalovacím motorem považuji za pravděpodobné. Pak může následovat odpojení obou akumulátorů, pád stroje, možné hmotné škody, možná zranění,…

ACCUSW4

Provedení přepínače tedy působí dost neseriózně a neodpovídá proklamacím na webu MGM-compro o špičkové kvalitě výrobků. Výrobek i výrobce tedy u mne pozbyl důvěry a to nejen co se týká té “elektro-mechanické” spolehlivosti, ale i filozofie návrhu a softwaru. Je to sice jen pocit, ale dá se předpokládat, že pokud někdo odbude výstupní kontrolu, může odbýt i testování softwaru a prototypu. To, že už nedám ACCUSW4 do žádného svého letadla, je nyní už jisté, ale stále zbývá nevydařená investice a ostatní nic netušící modeláři. V závěru svého zkoumání jsem našel na www.mojehobby.cz i popis situace, kdy toto zařízení odpojilo obě plně nabité baterie !!!!

Nejspíš jim asi utekl z výroby nějaký “učňovský kus”, říkám si při fotografování a čekám na vyjádření od pana Dvorského ke kvalitě pájení. Žádám také odstoupení od kupní smlouvy (nákup na internetu), přesto, že jsem drze rozstřihl bužírku. Předpokládám omluvu. Zaříkání, že se to stává maximálně jednou za 10let… , dále nabídku perfektního kusu (aby výrobce nemusel vracet peníze) a ujištění, že se jedná o nejspolehlivější výrobek na planetě.

K mému nemalému překvapení se mi dostává pouze vysvětlení, že výrobek je pájen cínovou vlnou za použití bezoplachového tavidlla a kapky jsou přirozeným důsledkem této technologie a navíc že tyto kapky jsou fixované a tudíž se neuvolňují. Kdo někdy držel v rukách model s běžícím benzínovým motorem, toho toto tvrzení asi příliš neuklidní.

Výrobce nakonec přistoupil na vrácení peněz a to i přesto, že jsem do zařízení zasáhl s tím, že si odečetl 100 Kč za uvedení výrobku do původního stavu. Asi cena za novou bužírku, kterou jsem drze rozstřihl. A dobře jsem udělal a udělám to velmi rád i příště. Pro jistotu si svůj ACCUSW zkontrolujte i vy.

Michal ‘Klobouk’ Doležílek

Komentářů k příspěvku „Pozor na ACCUSW 4 od MGM Compro“: 9


  1. 1 Insider

    Pan Dvorsky ma v zasade pravdu - pri bezoplachovem pajeni vznikaji kulicky ale ne koule jako na ty druhy fotce. Pricina je jasna - hodne pajeci pasty. Cely plosnak vypada jako by ho nekdo s prominutim poblil. Mozna to byl zmetek dopajeny rucne. Nevim ale nikdy nemel opustit firmu. Ze ho Dvorsky jeste obhajuje svedci o jeho neserioznosti.

  2. 2 Jirka

    Pokud se jedná o napájení větroně (i když většího a těžšího), stojí za zvážení, jestli použití jakéhokoliv zařízení tohoto typu paradoxně nezvyšuje riziko havárie. Ve větroni nedochází k vibracím a pokud si občas zkontrolujeme vybíjecí křivku baterií, nemá se vlastně co pokazit. Osobně se domnívám, že kvalitně spájený akupak s dvojitým vedením silikonovými vodiči do přijímače a případným samostatným vedením napětí k servům má dostatečnou spolehlivost. Věci jako vypínače, přepínače zdrojů atd bývají právě častou příčinou havárií.
    Modely na spalovák jsou ale jiná kapitola.

  3. 3 Libor

    Jirko,
    nesouhlasím s tvým vývodem “Ve větroni nedochází k vibracím a pokud si občas zkontrolujeme vybíjecí křivku baterií, nemá se vlastně co pokazit.”. Technicky vzato máš pravdu, ale opomíjíš lidský faktor. Nalétal jsem s větroni opravdu hodně hodin. Mám dvě baterky připojené přes výše zmíněný přepínač. Nikdy mi neodešla baterka, nikdy se neulomil drát. Ale dvakrát se mi stalo, že jsem přistával a rádio jelo už na záložní baterku. Prostě jsem hlavní baterku vylítal. Jednou to bylo kvůli tomu, že na letišti vypadla v noci elektrika a já nemohl aku po prvním dnu létání dobít. BVlbě jsem si spočítal odlétaný čas. Podruhé jsem se zapomněl při létání na svahu, kde je odběr vyšší a já si to neuvědomil. Bylo to jen dvakrát z opravdu mnoha a mnoha letů, ale roflákal bych eroplán. Ne z technických příčin, ale z vlastní blbosti. Vlastní přepínač se v mém případě ukázal jako spolehlivý, pravděpodobnost závady aku malá,

