Ugress - Opus Sound interview

UgressPortugalský hudební blog Opus Sound vyzpovídal norského elektronického hudebníka a mého kamaráda Gisleho Martense Meyera, který stojí za projektem Ugress, jehož poslední album Reminiscience sklízí zasloužený úspěch po celém světě. Překlad tohoto rozhovoru naleznete uvnitř.

Ugress

Opus Sound (OS): Nazdar Ugressi! Pověz nám na úvod něco málo o sobě a o tvé hudební průpravě.

Gisle Mayer (GM): Ahoj, jak se kluci máte? Díky za váš zájem o moji hudbu. Jmenuju se Gisle Martens Meyer a jsem tím, kdo stojí za projektem Ugress. Mám nejlepší povolání na světě, skládám filmovou elektronickou hudbu pro vás, pro mě, pro film i televizi a počítačové hry. Nemám žádné teoretické ani praktické hudební vzdělání, ale hudbě a zvuku na počítačích se věnuji již od doby počítače Commodore C64. Dospíval jsem současně s digitální hudební revolucí, stal jsem se profesionálním hudebníkem současně s tím, jak se internet stal platformou pro distribuci hudby a od roku 2002 se hudbou tak nějak živím.

OS: Svá alba vydáváš již pár let, ale zdá se, že až tvoje poslední deska Reminiscience se dostala k většímu počtu posluchačů. Co se změnilo ve tvém zvuku mezi první nahrávkou a albem „Reminiscience“?

GM: Dobrá otázka. Nejsem si jistý, ale odpověď je možná jednoduchá; jako hudebník se neustále vyvíjím a rostu zvolna a trpělivě. Experimentuji a selhávám a někdy vydávám dobré věci a někdy i ne až tak dobré věci, ale doufejme, že časem se to trochu zlepší. Myslím, že můj zvuk se neustále mění.

OS: Jaké vlivy na tebe nejvíce působí a co konkrétně určilo cíl, kterého chceš se svou hudbou dosáhnout?

GM: To se mění celou dobu, neexistuje jeden hlavní vliv. Neustále jsem inspirován a ovlivňován filmy, možná víc než současnou hudbou. Čas od času se umím zamilovat do nějaké novinky a nechám se jí inspirovat, a hodně sampluju, neustále se probírám starými nahrávkami a neznámými podivnostmi a mám rád, když nacházím malé poklady na místech, kde bych je vůbec nečekal. Při pohledu zpět jsem vyrůstal fascinován hudbou z počítačových her a demo scénou na počítači Amiga. První roky to pro mne bylo důležité. Během devadesátých let jsem hodně poslouchal industriální hudbu, temnější elektroniku a podobné věci. Poté jsem se přesunul k filmové hudbě. Takže asi tak…

OS: Některé z nejlepších nahrávek pocházejí ze severských zemí. Jaké je vaše tajemství?

GM: Introvertní společnost a dlouhé zimy, kdy každý sedí u počítače a skládá hudbu. Bergen, město, ve kterém žiju, je uvězněno mezi vysokými horami a je známé svým nikdy nekončícím deštěm. A když už náhodou neprší, všude je smog. Takže dokonce i v létě sedíme uvnitř a skládáme elektronickou hudbu.

OS: Sám vyučuji přírodní vědy (biologii a geologii). Je v (tvé) hudbě věda?

GM: Ano, věda je tam na vnější úrovni, kdy prostředí nebo název tracku (nebo alba) vychází z vědeckého, nebo veděcko fantastického předpokladu. Také někdy k produkci a k práci přistupuji akademicky nebo vědecky, což se v mé hudbě nemusí přímo projevit, ale stále to tam je.

OS: Některá tvoje hudba bývá přirovnávána ke kapele Röyksopp. Vadí ti to?

GM: Ne, vůbec mi to nevadí, ale přirozeně jim závidím jejich schopnosti a jejich úspěch. Ale s touto závistí nemám žádný problém, neboť je zdravé mít skvělý vzor pro porovnání. Dělají perfektní elektronický pop a především jejich instrumentální tracky jsou fantastické.

OS: Tvoje poslední album zní docela eklekticky. Jak se jednomu podaří dát dohromady pop, funk, dub, filmový soundtrack a techno tak, aby to fungovalo?

GM: Další skvělá otázka. A díky ti za kompliment. Myslím, ale nejsem si jistý, že by to mohlo být tím, že mám svůj vlastní „hlas“ nebo „zvuk“; nejsem si jistý, jakým anglickým slovíčkem to popsat. Ale myslím, že mám určitý zvuk, nebo metodu, nebo cokoliv, co jsem „já“. Potom můžu do tohoto vzorce přidat hodně rozdílných položek, dokonce i hudebních žánrů a ono to nějak funguje. Asi bych to měl více prozkoumat s ohledem na předchozí vědeckou otázku!

