Pozor na samovznícení Li-Pol baterií

POZOR!O bezpečnosti Li-Pol baterií toho bylo napsáno mnoho. Ruku na srdce. Kdo z nás, kteří s nimi létáme, dodržuje všechna doporučená bezpečnostní opatření? Po mnoha letech provozu je mnozí bereme tak trochu na lehkou váhu. O tom, že děláme chybu, svědčí i případ chlapíka, kterému se “lipolky” bez zjevného důvodu vznítily v modelu těsně před startem.

Lipolky oheň

Konkrétně se jednalo o baterie Rhino 2S1P s kapacitou 1750mAh. Zakoupené byly na HobbyKingu a k jejich samovznícení došlo bez zjevného důvodu těsně před startem modelu. Samozřejmě to automaticky neznamená, že všechny tyto Rhino baterie jsou špatné. Příčin se nabízí vícero. Při některém z předchozích letů mohlo dojít k jejich mikroskopickému poškození, na vině může být i nabíječka a podobě. V tomto případě se hasilo pivem a odnesly to pouze baterie, zbytek elektroniky přežil bez úhony. Trup pochopitelně vyžaduje “drobnou” opravu.

Lipolky oheň

Přiložené fotografie berte jenom jako varování, že “čert nikdy nespí” a k požáru může dojít prakticky kdykoliv. Netřeba dodávat, že Li-Pol baterie není dobré skladovat různě po šuplících a nechávat je bez dohledu při nabíjení. Když už k požáru baterií v modelu dojde, ideální ke zmírnění jeho následků je použití písku, který ochladí jeho okolí a zabrání dalšímu šíření. Netřeba dodávat, že spaliny vzniklé při hoření lipolek a laminátu jsou extrémně toxické.

Signature
Seznam varovných článků na PiNa.cz

Komentářů k příspěvku „Pozor na samovznícení Li-Pol baterií“: 2


  1. 1 pitbuell

    Tak to je nemilé mě teďka nedávno ,,chytil,, regl CC jestě že na zemi.

  2. 2 jentak

    Pěkné, také bych přispěl s varováním k nebezpečnosti Li-ion článků.
    Při nabíjení kolobaterie 36V/10Ah v baterii vybuchly 3 články 18650 Samsung SDI (čínská výroba v továrně, která vyráběla i vybuchující baterie do mobilů, nyní po požáru zlikvidována).
    Výbuch způsobil zahoření domácnosti - z baterie vylétávaly jiskry jako při svařování, které vše okolo zapalovaly. Po výbuchu články nešly uhasit, navíc byly živeny energií z paralelně zapojených článků 18650. Já skončil na popáleninovém centru nemocnice s popáleninami 2. stupně, ale požár domácnosti se mi podařilo uhasit.
    Pro zajímavost - kolobaterie hořela i nějakou domu po zahrabání do sněhu na dvoře.

    Po této zkušenosti bych nikdy žádné vozidlo na baterie nechtěl. Ať si dům nechají spálit jiní, kteří věří tomu, jak jsou tyto tvrdé zdroje proudu - baterie bezpečné

Přidat komentář






TOPlist