eBay a PayPal - pozor na podvodníky

PayPalProdáváte na eBayi a za své zboží si necháváte platit prostřednictvím služby PayPal? Potom byste si měli dávat velký pozor na to, komu své zboží prodáváte. Snadno by se totiž mohlo stát, že přijdete nejen o odeslané zboží, ale nakonec vám nezůstanou ani peníze za jeho prodej.

Ukázkovým případem, na kterém lze názorně ilustrovat, jak celý podvod probíhá, může být zkušenost mého kamaráda Roberta z Kanady, který začátkem loňského roku na eBayi nabídl zánovní DAC převodník Bel Canto. V aukci jej získal za částku blížící se tisícovce dolarů chlapík ze Šanghaje. Platbu za vyhraný DAC provedl přes PayPal a Roberta požádal, aby balík odeslal co nejlevnějším způsobem. Ten si pomyslel, že Číňan je nejspíš pěkný skrblík a balíček s DACem do Číny odeslal službou Small Packet (surface). U té Kanadská pošta sice garantuje nejnižší cenu a zásilka má přiděleno trasovací číslo, ale při doručení nevyžaduje podpis adresáta potvrzující její převzetí.

Podle informací z ceníku pošty trvá doručení zásilky tímto způsobem přibližně 2-3 měsíce. Zhruba po dvou týdnech se ale Číňan začal ptát, kde balíček je a kdy dorazí. Na Robertovy odpovědi nereagoval a o pár dní později vznesl reklamaci u PayPalu z důvodu nedoručení zaplaceného zboží. Ten částku za DAC převodník na Robertově účtě ihned zmrazil a během několika následujících dní spor rozhodl ve prospěch kupujícího, kterému peníze vrátil zpět. Zajímavé je, že se vůbec nezajímal o to, zda byla zásilka doručena, nebo zda ještě není na cestě. Přitom by stačil letmý pohled do online systému pošty, která v tu dobu balíček stále evidovala jako zásilku na cestě.

O dva měsíce později Robert od pošty obdržel informaci o doručení zásilky. Ihned tedy rozhodnutí PayPalu v této kauze rozporoval a dodal podklady potvrzující doručení zásilky kupujícímu v Číně. Následovalo dlouhé dohadovaní s PayPalem, na jehož konci PayPal Robertovu reklamaci překvapivě neuznal a odmítl mu peníze vrátit zpět na jeho účet. Své konečné rozhodnutí odůvodnil pravidlem z podmínek pro užívání jeho služeb, které stanoví, že u zásilek s hodnotou přesahující 250 dolarů (podle podmínek z roku 2014, letošní rok byla částka zvýšena na 750 dolarů) je vyžadován podpis adresáta potvrzující její převzetí. Bez tohoto podpisu není zásilka PayPalem považována za doručenou. Prodávající tedy má, v problematických případech jako je tento, jednoduše smůlu. Číňan se samozřejmě už neozval. Proč také? Měl DAC a vzhledem k podmínkám PayPalu, které chrání spíše nakupující než prodejce, i své peníze.

Jedná se o podobný způsob okradení prodejce, který jsem již popsal v jednom ze starších článků o podvodnících z Nigérie. Ti pod mnoha vcelku věrohodnými identitami nakupují na Aukru a odpovídají na tuzemské online inzeráty. Za prodávaný předmět nabídnou až podezřele vysokou cenu a pokud jim na to prodejce skočí, následuje druhá fáze. Pomocí padělaného bankovního výpisu přesvědčí prodávajícího o tom, že peníze za zboží již u dané banky deponovali a pod různými záminkami požadují jeho zaslání výhradně doporučeně obyčejnou poštou na adresu v Nigérii s tím, že banka peníze přepošle prodejci obratem po obdržení kopie podacího lístku potvrzujícího odeslání požadované zásilky. Ve chvíli kdy prodejce zjistí, že žádné peníze ve skutečnosti deponovány nebyly, je obvykle již pozdě. Zásilky odeslané doporučeně prostřednictvím České pošty mají tu špatnou vlastnost, že se nedají zastavit a bez ohledu na snahu odesilatele končí na cílové adrese v Nigérii.

Vraťme se ale k PayPalu. U zásilek s nižší hodnotou než zmiňovaných 750 dolarů podpis příjemce sice nevyžaduje. Za úspěšně doručenou však považuje pouze zásilku odeslanou na adresu kupujícího, kterou má uvedenou u svého účtu, a která se prodávajícímu zobrazí na eBay stránce s podrobnostmi transakce. Pokud by vás kupující žádal o zaslání na adresu jinou, je dobré být ve střehu, s největší pravděpodobností to bude také podvodník.

Signature
Seznam všech článků o podvodech na PiNa.cz

Komentářů k příspěvku „eBay a PayPal - pozor na podvodníky“: 2


  1. 1 Mario Czernay

    Děkuju za článek, budu ostražitější:-)

  2. 2 PB

    Prodejce ebay MOKKIN

    Realton Electronics Co., Ltd.
    Kin Man Mok
    Obchod 205-207B, ulice Yu Chau
    Sham Shui Po
    Hongkong
    Telefon: 90721525
    E-mail: mok2401@gmail.com
    ________________________________________________________________
    * 07.06.2018 Transakce PAYPAL
    * UHRAZENO PRODEJCI 138,97 EUR
    ________________________________________________________________
    ________________________________________________________________
    ID zboží EBAY: 302718260851
    Nový ATI Mobility Radeon HD 3650 MXM II …
    Množství: 1 Út. 19. června - čt. 12. července
    Zaplaceno: 74,98 EUR kreditní kartou

    16587529648 (VS: 6393) 2.016,42 CZK
    Nákup: PAYPAL *OCS STORE, 22-24
    Boulevard Royal, 5th, 35314369001, L2449,
    LUX, dne 7.6.2018, částka 2.016,42 CZK
    ________________________________________________________________
    ID zboží EBAY: 273134658896
    Nvidia GeForce 9650M GT 1GB DDR2 MXM II …
    Množství: 1 Út. 19. června - čt. 12. července
    Zaplaceno: 63,99 EUR kreditní kartou

    16587529650 (VS: 6393) 1.720,87 CZK
    Nákup: PAYPAL *OCS STORE, 22-24
    Boulevard Royal, 5th, 35314369001, L2449,
    LUX, dne 7.6.2018, částka 1720,87 CZK
    ________________________________________________________________
    ________________________________________________________________
    CELKEM UHRAZENO PRODEJCI PAYPAL 138,97 EUR
    ________________________________________________________________
    ________________________________________________________________
    * GLS - žádné informace o zásilce pro mně, kurýr GLS po konfliktu s domovníkem za mé nepřítomnosti, nezanechal oznámení o doručování zásilky, abych zásilku vyzvednul v náhradním termínu na GLS pointu, nebo depu GLS, zásilku vrátil odesílately.
    * 09/07/2018 17:58 Balík vrácen odesílateli.
    * 13/07/2018 13:46 Balík byl předán příjemci. Velká Británie Londýn

    * Prodejce neprovedl refundaci platby 138,97 EUR, za nedodané položky…
    * Sděluje emailem, že mi odesílá zásilku, v duchu “bona fide” jsem uvěřil v seriźnost prodejce při 99% pozitivním hodnocení, čekal jsem na doručení zásilky.

    Po více jak půl roce nemám ani zásilku ani refundaci platby na PayPal…

    * Žádám prodejce, kód odeslaného balíku.
    * Zjištuji, že prodejce lhal, balík neodeslal a vystavuje mně prodané MXM karty na stránkách EBAY !!!
    * Jsem vydírán prodejcem, že PayPal a Ebay vrací provize 2 měsíce, tuto lhůtu prodejce nevyužil pro refundaci 100% uhrazené částky. Poslední nerealizovaná nabídka prodejce 88%…

    * Prodejce vědome prodlužuje zákonné lhůty, záměrně poškodit kupující…

    * EBAY - odvolání na řešení 70 dnů je promlčeno…
    * PAY PAL jsem doručil dokumentqaci karetní transakce banky v zákonné lhůtě 172 dní. (ze 180 dní) Čekal jsem reakci PAY PAL, nic. Proto kontaktuji PAY PAL, odpověď, že PAY PAL jsem nekontaktoval, po odeslání dokumentace jsem čekal reakci PAY PAL na řádně zaregistrovanou stížnost v zákonné lhůtě 172 ze 180 dnů. Právně platí datum registrace, přidělením registračního čísla stížnosti, podle PAY PAL neplatí datum podání a registrace stížnosti, ale dnešní datum, podání stížnosti je promlčené a PAY PAL, nemúže nic dělat…
    * Banka - v bance mám pro ochranu nákupů na internetu aktivovanou službu SECURITY 3D odpověď banky: Žádné řešení. Karetní transakce byla autorizovaná, tím je transakce mimo banku, mezi kupujícím a prodejcem.

    * Prodejce nemá zájem na seriózní řešení a více jak půl roku neřešená transakce má prvky podvodu…

    * Jsem šokován, že nenajdete jeden odkaz na policy email , kterým je možné tyto podvodníky nahlásit a zviditelnit. aby neokrádali další kupující….

    * Žádná ochrana kupujících, i podvodníci-prodejci jsou sponzoři
    těchto giga eshopů a mašinerie pracuje pro ně, ne pro kupující.

    * Emailová komunikace s prodejcem prostřednictvím ebay, za více jak půl roku to potvrzuje a prodejce by měl být za podvodné jednání a okrádání kupujících vyřazen z prodeje na ebay,
    pokud je pravdou, že Ebay, PayPal, a banky chrání kupující před podvodníky.

    Pro kupující, nedávat na důvěru prodejce, i 100% pozitivní fiktivmí hodnocení, kteří záměrně natahují lhůty, aby se kupující promlčel právo na odvolání…Maximální lhůta pro řešení Vašeho nákupu PAYPAL,je 180 dnů…

Přidat komentář






TOPlist