Patříte-li mezi spokojené majitele vysílačů Futaba T8FG, T12FG a T14SG, buďte obezřetní a raději se podívejte na baterii, kterou ve svém vysílači máte. Pokud jsou to původní baterie Robbe Li-Ion u T8/12FG a Li-Pol u T14SG, ve svém vlastním zájmu je co nejdříve vyměňte. V opačném případě hrozí reálné riziko, že nad svým modelem nečekaně ztratíte kontrolu.
Mimo Evropu dodává Futaba své vysílače T8FG, T12FG a T14SG s osvědčenou NiMH baterkou s šesti články případně s dvoučlánkem LiFe, o kterém se zmiňuje i původní Futabí manuál k těmto vysílačům. NiMH ani LiFe baterii není potřeba balancovat a pro nabíjení si spolehlivě vystačí s dodávaným napájecím trafem.
V Evropě máme to štěstí (nebo spíš smůlu), že zmiňované vysílače jsou zde prodávány s Li-Ion a Li-Pol bateriemi Robbe, které však nemají balanční konektor a nabíjí se pouze přes přívodní vodiče (+ a -). Je to možné proto, že tyto baterie jsou vybaveny speciálním ochranným obvodem chránícím jednotlivé články před přebitím a hlubokým vybitím. Pro jejich nabíjení je možné rovněž použít dodávané napájecí trafo.
Tento ochranný obvod tedy nahrazuje jak nabíječku, tak i balancer a má podobu osazené destičky tištěných spojů napevno připojené mezi články a přívodní vodiče baterie (autorem fotografií je Frank z RC-Network). Právě její připojení napevno je příčinou problémů s těmito bateriemi, které v mnoha případech skončily hodně drahou ránou. V praxi to totiž znamená, že pokud baterku nabijete přesně podle instrukcí v manuálu a vysílač nepoužíváte, oba články se přes tento obvod nesouměrně vybíjejí.
Při dalším nabíjení se slabší článek zcela nenabije a silnější článek se přebije. Navenek to není poznat, protože součet napětí je správný. Jdete tedy s modelem létat, aniž byste tušili, že máte v baterii například pouze 1/3 kapacity. Za letu napětí na slabším článku spadne pod nastavené napětí a nyní přichází to nejlepší, ochranný obvod bez varování baterii odpojí. Výsledkem je neovladatelný model a zoufalý pohled majitele na vysílač, který je k jeho velkému překvapení vypnutý. U vysílače T8FG tomu předchází krátké varování o nízkém napětí na baterii, u vysílače T14SG je to velmi rychlý děj bez varování.
V manuálu od Robbe se sice dočtete, že při použití Li-Ion a LiPol vysílačových baterií je vhodné nastavit spuštění alarmu při poklesu napětí na 7,2V za běžných teplot a na 7,4V za studených teplot. Toto však z principu nic neřeší.
Na zahraničních i tuzemských modelářských fórech se o této „neřesti“ ví a jako jediné spolehlivé řešení je doporučováno buďto „kurvítko“ z baterie odstranit, nebo koupit například na HK baterii novou bez kurvítka zato s balančním konektorem. Za cenu nabíjení mimo vysílač získáte jistotu a dokonalý přehled o stavu jednotlivých článků. Vysílačový dvoučlánek LiFe pořídíte okolo 10 dolarů, Robbe si za baterii s „kurvítkem“ účtuje téměř 60 Euro.
Co mne hodně zaráží, je fakt, že se první zmínka o tomto problému objevila na diskuzním fóru RC-Network v březnu 2011 a Robbe i po dvou letech tyto baterie do svých vysílačů stále dodává. Za poslední dva měsíce vím o dvou případech, kdy se téměř nový vysílač T14SG nečekaně vypnul. Na první vypnutí doplatila pětimetrová laminátová maketa, na druhé plně naložený Viking 2 E.
Perlička na závěr: Pokus o reklamaci baterie v autorizovaném servisu nedopadl dobře. Servisní technik zkusil reklamovanou baterii nabít. To se samozřejmě povedlo, konečné napětí odpovídalo. Reklamace zamítnuta.
Robbe se podařila absolutně dokonale sabotovat v podstatě dokonalý výrobek. Ohromná gratulace! Díky za článek Martine, rozešlu odkazy.
Jo…místo aby věnovali čas a úsilí na novém fw, páč je fakt vtipné,že v SG14 se fláká 8GB karta (opravdu 4000 modelů nemám :-) a rádio konečně umělo logovat data, tak zplodí nejhorší možný bazmek ,a ještě za nehoráznou cenu…(baterka ).
A to se ještě nezmiňuji,že udávaná kapacita té zmršeniny 2800mAh je opravdu vycucaný blábol.
Martine myslím si, že v tom článku máš chybu a že to kurvítko opravdu není nabíječ, jen pojistka. Musel by tam být chladič, poněvadž je to linární a na regulačním tranzistoru by se ztrácelo v nejhorším případě (8,4V-6V)*0,5A = 1,2W
Na nabíjecí kostce do zásuvky mám „Tx LiPo lader“ a výstup 8,4V, 500mA, takže nabíjení je řešeno v té kostce. Používám ji stále a napětí na článcích se mi nerozchází.
Já jsem tu otřesnou věc vyhodil hned po koupi vysílače, takže už se na to nemůžu ani podívat, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že alespoň trochu rozumné LiIon se také nemusí balancovat. Provozoval jsem za poslední roky nějakou desítku LiIon (Od konionů až přes JETI a baterie z notebooků) a nikdy se nerozcházely (občas jsem je změřil).
Pokud se články v Tx opravdu rozcházejí, je to právě tím bazmekem a jeho různými svodovými proudy pro každý článek.
Na závěr si dovolím jedno doporučení – vyvarujte se zbytečnému vyndávání Tx accu z vysílače a nabíjejte dodávanou kostkou. Nedochází ke zbytečnému opotřebení kabeláže a konektoru. Já jsem na starém vysílači po přechodu na LiIon „uviklal“ neustálým nabíjením konektor a odhalit závadu cukatury serv (Flash5x 35MHz) byla chuťovka. Malými vibracemi docházelo k výpadku napájení, kdy CPU podržely kondy ale VF modul už nikoliv.
PS: Teď mi to nedalo, accu z Tx jsem vyndal (po roce) a změřil 4,5 místným DMM napětí 4,023 V a 4,022 V.
Ještě dodatek: Moje LiIon jsou v bílé smršťovačce (8FG, poslední verze).
Zkoušel někdo toto napsat do Robbe, resp. Futabě (té to škodí více). Já jsem zkoušel jednou něco vyřešit s Futabou přes jejich tech support a bohužel jsem byl ignorován.
Mám jednu z prvních u nás oficiálně prodávaných a baterii mám NiMh…
Ahoj Jirko, díky za vysvětlení, v článku jsem zmínku o nabíječce a balanceru škrtnul.
Smutné je, že se mi do mailu ozvalo pár dalších lidí, kteří také padli na LiPolku v T14SG a určitě jich bude mnohem víc.
Jinak se nové baterky dají nabíjet přes balanční konektor bez toho, aby se ten hlavní konektor z vysílače musel vyndávat. Takže pohoda ;-)
Ahoj,je někde link na 2čl.LiFe baterie?
Dík Boban
Tak to je síla. Zajímalo by mne, jaké stanovisko zaujal servis? Neco jako kup si novou baterku blbečku, když ta stará už má za sebou celou jednu sezónu? To je teda prasárna. To aby si každý majitel zavzpomínal na časy radioamatérů, rozpitval co se dá, aby zjistil, zda je vše v pořádku..
Martine, díky za info, je to z RCnetwork.de, nebo je o tom zmínka i na RC groups?
Radime, maketa byla ze Slovenska a Viking 2E z Prahy. Na RC-Network jsem našel na Daliborovo doporučení fotky a psalo se tam o tom už v březnu 2011. Jestli je to i na RC Groups, to netuším, nepátral jsem po tom.
Kdyby to byla aspoň jedna sezóna, ale třeba v případě Vikinga to bylo rádio staré tři měsíce a o to horší to bylo. Kluci si to nechtějí nechat líbit a intenzivně komunikují (diplomaticky řečeno) s místním prodejcem a s výrobcem. Přeci jenom to byla rána za 50 tisíc. Je to stále v řešení, i proto je článek bez podrobností a fotek z havárie.
V prvním případě servisní technik na námitku, ať zkusí změřit napětí na jednotlivých článcích prý jenom suše prohlásil, že není co měřit, protože baterie nemá balanční konektor a na přívodních vodičích je napětí OK. Tedy i baterie je OK a vyřízeno.
Boban: Tady máš odkaz na ZIPPY Flightmax 2500mAh 6.6V 5C LiFePo4 za necelých 10 dolarů.
Tak to je nemilé, škoda, že se neloguje napětí na vysílači. Tři měsíce provozu je fakt průser.. Futabáci co děláááte!!! Chtěl jsem pořizovat osmičku na „čmouda“, ale asi počkám..
re Radim
Rádio je v tom nevinně, prostě když budeš kupovat Futabu, rovnou napíšeš prodejci, ať si strčí Robbe baterku do pjdele a dá ti tam normální baterku. Nebo trvej na originál Futaba baterce.
Lépe si to objednej bez ní a kup za hrst rejže na Hobbykingu.
Jake radio to tedy bylo?
T8FG a Robbe Life nebo T14SG a Robbe Life?
moc mne to zajima, mam koupenou T14 SG od Robbe a jeste jsem s ni nelital, takze bych to hned vymenil….
dik
Týká se to obou. U T8FG je Lion s kurvítkem a u T14SG Lipol s kurvítkem. Jestli máš T14SG (jako já) kup na Hobbykingu 2S-LiFe 2000mAh.
Mají ji tam přímo určenou do T14SG. Mám tu dvě a chodí to výtečně.
Franta: Je to v článku napsané. Když otevřeš rádio a uvnitř najdeš baterku v oranžové smršťovačce s logem Futaba, potom můžeš být v klidu. Pokud tam najdeš baterku v červené smršťovačce s logem Robe, potom máš dvě možnosti. Buďto ji hodit rovnou do koše a koupit 2 článek LiFe (třeba tento), nebo baterku rozpitvat, odstranit „kurvítko“ a nabíjet externí nabíječkou.
Cau Dalibore, Martine,
dik za superrychlou odpoved!
Mam starou T8FG, tam je oranzova Nihm, funguje uz 3 roky bez problemu.
Ted mam novou T14SG a je tam ta cervena LiPol, takze si asi objednam ty LiFe z Hobbykingu jak pisete.
moc dik
Co tedy do T14SG, co je k mání v čechách?
Celkem zajímavé jsou life sady Graupner, mají RX i TX. Třeba peloš má tohle:
http://www.pelikandaniel.com/?sec=cats&category=350
Chce to poměřit jestli se nějaká sada „vleze“, ale jsou to jiné kačky než HK. Objednával jsem 2S/4200 na příjmač…
Taky mi to nedalo a kouknul jsem na baterku v T18, je tam v šedém plasovém pouzdře Lipo označená logem Futaba a vede z ní trojlinka… Vlézt se do toho nedá, má někdo zkušenost?
Díky!
Romik: Do T14SG pasuje toto, mám dokonce pocit, že s ní lítá Dalibor. Kapacita oproti Pelošovi dvojnásobná cena poloviční.
Už jsem to psal na RCmanii: Tak mě to včera lehce vyplašilo, abych kvůli baterce a kurvítku za pár korun přišel o 4m polomaketu větroně, nebo 600vrtulník. Dal jsem si panáka, vzal k ruce hasicí přístroj, odpájel kurvítko, přepájel kabliky a je klid. Radio T14SG a červená lipolka. Jinak čekám na life z HK, tak snad to moje pájení 14dní vydrží…..
Dobře jsi učinil….to vymrdátko je časovaná bomba.
Jo, docela ve mě hrklo…. nevěřit vysílači, to je fakt na bednu…..
Někteří prodejci již zareagovali. Např. Houška modelář prodává nová rádia Futaba s originálním Futaba packem.
Houška bere od astry a ta bere TX přímo od Futaby, proto nimh. Jinak měl jsem T8FG S s lionkou a 2x sem po odhodu neřídil F3K a jednou jsem neovládal T250 na stojánce roztočenou na idle2. Vždycky se zničeho nic restartovala, ale dělala to ráda po nabití. Nyní mám T14 s lipolkou a asi zatím štěstí asi se do ní co nevidět podívám.
Máte někdo tuhle baterii ve Futabě? A jaké máte zkušenosti.
Ja mam T8FG a presne tu červenu LI-ION ROBBE, nestačilo by sem tam začas na nej skontrolovat napatie jednotlivých článkov? stačí tam urobit vývod medzi článkami a pomerat si jednotlivé napatia.
Alebo nie?
Marek: Osobně bych zainvestoval 200CZK do nové baterie (odkazy tu najdeš) a měl definitivní klid, než abych zbytečně pokoušel své štěstí a v nejhorším případě za to zaplatil mnohonásobně víc.
Já náhradu orig. Li-pol v T14SG vyřešil 5-ti článkem Sanyo Enelope XX 2500mAh. A nabíjení jak za starých časů trafo-nabíječkou…
Pina: Martine viz můj post, ty dodané Robbe články nejsou špatné. Napětí si drží stejné a balancovat je netřba, nebo jen minimálně (stejně tedy jako tvoje nabízené řešení). Myslím, že úplně by stačilo, kdyby lidé vycvakali ten nesmysl, napájeli si tam balanční konektor a mají klid. V rádiu mi pytlík není sympatický, přestože je dneska v každém iPhone atd.
Choose: Dobré vědět, T8FG NiMh sada měla 6 článků.
Tak jsem z toho nějaký zmatený. Vypukla zde řádná aféra a …a jak to tedy vlastně je? Určitě nikdo nechce spadnout na nějaké udělátko, nicméně: protože já i mnoho mých kamarádů sedlá Futabu 8, 14 20, 30 chtěl jsem mít jasno a pocit bezpečí :-). Výše uvedený článek situaci jenom akceleroval. A výsledek? Tři nezávisle na sobě přeměřené 30ky naprosto v pohodě ( rozptyl 0,001V ). Dnes jsem se tedy dal do accu z T 8 kolegy z klubu. Accu od Robbe označené LiIo 2s 7,4V 2800mAh ( 4X ICR 17670 3,7V 1400mAh PSH ) + KURVÍTKO. Naměřený rozdíl mezi jednotlivými články 0,01V při celkovém napětí 8,14V. Vybití nabíječkou Infinity 3 1A – ukázalo náboj 2303. Nabití 1,5 A vypnuto po dosažení 2831. dle mě vše funguje jak má. Tak kde se stala chyba? A znovu říkám, nechci spadnout na samočinně vypnutý vysílač…. ale ani nechci blbnout, když jedna paní povídala…
rodzr: Smyslem článku bylo upozornit na situaci, o které se sice delší dobu ví, ale většinou se probírá pouze na diskuzních fórech. Kdo je pravidelně nečte, má smůlu, viz. například majitel zmiňovaného Vikinga.
Uvedené případy „prokazatelně“ způsobilo vypnutí téměř nového vysílače T14SG. Po přeměření byly články rozhozené. Do mailu se mi následně ozvalo ještě pár dalších lidí, kteří dopadli stejně, pouze to nechtěli prezentovat veřejně. Takhle situace „jedna paní povídala“ nevypadá.
Být majitelem T14SG, byl bych velmi obezřetný a jak radí Warhawk, kurvítko bych dal pryč, popřípadě za pár korun/dolarů koupil novou baterku. U T8FG to nejde tak rychle, model se dá při troše štěstí zachránit, ale v baterii je opět kurvítko, takže pochybnosti jsou na místě.
Jinak dneska přišla nová baterka, pro ten klid mi to myslím stálo :-)
Jen pro zajímavost, já dnes rozdělal 1.5 roku starou FX-20, je tam červená LiPol 7.4V 3400mAh, Robbe No. 4846, který by měla být použita i ve FX-20/FX-30/FX-32.
Zeptám se ale, svítí někomu při nabíjení na přiložené nabíječce No. 8501 ke konci zelená ledka? U mě jen červená a po cca 2h zhasne a je nabito. V manuálu přitom píšou:
Když je nabíjení téměř u konce (90%), změní se barva kontrolní
LED diody na zelenou. Akumulátory je možno odpojit. Tento
proces trvá u vybitých akumulátorů (č. 4846) ca. 3hod a 30
min. Zbytkové nabíjení (100%) je dosaženo celkem asi po 5 hod.
Kontrolní LED dioda svítí dále zeleně.
Takze len pre zaujimavost… Kupil som si 14sg zaciatkom januara. Samozrejme odvtedy mala aj dlhsie obdobia, kedy len stala na policke a cakala na lepsie pocasie. Po tom, co som bol nedavno upozorneny na tento problem s ROBBE baterkami, som sa vcera rozhodol rozobrat tu moju a skontrolovat stav jednotlivych clankov. Vysledok je ten, ze aj po 8 mesiacoch su clanky stale dokonale vybalancovane. Nemyslite si, ze ak by to robilo naozaj toto kurvitko, tak by po takej dlhej dobe museli byt clanky aspon trochu rozhodene ?
PS: je to presne tato baterka
http://www.rcportal.sk/public/upload/1375798196-8224.jpg
Zdravím prosím nevíte někdo jestli se instalovat nový sotfer do FUTABA F8FG super děkuji předem na mejl filipicek1@seznam.cz
Zdravím všechny piloty,
jsem 3 roky majitelem zcela spolehlivé Futaby 8FG Super. Na tento web jsem narazil zcela náhodou a byl jsem docela šokován informací ohledně baterie s „kurvítkem“. Ihned jsem jí vyjmul z radia, rozpáral a proměřil. Jeden článek 3,61 V a druhý 4,08 V po plném nabití, takže když bych to nechal ještě tak půl roku „ležet“ asi bych se dočkal také drahé rány, létám sice F3K, ale to éro není zadarmo (špičkové cca 25tis. i více). Mám výborného a spolehlivého dodavatele baterií http://www.bitcz.eu všeho druhu a hned mi vyrobili acupack 4ks Li-ion s balančním konektorem. Tak snad to bude OK
Chtěl jsem sem dát fotku, ale nejde mi to :-(
Mějte se fajn :-)
Ehrenberger
Mám T8FG : stejný problém, accu Robbe LiOn se v nepoužívaném vysílači rychle vybíjela, značný rozdíl mezi články. Nahradil jsem 6xNiMH FDK (dříve Sanyo) 4/5 (shodné vnější rozměry s původním accu), kapacita 2150 mAh, viz http://shop.omnitron.cz/index.php?sort=price&ref=80&id=199&qs=HR-4%2F5A
Výrobu packu operativně zajistil pan Jiří Kapitán, OMNITRON s.r.o., kapitan@omnitron.cz . Nechal jsem si udělat dva přívodní vodiče, takže pack nemusím kvůli nabíjení odpojovat. Foto k dispozici.
Zdravím všechny, Jaromír Smetana
Nedávno jsem koupil T14SG od Astry s touhle Li-Polkou 2800mAh : http://www.astramodel.cz/fotogalerie/futaba/futaba-14sg/800×600/17-lipo-battery.jpg Není od Robbe ale od nějaké Avioracing a předpokládám tedy, že snad bude OK ??
Všetko je to pravda a najhoršie na tom je, že sa to prejaví až po dlhšom čase. Pôvodna bateria je poskladaná z štyroch člankov Li-ion 1400mh s celkovou kapacitou 2800. Ja som ju nahradil dvojčlankom JETI 2600mh. Ešte že bateria dodýchala po zimnej prestavke. Jednoducho nešla nabiť, tak som ju rozobral a premeral članky. 2 mali napätie okolo 1V a 2 asi 3V. Keď tak spätne hodnotím správanie sa baterie, tak ako keby postupom času strácala kapacitu, ale napätie na displayi vysielača bolo v norme. Akurat tá vnutorná elektronika pravdepodobne nerobí, čo básnik myslel ale nabije na 100% len dva članky a rozptyl sa časom stale zväčšuje a jedneho pekneho dna ten pack ukončí svoju činnosť a je mu jedno či za plnej prevadzky alebo v klude. Kto ešte použiva pôvodný pack, mal by ho vo vlastnom záujme minimalne premerať, alebo uplne najlepšie vymeniť.
Je zde asi 2x zmíně tato baterie ZIPPY Flightmax 2500mAh 6.6V 5C LiFePo4 Receiver Pack
Má však nižší V, než 7,2 a tak vysílačka pořád řve.
Asi to ničemu nevadí, dá se to vypnout. Je to však ideální? takto musím pořád hlídat, aby byla nabitá na max. Nebo je i jiné řešní, s odstupem let?
Ve vyílači dosloužila červená LI-ION.
Dále mám dotaz na Ehrenberger, na kolik tě vyšel na BITCZ.eu speciální akupack pro vyílačku? Je na tebe mail? Díky
Václav: Lítám s touhle baterkou už tři roky. Low Battery alarm mám nastavený na 6.0V a nemám problém. Čistě teoreticky (při odběru vysílače cca 200mAh) by baterka na jedno nabití měla vydržet cca 12 hodin provozu. Nabíjím po 6-8 hodinách ve vzduchu a nemám problém.
OK, ale já jsem nenašel volbu jak to snížit bude to asi v nějakým speciálním servisním co? Díky
Jo mám T8FG. Jak snížit poplach na nízkou BTY teď je 6.8V, a když chci jít níž? Dík
Já mám taky T8FG. Je to v menu SOUND / Low Battery Alarm.
A jsme u toho, v češtině tam mám jen dvě položky a pokud to dám do angličtiny, je to stejný.
Bud ZAP VYP na nízkou bty jedna volba a druhá ostatní ZAP VYP na stopky třeba.
Nic takového jsem tam nenašel. Asi mám starou verzi 3.0?
Potřebuješ verzi firmwaru 4.0, SOUND menu tam vypadá takto (ráno jsem ti to vyfotil) a napětí si můžeš nastavit dle libosti.
Díky, doufám že mě to nerozhodí nastavení modelů, Pak to vše dává smysl, pokud mužeš klidně promaž moje příspěvky.
Díky