Když si přizvete na závěr slavnostního ceremoniálu Letectvo Spojených států amerických, čekáte nezapomenutelný zážitek v tom nejlepším slova smyslu. Že se toto vystoupení zapíše do historie jako nejdražších 5 vteřin kanadského civilního letectví, v tu chvíli netušíte.
V padesátých letech 20. století neslo ottawské mezinárodní letiště Macdonald-Cartier název Uplands Airport. Bylo využíváno jak civilními, tak i vojenskými letouny a pokud šlo o počet vzletů a přistání, bylo nejrušnějším letištěm v Kanadě.
S příchodem éry proudových dopravních letadel se kanadská vláda rozhodla jižně od původního letiště vybudovat dvě nové přistávací dráhy a budovu terminálu, která byla navržena tak, aby dokázala odbavit až 900 000 cestujících ročně.
V srpnu 1959 byla výstavba dokončena. Budova nového terminálu nesla charakteristické rysy tehdejší letištní architektury: vysoké stopy, odhalené trámy, obrovské prosklené stěny a byla připravena k zahájení provozu.

Budova terminálu mezinárodního letiště Macdonald-Cartier
U příležitosti otevření nového terminálu zástupci letiště naplánovali velkolepý slavnostní ceremoniál. Bohužel pro kanadské daňové poplatníky pozvali na oslavu i americké letectvo. Vrcholem celé slavnosti měl být průlet stíhačky Lockheed F-104 Starfighter před očima kanadských představitelů.
Tento nadzvukový letoun z éry studené války byl lehký a rychlý, avšak poměrně neobratný. Sériová výroba běžela rok a půl, což představovalo ideální příležitost k jeho předvedení potenciálním zákazníkům.
Sonický třesk vzniká v okamžiku, kdy rázová vlna způsobená překonáním rychlosti zvuku narazí na povrch. Doprovází letadlo po celou dobu jeho letu nadzvukovou rychlostí a může způsobit hluk o intenzitě srovnatelné s deseti násobkem hromu.
Vzduch je tekutina a při nadzvukových rychlostech reaguje podobně jako hladina jezera, když po ní projíždí rychlý motorový člun: vlny se rozlévají všemi směry a valí se ke břehu. V tomto případě by k sonickému třesku došlo ve chvíli, kdy vlna narazí na pevninu.
Den před slavnostním ceremoniálem probíhala generální zkouška oslav, během níž se Královské kanadské letectvo připravovalo na vystoupení, které mělo zdůraznit velikost a význam nově rozšířeného letiště.
Lockheed F-104G Starfighter
Když přišla řada na cvičný průlet Starfighteru, pilot se přiblížil k letišti, provedl přechodový oblouk, srovnal letadlo a maximální rychlostí prolétl nízko nad zemí jako střela kolem budovy terminálu a zmizel v dáli.
Sonický třesk, který následoval, ještě nikdy nebyl tak hlasitý a zničující. Země se zachvěla, stejně tak i budova nového terminálu.
Z prosklených stěn za více než 10 000 dolarů (dnešních 110 000 dolarů) zbyly jen střepy, celá severní strana budovy byla zničená, ze stropu popadaly obkladové dlaždice a na podlahu se vysypal izolační materiál. Dveřní rámy, okenní rámy a dokonce i konstrukční nosníky byly pokroucené.
Celkové náklady na opravu způsobených škod, které ke spokojenosti dodavatelské firmy zaplatili kanadští daňový poplatníci, přesáhly 500 000 dolarů (dnešních 5 500 000 dolarů) a zprovoznění terminálu bylo odloženo až na duben následujícího roku.
George Hees, tehdejší kanadský ministr dopravy, prohlásil, že rázová vlna způsobená sonickým třeskem byla pětkrát silnější než maximální síla hurikánu, na kterou architekti budovu terminálu dimenzovali.
Incident byl popsán jako „nejdražších pět vteřin v historii kanadského civilního letectví“.
Související odkazy:
- Historie ottawského mezinárodního letiště Macdonald–Cartier na Wikipedii
- Lockheed F-104 Starfighter na Wikipedii.
- Zmínka o tomto incidentu v dobovém vydání časopisu TIME.
Mohlo by se vám také líbit
- SR-71 Blackbird – Albuquerque Center – historka o tom, jak řídící středisko letového provozu v Albuquergue do poslední chvíle zapíralo havárii SR-71A v Novém Mexiku.
- Zlín Z-526A G-AWAR – havárie v Hullavingtonu – nepříliš známá letecká havárie při které špičkový pilot Neil Williams úspěšně zvládl nouzové přistání s akrobatickým letadlem Zlín Z-526A poté, co se mu při tréninku složilo křídlo.
- Havárie větroně Swift S-1 na Shoreham Airshow – nejlépe zdokumentovaná havárie větroně v historii a pilotovy druhé narozeniny.
- Letouny Blackbird a „unstarty“ jejich motorů – vše o unstartech motorů Blackbirdů při rychlostech násobků rychlosti zvuku, které pilotům připravily nejednu horkou chvilku.