Nastavení modelu větroně pro vysílače JETI

JETI DC-24Nastavení modelů termických větronů s vysílači DS a DC od firmy JETI může být chvílemi pěkný oříšek. Ne tak s podrobným návodem od Jérôma Bilkeho, na jehož sepsání se podílelo 15 závodních pilotů z Francie, Itálie, USA a dalších zemí. Máte problémy s nastavením maketových, F3X, F5J a F3K větroňů a házedel? Potom je tento návod určený právě vám.

Nastavení modelu větroně JETI DC-DS

Signature
Seznam všech článků o firmě JETI Model na PiNa.cz

Komentářů k příspěvku „Nastavení modelu větroně pro vysílače JETI“: 12


  1. 1 Jirka Michálek

    Jako vlastník vysílače DS-16 (cca 2 roky) musím bohužel potvrdit, že nastavení trochu sofistikovanějšího modelu s více letovými režimy je u těchto vysílačů opravdu problém. Je pravda, že nastavit jde na vysílači téměř cokoliv, ovšem rozhodně to není jednoduché a už vůbec ne intuitivní. Kdo tento vysílač nepoužívá denně(myšleno nenastavuje), je odkázán buďto na dosti nedokonalý manuál (který mu ale v některých složitějších nastaveních stejně nepomůže), nebo na pomoc přátel, kteří se již záludnostmi nastavování prokousali.
    Myslím si, že téma tohoto příspěvku tento můj názor potvrzuje. Je totiž dosti tragické, když musí komunita zahraničních závodních modelářů tvořit návod k nastavení F3X, F5J a F3K modelů, což by mělo být vzhledem k počtu ovládaných prvků zcela jednoduché a INTUITIVNÍ. Před časem něco podobného stvořil u nás Roman “Lomcovák” a myslím, že tím pomohl hodně lidem, kteří by si s nastavením dle manuálu třeba nevěděli rady.
    Jeti DC, DS má celosvětový úspěch, který rozhodně této české firmě přeji. Domnívám se ale, že je nutné zapracovat (a to dosti) na přehlednosti menu. Chápu, že je to pro JETI těžké vyjet ze zajetých kolejí, ale domnívám se, že by asi nebylo nemožné pro stávající DC (DS) 14 -16 udělat třeba verzi firmware 5.00, kde by bylo vše jinak. Zákazník si pak vybere, který firmware mu více vyhovuje a naznačí tak firmě směr, kterým by se měla ubírat.

    (PS: záměrně zde nepíši nic o ergonomii palcového vysílače a o zkušenostech s dosahem, protože to nesouvisí s tématem)

  2. 2 Dzordzik

    Ahoj Jirko, myslím si že i tato informace by byla víc než prospěšná pro všechny, kteří vysílač mají nebo o jeho koupi uvažují …
    Souhlasím, že na tom naprogramovat F3X model není nic co by mělo dělat (tím spíš této třídě vysílače) uživateli problém a pokud to tak je, je něco špatně.

  3. 3 PiNa

    V rámci objektivity je potřeba dodat, že například i u některých modelů vysílačů JR a Futaba existují podobné neoficiální návody. Čím rozšířenější vysílač, tím větší pravděpodobnost, že komunita uživatelů něco takového vytvoří. Nedokonalý manuál totiž není pouze “výsadou” firmy JETI a RC vysílačů obecně - stačí se podívat například na návody k digitálním zrcadlovkám. Podchytit všechny možnosti a kombinace nastavení v rozsahem omezeném návodu se jednoduše nedá.

    Na druhou stranu. Dnes už není nic těžkého, najmout si v dané kategorii špičkového pilota, se kterým vývojáři projdou všechny jeho potřeby, kterým následně přizpůsobí možnosti firmwaru. Pokud nastavení není intuitivní, jediným řešením je ho buď změnit, nebo dát na internet tzv. screencasty okomentované vývojáři, kde bude přesně vidět, co je kde potřeba nastavit, aby vše fugnovalo tak, jak si pilot přeje. Případně na nich vysvětlit “filozofii” vysílače, aby přechod od konkurenčních výrobků nebylo zbytečné peklo.

  4. 4 Dzordzik

    To máš pravdu, problém ale pak je, pokud se prodejce tímto honosí (testování špičkovými piloty) a ono to pak stejně dostatečně intuitivní není :-(

  5. 5 PavelS

    Docela by mě zajímalo,jaké rádio je podle Vás jednodušší na programování než právě DC-16.Prošlo mi pár rádií rukama a to od Graupner 16/20,přes Futaba FC-28 V2,Futaba FC-28 V3,Futaba FX30 a naposledy DC-16 a tvrdím že nejjednodušsí na naprogramování F3B modelu je právě DC-16.Pravdou je,že se musely dodělat některé funkce v nových firmwerwch,ale momentálně je programování opravdu jednoduché a naprosto intuitivní.

  6. 6 Radim

    Mě po letech používání různých rádií vychází závěr, že je třeba pochopit co tím či oním menu chtěl výrobce říct, jaké vazby na sebe mají různé mixy atd. To se ale leckdy z návodu člověk dozví jen okrajově a je třeba pátrat. Šikovnější se k tomu dohrabou metodou pokus-omyl, další načtou a zbytek se bude vyptávat :-) Taky si myslím, že pokud má být SW “dokonalý” tak tam prostě nelze hledat jednoduchost.

  7. 7 Jirka Michálek

    Radime, metoda pokus-omyl je bohužel přesně to, co u JETI moc nefunguje. Uvedu jednoduchý fiktivní příklad:

    Nastavuji nový model, do kterého dám nový přijímač. Chci nastavit alarm napětí RX. Projedu si menu vysílače a hurá, v nabídce časovače/senzory najdu menu alarmy. Klik a vidím řádek napětí Rx. No sláva, přesně to jsem hledal, nastavím 4,8 V pro čtyřčlánek NiMh, NiCd. Chválím výrobce i sám sebe, jak rychle a intuitivně jsem alarm nastavil. Dokončím nastavení modelu a odstartuji. Chvíli poté zhavaruji BEZ JAKÉHOKOLIV ALARMU, na slabé baterky, protože jsem je dejme tomu zapoměl nabít a moje Rx akumulátory měly už v okamžiku startu jen 4,6 V. V mém novém RX přijímači byla od výrobce nastavena hranice alarmu jen 4,5 V (o čemž jsem třeba neměl tušení). Menu vysílače, které jsem použil, totiž přednastavenou hranici alarmu v přijímači NIJAK NEOVLIVNÍ !!!

    Teď se ptám:
    1) Proč vlastně v menu vysílače tento řádek je (alarm Rx v nabídce časovače/senzory), když ve skutečnosti se alarm Rx musí nastavit v přijímači a to někde úplně jinde?

    2) Uvažoval jsem špatně a můj postup nebyl logický a intuitivní, když jsem v menu konkrétního modelu chtěl nastavit hranici alarmu a to v řádku, který je označen jako “Alarm - napětí Rx” ?

    3) Proč se vůbec musí hranice alarmu napětí nastavovat v přijímači, když vysílač “vidí” napětí Rx? Přišlo by mě logičtější a intuitivnější, kdyby vysílač spustil alarm při nastavené hranici pro ten který model a nastavení alarmu v přijímači by pak nemuselo vůbec existovat.

    Uvedl jsem zde záměrně tento jednoduchý konkrétní příklad, abych na něm demonstroval, jak jen pouhé umístění a pojmenování nabídky může být zavádějící, matoucí a může vést k fatálně chybnému nastavení.

  8. 8 Radim

    Hmm, tohle je špatné… Jeti jsem viděl jen z rychlíku a asi bych měl jen šoupat nohama, prakticky ho vůbec neznám, jen si vybavuji programovatelné příjmače z dob Jeti vysílačových modulů, tam to dávalo smysla pro ředu modelářů to byl obrovský pokrok. Teď se mi to jeví jako potíž, nastavovat Tx a RX zvášť. Jestli něco nesnáším, tak je to programování pomocí odpočítávání pípání (bliknutí) a tahání s sebou tisíce kabelů a programovacích krabiček, včetně připojování k PC (což někdy jinak nejde). Ideál, asi ne jen pro mě, představuje sednout k modelu s Tx a vyřešit vše v letištních podmínkách. Na druhou stranu jsou Jťáci bouchači, vyrobit to, co vyrobili je téměř neuvěřitelné v rámci světové konkurence, věřím že to jsou všechno jen dětské nemoci.

  9. 9 Tomáš

    Dobrý den pane Michálek,
    postup nastavení alarmu nízkého napětí přijímače ve vysílači je správný a funkční. Samostatné nastavení v přijímači pamatuje na uživatele souprav s Duplex modulem, ale jako vlastník vysílače DC/DS tento parametr nemusíte nastavovat v přijímači, ale pouze ve vysílači. Vaše závěry bohužel nejsou pravdivé. Pokud je v menu Alarmy nastaven alarm a podmínky jsou splněny, alarm je vyvolán spolu s hláškou na LCD o jaký alarm se jedná. Nastavení alarmu v přijímači neovlivňuje a nesouvisí s nastavením ve vysílači.
    Váš fiktivní příklad je zcela nepravdivý a nerozumím tomu, s jakým cílem byl vytvořen.
    T

  10. 10 DanS

    Martine děkuji za odkaz určitě to vyzkouším i když svoji verzi už ve vysílači mám.Deset lidí…deset názorů.Půjčím si slogan od lidí co provozují Open Tx…Někdo to naprogramuje za hodinu a někdo nikdy.Je fajn že už od dob Futaba Campac modulu se těm méně zdatným dá pomoct.
    Ahoj Dan

