NASA: To nejlepší ze startů raketoplánů

Raketoplán DiscoveryEnterprise, Endeavour, Challenger, Atlantis, Columbia, Discovery - po téměř 30 letech ukončila letos NASA lety raketoplánů do vesmíru. Následující 45 minutový dokument, jehož autorem je Matt Melis z NASA, zachycuje jedinečné záběry pořízené z bezprostřední blízkosti vysokorychlostními kamerami při startech raketoplánů do kosmu.

S více než milionem pohyblivých částí je raketoplán nejsložitějším zařízením, které kdy lidé vyrobili. Při startu každou vteřinu spálí více než 3800 litrů kapalného a 9000 kilogramů tuhého paliva, čímž získá tah o síle 3,400 tun. Let na oběžnou dráhu mu následně trvá pouhých osm a půl minuty, kde se poté pohybuje rychlostí 8 kilometrů za vteřinu.

Každý ze startů raketoplánu NASA natáčela několika vysokorychlostními kamerami z mnoha úhlů a následně prováděla hloubkovou analýzu pořízených záběrů pro případná vylepšení nebo detekci potenciálních problémů. Video zachycuje sestřih toho nejlepšího z pozemních záběrů z misí STS-114, STS-117 a STS-124 doplněný o velmi zajímavý komentář Matta Melise věnovaný nejen pořízeným záběrům ale také použitému vybavení.

Z důvodu časového omezení dokumentu na 45 minut, se některé ze zamýšlených scén do finální verze nakonec nedostaly. Necelých 10 minut těchto vystříhaných záběrů je naštěstí k dispozici samostatně pod označením Extra Záběry.

Signature
Související odkazy:
Start raketoplánu Discovery viděný z letadla
NASA zvažuje střílení raketoplánů do vesmíru
Raketoplán Discovery - unikátní fotografie

Komentářů k příspěvku „NASA: To nejlepší ze startů raketoplánů“: 7


  1. 1 Marty84

    Tak jsem to dal cely, uff :-) Perfektni zabery, perfektni komentar, perfektnich 45 minut myho zivota. Jenom skoda, ze to neni ve full HD, hned bych si to grabnul. Na velky plasme to musi byt zazitek.

  2. 2 PiNa

    Až dneska jsem si udělal chvilku a zhlédnul to celé. Opravdu parádní zážitek. Docela mne zajímalo, jak pořizovali záběry těsně u zažehntých trysek bez teleobjektivu. Matt to tam v jednu chvíli vysvětluje - kamery byly umístěny v ochranném (výbuchu odolném) boxu chlazeném kapalným dusíkem s tvrzeným a částečně zatmaveným sklem - jas zažehnutých trysek je srovnatelný s pozorováním slunce. Paráda…

  3. 3 HonzaS

    Moc hezké Martine! Mimochodem, tohle taky neni špatný :-) http://www.youtube.com/watch?v=oIwBFdsIjb0&NR=1

  4. 4 newor

    Parádny zostrih! Dík za linky :-)
    Malá poznámka k textu, pri štarte motory SRB (bočné) pracujú na cca 107% nominálneho ťahu s výkonom cca 25,26 MN plus motory SSME na orbitery cca 6,3 MN. Takže ten ťah (31,56 MN) je “trošku” väčší, ako “3,4 tuny” :-)…

  5. 5 PiNa

    newor: Díky za upozornění, vypadly mi tam dvě nuly. Už je to opravené.

  6. 6 Bufis

    Dá se tomu věřit??

    zkusme prostou matematiku.

    Píše se zde, že raketoplán spálí 3800tun kapalného a 9000tun pevného paliva za vteřinu. Na oběžnou dráhu je to 8 a půl minuty, což je 510 vteřin.

    510x(3.800+9.000)=6.528.000

    6.528.000 tun by vážilo JEN palivo a získaný tah je 3.400 tun!!!
    TO JE ZHRUBA 20x MÉNĚ NEŽ VÁŽÍ JEN PALIVO!!!

    Kde udělali soudruzi chybu???

  7. 7 PiNa

    Bufis: V článku se píše: Při startu každou vteřinu spálí více než 3800 litrů kapalného a 9000 kilogramů tuhého paliva, čímž získá tah o síle 3,400 tun. - o spotřebě v tunách tam nikde není ani slovo ;-)

Přidat komentář






TOPlist