Nastavení výchylek modelu MiniCorado E

MiniCorado EMichal Vágner, výrobce MiniCorada E, mi zaslal další várku zajímavých fotografií, které se týkají jeho modelu. Tentokrát se jedná a podrobný popis nastavení výchylek, včetně doporučené polohy těžiště a nastavení butterfly mixu pro přistání. Vše přehledně vyfotografováno, doplněno o popisky s číselnými údaji a vysvětlující povídání.

Popisované (vyfotografované) nastavení je použito na modelu s letovou váhou 950g. Cílem bylo přiblížit chování modelu co nejvíce stavu, který popisuji ve své „kuchařce“. Výchylky jsou pro „letový režim“ který používám nejvíce, a tím je „termika“. Vztlakové klapky (zakřivení celé odtokovky dolů) ovládám jednak klasicky třípolohovým přepínačem dolů-neutrál-nahoru a potom také plynule plynovým kniplem (jen dolů). Jejich citlivost mám nastavenou tak, aby výchylka plynového kniplu odpovídala výchylkám ostatních funkcí. Tedy abych při kroužení nemusel jezdit plynem přes celou jeho dráhu a křidélkama a výškovkou hýbal jen o pár mm. Používám je při kroužení, v některé části kruhu je potřeba model trochu „podržet“ jejich větší výchylkou, jindy jejich úplným zavřením zase trochu „urychlit“. Když se k tomu přidá ještě souhra se směrovkou, tak zvládnutí správné koordinace je zárukou zábavy na hodně letových hodin. Ale stojí to za to, rozdíl proti kroužení jen s křidélky a výškovkou je obrovský! „Konstantní“ výchylku klapek využívám hlavně při plochém kroužení v „nulkách“.

MiniCorado E

Pro akrobacii a motorový let (motor zapínám 2-polohovým vypínačem) používám režim „rychlost“, při něm jsou výchylky upraveny, vypnut mix křidýlka-směrovka a zapnut „snap-mix“ (mix výškovka-vztlaky), při plném přitažení výškovky odpovídá výchylka klapek stavu na obrázku klapky_max.jpg – tedy 4mm. Potlačení výškovky je malé a špatně měřitelné (navíc se bude lišit podle polohy těžiště), přesnou velikost je potřeba zjistit při zalétávání. Cílem je naprosto přímý rychlý let.

Malou kompenzaci výškovkou je nutné udělat i při motorovém letu. Potlačení motoru situaci nevyřeší, protože zvedání předku je způsobeno vyšší rychlostí v motorovém letu než v kluzu (viz dive-test), muselo by být dost velké a prudké přidání plynu při malé rychlosti by nejspíš způsobilo výrazný pokles předku. Velikost kompenzace je samozřejmě opět závislá na podélném seřízení.

Při přistání přepínám funkci plynového kniplu na brzdy, vše ostatní zůstává jako při „termice“. Velikost potlačení výškovky volím tak, aby model při každé výchylce brzd zachovával stejnou letovou rychlost. Pozor je třeba dát na dvě věci:

1) Závislost výchylky brzd - potlačení výškovky není lineární! Pokud nastavíte mix správně při plné výchylce, tak při poloviční bude model zvedat nos. Je potřeba upravit křivku mixu tak, že poblíž plné výchylky bude plošší.

Je to způsobeno jednak rozdílným úhlem, který musí opsat páky serva klapky a výškovky: když se klapky blíží k plné výchylce a zamknutí táhla, tak jejich výchylka roste pomaleji, než na začátku jejich dráhy (vzpomínáte jak vypadá sinusovka?) a druhak klopný moment klapek se od cca 60° výchylky už skoro nezvětšuje. Pokud váš vysílač neumí úpravu křivky mixu (třeba moje stará MC 20 to neumí ), tak se to dá obejit pomocí volně programovatelného mixu, který se nastaví jako asymetrický a off-set se mu nastaví v 60-70% dráhy plynu. Hodnota se mu nastaví tak, aby při plné výchylce „přitahoval“ výškovku a tím ubíral celkové potlačení.

2) Pokud razantně vytáhnete brzdy na velké rychlosti, tak serva klapek nebudou mít dost síly na jejich plné otevření, ale servo výškovky potlačit dokáže. Důsledky (hlavně nízko nad zemí) jsou zřejmé….

Výchylku křidélek nahoru při vysunutých klapkách nedávám moc velkou, sice by to trochu ubralo klopnému momentu klapek a přidalo na brzdném účinku, ale model by pak na brzdách neletěl tak pěkně „nahrbený“. Přijde mi, že je tak let stabilnější, protože motýl je pak o kousek výš nad úplavem za klapkami.

Soubor obsahuje celkem osm fotografií a stáhnout si jej můžete níže:

MiniCorado E Setup Downloads: 1845 times

Michal Vágner - MV Model

Související články:
Jak se vyrábí MiniCorado E
Nastavení modelu termického větroně
Nastavení modelu termického větroně II.
Video: MiniCorado E od MV Model
Video: Ocelot E od DS Model
Hangár: MiniCorado E od MV Model - úvod
Hangár: MiniCorado E od MV Model - stavba I.
Video: MiniCorado E od MV Model v HD

Komentářů k příspěvku „Nastavení výchylek modelu MiniCorado E“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář






TOPlist