FPV sraz 2014 - report a fotografie

NikonKoncem minulého měsíce se u Jičína uskutečnilo již třetí oficiální setkání příznivců FPV létání. Protože se Dalibor této oblasti poslední dobou velmi intenzivně věnuje, využil jsem jeho nabídky a spolu s Nikonem v sobotu ráno vyrazil “taxíkem z Rakovníka” směrem Jičín.

FPV sraz 2014

Cílovou destinací bylo bývalé polní letiště pro práškovací letadla poblíž obce Studeňany. Účast sice nebyla kdoví jak velká (ve špičce 20-30 lidí maximálně), ale k vidění bylo široké spektrum FPV poletuch. Od nesčetně krát spravovaných pryžovek, které by rozhodně žádnou soutěž krásy nevyhrály, přes větší modely větroňů, až po profesionální koptéry s nejmodernější FPV výbavou.

FPV sraz 2014

Nezbytné info pro neznalé, FPV je modelářská kategorie, kterou v dobrém i zlém proslavili a do širokého povědomí i nemodelařící veřejnosti dostali chlapíci z Team BlackSheep. FPV model je vybavený miniaturní kamerkou, jejíž obraz je v reálném čase přenášený k pilotovi, který jej může sledovat na monitoru, nebo ve speciálních brýlích. Odpadá tedy zásadní omezení běžných RC modelů, se kterými musíte létat pouze na přímý dohled. S FPV modelem lze podniknout mnohem delší „výlety“ kam až síla signálu a kapacita baterií dovolí. Pro představu: současný “vzdálenostní” rekord má hodnotu 110km jedním směrem s návratem do místa startu.

FPV sraz 2014

Rozlišení přijímaného video signálu je cca 640*480. V dnešní době již nic moc, proto se pro účely nahrávání video záběrů ve vysokém rozlišení na modelech ještě vozí miniaturní HD kamerky, které pořízené záběry ukládají na paměťovou kartu pro další zpracování v počítači. V drtivé většině případů se jedná o kamerky GoPro.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Protože se FPV neustále vyvíjí a unifikované řešení pro všechny modely neexistuje, zákonitě přitahuje tato oblast různé vývojáře, bastlíře a experimentátory, kterým otevírá až netušené možnosti seberealizace. Vždyť co může být lepšího, než si vyrobit vlastní přijímač za zlomek ceny, upravit si a flashnout nový firmware do “óesdéčka”, či připojit právě nakoupený LCD displej z eBaye do FPV pultu umístěného v kufru auta. To je to správné potěšení, uspokojení a adrenalin. Není potom divu, že alespoň u modelů FPV letadel převládají snadno opravitelné pryžovky a jejich estetická složka se vůbec (ale opravdu vůbec) neřeší. Vše je podřízeno funkcionalitě. Hlavně, že to letí.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

V tomto kontextu působilo do posledního detailu vychytané provedení Daliborových pozemních stanic tak trochu jako umělecké dílo z jiné planety. Ostatně, co jiného od Dalibora čekat, že ano.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Vzhledem k jistým bezpečnostním rizikům Dalibor nakonec od plánované “efpévizace” svého Vikinga 2E dočasně upustil a pro FPV si postavil klasiku, Elipsoid Evolution od Reicharda s rozpětím 2.8 metru, konstrukčním křídlem a laminátovým trupem. Pro takové to domácí poletování s brýlemi zcela dostačující stroj. Jenom je potřeba být náležitě ostražitý při únicích ze stoupáků, kdy u modelu této konstrukce reálně hrozí riziko zatleskání křídel.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

U koptér byla situace o poznání zajímavější. Provedení instalace na vysoké úrovni včetně různých vychytávek jako byl například skládací podvozek, nebo stabilizované držáky kamerek a fotoaparátů s ručním natáčením a podobně.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Přeci jenom koptéry spadají do jiné finanční kategorie než omotorované pryžovky, a vyšší štábní kultura je u nich samozřejmostí. Například plně osazená TBS Discovery v RTF verzi s kompletním vybavením včetně pozemní stanice přijde zhruba na 80,000Kč.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Z pohledu diváků (a fotografa) je FPV strašná nuda. Snad ještě větší než pampeliškářské F3J soutěže a to už je co říct. Zatímco si pilot poletuje “pár kilometrů” daleko či vysoko, přihlížející příliš mnoho podnětů k rozptýlení nemají. Kromě čekání na návrat a přistání mohou tak maximálně přes rameno pilota okukovat dění na jeho LCD displeji, nebo zírat do kufru pilotova auta na LCD panel zobrazující stejné záběry, které vidí pilot FPV modelu v brýlích.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

O co větší nuda to je pro diváky, o to více si to užívají piloti. Jejich soustředěné, nepřítomné výrazy, po většinu času se širokými úsměvy na tváři, hovoří samy za sebe.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Vlevo Dalibor s brýlemi Fat Shark Dominator bratru za 7,900Kč, které patří mezi nejpoužívanější FPV brýle vůbec. Vpravo jsou výrazně levnější tzv. ECO brýle s LCD monitorem vsazeným do EPP držáku s Frenelovou čočkou. Zatímco brýle Fat Shark nabízí maximální komfort, obraz v nich je stále 4:3 a na první pohled připomíná zvětšenou poštovní známku. Žádné věrohodné 16:9 se nekoná. U ECO brýlí je obraz díky Frenelově čočce příjemně roztažený a evokuje sledování filmového plátna v kině. Rozlišení i poměr stran je však v obou případech stejný.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Poměrně zajímavým zpestřením, bohužel opět pouze pro piloty, bylo létání ve formaci, které předvedl Dalibor se svým bratrem Danem. Zatímco se Dalibor snažil se svým Elipsoidem udržovat konstantní letovou hladinu, Dan ho snímal ze své koptéry TBS Discovery.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Vlevo záběr na LCD z Danovy pozemní stanice, na kterém bohužel chyběl spodní cca centimetr. Kompletní obraz měl k dispozici ve svých brýlích.

A zde je již finální sestříhané video z GoPro 3, na kterém je hezky vidět, kolik páčkování musí pilot koptéry narozdíl od pilota větroně zvládnout. Za zmínku stojí rovněž moje cameo rolička coby vrhače Elipsoida v úvodu ;-)

FPV sraz 2014FPV sraz 2014

FPV nadšenci se svými stroji. Vlevo Mr. Bean, vpravo pan FPV Guru tečka cz.

FPV sraz 2014FPV sraz 2014
FPV sraz 2014FPV sraz 2014
FPV sraz 2014FPV sraz 2014

Nakonec ještě pár momentek a shrnutí, že se akce povedla. Počasí vyšlo, grilované krkovice s klobáskami neměly chybu a i na netradiční soutěže s hodnotnými cenami došlo. Jednou mi to však stačilo.

Osobně si o FPV myslím, že je to hodně jednoúčelová záležitost a pokud nepatříte mezi zapálené vývojáře, bastlíře a experimentátory, stěží vám přinese dlouhodobější hobby potěšení. Jiné je to samozřejmě v komerční sféře, kde jsou však potřeba výrazně vyšší rozpočty a přední místa jsou již “beznadějně” rozebrána.
Signature
Seznam všech článků o FPV na PiNa.cz

Komentářů k příspěvku „FPV sraz 2014 - report a fotografie“: 11


  1. 1 Tomáš Marek

    Martine, moc hezké fotky a zajímavé téma. Díky.

  2. 2 dalibor

    Takhle to vidí pilot v FPV brýlích (použitá kamera TBS 69, což je to nej, co je).

  3. 3 dalibor

    Martine díky. Jak je u tebe standardem, pěkně napsané a fotky jako břitva :-) Tady jsem ti našel odkaz na world rekord 110km FPV

    To už je ale fakt šílenost a v našich zeměpisných podmínkách nerealizovatelná. Mimochodem ten borec, co to uletěl, vyrábí a prodává naprosté TOP antény na videolinky.

    Brácha od něj má Helical anténu a nejenom, že to funguje naprosto dokonale, ale je to i dá se říci šperk (jak je technicky provedená).
    Jinak moje pozemní vybavení je tzv generace 2 a už teď je mi jasné, že to budu muset mohutně předělat. Co jsem viděl různá on-board videa, tak já se nesmířím s průměrnou kvalitou video-linku. Prostě to musí být v uvažovaném rozsahu vzdáleností a výšek létání perfektní. Mimochodem, už existuje i video-link běžící v 720p, ale dosah je max 2km a bez rezervy. Cena je taky šílená přes 30,000Kč jen za videolink.

    A dosah 2km mi fakt přijde u FPV směšný. 10km se začíná brát jako pro začátek dostačující :-)

  4. 4 Bean

    to dalibor dosah 2 km Ti přijde směšný?Pokud Ti něco říká fresnelova zona tak víš že s přibývající se délkou musíš stoupat.Roberto to na svých videích ukazuje,on nemá vzdálenostní rekord(jen na motor) onn má rekord v doletěné vzdálenosti na termiku a z jeho videí moc nejde o filmování přírody.na to je nejlepší quad tam ti stačí dosah do půl km
    a víc není třeba to se dá bez problému na biče.Já jsem v Jičíně letos udělal rekord na biče 2.8Km a posléze jsem si koupil odVozky jeho helical a kolins mi poslal línk na dobrej malej panel a redukci ufl- rsma a s tím jsem zatím dal 4.5 km a když jsem filmoval přehradu jesenici u Chebu tak jsem lítal do 2 km a stačilo mi to

  5. 5 bean

    a Roberto Montiel je pilot dopravního letadla tak věděl kam a kolik může

  6. 6 dalibor

    Na 4,5km lítáme s kopterou TBS Discovery Pro….naprosto normálně. A nízko:-) Akorád musíme letět do kopce,takže na konci je tam cca 120m výšky, ale né nad zemí.
    Ano proto je 2km málo. Jo mně taky nejde o filmování přírody, ale právě o ty lety v termice.

  7. 7 dalibor

    re: Bean

    Kuk vědátore..když už jsi nakousl Fresnelovu zonu tak tady máš odkaz co to je.

    Jinými slovy na 4km nesmíš být níže než 12m, nebo jakákoli překážka nesmí být v průměru těch 12m.
    Takže být tebou, než na Fresnelovu zonu se raději zaměřím na to, udělat si pořádný a kvalitní video link :-)

  8. 8 Pet:o)

    Kazdy druh modelu a sposob lietania ma ine naroky. Na lietanie v termike s velkym vetronom urcite treba cez 2km. Na divocenie so samokridlom nad zemou je aj 500m dost.
    Treba si urcit ciel a k tomu doladit vybavenie, neprisposobovat ciel vybaveniu. Kazdeho bavi nieco ine.

    FPV je super zabava, mna bavi bastlit elektoroniku, takze som si mozno este viac zabavy uzil doma za pracovnym stolom ako vo vzduchu. Momentalne lietam s vlastnorucne urobnenym samokridlom FT Versa Wing, z modulu postaveny 5.8GHz video vysielac, osd preflashovane na CL-OSD, stabilizacia so starou KK doskou(len gira). Doma vyrobene anteny cloveleave, skewplanar, helical, samozrejme groundstation s nahravanim … atd…
    Na moje lietanie mi zatial staci vzdialennost do 600m, vo vyske od 20m do 200m.

    Inac pre tych co im pripada headtracker modul do Dominatorov drahy a su ochotni si ho postavit odporucam toto:
    Fatshark Dominator DIY Headtracker shield
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1761568
    trojosy headtracker s nastavitelnymi parametrami.
    Od chlapika z Rigy som si kupil modul s procesorom, z DX GY-85 IMU.
    Menej ako hodina prace, a stalo to do 30 E.
    Zatial som ho ale skusal len v dielni.

    Letu zdar :)

    PS:
    ale aj tak je pre mna najrajsim zazitkom pozerat sa na let modelu vetrona zvonku :)

  9. 9 mr.Bean

    ano to je přesně ono nemůžu si nikdy být jist kde je jaká překážka

    http://www.fpv.sk/fpv-article/tajomstvo-fresnelovej-zony/

    proto letím vždy raději výš

    http://cz.jirous.com/vypocet-wifi/

    podle tohodle výpočtu letím kilometr na 50 metrů výšky to si myslím že je bezpečné a o tom že koptery nejsou primárně určené na velké vzdálenosti si stojím na to jsou letadla vím že Danovo kopter to zvládá ale je to jak jsi řekl stojí přes 30 tisíc.Ale ani Black sheep ho nepoužívají na dlouhé lety

  10. 10 sakrobat

    Čtyřminutové rc video bez ukázaného přistání je na zabití.

  11. 11 dalibor

    re: sakrobat
    ?? Proč ?? Přistání je stejné jako s čímkoliv jiným.

Přidat komentář






TOPlist