Nové celní předpisy a doprava zdarma

Zveřejněno 3. 6. 2016 v rubrice Ze života

POZOR!Od letošního května platí nové celní předpisy pro odbavování poštovních zásilek ze zemí mimo EU. Nejvýraznější změny doznal způsob výpočtu celní hodnoty zásilky, do které se nyní téměř vždy započítávají i náklady na dopravu a to dokonce i v případě, kdy bylo poštovné zdarma. V konečném důsledku tak na DPH stát vybere stovky až tisíce korun navíc.

O nových celních předpisech jsem se zde na blogu zmínil již začátkem dubna. Po jejich zavedení do praxe od 1. května 2016 se ukazuje, že jsem se ve svém tehdejším komentáři příliš nemýlil. Ba co víc, současná situace je ještě o něco horší, protože celní hodnota se o náklady na dopravu navyšuje i ve většině případů, kdy tato bylo zdarma a dodavateli jste za ni neplatili.

Ale vezměme to popořadě. Z on-line obchodu v Americe jsem si objednal zboží za necelých 75 dolarů s dodáním leteckou poštou. Dražší zásilka by musela jít už spediční službou. Po loňské zkušenosti s DHL, kdy mi k zásilce v přepočtu za 800Kč naúčtovala poplatek 490Kč jako jistinu celního dluhu, jsem o této možnosti tentokrát vůbec neuvažoval. Od té doby totiž tento nesmyslný poplatek zavedly pochopitelně i všechny ostatní spediční firmy.

Jedinou zbývající možností byla o něco pomalejší letecká pošta s dopravným zdarma a s limitem 75 dolarů na zásilku. Po započtení výpalného České poště za uložení a proclení ve výši 192Kč bych nakonec i pár stokorun oproti zaslání spediční firmou ušetřil.

Za dva týdny od odeslání zásilka dorazila. Respektive mi do schránky přišel standardní dopis z „celní“ pošty Praha 120 s požadavkem na doložení dokladů prokazujících skutečnou hodnotu zásilky a její zaplacení. Ještě ten samý den jsem mailem odeslal potvrzení platby z Paypalu a kopii faktury. Prostě klasika.

Když později dorazil pošťák s balíčkem a se složenkou, jenom jsem letmo mrkl na částku a zaplatil. Zmiňovaná loňská zkušenost s DHL mě vyškolila, že jakákoliv diskuze o vyúčtované částce je zbytečná. Pokud balíček chcete, musíte zaplatit a námitku vznášet až později. Částka 717Kč mi navíc nepřišla nikterak přemrštěná.

Nakonec mi to stejně nedalo a z dodaných podkladů jsem se pokusil k této částce dopočítat. Ať jsem počítal, jak jsem počítal, stále mi to nevycházelo. Hodnota zásilky pro celní účely, ze které se následně vypočítává výše daně z přidané hodnoty, neseděla o 482Kč v můj neprospěch. Ve výsledku to znamenalo, že jsem na této dani zaplatil o 101.22Kč víc, než jsem čekal.

Napsal jsem tedy celnímu deklarantovi České pošty, který se mojí zásilkou zabýval, aby mi vysvětlil, jak k dané částce dospěl. Odpovědi jsem se dočkal po čtrnácti dnech a jedné urgenci. Kromě známých informací o hranici pro vyměření DPH ve výši 22 EUR a cla 150 EUR jsem se nově dozvěděl, že:

Do základu pro vyměření cla, tzn. do celní hodnoty zboží se od 1.5.2016 zahrnuje poštovné a to v souvislosti s nabytím účinnosti PROVÁDĚCÍHO NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2015/2447 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013, kterým se stanoví celní kodex Unie, tzv. Implementačního aktu k celnímu kodexu Unie, dle čl.139.

V příloze odpovědi bylo přiloženo i stanovisko Generálního ředitelství cel k zahrnování poštovného do celní hodnoty od 1.5.2016, ze kterého vybírám nejzajímavější pasáž týkající se zásilek s dopravou zdarma:

U poštovného je tedy třeba vycházet z toho, že v případě zásilek označených na přiložených dokladech textem s významem, že je poštovné zdarma (např. „free shipping“, „free postage“) nebo, že není zahrnuto v ceně skutečně placené, se aplikuje čl. 138 odst. 3 IA. Toto ustanovení stanoví, že je-li doprava poskytována zdarma, nebo si ji zajišťuje kupující, vypočítají se náklady na dopravu, které mají být zahrnuty do celní hodnoty zboží, podle přepravních sazeb obvykle používaných pro stejný druh dopravy.

