Азарт, бонусы и удобство ждут вас в 1вин казино! Простая регистрация, зеркало для доступа и множество акций делают игру незабываемой.

Příběh slavné fotografie katapultáže z Lightningu

Zveřejněno 3. 3. 2023 v rubrice Letadla

Ikonickou fotografii traktoristy sledujícího pilota, který se právě katapultoval ze stíhačky Lightning F1 XG332 řítící se k zemi, zná většina leteckých nadšenců. Málokdo však zná příběh této slavné fotografie, kterou 13. září 1962 pořídil profesionální fotograf Jim Meads.

Kdo byl Jim Meads

Slavný lovecký fotograf Jim Meads se narodil 9. července 1930 v Barnetu v tehdejším hrabství Hertfordshire, které je dnes součástí severního Londýna. Jeho otec Frank létal na konci války v letech 1914/18 na letounech Bristol Fighter a jeho matka Elsie byla dcerou vrchního hasičského důstojníka v Barnetu.

Jim Meads 2009

Fotograf Jim Meads v roce 2009

Přestože se proslavil právě loveckými fotografiemi, které pravidelně publikoval v tematicky zaměřených časopisech a vydal několik svých foto knih, fotografie, která ho proslavila po celém světě, neměla s loveckou tematikou vůbec nic společného.

Slavná fotografie katapultáže

V době pořízení své nejslavnější fotografie bydlel Jim Meads se svou rodinou v Hatfieldu v hrabství Hertfordshire poblíž letiště Hatfield Arodome v sousedství zkušebního pilota Boba Sowraye. Bob byl zaměstnán u britské letecké společnosti de Havilland Aircraft Company Limited, která byla vlastníkem blízkého letiště.

V ten den jejich manželky vyrazily do Londýna na nákupy oblečení. Jim doma hlídal děti (čtyřletého Paula a tříletého Barryho) a Bob se mu zmínil, že ještě ten den poletí zkušební let s Lightningem. Byly to právě Jimovy děti, které se chtěly jít podívat na blízké letiště na sousedův let.

Ačkoliv byl Jim profesionálním fotografem, na podobné výlety si svůj fotoaparát obvykle nebral. Nyní však udělal výjimku. Měl v úmyslu vyfotografovat své děti s letištěm a s přistávajícím sousedem v Lightningu na pozadí. Ve fotoaparátu, který si vzal s sebou, zbývaly pouze dva neexponované snímky.

Našli si místo s dobrým výhledem poblíž hranice letiště a čekali, až se Lightning vrátí ze svého letu. Když se P1B XG 332 objevil při závěrečnému přiblížení a do dosednutí mu zbývalo zhruba deset sekund, jeho příď se ve výšce asi 100 stop (30 metrů) náhle zvedla a protože letoun na řízení nereagoval, pilot se katapultoval.

Lightning F1 XG332 Jim Meads

Lightning F1 XG332 těsně po katapultáži 13. září 1962 – Foto: Jim Meads

Jim pořídil první fotografii krátce po katapultáži. Zachytil na ní pilota hlavou dolů s ještě neotevřeným padákem a s Lightningem padajícím k zemi v jeho blízkosti. Řidič traktoru Fordson Super Major v popředí uslyšel třesk katapultážní sedačky a na fotografii je vidět, jak se rychle otočil, aby se podíval, co se děje. Nepochybně se mu ulevilo, že je od nehody dostatečně daleko.

Na druhý snímek Jim zaznamenal následný oblak hustého černého dýmu po dopadu letounu na letištní plochu, při kterém se stroj rozlomil a začal hořet.

Lightning F1 XG332 Jim Meads

Lightning F1 XG332 po dopadu 13. září 1962 – Foto: Jim Meads

Pilot měl velké štěstí. V katapultážní sedačce a v bezvědomí dopadl do skleníku plného rajčat. Utrpěl několikanásobné zlomeniny dolních končetin a řezné rány od skleněných střepů, které na něho dopadly poté, co propadl skleněnou střechou skleníku. Probrala ho až voda z rozprašovače zavlažovacího systému rajčat a údajně řekl, že jeho první myšlenka byla, že musí být v nebi.

Lightning F1 XG332 Jim Meads

Místo dopadu Lightningu F1 XG332 z nadhledu

Na fotografii výše je v levé části vidět místo dopadu letadla, rozbitá střešní skla u druhého skleníku zleva, kterými prolétl pilot Lightningu v katapultážní sedačce a poškození stejného skleníku v zadní části způsobené dopadem odstřelené kabiny při katapultáži.

Pilotem byl někdo jiný

Vyšlo najevo, že katapultovaným pilotem nebyl Bob Sorway, ale jeho kolega George Aird, další zkušební pilot pracující pro společnost de Havilland, kterému Bob na poslední chvíli tento předváděcí let u jižního pobřeží přenechal.

Let bohužel neprobíhal hladce, 20 kilometrů severovýchodně od Hatfieldu systém varování George upozornil na požár v okruhu přídavného spalování (nespálené palivo v zadní části trupu se vznítilo od malé trhliny ve výtokové trysce). Z důvodu silného severovýchodního větru musel nouzové přistání provést na dráhu 06.

