Muž, který srazil hudební byznys na kolena VI.

Pirates V druhé polovině 90. let minulého století se hudebnímu průmyslu nebývale dařilo. Celosvětové prodeje hudebních CD disků se blížily částce 40 miliard dolarů a nic nenasvědčovalo, že by tomu mělo být již brzy jinak. Nástup internetu a rostoucí obliba formátu MP3 však zasadily obchodníkům s hudbou téměř smrtelnou ránu, ze které se dodnes nevzpamatovali.

Toto je šestá a závěrečná část překladu textu od Stephena Witta. Pokud jste předchozí části nečetli, můžete to napravit: první část, druhá část, třetí část, čtvrtá část, pátá část.

Autorem následujícího textu je Stephen Witt. Přeložil (c) Martin Pilný

Netrvalo ani pár měsíců a Glover opět vynášel alba z výrobního závodu v Kings Mountain. Tentokrát je však předával chlápkovi známému pod přezdívkou RickOne, který byl vedoucím skupiny OSC (Ol-Skool-Classics). Ačkoliv to pro Glovera už nebylo příliš ziskové, jeho touha po nových titulech, které mohl získat zdarma, zůstávala stále stejná. “Vědět, že bych si mohl zahrát Madden s dvou měsíčním předstihem před ostatními - to pro mě bylo úplně nejvíc,” řekl mi Glover.

Ani Kali nedokázal přestat. Poté, co skupina RNS přestala existovat, pokračoval v získávání a vydávání předčasně uniklých alb prostřednictvím vymyšlených skupin skrývajících se za náhodnými trojpísmennými zkratkami, které mátly dokonce i ostřílené veterány ze Scény. V létě 2007 se spojil s Gloverem a řekl mu, že jsou ještě dvě alba, která musí vydat: nová alba od raperů 50 Cent a Kanye West. Alba, která měla stejné datum vydání. Rapeři mezi sebou soupeřili, kterého alba se prodá více kopií. Jejich spor se dostal až na titulní stranu časopisu Rolling Stone a 50 Cent dokonce prohlásil, že pokud nevyhraje, stáhne se do pozadí a s hudbou skončí.

Rolling Stone Cover
Obálka časopisu Rolling Stone z konce léta 2007

Oba hudebníci byli distribuováni a propagováni hudebním vydavatelstvím Universal, což Kali věděl pravděpodobně lépe než kdokoliv jiný. A to, co na první pohled vypadalo jako typické hiphoperské přetlačování ze staré školy, bylo ve skutečnosti pouhé divadlo pro média, jehož jediným cílem bylo zvýšení prodejů alb obou umělců a Kali si to rozhodně nechtěl nechat ujít. Skupina RNS vydala předčasně všechna alba, která oba hudebníci během své kariéry nahráli a získání 50 Centova alba Curtis a Kanyeho alba Graduation bylo tedy otázkou tradice.

Oficiální datum vydání bylo 11. září 2007, ale první várka obou alb se lisovala již v polovině srpna. Glover je opět získal prostřednictvím sítě svých dodavatelů, kteří je propašovali z výrobního závodu a obě si poslechl. Graduation bylo ambiciózním spojením popu, rapu a vysokého umění se samply z velmi rozmanitých zdrojů jako například z krautrocku a francouzského house music s obalem od současného japonského umělce Takashiho Murakamiho. Album Curtis nebylo tak odvážné, upřednostňovalo tvrdou klubovou hudbu představovanou hity jako I Get Money a Ayo Technology.

Gloverovi se líbila obě alba, ale byl v neobvyklé pozici: měl moc ovlivnit výsledek tohoto sváru. Kdyby předčasně vydal Graduation a pozdržel Curtis, Kanye by mohl prodat méně nahrávek. Ale kdyby předčasně vydal Curtis a pozdržel vydání Graduation, mohl donutit 50 Centa, aby se stáhl do ústraní.