OS: Skladba „Bosporus Incident“ obsahuje kytarové prvky, které mi připomínají Fado, hudební styl pocházející z Portugalska. Slyšel jsi ho někdy a bylo to úmyslné?

GM: Fado znám dost dobře. Mám několik starých vinylů, které jsem si přivezl z Lisabonu před pár lety. Neměl jsem možnost jej slyšet naživo, až příliš se bojím, abych neskončil v pasti na turisty, a tak mojí jedinou možností bylo pořízení LP desek. Pátral jsem po nich úmyslně, ano. O Fadu jsem hodně načetl ještě před mojí cestou do Portugalska. Miluju nostalgii. Stačí se podívat na název mého posledního alba. Je to slovní hříčka na téma nostalgie. Fado je hudební styl, nebo tón, který mne hodně oslovuje. Mám rád jeho strašidelnou nostalgii.

OS: Jak film ovlivňuje zvuk tvých nahrávek?

GM: Hodně moc, jak už bylo uvedeno. Dívám se na spoustu filmů, poslouchám hodně filmové hudby. Při procházkách dokonce na iPhone poslouchám filmy místo hudby. Zvuk filmů mne hodně inspiruje. Nejenom filmová hudba, ale především jak zvuk a dialogy zapadají do sebe, aby vytvořily filmový svět. Myslím, že v některých mých skladbách můžete spatřit pokusy o vytvořené podobné atmosféry.

OS: Vyjmenuj tři filmy, ke kterým bys rád složil soundtrack.

GM: Ubik, podle knihy Philipa K Dicka. Sice ještě nebyl zfilmován, ale pokud jej někdo někdy natočí, rád bych k němu složil hudbu. Dále je to Avatar, protože si myslím, že Hornerova hudba byla až příliš New Age a Tribal (tím nechci snižovat Hornera, je to skvělý skladatel, jenom si myslím, že hudba v Avataru měla být více sci-fi a více futuristická). Třetí film si nechám zatím pro sebe, ale v současné době probíhají jednání o hudbě k filmu, který by měl být uveden do kin letos v létě a opravdu doufám, že se to podaří domluvit a potom to bude můj třetí film.

OS: Dvě slova: blogy a web. Myslíš, že tyto nástroje umělcům pomáhají (třeba i pasivně), nebo jim spíše škodí?

GM: Jste-li aktivní, mohou být velmi užitečné, nebo alespoň mají velký potenciál, který lze samozřejmě minout. Myslím, že nejdůležitějším aspektem příležitostí, které nabízí web, je přímé spojení mezi hudebníkem a jeho fanouškem. Odstraňuje předchozí barikádu ve formě nahrávací společnosti a novin a TV stanic, které rozhodovaly o tom, který hudebník co a komu poví. Stojí to hodně práce ale je to podnětné a stejně jako s hudbou musíš dělat věci „správně“, nemůžeš je jenom dělat. Je potřeba něco navíc. Já osobně v tom nejsem zrovna moc dobrý, ale stejně jako s hudbou je to situace, která se postupně vylepšuje. Zkouším, selhávám, zkouším znova, selhávám méně, zkouším znova, možná uspěju!

OS: Na čem momentálně pracuješ?

GM: Dokončuji hudbu pro seriál Norské televize. Dále pracuji na novém albu od Ugresse, které by mělo být dokončeno později tento rok a rovněž chystám debutové album mého vedlejšího projektu Ninja 9000, který je zaměřený na chiptune tracky.

OS: Vyjmenuj tři alba, která nyní posloucháš.

GM: Devotchka – How It Ends; Steve Jablonsky – Command & Conquer 3: Tiberium Wars (hudba z video hry, moje trestuhodné „ohh, to je ale krásný efekt“ potěšení); Front Line Assembly – Tactical Neural Implant (toto album poslouchám stále).

OS: Je nějaká šance, že bys v dohledné době navštívil Portugalsko?

GM: Moc rád bych. V Lisabonu jsem byl již několikrát (na svém blogu mám fotografie z Jardim Botanico). Je to už několik let od mojí poslední návštěvy a stýská se mi, chybí mi Ginja… Pro příští rok mám v plánu více cestovat a méně skládat. Jeden nebo dva koncerty v Portugalsku jsou hodně vysoko na mém seznamu přání.

OS: Díky moc Ugressi za to, že sis udělal čas na zodpovězení těchto otázek. Opus Sound pevně doufá, že budeš mít velký úspěch. Těšíme se, až se dozvíme více o tvém tajném filmu. Měj se.

Původní rozhovor v angličtině na Opus Sound. Stránky Ugresse na MySpace.

Překlad: Martin Pilný

komentář k příspěvku „Ugress - Opus Sound interview“: 1


  1. 1 Myška87

    Ahoj Martine díky za překlad. Ugrese poslouchám ráda. Myška

Přidat komentář






TOPlist