Krátce před přistáním požár oslabil ukotvení ovládacích prvků ocasních ploch, letoun se stal neovladatelným a George se katapultoval. Díky tomu, že se příď letounu nejprve zvedla, měl na katapultáž dostatek času. Stejně tak měl čas Jim na pořízení své nejslavnější fotografie.

George se k létání vrátil po půlroční rekonvalescenci a do roka opět létal s Lightningy. Do důchodu odešel v roce 1983, ale až do svých 65. narozenin v roce 1993 létal s dopravními a privátními letadly.

Lightning F1 XG332 Jim Meads Daily Mirror

Jimovy fotografie v deníku Daily Mirror 9. října 1962

Obě Jimovy fotografie skončily na Ministerstvu obrany a trvalo nějaký čas, než je bylo možné zveřejnit. Jim je prodal deníku Daily Mirror, který je zveřejnil 9. října 1962 na prostřední straně. Za autorská práva mu Daily Mirror zaplatil £1000. Při započítání inflace by to dnes byla velmi slušná částka £20.500 (zhruba 580 000 Kč dle aktuálního kurzu).

Očité svědectví traktoristy ze slavné fotografie

V roce 2011 se Johnu Palmerovi z tehdejšího portálu Wirksworth.co.uk ozval emailem Mick Sutterby, traktorista ze slavné fotografie se svým svědectvím.

V roce 1954, když mi bylo 15 let, jsem následoval svého otce do jeho nové práce v de Havillandu v Hatfieldu. Otec byl předák, který měl na starosti letiště a přilehlé zahrady. V rámci letní brigády bylo mou prací sekání letištní plochy. V době havárie tráva už moc nerostla a my jsme boční sekačkou upravovali blízké okolí konce vzletové a přistávací dráhy.

Zastavil jsem se, abych si promluvil s chlapíkem s fotoaparátem, který šel příkopem k ranveji. Chtěl jsem mu říct, že tam nemá co dělat, když v tom jsem uslyšel hlasitý třesk, otočil se za zvukem a on to vyfotil.

Ukázalo se, že je to pilotův kamarád a chystal se vyfotografovat svého kamaráda v Lightningu na přistání. Zahlédl jsem, jak z letadla před nárazem odletěly nějaké části, ale byl to fotograf, kdo mi řekl, že to byl pilot, který se katapultoval.

Při dopadu letadla se neozvala žádná velká exploze, jen hlasité „buch“. Byl jsem asi 200 metrů od místa havárie. Viděl jsem muže vybíhající ze skleníků a obhlížející místo havárie. Hasiči ze závodu byly na místě do minuty. Někde doma mám ještě fotografii, jak to hořelo.

Ačkoliv na fotografii je letadlo zobrazeno předkem dolů, ve skutečnosti se nejprve vzepjalo a poté se začalo pomalu překlápět dolů a na zem dopadlo téměř vzhůru nohama. Později mi bylo řečeno, že kdyby se pilot katapultoval o zlomek sekundy později, katapultoval by se do země.

Sám jsem měl velké štěstí. Kdybych totiž tušil, že bude přistávat, přesunul bych se kvůli lepšímu výhledu k majákům přistávacího systému ILS, které byly od místa havárie vzdálené asi jen 20 metrů.

Myslím, že fotograf měl od ministerstva letectví zakázáno fotografii zveřejnit – myslím – asi tři měsíce, protože letadlo, které vyfotil, bylo tajné. Potom ji odnesl do redakce deníku Daily Mail, kde ji označili za podvrh a odmítli se s ním bavit.

Fotografii nakonec zveřejnily noviny Daily Mirror. Odtud se dostala do celého světa a vzpomínám si, že jsem její kopii viděl v muzeu RAF v Hendonu. Také si vzpomínám, že fotograf obvykle fotografoval lovecké scény pro časopisy jako The Field. A ještě si vzpomínám, že si pilot zlomil obě nohy, ale měl opravdu velké štěstí, že přežil. Doufám, že je to pro Vás zajímavé. Psal jsem to rovnou z hlavy.




Lightning F1 XG332

Lightning F1 XG332 na letišti Farnborough 1960 – Foto: Alan Sinfield

XG332 byl jedním z 20 Lightningů vyrobených před zahájením jejich sériové výroby a poprvé vzlétl 29. května 1959. Po celou dobu svého aktivního provozu byl používán společnostmi BAC a de Havilland pro zkoušky raket vzduch-vzduch Firestreak a Red Top a k jeho havárii došlo právě v rámci posledně jmenovaného programu.

Nehoda letadla Lightning F1 XG332 na síti

Mohlo by se vám také líbit

Přečteno 815 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

5 komentářů u „Příběh slavné fotografie katapultáže z Lightningu

  1. Jiří Trojan

    Děkuji za článek ke známé fotografii. S pozdravem a přáním: „Kolik úspěšných startů, tolik úspěšných přistání !!! “ :-) JT

  2. Dan Sejbal

    Martine taky děkuji za článek.Třeba jako námět na další přikládám odkaz.Mě to příjde stále neuvěřitelné ale přesto skutečné.Ahoj Dan
    http://youtu.be/TYpaf8WdppM

  3. Radim

    Příběh se šťastným koncem, těch moc nebývá… Díky za článek

  4. Martin Pilný Autor příspěvku

    Radim: Díky Radime, brzo bude další, také s dobrým koncem (jak jinak).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *