Kinetic Transonic DP - pro rychlosti nad 800km/h

VideoDojde-li na dýsing, není na světě povolanějšího člověka než Spencera Lisenbyho, který je držitelem světového rekordu s hodnotou 825,6km/h. Před pár týdny Spencer zalétl svůj nejnovější dýsingový speciál Kinetic Transonic DP optimalizovaný pro rychlosti nad 800km/h, na jehož výrobě se kromě ostatních podílel i Jaroslav Čermák z F3K.cz.

Cílem projektu bylo navrhnout a vyrobit model pro nejvyšší možnou rychlost při zachování přímého křídla. Výsledkem dvouletého snažení je zcela nový Kinetic Transonic DP optimalizovaný pro dýsingové rychlosti převyšující 800km/h, se kterým se dá snadno létat i “na pohodu” na návětrné straně svahu. Použité profily dodal jako obvykle Dirk Pflug. Na návrhu se velkou měrou podílel Thomas Pils, který rovněž připravil formy pro výrobu trupu. Formy pro křídlo a výškovku zajistil Jaroslav Čermák.

Kindetic Transonic DP
Kinetic Transonic DP

Dirk Pflug navrhl sadu profilů tak, aby došlo k co nejzazšímu oddálení formace rázové vlny a k minimalizaci divergence odporu křídla až do rychlosti okolo 930km/h. Finální optimalizace křídla proběhla ve spolupráci s Univerzitou ve Stuttgartu v systému MSES pro návrh a optimalizaci profilů. Od těchto úprav pro rychlosti blížící se rychlosti zvuku si Spencer slibuje udržení vysoké výkonnosti modelu i při rychlostech nad 800km/h, kdy výkonnost ostatních modelů rychle klesá. Ačkoliv byly použité profily navrženy pro transonické rychlosti, překvapivě dobře fungují i při nižších rychlostech. Relativně vysoká geometrická štíhlost křídla by měla také přispět ke zvýšení výkonu při nízkých rychlostech, pro které nejsou použité profily optimalizovány.

Kinetic Transonic DP
Spencer Lisenby a jeho Kinetic Transonic DP

První prototyp s rozpětím 330cm má z důvodu zachování maximální pevnosti jednodílné křídlo. Sériově vyráběný model bude mít pro usnadnění přepravy křídlo třídílné. Při letové hmotnosti 6.8kg vychází plošné zatížení zhruba na 137g/dm2. Spencer předpokládá, že ideální letovka se bude pohybovat okolo 8.5kg.

Kinetic Transonic DPKinetic Transonic DP
Spencer Lisenby a jeho Kinetic Transonic DP

Zálet se měl uskutečnit na svahu Weldon v Kalifornii - v Mekce všech, kdo to s dynamickým plachtěním myslí vážně. Lepší lokalitu byste na planetě hledali stěží. Počasí bohužel nepřálo a trvalo dlouhé dva týdny, než k záletu došlo. V mezičase si Spencer na Weldon vyšlápl dvarkát. Neúspěšně. A zařekl se, že do provedení záletu se nebude holit. Proto ten bujný plnovous na přiložených fotografiích a videu.

Předposlední lednový víkend se Spencer na Weldon vypravil potřetí. Počasí se tentokrát již umoudřilo a zálet se uskutečnil. Aby se v případě neúspěchu nemusel na nikoho zlobit, Spencer si nového Kinetika poprvé hodil raději sám. Vše proběhlo zcela hladce, letadlo šlapalo jako hodinky a nebylo ani třeba žádného trimování. Po seřízení výchylek a dive testu bylo na čase vlétnout do rotoru na závětrné straně kopce. Při větru 29-40km/h dosáhl rychlosti 432km/h. Po úspěšném záletu pilot nešetřil superlativy. Po dvou letech plánování a vymýšlení bylo dobojováno a nastala velká úleva.

Přiložené video zachycuje druhý start, při kterém se Spencerovi podařilo dosáhnout rychlosti 717km/h.

Signature
Seznam všech článků o dýsingu na PiNa.cz

komentář k příspěvku „Kinetic Transonic DP - pro rychlosti nad 800km/h“: 1


  1. 1 Ivan Čáni

    Je to užasné, zajímalo by mně kolik tam bylo GÉČEK a s čeho je ten model postavený, IVAN ČÁNI.

Přidat komentář






TOPlist