ENERGIC - výkonný Hotliner s rozpětím 2.45 metru

ENERGIC HOTLINERNa světě je nový celouhlíkový hotliner, který do svého prostorného trpupu pojme nejvýkonnější pohonné jednotky se spoustou baterií. Hravě si poradí s průlety na rychlosti i s termikou. Jmenuje se ENERGIC, má rozpětí 2.45 metru, v žilách mu kolují geny F3B, snadno jej složíte na zadní okénko v autě a to nejlepší na konec: vyrábí se v Čechách.

ENERGIC HOTLINERENERGIC HOTLINER

Na počátku byla snaha o vytvoření nového modelu kompozitového elektrovětroně pro sportovní i výkonné létání, který pojme oteklý motor s hromadou baterek a současně bude skladný pro snadné převážení za zadním okénkem v autě. Vývoj trval celých 9 měsíců a na jeho konci byl stvořen ENERGIC – celouhlíkový high performance elektro větroň s rozpětím 2450mm a délkou 1250mm. Nosná plocha činí 40.3 dm2 a plocha VOP je 4.4 dm2. Prázdná hmotnost se pohybuje v rozmezí 1150 až 1200g.

ENERGIC HOTLINERENERGIC HOTLINER

Toliko ve zkratce několik slov o historii modelu a soupis jeho technických dat. Ještě zbývá doplnit, že ke zrodu modelu došlo v dílně Honzy Stonavského, kterého možná znáte z F3B závodů, kde téměř pravidelně končí na některé z předních příček.

ENERGIC HOTLINER

Provedení modelu si v ničem nezadá se závodními F3B brusy, je velmi precizní a opravdu celouhlíkové včetně VOP. Posuďte sami: trup tvoří uhlík UD 200g /m2 s tím, že na bočnicích trupu je herexový sendvič opět zavřený uhlíkem. Od odtokové hrany křídla je až do špičky trupu k motorové přepážce navíc další vrstva standardního uhlíku 200g /m2. Ve stevenu SOP je dvojitá výztuha a v krčku přechodu trup-SOP třetí. Při technologii výroby trupu je použito nejmodernější tlakování ve formě, kdy výsledný trup je zvenku i uvnitř naprosto hladký a přitom velmi pevný a lehký.

ENERGIC HOTLINER

Křídlo je také celouhlíkové a při jeho návrhu byly použity nejmodernější profily z F3B závodních brusů. Křídlo je možné na přání vyrobit v mnoha různých provedeních. Já mám skladbu 25g /m2 sklo, potom 68g /m2 uhlík, herex 1.2mm a zavírací sklo 50g /m2. Na přání je k dispozici je i Spread Tow uhlík. Pásnice, které jsou použité v mém modelu, obsahují 40 000 tex vlákem UMD uhlíku. Prostor, ve kterém jsou umístěna serva, je též ještě zpevněný další uhlíkovou vrstvou. Hned vedle spojky křídel je další šachta pro přídavnou zátěž, která se někdy může hodit. VOP má provedení stejné jako křídlo, jen místo herexu je použita balsa. Křídla jsou spojena velmi precizní a pevnou dvoukomorovou uhlíkovou F3B spojkou.

Součástí dodávky modelu jsou i velmi pěkné frézované rámečky pro serva v křídlech. Při osazování modelu jsem použil osvědčená serva Hyperion Wing, se kterými jsem dlouhodobě spokojený a jejichž zásadní předností je možnost napájení baterií 2S A123 napřímo.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, při návrhu ENERGICa byl kladený velký důraz na možnost použití maximálně výkonné motorizace. Do trupu se pohodlně vejde elektromotor rozměrové třídy 600, což znamená například Kontronik 500 (celá řada), NEU 15XX a podobně. Použít lze pochopitelně i motory menší a lehčí. Obdobné je to i s bateriemi. Trup pojme bez problémů například 6 článek baterií s kapacitou 2800mAh.

ENERGIC HOTLINER

Při kompletaci svého ENERGICa jsem se již při výběru vybavení orientoval na HV komponenty. Motor S-NEU 1409/1.5D/6.7, regulátor Castle Ice Lite 100, vrtule RFM 15/13. Baterie 3 nebo 4S 2800, nebo 2200mAh Power HD 55C. Přijímač Futaba 6208SB, serva do křídel 4x Hyperion Wing a do VOP JR DS387HV. Jako přijímačovou baterii pak buď Hyperion 2S-LiFe 850mAh, nebo 1450mAh. Podle toho, jak dlouho budu chtít létat.

V uvedené konfiguraci (4S) je příkon pohonu při startu na zemi 2300W, při otáčkách na vrtuli 8500 ot/min. Motor se sice bude vyloženě nudit, ale zase bude mít velkou životnost. Přitom výkonový poměr 1120W/1kg zaručuje velmi působivou dynamiku modelu. Odhadovaná stoupavost bude minimálně 45m/s vertikálně, což mi prozatím docela stačí :-)

Momentálně je model těsně před dokončením. Fotografie ze stavby, subjektivní pocity z modelu po záletu a samozřejmě slušná porce naměřených letových dat budou brzy následovat.

Dalibor Štěrba

Související odkazy:
Video: Hotliner ENERGIC v Novém Strašecí
Hotliner ENERGIC - fotogalerie
ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba II
ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba I
Video: 3m Hotliner FireBlade od Paritechu
Video: 1kW ION PRO+ zálet
2.2m Hotliner NEO F5F - novinka od Jirky Sodomky
Hotliner Nike 2 + kamerka GoPro HD + CRASH!

Komentářů k příspěvku „ENERGIC - výkonný Hotliner s rozpětím 2.45 metru“: 5


  1. 1 Blade954

    Super! je proste parada ze se u nas neustale delaji a vylepsuji takove strojky :) holt letani s carbon brusy je silne navykove!!!

  2. 2 M1

    …jaké asi bude cenové rozpětí ;)

  3. 3 Dzordzik

    Jako větroň s Včkem by to byl kocour, takhle je to sice prostorné, ale takové “oteklé” … Létat to ale určitě bude, už vzhledem k použitému profilu, parádně.

  4. 4 PiNa

    Véčkový trup pro větroně bude cca za měsíc.

  5. 5 Dalibor

    Včera jsem Energica zalétnul. Jsem velmi spokojený. Model dělá to, co jsem od něj očekával.:-) :-) Fotky ze záletu zde.

    PS: zatím nejsou v total kvalitě jako od Martina, ale to časem přijde. Jak bude lepší počasí, bude další létání a focení.

Přidat komentář






TOPlist