OSC NFO
NFO soubor skupiny OSC k albu Graduation

Glover se rozhodl, že jedno album vydá prostřednictvím Kaliho a druhé přes chlápka s přezdívkou RickOne. Tomu nabídl album Kanye Westa. 30. srpna 2007 se Graduation objevilo na topsite serverech Scény. Jako jeho zdroj byla uvedena skupina OSC. Během pár hodin zavolal zničený Kali Gloverovi, který mu řekl, že vůbec netuší, jak se to mohlo stát. Řekl, že album ještě ve výrobním závodu neviděl. Obratem však doplnil, že Curtis právě dorazilo. 4. září 2007 Kali nahrál album Curtis na topiste servery Scény.

Universal oficiálně vydal alba v úterý 11. září. Navzdory jejich předčasným únikům se obě prodávala velmi dobře. Curtise se během prvního týdne prodalo téměř sedm set tisíc kopií, Graduation téměř milion. Kanye se tak stal vítězem klání v počtu prodaným kopií, navzdory tomu, že Glover uvolnil jeho desku na internet jako první, čímž provedl řízený experiment ohledně vlivu předčasných úniků desek na jejich následný prodej. Výsledek nasvědčoval tomu, že alespoň v tomto případě se album, které bylo nahráno na internet jako první, prodávalo překvapivě lépe. Ale Glover byl s výsledkem velmi spokojený. Postupem času desce Graduation přišel na chuť. Kanyeho album se mu opravdu líbilo a cítil, že si své vítězství zasloužil. A 50 Cent se potom všem do ústraní nestáhl.

V úterý 12. září přišel Glover do práce na sedmou hodinu večerní. Čekala ho dvojitá směna, která trvala celou noc. Skončil v sedm hodin ráno a když se připravoval k odchodu, vzal si ho stranou jeho spolupracovník. “Venku se někdo poflakuje kolem tvého auta,” řekl mu.

Za úsvitu Glover zahlédl na parkovišti tři muže. Jak se blížil ke svému autu, vytáhl z kapsy klíčenku od dálkového ovládání. Muži jej bez hnutí pozorovali. Poté stiskl dálkové ovládání, auto zapípalo, muži vytáhli své pistole a přikázali mu dát ruce nad hlavu.

Muži byli z kanceláře šerifa okresu Cleveland County. Informovali Glovera o tom, že FBI právě provádí v jeho domě domovní prohlídku. Jejich úkolem bylo Glovera vyzvednout a odvézt ho domů.

Na jeho předzahrádce postávalo půl tuctu agentů FBI v neprůstřelných vestách. Gloverovy dveře byly vykopnuté a agenti z domu vynášeli technologické hračky v hodnotě tisíců dolarů, které si pořídil během uplynulých let. Uvnitř na Glovera čekal zvláštní agent Peter Vu.

Vu, veterán z oddělení zaměřeného na boj s počítačovou kriminalitou, strávil roky pátráním po zdroji předčasných úniků alb, které paralyzovaly hudební průmysl. Jeho úsilí ho nakonec dovedlo na bezvýznamný ranč v Severní Karolíně. Představil se a hned poté začal Glovera vyslýchat. Vu měl zájem především o všechny informace týkající se Kaliho a Glover mu prozradil všechny útržky informací, které během let jejich známosti posbíral. Ale Vu chtěl znát Kaliho skutečné jméno a ačkoliv Glover s Kalim hovořil po telefonu bezpočtukrát, jeho jméno neznal.

Následující den Kali zavolal Gloverovi. Jeho hlas zněl rozrušeně a velmi nervózně.

“To jsem já,” řekl Kali. “Poslyš, myslím, že po nás jdou federálové.”

Vu tento telefonát očekával a dopředu Glovera instruoval, aby se choval, jakoby se vůbec nic nestalo. Glover se nyní musel rozhodnout. Buď mohl dělat hloupého a prodloužit Kaliho vyšetřování, nebo ho mohl varovat.

“Jdeš pozdě,” řekl Glover. “Dostali mě včera. Vypni to.”

“OK, rozumím,” řekl Kali. Poté dodal, “Vážím si toho,” a zavěsil.

