Nikon dnes, přesně podle očekávání, oficiálně ohlásil dva představitele nové řady mirrorless fotoaparátů Nikon 1 pojmenované V1 a J1. Oba využívají 10MP snímač (13.2mm x 8.8mm) s cropem 2,7x a spadají do kategorie, kterou Nikon nazývá CX formát. Konkurence pro Sony NEX přichází, ale podle prvních ohlasů se o žádnou revoluci nejedná.
V1 je dražším z obou modelů. Disponuje odolným hořčíkovým tělem a elektronickým hledáčkem s rozlišením 1.4MP, který se automaticky aktivuje po přiložení fotoaparátu k oku. Kromě vysokorychlostní elektronické závěrky nabízí také výkonnou mechanickou závěrku pro rozšířené možnosti fotografování. Pomocí speciálního portu lze připojit mini blesk SB-N5, nebo GPS modul GP-N100. Časem se na trhu objeví adaptér umožňující použití objektivů s bajonetem Nikon f-mount.
J1 je levnějším z ohlášené dvojice a je cílený na širší masy. Místo elektronického hledáčeku má 3 palcový LCD display s vysokým rozlišením, také chybí konektor pro připojení příslušenství. Disponuje interním bleskem a je k dispozici v několika barvách včetně růžové.
Použitý CMOS snímač nabízí: rozlišení 10MP; rychlé sekvenční focení s frekvencí 10 snímků za vteřinu s adaptabilním ostřením a až 60 snímků za vteřinu bez průběžného ostření; ISO v rozsahu 100-3200; natáčení full HD videí v rozlišení 1080p (30fps), nebo 1080i (60fps) v celkové délce až 29 minut se stereo ozvučením a možností automatické redukce šumu při natáčení v horších světelných podmínkách. V kombinaci se 73 bodovým AF a Expeed 3 enginem využívajícím nový dual core Expeed 3 procesor vypadají uvolněné specifikace obou modelů docela slibně.
Nikon současně ohlásil 4 objektivy pro tento nový CX formát. 1 Nikkor VR 10-30mm F3.5-5.6, 1 Nikkor VR 30-110mm F3.8-5.6, 1 Nikkor 10mm F2.8 pancake a také 1 Nikkor VR 10-100mm f/4.5-5.6 výkonný zoom objektiv pro natáčení videa.
Fotoaparáty J1 a V1 by měly být v USA uvedeny do prodeje 20. října letošního roku. S doporučenou prodejní cenou za Nikon J1 v sadě s objektivem 10-30mm 649.95USD a za Nikon V1 v sadě s objektivem 10-30mm 899.95USD.
Vysvetli mi nekdo, k cemu je to dobre? Lepsi nez kompakt, horsi nez DSLR ale za cenu DSLR?
Na dpreview to výstižně okomentovali „dead on arrival“. Za doporučené prodejní ceny pro CZ: 13 a 19 tisíc to příliš velký trhák nebude. Papírově oba foťáky vypadají celkem dobře. Jenomže to je pouze PR a jaký bude výsledek v reálu, na to si ještě chvíli budeme muset počkat.
Každopádně mě zaskočila absence kolejnic a potřeba proprietárního blesku u V1, žádná tlačítka pro nastavení clony/času u J1 (možná to bude přímo na displeji jako u smartphounů). Objektivy by také mohly být světelnější.
Pokud bych si v této kategorii měl koupit nějaký foťák, nejspíš by to byl Olympus nebo Panasonic. Oba výrobci nabízejí již třetí generaci foťáků, zatímco Nikon teprve začíná.
PDF Brožura k NIKON 1
Ukázkové fotografie z V1
Ukázkové fotografie z J1
Přesně tak, tohle si koupí jenom hodně úzká cílová skupina a navíc ani nevím jak ji charakterizovat. Každopádně v DSLR je NIKON když né nejlepší, tak na špici určitě, v kompaktech občas taky něco sesmolí, UZ jsou tragédie už dlouho a tohle také úspěch mít nebude, tím spíš s přihlédnutím k ceně.
Každý si to nějak vysnil a teď nadává, že to není podle jeho představ. Myslím, že pánové z Nikonu mají za sebou solidní období bez jediného propadáku. Nebudou to neschopní ňoumové. Jen zrovna tímto produktem mířili na někoho jiného.
Kdyby radši udělali kompakt s APS-C senzorem (něco jako Fuji X100).
Přesně, kdyby to udělali s APS-C, jako SONY a Samsung…
Byl by to možná nejlepší produkt „bez zrcadla“ a SONY by Nikonu přestalo prodávat čipy a NIKON by skončil… To musí být zajímavé , tahle jejich politika „konkurence“
Koukal jsem na samples z NIKONů – na efekt je to dobrý, ale jinak hnus, velebnosti.
Mimochodem, tohle mě ani tak nevzrušuje- horší je úchylka směrem D7000- nesmyslenné rozlišení, velmi zajímavé barevné podání – super pro kytky, přírodu, ajánevímcoještě. Ale problém je s bílými pleťovka je strašná a to i při veškeré snaze to jkkoliv řešit. Černí jsou na fotkách NIkonu D7000 naprosto úžasní – tam je to naopak super a to i bez dosvěcování – dříve oppoblém, dnes vyřešeno.. Problém je, že mé děti mají relativně bílou pleť a tak mi je D7000 doma celkem k ničemu.
Další zajímavou věcí je srovnání rozlišení staré D90 a D7000. Vysoký počet Mpixelů vede k nutnosti aplikovat odšunovací algoritmy zcela brutálním způsobem- důsledkem jsou zcela odlišné výsledky/charakter obrazu, než např. u D2X, D200, D300, D90. Na rozdíl od ostrých hran jsou zde jakési zašuměné přechody mezi miriádou úžasných barevných tónů.. Našel jsem kdesi v diskusích výkřik, že oproti D90 u D700 zmizely díky této redukci šumu nějaké detaily, ale vlastní stránka s obrázky už byla fuč…
Pánové, já Sony NEX mám a musím říct, že nejsem úplně přesvědčen o tom, že je APS-C snímač pro podobný koncept ideální. Objektivy jsou relativně velké, je tu určitý problém s aberací proto, že po zmenšení vzdálenosti bajonetu od roviny čipu už jsou úhly paprsků dost divoké atd.
Oly Pen s Micro 4/3 si stojí celkově spíš lépe a kdoví, zda rozhodnutí Nikonu jít na ještě o něco menší čip nebude dávat smysl, ale je nutno vyčkat více zkušeností…
Aha, já jsem si hned říkal, proč je barevná chyba u starého NEXu tak příšerná. A on je tedy použit jako záklaďák speciální objektiv, co je „blíž u čipu“ . Ale lze tam použít přece přes jakousi redukci i klasické SONY/Minolta skla, nebo se mýlím ?
Chápu, že v tom případě už je to méně šikovné, než klasická zrcadlovka.
Mimochodem mě velmi zajímá vývoj u Canonu – respektive co bude po nejlepším cenově dostupném kompaktu G12…..
Mimochodem právě jsem si pořídil slušný kompaktní fotoaparát – NIKON D90. Jako kompakt to docela ujde.
Když se na NEX dá klasické sklo, tak se najednou nestačíš divit, kam se poděla kompaktnost – to prostě nedává smysl. Jinak „blíž u čipu“ jsou mirorless všechny, o tom je právě tento koncept, že vynecháním zrcadla se to dá víc „zmáčknout“. U NEXe to ale dělá asi největší problém.
Mimochodem ale poznámka- zase bych nerad vzbudil dojem, že je NEX nepoužitelný, tak to není. Naprostá většina fotek je velmi slušná buď rovnou anebo po mírné korekci aberace. Nicméně tu a tam něco ujede důkladněji a za druhé je trochu otrava, že se musí korigovat větší procento fotek než u jiných přístrojů.
No nevím, doba je zvrhlá…
Dříve jsi si koupil třeba i malý přístroj se slušným sklem a do něj film podle nálady… Nyní, když chceš slušný „film“, tak vyjde tak na cca CZK 40.000,-
Další problém je snaha pořád něco miniaturizovat – proč ? Když výrobce udělá vše pro to, aby to „nechodilo“.
Např. Taková D90 celkem malé skladné tělo je stejně osrané díky softu takovým způsobem, že je to jako kompakt. Z funkcí, které např. proti D 300 vůbec nefungují: AWB, Automatika blesku, JPEG komprese, a celý obraz je nakopnutý rozměrově a proporčně tak, aby to nebylo k požití…
Takže uživatel to má vlastně celkem jednoduché – je jediná přímá úměrnost, jediná křivka, na které je vše – rozměr, hmotnost, kvalita, cena, (1/šum, gamut, „plastičnost fotky“). Kdo toto poruší je zaklet – Minolta a před ní ještě KODAK, vyprodukovali jakési „drahé“ kompaktní přístroje, ze kterých padaly docela slušné snímky, srovnatelné dnes za dobrého světla s poloprofi třídou. Jeden výrobce zkrachoval a druhý je víceméně mimo hru…
Osobně se po kyselém prohlížení omalovánek z D90 a barevných excesů ze 7D vracím zpátky k filmovému pásu a D300…
bohudík pořád platí že fotky dělá fotograf a ne foták :-)