FPV Rekord: 55/110km s větroněm Grafas

Zveřejněno 8. 6. 2011 v rubrice RC Modely

Aero Master FPVŠpaněl Roberto Montiel posouvá hranice FPV létání s elektrovětroni. 19.5.2011 dosáhl se svým 3m větroněm Grafas vzdálenosti 45km, bezpečně se vrátil a z baterií spotřeboval pouhých 482mAh. Koncem května tento svůj rekord vylepšil na stěží uvěřitelných 55/110km při pouhých 38 vteřinách motoru (cca 350mAh).

Grafas

Technologie FPV otevřela pilotům RC modelů nové a donedávna stěží uvěřitelné možnosti. Zakázané andrenalinové létání se samokřídlem například ve velkoměstech (včetně Prahy) na první pohled sice vypadá velmi efektně, ale jedná se o samoúčelnou záležitost, která příliš možností pro další rozvoj nenabízí. To samé naštěstí nelze říci o využití FPV při dálkových okružních letech s RC elektrovětroni, při kterých se pilot se svým modelem snaží dosáhnout co možná největší vzdálenosti s návratem do místa startu za minimálního použití motoru.

Grafas

Při svém prvním úspěšném letu, který trval 4 hodiny a při kterém spotřeboval z baterií pouhých 482mAh, dosáhl nekorunovaný král této „kategorie“ Roberto Montiel se svým 3m modelem Grafas od tuzemské firmy TopModel vzdálenosti 45/90km. Většinu letu tedy strávil v termice, což při létání pouze podle OSD není nic jednoduchého. Ukazatel horizontu v mracích nefunguje (používá IR čidla), takže Roberto většinu letu vytáčel stoupáky pouze do úrovně základny mraků. Při silném svahovém proudění (nad horami) občas vylétl i nad ně, případně si chvilku „zasurfoval“ na jejich náběžné hraně.

Použitý vysílač MC24 byl vybavený UHF LRS modulem od Thomase Scherrera. Do vzdálenosti 30km Roberto použil výkon 0.5W, poté do 40km přepnul na 1W a pro dosažení 45km použil 2W. Pro bezchybný přenos videa posloužil čínský vysílač v pásmu 1.3GHz s výkonem 1.5W.

O pár dní později 25.5.2011 Roberto tento svůj rekord překonal o celých 20km, když během pětihodinového letu urazil se svým modelem vzdálenost 55/110km. Motor běžel pouze po dobu 38 vteřin během startu, z pohonných baterií spotřeboval 350mAh a celý let zvládl pouze za využití termiky. Klouzavost modelu Grafas při rychlosti 55km/h je 14:1. Za zmínku rovněž stojí, že pro bezproblémový přenos videa je potřeba, aby spojnice mezi pilotem a modelem svírala se zemí úhel alespoň dva stupně. Roberto při vzdálenosti 10km letěl ve výšce 500m a 55km dosáhl ve výšce 2400m.

Vše nasvědčuje tomu, že limit dosahu vysílače s použitým UHF modulem nebyl zdaleka dosažen. Při použití vyladěných antén by neměl být problém dosáhnout vzdálenosti okolo 100km v jednom směru. Lety na takto extrémní vzdálenosti s sebou však přinášejí nová úskalí, jako například dobíjení palubních baterií za letu, nebo naložení pohonné baterie s dostatečnou kapacitou pro zajištění bezpečného návratu v případě nepříznivých termických podmínek.

Signature
Seznam všech článků o FPV na PiNa.cz

Přečteno 186 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

7 komentářů u „FPV Rekord: 55/110km s větroněm Grafas

  1. Dalibor

    Úchvatné…Toho větrůňka co máš v hlavičce článku, už mám doma. Pomalu se na něm dělá, bude dost úprav. :-) Nejdřív s tím brašule bude jen létat na dohled…a pak se bud pomalu zabudovávat FPV :-) Záznamových kamer už máme haba kuk….

  2. Greg

    Hi, that is amazing information, I was wondering what sort of setup is used to control the plane that far away? Also what flight time was achieved without motor? Another un-related question, I had never seen this plane on the image you posted: http://www.pina.cz/img/2010/06/Aero_Master_s.jpg what is it?
    Thanks.

  3. PiNa

    Hi Greg, the plane on the image is Aeromaster produced by Aeronaut. This plane is very popular among some FPV freaks.

    Roberto’s setup:

    Model: Grafas Top Model CZ, 3 m. span. (14:1 glide ratio @ 50 km/h.)
    Motor: AXI 2820/14
    Prop: Aeronaut foldable 13×6,5
    ESC: Jeti 44 adv.
    Battery: Graupner LIPO 3S 5200 mah.
    Aux. battery: Flightpower LIPO 3s 2500 mah.
    FPV camera: Pixim DX 201
    OSD: Range Video Gen 4 (with autopilot)
    RC TX: Thomas Scherrer LRS (Standard whip antenna tx 0.5 W.)
    RC RX: Thomas Scherrer LRS 12 ch. V 4 (two dipole antenna).Transmiter: Graupner MC24
    Video TX: BEV 1.3 Ghz. 1.5 W. (3 db. whip).
    Video RX: BEV 1.3 Ghz. (14 db patch antenna).
    Logger: SM Modellbau GPS Logger.

  4. lastfever

    Ahoj, jako rekord je to fajn. Dneska uz je elektronika fakt daleko, ale nejradsi bych tomu cloveku utrhnul hlavu, protoze si vubec neuvedomuje, ze ve vysce 2500m uz davno neni sam a nevidi kolem sebe a za sebe a kdyz poletim s letadlem, a poletime stejnym smerem, tak takovyhle ero proste tech 120kmh nepoleti, a ani ho nebudu mit sanci videt a v nejhorsim pripade mi muze projet do kabiny, o co ve vetroni opravdu nestojim, Myslim si, ze kdyz na to nema domluveny prostor, tak by tam nemel co delat.

  5. Salaman

    Pravděpodobnost že se srazíš s modelem je asi taková jako že teďka půjdu ven a spadne na mě strom, spíš menší. Kolik takových bláznů je a kolik je tam prostoru.

  6. Libor Kolman

    to Salaman:
    Podle Tvé logiky je tedy organizace letového provozu zbytečnost a dodržování pravidel také – jedním z nich je například sledovat provoz kolem sebe a definovaným způsobem se vyhýbat.

    Dám příklad. Létáme v letadle dle vlastního (z pohledu ostatních náhodného) výběru nad celou ČR. Během jednoho dvouhodinového letu jsme potkali jen jediný jiný eroplán a on zrovna náhodou letěl přesně proti nám. Je to náhoda, ale stane se to.

    Pokud letíš s větroněm (s modelem či v něm sedíš) pohybuješ se na přeletu pod řadami mraků v poměrně malém rozmezí výšky i směru. Tedy ta pravděpodobnost je větší. Střetnout se ve vzduchu s ptákem je také málo pravděpodobné a přesto se to stává. Mě se to stalo dokonce i s modelem.

    Předpisy pro létání nevznikaly od stolu někde v kanceláři. Je to empirický vývoj, kdy se po mnoho desítek let shromažďují výsledky šetření leteckých nehod, šetření mnohdy velice nákladná a zkušenosti z nich se zapracovávají do leteckých předpisů. Tedy Tvoje úvaha, že je srážka dvou letadel někde ve výšce (letadlo – letadlo, model – letadlo) možná asi jako že vyjdeš ven a spadne na tebe strom, není ničím podložená.

  7. Ada 12

    lastfever: abyses z toho nepotento!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *