Ceres F3B E - zálet a ladění

Ceres F3B EPůvodní časový harmonogram plánovaného záletu Cerese F3B E vzal vzhledem k mnoha různým neovlivnitelným okolnostem celkem záhy za své. Nakonec jeho uvedení do letuschopného stavu trvalo přesně 938 dní. Čekání se ale rozhodně vyplatilo. Před lety bychom si o dnešním letovém projevu mohli nechat tak maximálně zdát.

Jak šel čas, tak i stavba mého Cerese E prošla několika fázemi. Nejen, že technologie LiPol baterií, motorů a regulátorů prošla potřebným vývojem, ale také Dalibor za ta léta načerpal mnoho nových zkušeností ze staveb a motorizací přemotorovaných celouhlíkových oštěpů, které plně využil u svého Vikinga i mého Cerese. Nakonec tedy z původně zamýšlených a nakoupených RC komponent nezbylo vůbec nic. Vše se nakoupilo nanovo, jinak a na Daliborovo naléhání jsem nakonec souhlasil i s přechodem na 2.4GHz FASST. Výsledkem je omotorovaný F3B brus s light příkonem 2kW a velmi slušnou stoupavostí 35m/s z ruky.

F3B Ceres EF3B Ceres E

Zálet proběhl před týdnem v sobotu. Následuje Daliborův komentář: Dnes odpoledne Ceres-E poprvé vyletěl vstříc lepším zítřkům. Na hodnocení, nebo spíš porovnání rozdílů oproti Vikingovi E, je velmi brzo. Ještě bude potřeba hodně startů, než se odladí program pro tento model. Ale jako správné béčko létá Ceres-E parádně.

F3B Ceres E Zálet

Z ruky hned po startu je stoupavost 35m/s. Po rozjetí v horizontu o fous pod 40m/s. Za dnešní krátký podvečerní let jsem otestoval pouze chování Cerese na brzdách při mém klasickém přistání 100m/20m, což znamená ze 100m výšky přímo nad hlavou, sednout od nohy do maximální vzdálenosti 20m. A také bez problémů. Dokonce díky větší ploše klapek o něco lépe než s Vikingem. Takže zatím velká spokojenost.

F3B Ceres E - max speed

O dva dny později proběhl další let: Teda dneska, ač za oknem je krásně, na letišti byla kosa jak v ruském filmu. Ale létat a ladit se musí. Dal jsem si jeden trošku delší skok s Ceresem E. Za prvé, aby jsme si na sebe začali postupně zvykat, za druhé otestovat jeho rychlost a chování v utažených zatáčkách na malé rychlosti. No rozhodně se vyplatilo předělat páky jak u křidélek, tak i u klapek. Vše chodí naprosto přesně, bez vůlí a letět rychlostí 244.8 km/h nedělalo Cereskovi pražádný problém (viz přiložený graf). Stejně, když si člověk uvědomí, že ze zvratu (tzn. skoro minimální rychlosti) model během cca 230m nabere skoro 250km/h, to je prostě boží!!!

Ceres E - 2.let

Na druhém grafu je zaznamenaný průběh celého letu. Dneska termika nic moc, fučelo to nepříjemně ledové od jiho východu, ale občas se nějaká bublinka, pelášící po větru, našla. Velmi příjemně mne překvapilo, jak moc se nechá model naklonit a nikam nespadne (na malé rychlosti). A to je obzvlášť cenné při silnějším větru, kdy přechod z protivětru do po větru a zpět dost modelů prověří, jak na tom jsou. Zalétal jsem si pěkně a hlavně mám první bodíky v zápisníku, co v programu pro Cerese začít upravovat. V grafu jsem ponechal i průběh teplot uvnitř trupu, protože Ceres E má trup uzavřený bez větracích otvorů. Tak je zajímavé (pro mne) vysledovat, jak se teplota uvnitř v průběhu letu mění.

Co se týká viditelnosti zvolené barevné kombinace, tak po dvou letech můžu spokojeně konstatovat, že je tak o 50% horší než viditelnost mého černo/červeného Vikinga E Race. Bajka o tom, jak super je mít zespodu červeno-bílé pruhy, vzala při porovnání rychle za své. Navíc horní strana je bílá, takže ve výšce 400m je to již o dost hůře vidět než celé černé křídlo při pohledu zespoda. Při zatáčce, kdy se křídlo postaví proti pilotovi, bílá na vrchu převáží a v modrém azuru není půl vteřiny vidět téměř vůbec nic.

Toliko tedy Daliborův komentář k prvním dvou startům F3B Cerese E. Včera v Rakovníku proběhlo další hromadné polétání a ke slovu se dostal jak Viking E Race, Ceres E, tak i 2kW Hotliner ION Pepy Kavaleho. Počasí bylo luxusní, zastavil se i Lomcovák, který po většinu odpoledne Daliborovi udílel rady ohledně správného nastavení modelu a já jsem si spokojeně fotil a dokonce i pár minut si se svým Ceresem E zalétal. Více v samostatném článku, který bude brzy následovat.

Signature
Související odkazy:
Hangár: Ceres F3B E - celouhlíkový skvost
Hangár: Big Ceres E - Nekrolog
Video: Big Ceres E - pocta Big Bobovi

Komentářů k příspěvku „Ceres F3B E - zálet a ladění“: 11


  1. 1 Bobr

    Martine,
    blahopřeji k novému CERESu . A přeji kolik startů, tolik úspěšných přistání. No a výkonnost stoupání 35m/s po odhodu, no to je teda “mazec”. Ještě, prosím, zveřejněte konečný “setup” Ceres-E
    S pozdravem “BOBR”.

  2. 2 Radim

    Pěkně hoši, hezky si hrajete. Dejte vědět, jak je to s nastavením, milimetry asi nejsou podstatné. Rámcově by mě zajímalo množství fází letu, mixy Ail- FLP, FLP- AIL, Snap flap, a nebojte se to pořádně rozpitvat..
    Osobně se mi na motorovém Béčku nastavení klasického Béčka popsané na webu výrobce totálně neosvědčilo. Počínaje těžištěm, konče butterfly, ale nevím, možná jen špatný tip.

  3. 3 PiNa

    Radime, podle toho, co nám v sobotu říkal Lomcovák, to vypadá, že budeme ladit programy pro vysílače několik následujících let a né letů ;-)

  4. 4 Kratas

    Martine, Tobě ten Ceres aspoň nevyplavává, jen krásně vrtí ocasem ;).

  5. 5 Dalibor

    No, on sice má Roman pravdu a důsledným poladěním se dají vymáčknout z modelu o dost větší výkony, ale vše má nějakou hranici. A ta je, jakmile se mi model dobře řídí ve všech režimech…dál na to ser… Protože to bych nic jiného nedělal, než ladil model, který stejně na žádné závody nikdy nepojede (je to rekreační záležitost). Takže dost věcí jsem si vzal k srdci a změny se provedou, ale nehodlám z toho totálně zblbnout… :-) :-)

  6. 6 Radim

    No to je o čem jsem psal, béčkaři to ladí na krev, rozdíly mezi letadly prakticky žádné, nastavení a pilotáž je velmi vyrovnaná. Jenže to jejich nastavení je přesně na úlohy, které létají a pro rekreaci to není, je to totálně účelové.

  7. 7 Jirka

    My, co létáme závody F3F, se k modelům chováme jako ke sportovnímu náčiní, to znamená leštit a ladit, pak ukázat 40 až 100s letu, pak hodinu kecat s kámošema, jak jsem to pos.. a kolik sem mohl letět, kdybych nesek. Pak zase pár sekund nervů, opéct buřta a zase kecat. To létání nás vlastně zdržuje od toho opékání buřtů a kecání proto se snažíme létat tak rychle.

  8. 8 Klobouk

    Martine, gratuluju a ať dlouho vydrží !

  9. 9 Petr

    Zdarec Martine, zajímala by mně váha CERESE-E? Mám čistokrevnýho f3b CERESE a pokukuju po elektrotrupu.Mám zasebou omotorování f3b EAGLE a v termice uš žádná paráda.Váha !!!
    Díky Petr

  10. 10 PiNa

    Ahoj Petře, pokud mne paměť neklame, tak Ceres E váží lehce pod 2900g a v termice žádný problém ;-)

  11. 11 Petr

    Ahoj Martine,kde máš u Cerese těžiště? Je to stejné jako u F3B? A ještě poprosím o konečný setup tvého Cérese?

    Díky Petr

Přidat komentář






TOPlist