Hnutím osudu přijdete ve zlomku okamžiku o svůj nejmilovanější a téměř vyladěný celouhlíkový brus. Se slzou v oku jej vykopete ze země a místo několikadenního truchlení obětujete to jediné, co zbylo téměř nepoškozené, na oltář poznání. Vydrží na koncích podložené křídlo zátěž 92kg, nebo nevydrží?
Když se za mnou minulý týden zastavil Dalibor v práci, došla řeč i na to, že v půli sezóny je dobré lítat na pohodu a na jistotu, protože při čekacích lhůtách okolo šesti měsíců bychom po ráně měli do konce roku po (celouhlíkových) ptákách. Že jsme se raději nebavili o počasí. Rouhání se nevyplácí. O pár hodin později poslal Dalibor svého Vikinga 20cm pod zem takovým způsobem, že kromě relativně netknuté poloviny křídla z něho nezbylo vůbec nic.
Protože jsem svého mazlíka poslal 20 čísel pod zem, naskytla se možnost jednoho dosti unikátního testu. Tímto vzdávám hold výrobci. To, že spojka unese dva metráky spolehlivě, to už vím, ale že křídlo v polovině rozpětí unese moji maličkost, což je přesně 92kg, to jsem až do dneška netušil. Teoreticky se to spočítat nedá, to se musí vyzkoušet v reálu.
Předesílám, že křídla jsou po strašné ráně, kdy se spojka přerazila na dva kusy. Na fotkách vypadá křídlo jako nepoškozené, ale má potrhaný abrajz na klapce (snažil jsem se pád brzdit, ale už bylo pozdě, takže dopad byl s vysunutou klapkou).
Nejprve jsem dal křídlo na dvě židličky a v polovině rozpětí si na něj stoupnul. Aby to nebylo málo, křídlo jsem ještě o kousek posunul tak, aby levá židlička byla skoro na konci vnitřního nosníku. Jak to dopadlo, to je vidět na přiložených fotografiích (kliknutím si je zvětšíte). Skutečnost, že křídlo i po mohutné ráně s popraskaným pomocným nosníkem udrží 92kg, svědčí o výjimečné pevnosti, kterou celokompozitové modely nabízejí.
Dalibor
Auu :( Už se mi Dali pochlubil, ale i tak to zabolí. Po letech jsem se zase zbláznil a s Dalim vymýšlíme podobnou raketku pro mě, polétání s těmito brusy je děsně návykové.
Jiříku, už zase? ;-) Tak držím palce, ať to dobře vymyslíte…
Ahoj Marťo, jojo, pro tentokrát doufám v lepší konec :-) Co tvůj Ceres-E? Slyšel sem, že máte problém s flutterem? :-( Podařilo se to už nějak vyřešit?
Ahoj,
chlapi jak k tý katasrofě vůbec došlo ???
Hustý… Ale víc cool by bylo, zkoušet to s nerozbitým modelem :-)))
Marek: Školácká chyba. Dalibor chtěl natočit video s kamerou na konci křídla – jako tady – a neuvědomil si, že je potřeba dát proti zátěž na druhé křídlo. Startoval s pocitem, že to ukočíruje a vybalancuje křidýlkama … neukočíroval ani nevybalancoval :-(
…a co „Kontur“ přežil, asi ne co ???
contour přežil.
Těžká kamerka (150g) nebo malé výchylky?
…tak aspon něco no ;-)
Dalibore, ty jsi jako ja, ero max 2 roky :-) Petr V z N.S.
… a jéjé, tak s tímto Vikingem E se už tedy nesvezu. Prostě kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nic si z toho Dalibore nedělej, těch ran ještě pár bude.
To jsi fakt nalepil na konec křídla 150g kameru s obrovským aerodynamickým odporem a myslel si, že to ukočíruješ?! Měl si mi před tím cinknout. Vysvětlil bych ti, že 10g cca 2mm nerovnost je již na F3X mašině velký problém.
Já lítal na konci s klíčenka/kamerou (10g/5mm) a bylo to velice nepříjemné.
Tak se chlape měj. Něco pěkného postav ať si to zase mohu vyzkoušet.
Hi,
Well very strong wing that’s great !!!
I love Viking 2-E :-)
Tak jak píše Roman, tohle by mě nenapadlo ani na 3m Kataně a ta má nějakou váhu, plochu křídel i řídících ploch. prostě na té páce je to masakr a je to hodně nepříjemné. Zkusil sem v Hronově dát GoPro na 8m Duo Discuse s letovkou kolem 40kg a přesto, že to nebylo na konci křídla ani náhodou to bylo hodně nepříjemné – nebolo problém ukočírovat, ale kamerka už hodně brzdí, přesto že byla nejmenším rozměrem ve směru letu.