  11. 11 Jirka Michálek

    Tomáši, až dnes jsem si všiml Tvého příspěvku, proto odpovídám až nyní. Samozřejmě jsem ihned po jeho přečtení vzal do ruky rádio a jeden z modelů a vyzkoušel funkci alarmů napětí Rx s nastavením jak v rádiu, tak i v přijímači a to v každém zvlášť i v obou najednou. K mému zděšení musím konstatovat, že alarm napětí Rx funguje tak, jak má, nezávisle na tom, zda je nastaven v přijímači, nebo ve vysílači. Samozřejmě jsem rád, že tato funkce funguje správně, moje zděšení pramení z toho, že jsem napsal něco po paměti a neověřil si při psaní komentáře přímo na vysílači, že to tak opravdu ještě je. TÍMTO SE OMLOUVÁM ZEJMÉNA FIRMĚ JETI, ALE I ČTENÁŘŮM za nepravdivou informaci, hluboce se stydím a sypu si popel na hlavu. Rozhodně jsem nechtěl nikoho uvést v omyl, ani poškodit výrobce. Měl jsem zkrátka s touto funkcí v minulosti problém, který jsem dle svého nejlepšího vědomí a jak se zdá i špatné paměti popsal. Jestli byl můj problém v minulosti způsoben mou nevědomostí, nebo minulými verzemi firmware (už jsem 2x aktualizoval), už nezjistím.
    Nicméně musím (tentokrát už pro jistotu s rádiem a modelem na stole) upozornit na velmi podobný problém - a to opět s alarmem Rx:
    Mám Central Box 200, k němu připojené 2 satelity Rsat2. Hranici alarmu Rx nastavím na 4,8V (v přijímači i vysílači). Po připojení 2 sad aku (každá má 5,2V) spustí rádio ihned hlášení alarmu a hlásí napětí Rx pouhých 4,7V. Tzn. ani s plně nabitými Rx aku bych kvůli hlášení alarmu neměl odstartovat.Po velmi dlouhém laborování a hledání problému jsem až po změření napětí na pinech v Central Boxu zjistil, že napětí na vstupech pro Rx satelity je cca o 0,5V nižší, než napětí na výstupech pro serva (které je totožné s napětím aku). Výrobce pro to má určitě nějaký důvod, v manuálu Central boxu se ale o této zásadní skutečnosti nic nedočtete. Hlášení o napětí Rx je tím pádem sice správné, ale skutečné napětí Rx aku se z tohoto hlášení a alarmu nedozvíte. Domnívám se, že o takto zásadní věci by v manuálu Central boxu měla být zmínka a upozornění, že hranici alarmu Rx je třeba nastavit cca o 0,5V níže. Dále,že je vhodné(navíc oproti standartním přijímačům) nastavit hranici alarmu aku (t.j. jejich skutečné napětí), odlišnou od alarmu Rx. Firmu Jeti jsem na tento nedostatek v manuálu (a některé další) upozornil již začátkem roku 2015. Letos na jaře jsem pořizoval další Central box, se stále stejným a nedopracovaným manuálem. Přitom do manuálu Central boxu stačí napsat: “Napětí na vstupech pro Satelity je cca o 0,5V nižší, nž napětí na výstupech pro serva. Nastavte proto zvlášť alarmy pro napětí Rx a zvlášť pro napětí AKU”.
    Firmě Jeti a uživatelům Jeti přeji mnoho úspěchů. S hrdostí pozoruji, jaký má firma úspěch ve světě. Jsem ale stále přesvědčený, že menu a manuál je nutné dopracovat, aby i středně až méně chápaví (mezi které se počítám) měli s nastavováním méně práce.

  12. 12 DanS

    Musím souhlasit že návody jsou místy dost kostrbaté nebo neúplné.V Jeti jsou si toho asi vědomi a je to jeden z důvodů proč se pořádají školení.Ne každý má ale dost času a prostředků na jejich účast.Stačilo by z jednotlivých setkání vytvořit nějaké video a dát ho volně ke stažení.Třeba se časem dočkáme.
    Pokud jde o nastavení alarmu napětí na satelitech připojených přes Centralbox tak důvodem poklesu napětí na satelitu je dioda vřazená do napájení satelitu.Vzniká na ní úbytek napětí cca 0.4V.Funguje jako ochrana před přetížením tenkých spojů na DPS v případě že někdo připojí napajení Centralboxu právě přes vstup satelitu.Musí se tedy upravit hodnota alarmu napětí satelitu nebo tento alarm zcela zrušit.Centralbox má svůj alarm napětí a není důvod mít ho i na satelitech ale možné to je.

Přidat komentář






TOPlist