Baterie Sanyo Eneloop po třech sezónách

MiniCorado ES pomalu se blížícím jarem mne to stále více táhne do vzduchu a protože v současné době mým jediným letu schopným modelem je elektrovětroň MiniCorado od MV modelu, rozhodl jsem se prověřit stav jeho přijímačových baterií. Mají za sebou již tři sezóny a nerad bych kvůli nim v průběhu následující sezóny zakrtkoval.

ProForm

Přesné statistiky nabíjení přijímačových a pohonných baterií si sice nevedu, ale snažím se k nim chovat co nejvíce přátelsky a ve skrytu duše doufám, že se mi za to odvděčí delší (alespoň o malý kousíček) životností. I proto jsem před lety pořídil k TEMĚ 300 SCD také nabíječ ProForm od Tomáše Tichého, abych své přijímačové NiMH a NiCd baterie mohl hýčkat tím nejlepším, co bylo k mání.

Sanyo Eneloop

V MiniCoradu jsem jako přijímačové baterie použil 4 kousky AAA baterií Sanyo Eneloop s kapacitou 800mAh. Po třech odlítaných sezónách mají za sebou určitě několik stovek cyklů. Přesné číslo bohužel neznám, ale zato vím, že jsem je pokaždé nabíjel pouze ProFormem maximálním proudem 300mA. Eneloopy sice nevyžadují extra péči, ale během jejich zimního skladování jsem je pokaždé alespoň jednou procykloval.

Sanyo Elneloop

Hlavní výhodou těchto baterií je minimální samovybíjení. Po třech měsících odpočinku jsem z nich proudem 300mA s konečným napětím 0.9V na článek vybil 664mAh, což je o něco málo horší výsledek, než který uvádí výrobce, ale v tomto případě se nejedná o nové baterie.

Sanyo Elneloop

Následovaly 3 cykly nabíjení/vybíjení proudem 300mA s ukončením nabíjení na DP. Záznam jednotlivých nabíjení je v přiloženém grafu. Maximální dodaná kapacita byla sice 828mAh, ale ta u NiMH baterií nehraje žádnou roli, mnohem důležitější je kapacita vybitá.

Sanyo Elneloop

A ani ta nebyla špatná. Zde je záznam průběhu dvou vybíjení proudem 300mA s konečným napětím 0.9V na článek. Při druhém vybíjení se podařilo vybít velmi dobrých (vzhledem ke stáří baterií) 756mAh.

Sanyo Elneloop

Pro poslední vybíjení jsem zvýšil vybíjecí proud na 1A jako simulaci vyšší zátěže, ke které může dojít například při létání na svahu, kdy oproti poletování v termice dostávají serva více zabrat a průměrná spotřeba je vyšší. Vybitých 700mAh mne velmi mile překvapilo.

Navzdory svému stáří jsou podle získaných údajů baterie stále v relativně dobré kondici a jejich výměna za nové není prozatím nutná. Svou roli určitě sehrálo i nabíjení pouze ProFormem, u kterého máte na rozdíl od mnoha populárních čínských nabíječek jistotu, že bateriím neškodí a udávaným hodnotám lze věřit.

Můžete namítnout, že při ceně 70Kč za článek včetně DPH by bylo lepší pořídit rovnou nové baterie. Nejspíš máte pravdu, ale kdo vám dnes zaručí, že “nové” baterie neležely u prodejce nějaký ten rok skladem a zvolna nechátraly.

Signature

Komentářů k příspěvku „Baterie Sanyo Eneloop po třech sezónách“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář






TOPlist