Sharon Profi X Electro od Valenta Model – Zálet

Zveřejněno 9. 3. 2010 v rubrice RC Modely

Sharon Profi X ElektroNavzdory sněhu, mrazu a zpočátku i notně zatažené obloze se před třemi týdny o víkendu uskutečnil v Rakovníku zálet kompozitového modelu Sharon Profi X Electro od Valenta Model s 2kW motorizací. Dalibor mne poprosil o pár fotek, a tak jsem oprášil foto výbavu a po delší pauze vyrazil opět fotit „letadýlka“.

Sharon Valenta Model

Bohužel je to tak. Zimní sychravé počasí focení modelů „letadýlek“ příliš nepřeje a téměř půlroční pauza byla zpočátku hodně znát. Přeci jenom fotky do rodinného alba vyžadují jiný přístup, než obrázky našich celouhlíkovo-kompozitových krasavců ;-) Naštěstí se ukázalo, že s fotoaparátem je to stejné jako s jízdou na kole. Stačilo pár výcvaků a byl jsem „doma“.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Focení na sněhu je především o kompenzaci expozice. I když jsem se hodně snažil, u fotek pořízených Panasonicem LX3 (první tři) bílá prostě bílá nebyla. Své určitě sehrála i skutečnost, že s LX3 fotím pouze do JPG. Zato s Nikonem do RAWu to již dopadlo o poznání lépe. Ale zpátky k záletu.

Sharona stavěl Dalibor na zakázku. Jeho majitel vážil cestu až z dalekého Brna. Letiště bylo zaváté sněhem a rtuť na teploměru se pohybovala kolem mínus čtyř stupňů. Naštěstí nefoukalo. Během dopoledne se navíc oblačnost protrhala a vykouklo sluníčko. Podmínky pro zimní zálet téměř ideální.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Na letišti nemohl chybět ani Daliborův dvorní vrhač Jirka Nachtigal, který mi nejprve ukázkově s modelem zapózoval a následně vzorově vrhl. Jak již bývá u takto velkých modelů s Daliborovou motorizací a stavbou zvykem, po přidání plného plynu Sharon zamířil jako po kolejích kolmo vzhůru rychlostí 18-20m/s, což na první pohled není nikterak oslnivé číslo. Vezmete-li ale v potaz, že model má rozpětí 3,7m a váží 4,4kg, potom tento údaj získává zcela nový rozměr. Což by určitě mohl dosvědčit i majitel Sharona, kterému se krátce po startu na obličeji rozzářil široký úsměv následovaný neutuchajícím proudem oslavných replik jak na adresu modelu, tak i na práci, kterou Dalibor na jeho letadle odvedl.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

První let trval pouze pár minut. Minimální trimování, trocha poklidného kroužení, pár rychlejších průletů v dostatečné výšce a hned na přistání (na poprvé) bez klapek. Letový projev velmi dobrý. Přistání i bez klapek na pár metrech, ihned se mi vybavily vzpomínky na mého Big Cerese E – budiž mu země lehká.

Mráz zalézal za nehty a ani upravené rukavice příliš nepomohly. Po letu přišla ke slovu nová nabíječka Cellpro Powerlab, kterou Dalibor v rámci beta programu zdárně testuje (v Evropě jsou dva kousky). Technologie baterií i nabíječek značně pokročila a zdá se, že bezpečné nabíjení LiPolek proudem 19A už není žádný problém.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Při druhém startu se k odhozu nabídl sám majitel. Pilotoval opět Dalibor a tentokrát poletoval mnohem déle než při prvním letu. Tyto velké modely mají své kouzlo. Dokážou se po nebi ploužit jako autobus, vytáčet termiku jako žádný druhý a také zvládnou z jednoho stoupání několik efektních průletů na rychlosti. Kdo jednou zkusí, stěží se vrací k dvoumetrovým či menším letadlům.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta ModelSharon Valenta ModelSharon Valenta Model

I druhé přistání nakonec proběhlo bez klapek. Po dosednutí do čerstvé sněhové pokrývky se Sharon proměnil ve sněhoborec , který si ještě několik metrů dál klestil cestu sněhem. Téměř 4,5kg váhy bylo hodně znát. Díky osazení motorem s převodovkou naštěstí nehrozilo, že by se sníh dostal až do motoru.

Sharon Valenta ModelSharon Valenta Model

Po přistání ještě zbývalo zbavit model sněhu a předat jej spokojenému majiteli. Jeho nadšený úsměv hovoří za vše…

Signature
Související odkazy:
Sharon Profi X Electro od Valenta Model

Přečteno 192 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.

5 komentářů u „Sharon Profi X Electro od Valenta Model – Zálet

  1. Mgr.Ondrejka Peter

    Zdravím,ten problém so snehom do motora som dávno vyriešil pri zalete Storka 3-elektro v januári 2010.Popis je na mojom webe.
    Inak moc pekné éro,gratulujem. Indigo

  2. Dalibor

    On to Martin napsal trošilinku nepřesně. Není to tak, že díky osazení převodovkou se do motoru nemůže dostat sníh. Ale je to tak, že v trupu nejsou nikde žádné otvory, kudy by se mohl dovnitř dostat. Ani v přední motorové přepážce. Motor totiž běží za prvé v impulzním režimu a za druhé na cca 65% své výkonnosti. Takže se chladit nijak nemusí. Proto tam nejsou žádné otvory. A Baterka 3800GTS je tak tvrdý zdroj (Ri článků 1.6mOhm), že je potřebnější ji spíš ohřát, než chladit. Takže asi tak.

  3. Ondrejka Peter

    …na diskusii RC mania :..existujú ine modely s lepším pomerom cena -výkon-kvalita..Ako tomu rozumieť,daj dáky typ…

  4. Dalibor

    re..Peter Ondrejko
    Dovolím si odpovědět za Martina.
    Valentovo modely nejsou rozhodně, špatné. Ale!! Jsou to takové poklidné hrnovzduchy. Pár technologických věcí se mi u nich silně příčí..např zavětrování klapek a křidélek na samolepící pásku. Je to hnusné a navíc se může stát, že při plné výchylce zavětrování vyjede z pod potahu a zasekne se o povrch křídla.. Důsledky za letu pak budou velmi rychlé a fatální.
    Jestli chceš něco, co nemá kompromis. A to ve smyslu letové výkony a kvalita použité technologie,hledej mezi elektro F3B modely. Výkonost je diametrálně jinde než u modelů Sharon, Airon,Capucino,Volcano a apod.

  5. Ondrejka Peter

    Rozumiem a úplne súhlasím.Práve preto uvažujem o vetroni Espada xr od Jara Mulera ,je to renomovaný výrobca.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *