ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba I

ENERGIC HOTLINERDalibor splnil, co slíbil a poslal mi článek s fotografiemi věnovaný stavbě celouhlíkového hotlineru ENERGIC s rozpětím 2.45 metru. Vzhledem k tomu, že se jednalo o pořádnou porci textu, rozdělil jsem jej v zájmu přehlednosti do více částí. První část je věnována motorové přepážce, zástavbě přijímače a pohonné jednotce.

ENERGIC HOTLINER

Poté, co mi model dorazil, jsem kolem něj chvíli chodil jako mlsný kocour a vymýšlel co a jak. Samozřejmě není problém tam výbavu jednoduše nacpat a hurá do vzduchu, ale toto rozhodně není můj styl. Mám rád preciznost, čistotu instalace a chytrá řešení.

Motorová přepážka
Začal jsem tedy přepážkou pro motor. Součástí dodávky je i motorová přepážka ze sklotextitu o tloušťce 3mm. Naprosto bohatě vyhoví! Ale já jsem již zvyklý na ty, které vyrábí Jirka Sodomka.

ENERGIC HOTLINERENERGIC HOTLINER

ENERGIC má při dodání předek uříznutý pro kužel 36mm. Já jsem použil kužel 38mm, proto jsem přední část trupu zbrousil na tuto míru s tím, že je přepážka rovnou usazena pod 2 stupni vyosení doprava. Přepážka má úpravu na možnou instalaci převodovek Kontronik 5.2/1. Moje uhlíková je standardně určena pro kužel 40mm. Vyrobil jsem si jednoduchý přípravek a ve vrtačce jsem ji stočil na přesný průměr do ENERGICa.

Vše je nastaveno (délka odsazení) tak, aby na model přesně lícoval jak kužel RFM (38mm kvůli tomu, že se dá použít i offset kužel, který však v průměru 40mm již nedělají), tak i kužel od Pohodaletu s kleštinou. Tento nemá díru průběžnou jako RF, a tak se s odsazením přepážky musí počítat.

ENERGIC HOTLINER

Ostatní bylo běžnou rutinou. Obrousit trup v místě usazení přepážky. Vše odmastit (Perchlorethylenem) a následně na to již nesahat rukama. Přepážku zalepit velmi řídkým kvalitním vteřinovým lepidlem, které se mi na rozdíl od různých epoxidů osvědčilo nejlépe. Později jsem ještě dolepil koutové zajištění, ale nebylo to nezbytně nutné.

Přijímač
U kompozitů více než kde jinde platí oblíbená poučka, tisíckrát měř a jen jednou řež. Proto jsem strávil více než půl dne vyměřováním umístění jednotlivých částí RC vybavení. Má zkušenost je taková, že u celouhlíkových trupů je ideální umístit přijímač cca 15cm za křídlo. Anténky tím pádem potom vychází z trupu přibližně ve vzdálenosti 25cm za křídlem. To je jediné místo, které při provozu není nikdy ničím stíněné.

ENERGIC HotlinerENERGIC Hotliner

Umístění přijímače za křídlo tak, aby v trupu nebylo hnízdo kabelů, mi dalo docela zabrat. Kabely mají mít svoji délku a svoje místo. V trupu stejně musí být výduch pro odvod nasávaného vzduchu. Tento jsem udělal o něco málo větší tak, abys přes něj prošel přijímač a daly se zapojit kabely. Z přiložených fotografií je to jasné. Toto řešení nemá žádný vliv na pevnost trupu, která zůstává stále stejná. ENERGIC má takovou zajímavost. Podél celé délky trupu je uvnitř navíc sendvič uhlík-herex-uhlík. Pevnost je luxusní a není to ani vidět.

ENERGIC HotlinerENERGIC Hotliner

Pro vedení kabelů mezi přijímačem a regulátorem/telemetrií/napájením jsem v bočním rádiusu trupu vylaminoval kanálek. Jinudy to bohužel nešlo, protože dno trupu je ploché a navíc jsem chtěl zachovat možnost vložit baterii buď na stojato, nebo na ležato. Na fotografii je vidět, jak jsem to provedl. Pásek polyamidu jsem lehounce nabodoval do přesné polohy. Potom jsem přilaminoval uhlíkovou jednosměrku a přes ní zavírací sklo 100g/m2. Po vytvrzení jsem jen lehce přebrousil otřepy tkaniny. Příprava trupu v místě laminování byla klasika. Odbroušení povrchové vrstvy laminátu (lehce!!), odmaštění a laminace.

Pohonná jednotka
ENERGIC HOTLINER

Hodně času mi zabrala kompletace pohonné jednotky. I když to na první pohled nevypadá, v trupu ENERGICa není zase tolik místa, kolik by si člověk přál. Při mém lehkém pohonu se čtyřmi články to ještě docela jde, ale bude to zajímavé, až budu do dalšího ENERGICa vměstnávat třikrát větší Ice Lite 200 a deset článků. Na fotografii je pohon spojený tak, aby zabíral v trupu co nejméně místa. Nevypadá to, ale zabralo mi to téměř 4 hodiny, než jsem byl s výsledkem maximálně spokojený.

ENERGIC HOTLINER

Při pájení nejprve vývody z regulátoru a motoru opájím normální starou 100W pistolkou, následně umeju v perchlorethylenu a už na to rukama nesahám. Na spojení regulátoru s motorem potom použiju 150W kladívkovou pájku od firmy Megamotor. Jde to naprosto super.

Dalibor Štěrba

Související odkazy:
Video: Hotliner ENERGIC v Novém Strašecí
Hotliner ENERGIC - fotogalerie
ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba II
ENERGIC - výkonný Hotliner s rozpětím 2.45 metru

Komentářů k příspěvku „ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba I“: 9


  1. 1 Dzordzik

    Pěkné povídání, těším se na pokračování. Jen tak dál.

  2. 2 Romik

    Máš hasicí přístroj? Když vidim ten regl :-)

  3. 3 Dalibor

    re..Romík
    Proč?

  4. 4 Romik

    Vrtulníkářům často hoří Castle ICE HV 80, tak jsem v tuhle značku ztratil důvěru…

  5. 5 Radim

    To je jiný provoz, vrtulníky jedou na trvalé zatížení, Dalibor je za tři vteřiny z dohledu:)

  6. 6 Dalibor

    re Romik
    Ona ta košťata chtějí asi dost specifický přístup … tzn. pokud to baští ve špičkách 80A, chce to regl na 240A :-) :-) Aby jim to nehořelo :-)

  7. 7 Bobr

    Dalibore,
    co je to “kvalitní vteřinové lepidlo” na motorovou přepážku ??? Typ ??? Diky.

  8. 8 Dalibor

    re….Bobr
    BSI nebo průmyslový Sicomet

  9. 9 Bobr

    BSI a Sicomet se také něčím aktivují ???

Přidat komentář






TOPlist