  4. 4 Jirka

    Souhlasím s Tebou Libore, že riziku “lidského faktoru” se asi nikdo nevyhneme. To co popisuješ, se může stát (a stává se) skoro každému. Toto riziko si uvědomuji a snažím se ho minimalizovat zapojením palubního hlídače napětí s akustickou signalizací (mě se osvědčil Graupner Voltspy MC 4 MC) Na svahu si občas prolétnu kolem sebe, a párkrát se mi opravdu také stalo, že pípák hlásil slabé baterie. Je to ale věc, která je zapojená až do přijímače, takže její případná porucha nevyhodí napájení přijímače. Do svahových speciálů s trupem tvaru koště se nic jiného ani nevejde. Použití accuswitche jsem do většího větroně také zvažoval, ale protože jsem byl na Rané svědkem pádu velkého nového větroně právě na totální výpadek accuswitche (už nevím, co to byl za typ) upustil jsem od toho. Mám zkrátka obavy dávat cokoliv mezi baterie a přijímač.
    Pravda je, že při létání v termice není pípák z modelu slyšet. Tato alternativa se dá řešit použitím např. SKY Assistentu, který mimo jiné hlásí na zem i napětí přijímačových baterií a je opět zapojený do přijímače. Jeho cena je pravda někde jinde, než accuswitch, ale zase má mnoho jiných funkcí důležitých pro plachtaře.

  5. 5 Rodzr

    Nedá mi to, přestože se diskuzí neúčastňuji, abych nereagoval.Píšu zásadně o svých osobních zkušenostech. Uvedený ACCUSW od MGM v různých verzích používám již více než pět let jak ve větroních tak i ve dvou vlečných na benzím ( Titan 38 a ZDZ 40 ). Za uvedenou dobu mého skotačení ( jsem takový blázen co si zapisuje letový čas, nabíjení atd… )jsem nezaznamenal jediný problém s tímto výrobkem. Je pravdou, že velmi pečlivě si zhotovuji kabeláž v letadle, vybírám si kvalitní accu s velkou kapacitou, používám kvalitní konektory a vždy před zabudováním ACCUSW jsem si odzkoušel jeho funkci. Je pravdou, že nikdy mě nenapadlo výrobek zkoumat z pohledu kvality zpracování - ostatně ani tomu nerozumím. Osobně však jsem s ACCUSW neměl jediný problém - pokud jsem létal na 35 MHz.Paradoxně jsem totálně zrušil ASW 27 ( 4,6 m ) když jsem chtěl ještě vylepšit bezpečnost a zakoupil jsem Power manager ze z Plzně. Po půl hodině létání výpadek a pád z 200m… Sice jsem si vymohl aspoň výměnu zařízení, ale model jsem si musel opravit za své… Prý se něco zahřálo a začalo kmitat jinak než mělo…
    A proč to všechno píšu. Každé technické zařízení se může pokazit a s rostoucími modely a s důrazem na bezpečnost je předcházení mimořádkám čím díl důležitější. Když však mnohdy vidím, v jakém stavu mají mnozí modeláři elektroinstalaci, jak mají vedeny kabely přes přijímač , ožvejkané konektory atd… bojím se, že žádné přídavné zařízení nazvýší bezpečnost - a pak je nejjednodušší vinu hodit na nějaký výrobek…Málokdo si totiž po havárce zjistí skutečnou příčinu - a zaručené zprávy jsou tu…viz to nejsou ruce, nýbrž rušení…
    Ale k mému problému s ACCUSW - vloni jsem přezbrojil na 2G4 a vše bylo jinak. Při kontrole přepojování ACCUSW jsem zjistil, že při přepojení z jednoho accu na druhý, dojde k výpadku soupravy na cca 2 sekundy - no a stát se to někde nad zamí… Podotýkám, že na 35 MHz se to nestává. Po telefonátu do Zlína jsem také nebyl zrovna nadšen. Prý se s tím nesetkali a ať si tam připájím nějaký kondik… ACCUSW v systému 2G4 jsem vyřadil. Od té doby testuji napájení palubní části 2-mi LiPo tak i LiFe ve spojení s výrobky českých výrobců a neobjevil se nejmenší problém..

  6. 6 Dalibor

    re..Rodzr
    S tím přechodem na 2.4 jak vidíš - to přináší věci nové a zkušenosti nepřenositelné. Ono, že ti to vytuhlo na 2s, je vcelku normální, jen by výrobce ala MGM k tomu měl přistupovat jako profík a né, že to neznají. Protože to je tak, že při snížení napětí pod určitou hodnotu (u každého systému na 2.4Ghz jinou) dojde k resetu procesoru. U 35Mhz to je ale 64ms … refresh. To nejsi schopen ani uvidět. Jenže u 2.4 díky tomu, že přenáší datové pakety s informacema, je refresh mnohem delší. Zatím nejkratší ho má Jeti … cca 100ms a nejdelší Spektrum … cca 2-4s. Což už je průšvih. No a jistě už tušíš, kde je ten problém … u 2.4 i seberychlejší přepnutí prostě procesor resetne. A protože je to zařízení již na trhu dlouho, tak silně pochybuji, že tohle u MGM vůbec řešili formou updatu … jenže v tomto případě by museli updatovat hardware.

  7. 7 Rodzr

    re: Dalibor
    Díky za objasnění záhady, ještě, že jsem se nepouštěl do žádných úprav.
    Ještě jeden problém- nesouvisí s ACCUSW, ale s přechodem na 2G4, snad také budeš vědět - na 35 MHz, slušné accu, přijímač PCM, 13 kg serva, vše dlouhodobě šlapalo jako hodinky. Výměna za 2G4 přijímač a při rychlém pohybu více silných serv výpadek…Pomohla až výměna accu za ještě ” tvrdší “. Takže skutečně je třeba mít u 2G4 velice kvalitní accu ( já to řešil do obříků A123 a LiPo ), na druhou stranu mě zase překvapila velice - z mého pohledu - malá celková spotřeba za letu ( dvě hodiny letové = cca 1100 mAh, LG 130 4444mm, 13 kg, 8 serv 5,5 - 13 kg ) přitom spotřeba samotného přijímače je deklarovaná na 70 mA… Nějak mi to nejde do hlavy -je to v rozporu se skušenostmi dříve zveřejněnými, ale jak jsem psal, nejsem v tomto oboru vzdělán, avšak vědět proč bych chtěl. Dopředu díky za odpověď
    PS Vždy šlo o Futabu ( FX - 30 za FC - 28)

  8. 8 Dalibor

    re..Rozdr
    Těch 1100mAh je vcelku normální. Někdy si spočítej, kolik ti v luftu vlastně jede serv najednou. Navíc výchylky, které při letu ovládají model, jsou velmi malé. A tím je i potřebná síla (proud) malý. Budeš překvapený, jak malý je střední proud odběru. Špičkově tam bude létat hodně,ale velmi krátce.

  9. 9 Péťa Šeřík

    Promiňte mi tu drzost,ale nedá mi to a přídám se k Jirkovi.
    Cílem instalace přepínačů accu je zvýšení spolehlivosti,že?
    Z fyziky na ZŠ vím,že nejjednoduší a teda i nejspolehlivější el. obvod je tvořen zdrojem,vodiči a spotřebičem a to v sérii.
    Cokoli dalšího,vloženého do obvodu sériově,jej komplikuje(vypínač ,přepínače zdrojů atd.) a násobí tak možnost fatální poruchy!!!!!
    Cokoli zapojeného paralelně jej sice také komlikuje,ale též činí systém odolnějším,neboť zálohujeme!
    1. Zdroj: použiju jen kvalitní a dostatečně tvrdé,dobře sletované accu. A stačí jedny…
    Starám se o ně za pomoci dobré nabíječky.
    Občas nacykluju.
    Jestliže nab. hlásí výrazně menší dodaný/odebraný náboj,jsou
    accu asi v kelu a vyhodím je!!!
    Šetřit zde je hovadina.
    2. Vodiče a vypínač:Z praxe své a jiných vím,že nejčastěji
    uhníjou právě káble,nebo se rozpadne vypínač.
    Řešení je v paralelním zapojení kabelů a vypínačů a to-
    -dostatečně silné(slabé se snáž přetrhnou),mnohopramenné silikonové vodiče dobře a na dvou místech připájím k accu.
    Vodiče přilepím k accu aby se nemohly pohybovat a tak ulomit
    v okolí letování.
    Přes dva kvalitní vypínače vedu šťávu dvěma silnýma servokabelama se zlacenýma konektorama až do příjímače.
    Požívám accu kontroler v modelu.
    Před letem zapnu jednu napájecí větev a zamrskám páčkama.
    Pak totéž s druhou větví.
    Je-li vše OK,letím.
    Néní-li,letím taky,ale domů!!!
    Peníze,ušetřené za accu přepínač a druhé accu propiju! :-)

    Takhle jsme to používali v motorákách na metyl i benzín a byl vždy klid a mír.

Přidat komentář






TOPlist