V polovině dubna proběhla médii zpráva o srážce dronu s letadlem Airbus A320 British Airways při přistávacím manévru na letišti Heathrow. Později se ukázalo, že se nejednalo o dron, ale s největší pravděpodobností šlo pouze o igelitovou tašku. Jak vypadá dopravní letadlo po srážce s opravdovým dronem, můžete vidět na fotografii Marcela Hučka.
K incidentu došlo 10.6.2016 v odpoledních hodinách při přistání na letišti ve městě Charleroi v Belgii a Marcel svou fotografii doplnil následujícím komentářem:
Tak se chlapi podívejte, jak to vypadá, když letadlo trefí opravdová koptéra a ne jen igelitová taška. Nikoho sice nezadrželi, ale koptéru našli. Podle toho, co mi říkal pozemní personál, to mohla být nějaká S800, nebo něco samo domo. Pokud náhodou měla koptéra registraci, tak má majitel po ptákách. Osobně o tom pochybuji, protože každý, kdo si zařídí licenci pro letecké práce, by měl mít pud sebezáchovy a IQ nad 50, což by mělo stačit na to, aby nedělal takovéhle kokotiny.
Že se něco podobného nemůže stát u nás? Petr Lněnička z Vertical Images vás velmi rychle vyvede z omylu:
Dnes (21.4.2016) jsme celý den létali na letišti Ruzyně Praha. Samozřejmě se všemi možnými i nemožnými povoleními. Nicméně největší zážitek bylo, že když jsme přijížděli k dráze 30, kolem 10:30 dopoledne, tak se nám nad hlavou, cca v 80 metrech prohnal Phantom směřující přes dráhu (aktivní) od severo-východu (jakoby od Evropské), pokračující přes výpadovku na Vary (D48). To tam, ani ne minutu před tím, prolétl ve stejné výšce vrtulník IZS, nebo Policie. Pokud toho pilota-blba znáte, řekněte mu že je vůl a že tohle je fakt stupidita první třídy, prosím…
Co dodat? Snad jen to, aby se už konečně pro všechny koptéry a drony vyčlenila samostatná legislativní kategorie. Jenom tak se dá zajistit, že na lehkovážné počínání jejich majitelů nedoplatí i ostatní modelářské kategorie.
Seznam všech článků o dronech na PiNa.cz
Martine, zrovna pro zmíněný případ vůbec není potřeba, aby koptéry byly samostatná legislativní kategorie. Je to jako bys chtěl legislativně řešit laserový ukazovátka, aby s nimi lidi nemohli oslňovat piloty. Pokud někdo létá takhle nezodpovědně u letiště, snadno mu přišiješ obecný ohrožení, jen ho chytit. Takhle snadno vyřešíš i nezodpovědného „opravdového“ modeláře (taky se bohužel sem tam nějaký najde).
Licence vs inteligence, to bych nespojoval. Zrovna nedávno jsem viděl na jedné akci, jak pilot s copterou lítal nad diváky a pak to i mezi diváky zapíchnul. Přišel si pro ni, zkouknul zda je vše ok a zase mezi diváky odstartoval a lítal dál nad nima. Smutné bylo že to byl jeden z pořadatelů dané akce, který má navíc povolení na letecké práce.
Honzo, v tomhle konkrétním případě máš samozřejmě pravdu, ale ruku na srdce, kolik „normálních“ lidí rozlišuje mezi koptérami (drony) a ostatními modely na vysílačku. Já to beru tak, že všechny tyto excesy (a že jich je v porovnání s ostatními modeláři) se jednou nejspíš vrátí ve formě ještě přísnější legislativy a proto by bylo minimálně fér, kdyby se týkala pouze jasně definované skupiny modelů. Skupiny, ze které pochází nejvíce hříšníků ;-)
Rozumím tomu, že největším problémem je skutečnost, že se drony dostaly na takovou úroveň, že například s Phantomem může dneska „lítat“ i malé dítě. Takže u většiny jejich majitelů chybí základní bezpečnostní návyky, o znalosti alespoň základních pravidel provozu jejich nových hraček raději ani nemluvě. Praktikovaný přístup jsou to moje peníze, moje hračka a budu si s ní dělat, co chci, zákonitě nedopadne dobře. Stačí se podívat do Německa, kde hrozí záklopka 100m pro všechny bez výjimky.
A až jim to v DE dohrozí a fuhrer Merklová zavelí, tak germáni dolítali…v ČR, bude situace jiná … 99% lidí to bude ignorovat. A to zbylé procento bude na diskuzích brečet. :-) :-)
A až jim to v DE dohrozí a fuhrer Merklová zavelí, tak germáni dolítali…v ČR, bude situace jiná … 99% lidí to bude ignorovat. A to zbylé procento bude na diskuzích brečet. :-) :-)
Martine trošku se zamysli…
Máme tu silniční zákon a jen hrstka lidí ho naprosto striktně dodržuje. A stejně to bude i s tou letovou hladinou. Navíc se těším, až si sestřelím svého UPS droňajze :-) :-) To, že by jim to někdo povolil, to asi hned tak nebude a až to bude, tak tebe ani mne už poletování trápit nebude.
Ahoj, mohu požádat, dovedete někdo dát odkaz na momentálně platnou legislativu na provozování modelů (včetně dronu)?
Děkuji
Karel, pokud vím, tak se provoz bezpilotních letadel (tedy i rc modelů a dronů) řídí tzv. doplňkem X.
Díky !