V případě, že je z průvodních dokladů k zásilce patrno, že poštovné je součástí ceny skutečně placené (např. výraz „postage included“ nebo příslušnou dodací podmínkou INCOTERMS na faktuře např. CIP Praha), pak jsou podmínky čl. 139 IA naplněny s výjimkou odůvodněných pochybností, které celní úřad může mít dle čl. 140 IA. To, že je poštovné zahrnuto v ceně zásilky, může být prokázáno i odkazem na obchodní podmínky prodávajícího, z nichž tato skutečnost bude vyplývat.

Z pohledu nás obyčejných smrtelníků se nejedná o nic jiného než o klasickou hru se slovíčky – free shipping vs. postage included. Nejpikantnější je ale pasáž o výpočtu dopravného podle přepravních sazeb obvykle používaných pro stejný druh dopravy, což v praxi znamená, že se vezmou rozměry a hmotnost zásilky a v tomto konkrétním případě se zjistí, kolik by stálo její zaslání do Ameriky leteckou poštou (on-line kalkulátor České pošty potvrdil částku 482Kč) a o tuto cenu se navýší celní hodnota.

Netřeba dodávat známý fakt, že dopravné do ciziny je obvykle mnohem dražší než dopravné z ciziny. Nehledě na to, že většina zahraničních on-line obchodů má s dopravci nasmlouvané výrazně nižší ceny, než které jsou uváděny na webu. Ve výsledku tak stát na DPH vybere víc a o to tu jde především.

Signature
Seznam varovných článků na PiNa.cz

Přečteno 63 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

3 Komentáře u „Nové celní předpisy a doprava zdarma

  1. Petr Nejedlík

    No pikantní na tom je, že daná záležitost – tedy připočítávání ceny „obvyklé“ dopravy do základu pro clo a DPH v případě Free shipping nemá právní oporu ani v celním zákoně (242/2016 Sb.) ani v Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 ze dne 9. října 2013 , kterým se stanoví celní kodex Unie, ale až nějakém pamfletu, který se jmenuje „Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2447 of 24 November 2015 laying down detailed rules for implementing certain provisions of Regulation (EU) No 952/2013 of the European Parliament and of the Council laying down the Union Customs Code“. A to je to. Nikdo to neschválil v ČR, nikdo to asi ani neschválil ani na půdě Evropského parlamentu, ale vyplodila to nějaká komise, která rozhodla, že se bude cena v případě, že je doprava zdarma do celních a daňových základů vymýšlet jak si celní úřady usmyslí.

    A pak ať se diví Brexitu…

  2. Luboš Pastrňák

    A dnes mě to dohnalo také. Zásilka z Číny, cena 6300Kč, celní dluh 3115Kč. Přepravní společnost DHL. DPH 2163Kč, tomu odpovídá základ cca 10000Kč. Znamená to, že DHL si započítalo dopravu cca 3700Kč. A já se ptám PROČ? Copak DHL dopravuje zdarma? Dopravu přeci zaplatil prodejce a když se podívám do slovníku na překlad slova „free“, je tam asi 50 významů. Kromě významu „zdarma“, jsou dále uvedeny významy např.:“zbavený, vyplacený, oproštěný, osvobozený od poplatků“. Prodejce tím jasně dává najevo, že dopravu nebudu platit já, ale on.Je zajímavé, že je spočteno DPH z něčeho, co vůbec nebylo placeno. S odkazem na předešlý článek, jestli toto jednání nemá právní podklad, jednalo by se pouze o svévoli celních úřadů.

  3. PiNa

    Luboš: Problém je v tom, že celník nic co by bylo zdarma z podstaty jeho profese nezná. Proto například musíme ke vzorkům zdarma přikládat fakturu „pro celní účely“ s minimální cenou. Klidně dolar, nebo 10 centů, ale nějaká hodnota tam musí být. Když tam není, má příjemce takové zásilky problém.

    V tomto konkrétním případě by nejspíš pomohlo obrátit se na prodejce ať pošle novou fakturu, kde buďto bude ona kouzelná větička, „že dopravné je zahrnuto v ceně zboží“, nebo bude dopravné vyčísleno samostatně. Tuto fakturu potom zaslat na DHL a požádat o opravu celního dluhu. Neměl by to být problém.

    Předpokládám, že k tomu všemu tam ještě někde je určitě položka „záloha na celní jistinu“ v hodnotě cca 500Kč, což je stejná, ne-li větší sviňárna, ale zaplatit se musí, jinak má adresát zásilky smůlu a ta se vrátí odesílateli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *