Enterprise, Endeavour, Challenger, Atlantis, Columbia, Discovery – po téměř 30 letech ukončila letos NASA lety raketoplánů do vesmíru. Následující 45 minutový dokument, jehož autorem je Matt Melis z NASA, zachycuje jedinečné záběry pořízené z bezprostřední blízkosti vysokorychlostními kamerami při startech raketoplánů do kosmu.
S více než milionem pohyblivých částí je raketoplán nejsložitějším zařízením, které kdy lidé vyrobili. Při startu každou vteřinu spálí více než 3800 litrů kapalného a 9000 kilogramů tuhého paliva, čímž získá tah o síle 3,400 tun. Let na oběžnou dráhu mu následně trvá pouhých osm a půl minuty, kde se poté pohybuje rychlostí 8 kilometrů za vteřinu.
Každý ze startů raketoplánu NASA natáčela několika vysokorychlostními kamerami z mnoha úhlů a následně prováděla hloubkovou analýzu pořízených záběrů pro případná vylepšení nebo detekci potenciálních problémů. Video zachycuje sestřih toho nejlepšího z pozemních záběrů z misí STS-114, STS-117 a STS-124 doplněný o velmi zajímavý komentář Matta Melise věnovaný nejen pořízeným záběrům ale také použitému vybavení.
Z důvodu časového omezení dokumentu na 45 minut, se některé ze zamýšlených scén do finální verze nakonec nedostaly. Necelých 10 minut těchto vystříhaných záběrů je naštěstí k dispozici samostatně pod označením Extra Záběry.
Související odkazy:
Start raketoplánu Discovery viděný z letadla
NASA zvažuje střílení raketoplánů do vesmíru
Raketoplán Discovery – unikátní fotografie
Tak jsem to dal cely, uff :-) Perfektni zabery, perfektni komentar, perfektnich 45 minut myho zivota. Jenom skoda, ze to neni ve full HD, hned bych si to grabnul. Na velky plasme to musi byt zazitek.
Až dneska jsem si udělal chvilku a zhlédnul to celé. Opravdu parádní zážitek. Docela mne zajímalo, jak pořizovali záběry těsně u zažehntých trysek bez teleobjektivu. Matt to tam v jednu chvíli vysvětluje – kamery byly umístěny v ochranném (výbuchu odolném) boxu chlazeném kapalným dusíkem s tvrzeným a částečně zatmaveným sklem – jas zažehnutých trysek je srovnatelný s pozorováním slunce. Paráda…
Moc hezké Martine! Mimochodem, tohle taky neni špatný :-) http://www.youtube.com/watch?v=oIwBFdsIjb0&NR=1
Parádny zostrih! Dík za linky :-)
Malá poznámka k textu, pri štarte motory SRB (bočné) pracujú na cca 107% nominálneho ťahu s výkonom cca 25,26 MN plus motory SSME na orbitery cca 6,3 MN. Takže ten ťah (31,56 MN) je „trošku“ väčší, ako „3,4 tuny“ :-)…
newor: Díky za upozornění, vypadly mi tam dvě nuly. Už je to opravené.
Dá se tomu věřit??
zkusme prostou matematiku.
Píše se zde, že raketoplán spálí 3800tun kapalného a 9000tun pevného paliva za vteřinu. Na oběžnou dráhu je to 8 a půl minuty, což je 510 vteřin.
510x(3.800+9.000)=6.528.000
6.528.000 tun by vážilo JEN palivo a získaný tah je 3.400 tun!!!
TO JE ZHRUBA 20x MÉNĚ NEŽ VÁŽÍ JEN PALIVO!!!
Kde udělali soudruzi chybu???
Bufis: V článku se píše: Při startu každou vteřinu spálí více než 3800 litrů kapalného a 9000 kilogramů tuhého paliva, čímž získá tah o síle 3,400 tun. – o spotřebě v tunách tam nikde není ani slovo ;-)