Boris Carloff - The Escapist

The EscapistNa počátku byl pořad Kulturama na ČT24, ve kterém moderátorka zpovídala chlapíka jménem Boris Carloff. Neznal jsem ho, ale vyklubal se z něho jeden z našich nejvíce respektovaných hudebních producentů, uznávaný skladatel a ceněný zvukař. Na konci jsem si pořídil jeho debutové sólové album The Escapist a mohu jen potvrdit: je to bomba!

Sluší se přiznat, že tuzemskou hudební scénu téměř vůbec nesleduji. Život je příliš krátký na to, pouštět si do uší ty sra… ehm tuzemskou hudební produkci. I proto mi Boris Carloff přišel jako naprosté zjevení, které bych v našem rybníčku nečekal.

Boris Carloff

Po konzultaci s Googlem vyšlo najevo, že je spolumajitelem špičkově vybaveného masteringového studia Velvet Mastering, které se stalo během let pojmem a synonymem nejkvalitnějšího masteringu v Čechách i na Slovensku. To byla výzva. Na webu Supraphonu jsem si poslechl ukázky a obratem s radostí zaplatil 129Kč za album The Escapist ve FLACu.

“Základním impulsem pro vznik desky bylo vypsání se z úmrtí bratra a otce. Zároveň jsem chtěl dát průchod druhé straně mé producentské práce - té umělecké,” popisuje Carloff. “Na The Escapist jsem s přestávkami pracoval čtyři roky a třikrát jsem album kromě jedné písně celé vyhodil,” dodává.

Album ovlivněné tragickou rodinnou událostí je velmi intenzivní pocitovou záležitostí. Hluboké, s mnoha zvukovými vrstvami, různorodé, do posledního detailu propracované a přitom v příjemné harmonii. Silné melodie chybí, není pro ně místo. Atmosféra je chvílemi tak tíživá a hutná, že by se dala až krájet.

The Escapist

Deset skladeb s celkovou stopáží 40 minut v sobě kombinuje mnoho hudebních stylů a výslednou směsici není možné zařadit do žádné z existujících žánrových škatulek. Zaslechnete zde prvky alternativního rocku, jazzu, klasiky, trip-hopu i náznaky dubstepu. V některých případech dokonce i v rámci jedné skladby. Carloff s maximální přirozeností kombinuje akustické nástroje se syntezátory, samply a smyčkami. Je to právě tato rozmanitost a atmosféra, která mne na albu The Escapist baví nejvíce.

Většinu nástrojů na albu nahrál Carloff sám. Kromě něj a několika zahraničních hostů se zvučnou biografií: bubeník Doug Yowell (Suzanne Vega, Lana Del Rey), vokalisté Ghetto Priest (Asian Dub Fundation, Massive Attack) a James Cook (IAMX, Nemo) je na nahrávce ke slyšení také kontrabasista Jakub Antl (Nightwork) nebo cellistka Terezie Kovalová (Vladivojna La Chia, Calm Season).

Po zvukové stránce se jedná o naprostou špičku. Použité zvuky, ruchy, perkuse, syntezátory spolu s anglickými texty evokují mnohem známější interprety či kapely a přitom jsme stále v naší domácí kotlině. Výsledný zvuk je velmi příjemný, až sametově hladivý, bez známek jakéhokoliv zkreslení. Co mne trochu mrzí, je možná až zbytečná komprese. Dynamický rozsah celého alba není nic moc. Ale taková je hold doba, kdo nehraje hlasitě, jako by nebyl. Samozřejmě to mohlo být ještě horší. Kdo ví, třeba se časem dočkáme i vinylu.


The Escapist není album na jeden poslech. Což dokládá i vynikající videoklip ke skladbě Falling. Naopak je jako dobré víno, které s každým dalším poslechem zraje a odkrývá nová zákoutí, hudební vychytávky a producentské finesy. Dejte mu čas a pohltí vás. Pro mne jednoznačně deska roku a velmi příjemné překvapení.
Signature

Komentářů k příspěvku „Boris Carloff - The Escapist“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář






TOPlist