Sharon Profi X Electro od Valenta Model - Zálet

Sharon Profi X ElektroNavzdory sněhu, mrazu a zpočátku i notně zatažené obloze se před třemi týdny o víkendu uskutečnil v Rakovníku zálet kompozitového modelu Sharon Profi X Electro od Valenta Model s 2kW motorizací. Dalibor mne poprosil o pár fotek, a tak jsem oprášil foto výbavu a po delší pauze vyrazil opět fotit “letadýlka”.

Sharon Valenta Model

Bohužel je to tak. Zimní sychravé počasí focení modelů „letadýlek“ příliš nepřeje a téměř půlroční pauza byla zpočátku hodně znát. Přeci jenom fotky do rodinného alba vyžadují jiný přístup, než obrázky našich celouhlíkovo-kompozitových krasavců ;-) Naštěstí se ukázalo, že s fotoaparátem je to stejné jako s jízdou na kole. Stačilo pár výcvaků a byl jsem „doma“.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Focení na sněhu je především o kompenzaci expozice. I když jsem se hodně snažil, u fotek pořízených Panasonicem LX3 (první tři) bílá prostě bílá nebyla. Své určitě sehrála i skutečnost, že s LX3 fotím pouze do JPG. Zato s Nikonem do RAWu to již dopadlo o poznání lépe. Ale zpátky k záletu.

Sharona stavěl Dalibor na zakázku. Jeho majitel vážil cestu až z dalekého Brna. Letiště bylo zaváté sněhem a rtuť na teploměru se pohybovala kolem mínus čtyř stupňů. Naštěstí nefoukalo. Během dopoledne se navíc oblačnost protrhala a vykouklo sluníčko. Podmínky pro zimní zálet téměř ideální.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Na letišti nemohl chybět ani Daliborův dvorní vrhač Jirka Nachtigal, který mi nejprve ukázkově s modelem zapózoval a následně vzorově vrhl. Jak již bývá u takto velkých modelů s Daliborovou motorizací a stavbou zvykem, po přidání plného plynu Sharon zamířil jako po kolejích kolmo vzhůru rychlostí 18-20m/s, což na první pohled není nikterak oslnivé číslo. Vezmete-li ale v potaz, že model má rozpětí 3,7m a váží 4,4kg, potom tento údaj získává zcela nový rozměr. Což by určitě mohl dosvědčit i majitel Sharona, kterému se krátce po startu na obličeji rozzářil široký úsměv následovaný neutuchajícím proudem oslavných replik jak na adresu modelu, tak i na práci, kterou Dalibor na jeho letadle odvedl.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

První let trval pouze pár minut. Minimální trimování, trocha poklidného kroužení, pár rychlejších průletů v dostatečné výšce a hned na přistání (na poprvé) bez klapek. Letový projev velmi dobrý. Přistání i bez klapek na pár metrech, ihned se mi vybavily vzpomínky na mého Big Cerese E – budiž mu země lehká.

Mráz zalézal za nehty a ani upravené rukavice příliš nepomohly. Po letu přišla ke slovu nová nabíječka Cellpro Powerlab, kterou Dalibor v rámci beta programu zdárně testuje (v Evropě jsou dva kousky). Technologie baterií i nabíječek značně pokročila a zdá se, že bezpečné nabíjení LiPolek proudem 19A už není žádný problém.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Při druhém startu se k odhozu nabídl sám majitel. Pilotoval opět Dalibor a tentokrát poletoval mnohem déle než při prvním letu. Tyto velké modely mají své kouzlo. Dokážou se po nebi ploužit jako autobus, vytáčet termiku jako žádný druhý a také zvládnou z jednoho stoupání několik efektních průletů na rychlosti. Kdo jednou zkusí, stěží se vrací k dvoumetrovým či menším letadlům.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta ModelSharon Valenta ModelSharon Valenta Model

I druhé přistání nakonec proběhlo bez klapek. Po dosednutí do čerstvé sněhové pokrývky se Sharon proměnil ve sněhoborec , který si ještě několik metrů dál klestil cestu sněhem. Téměř 4,5kg váhy bylo hodně znát. Díky osazení motorem s převodovkou naštěstí nehrozilo, že by se sníh dostal až do motoru.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Po přistání ještě zbývalo zbavit model sněhu a předat jej spokojenému majiteli. Jeho nadšený úsměv hovoří za vše…

Signature
Související odkazy:
Sharon Profi X Electro od Valenta Model

Komentářů k příspěvku „Sharon Profi X Electro od Valenta Model - Zálet“: 5


  1. 1 Mgr.Ondrejka Peter

    Zdravím,ten problém so snehom do motora som dávno vyriešil pri zalete Storka 3-elektro v januári 2010.Popis je na mojom webe.
    Inak moc pekné éro,gratulujem. Indigo

  2. 2 Dalibor

    On to Martin napsal trošilinku nepřesně. Není to tak, že díky osazení převodovkou se do motoru nemůže dostat sníh. Ale je to tak, že v trupu nejsou nikde žádné otvory, kudy by se mohl dovnitř dostat. Ani v přední motorové přepážce. Motor totiž běží za prvé v impulzním režimu a za druhé na cca 65% své výkonnosti. Takže se chladit nijak nemusí. Proto tam nejsou žádné otvory. A Baterka 3800GTS je tak tvrdý zdroj (Ri článků 1.6mOhm), že je potřebnější ji spíš ohřát, než chladit. Takže asi tak.

  3. 3 Ondrejka Peter

    …na diskusii RC mania :..existujú ine modely s lepším pomerom cena -výkon-kvalita..Ako tomu rozumieť,daj dáky typ…

  4. 4 Dalibor

    re..Peter Ondrejko
    Dovolím si odpovědět za Martina.
    Valentovo modely nejsou rozhodně, špatné. Ale!! Jsou to takové poklidné hrnovzduchy. Pár technologických věcí se mi u nich silně příčí..např zavětrování klapek a křidélek na samolepící pásku. Je to hnusné a navíc se může stát, že při plné výchylce zavětrování vyjede z pod potahu a zasekne se o povrch křídla.. Důsledky za letu pak budou velmi rychlé a fatální.
    Jestli chceš něco, co nemá kompromis. A to ve smyslu letové výkony a kvalita použité technologie,hledej mezi elektro F3B modely. Výkonost je diametrálně jinde než u modelů Sharon, Airon,Capucino,Volcano a apod.

  5. 5 Ondrejka Peter

    Rozumiem a úplne súhlasím.Práve preto uvažujem o vetroni Espada xr od Jara Mulera ,je to renomovaný výrobca.

Přidat komentář






TOPlist