Během několika následujících měsíců provedla FBI četné zátahy během kterých dopadla chlápka s přezdívkou RickOne z OSC a několik členů skupiny RNS. Také dopadli muže, o kterém se domnívali, že je to Kali. Muž, který připravil hudební průmysl o desítky milionu dolarů a který proměnil skupinu RNS v nejsofistikovanější pirátskou aktivitu v historii: Adil R. Cassim, 29 letý Indo-Američan, pracovník v IT, který kouřil trávu, poslouchal rap a žil na předměstí Los Angeles se svou matkou.

9. září 2009 se Glover dostavil k federálnímu soudu v Alexandrii ve Virginii, kde si vyslechl obvinění ze zločinného spiknutí za účelem vědomého porušování autorských práv. Tam také poprvé viděl Adil Cassima. Cassim byl čistě oholený a měl krátké vlasy. Byl podsaditý s viditelným břichem a měl na sobě černý oblek.

O měsíc později se Glover ke všemu přiznal. Bylo to pro něho těžké rozhodnutí, ale měl za to, že jeho šance na zproštění viny je velmi nízká. Výměnou za snížení trestu souhlasil s tím, že bude proti Cassimu svědčit. FBI potřebovala pomoci. Úřad velmi pečlivě prohledal jeho bydliště, forenzní tým prohledal jeho laptop, ale žádná nevydaná alba nenalezl. Cassim se sice ke členství ve skupině RNS nepřiznal, ale dva fyzické důkazy svědčily proti němu. Jedním byl vypálený CD-ROM nalezený v jeho ložnici, který obsahoval Cassimiho životopis. Ten byl napsaný ve Wordu a ve vlastnostech souboru byl jakou jeho autor uvedený Kali. Druhým důkazem byl jeho mobilní telefon, ve kterém bylo uložené Gloverovo mobilní číslo a jako jméno kontaktu bylo uvedeno pouze písmeno “D”.

Soudní proces s Cassimem začal v březnu 2010 a trval pět dní. Glover svědčil, stejně tak i několik dalších usvědčených členů skupiny RNS spolu s mnoha agenty FBI a odbornými znalci. Během předcházejících deseti let federální vláda stíhala stovky členů Scény a téměř všechny případy, které předložila soudu, také vyhrála. Ale 19. března 2010 po krátkém projednávání porota jednomyslně shledala Cassima nevinným.

Nevinen!
Nevinen!

“Podívej se na 50 Centa”, řekl. “Stále žije v domě Mike Taysona. Na světě není nikdo, kdo by jim mohl ublížit.” Pokračoval, “Je to pro ně samozřejmě ztráta, ale také je to způsob propagace.” Na chvíli se odmlčel. “Ale pravděpodobně přišli o víc, než kolik tímto způsobem získali.” Glover nakonec ve vězení strávil tři měsíce. (Tony Dockery byl také uznán vinným ze spiknutí za účelem vědomého poškozování autorských práv a ve vězení strávil také tři měsíce. Simon Tai nebyl nikdy obviněn.)

Ve svém doporučení k návrhu trestu advokáti ministerstva spravedlnosti uvedli: “RNS byli nejznámější a nejvýraznější pirátskou skupinou v historii internetu.” Během jedenácti let skupina RNS předčasně vydala 20 tisíc hudebních alb. Po většinu tohoto času jejím největším aktivem byl Glover - sotva byste našli člověka mladšího třiceti let, který ve své sbírce nahrávek neměl hudbu pocházející od Glovera.

Ten den, kdy ke Gloverovi domů vpadla FBI, zabavili agenti jeho počítače, jeho věže s vypalovačkami, jeho pevné disky a jeho PlayStation. Udělali pár fotografií alb, která Glover během let nahromadil, ale jeho sportovní tašku plnou kompaktních disků nechali být - dokonce ani jako důkaz neměly žádnou cenu.

KONEC

Komentářů k příspěvku „Muž, který srazil hudební byznys na kolena VI.“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář






TOPlist