ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba II

ENERGIC HOTLINERDalibor splnil, co slíbil a poslal mi článek s fotografiemi věnovaný stavbě celouhlíkového hotlineru ENERGIC s rozpětím 2.45 metru. Vzhledem k tomu, že se jednalo o pořádnou porci textu, rozdělil jsem jej v zájmu přehlednosti do více částí. Druhá část je věnována  spojení křídel s trupem a osazení čumáku modelu.

Hotliner Energic

Podle šablonek ze sklotextitu jsem v trupu označil díry pro zelené konektory MPX, které pravidelně používám pro spojení trupu a křídla. Následovalo jejich přesné vypižlání a do přední části trupu jsem vybrousil úchyt pro přichycení regulátoru.

Hotliner ENERGICHotliner ENERGIC

K trupu jsem jej přilepil vteřinovým lepidlem a přelaminoval jej sklem 100g/m. V konečné fázi je regulátor k úchytu přitažený stahovací plastovou páskou.

Spojení křídla s trupem má vždy dvě varianty. První variantou je jednoduše v kořenové části křídla udělat díru pro zelený MPX konektor, která nemusí být vůbec přesná a kabel s MPX konektorem udělat volný. Což znamená, že MPX v trupu je pevně přilepený, v křídle je na volno připájený na volném kabelu. Druhou variantou je, že jsou oba MPX konektory pevně fixovány jak v křídle, tak i v trupu. Toto je velmi náročné na absolutní přesnost zalepení konektorů a také to vyžaduje, aby kořenová část křídla měla dost materiálu (tloušťku stěny) pro přilepení MPX konektoru.

Hotliner ENERGICHotliner ENERGIC

ENERGIC ale nemá v kořenovém místě křídla (v místě konektoru) skoro žádný materiál. Toto není chyba, počítá se s první variantou kabeláže, která je pro většinu modelářů a uživatelů lehce zhotovitelná. Já osobně však dávám přednost druhé variantě, protože mi přijde technicky čistější. Proto jsem místo, kde bude konektor, zamaskoval páskou a do křídla natlačil směs epoxidu, bavlny a mikrobalonů. Toto pak vytvoří novou, cca 3 až 4mm tlustou stěnu, do které půjde konektor MPX v pohodě zalepit.

Hotliner ENERGIC

Do přední části trupu jsem vše namačkal k sobě, co nejvíce to šlo. Pokud se totiž kabinou protahuje baterie například 4S-2800mAh na plocho (na výšku jde taky, ale potom neprojde pod spojkou křídla), je potřeba, aby vše bylo utopené pod úrovní lemu kabiny a co nejvíc vepředu. Jinak to nejde. Toto se ale netýká baterie 2200mAh, kterých se do trupu vejde vagón.

Destička pro rozvod napájení je udělaná tak, že skrz ní jde napájení přijímačových baterek, odbočkami pak motor a telemetrie. Potom stačí odpojit optické oddělení, regulátor zapojit zpět do předního konektoru a celý systém může jet na regulátoru s UBECem. Nikdy jsem to ještě nepoužil, ale až jednou model prodám, nový majitel bude mít na výběr bez nutnosti rozebírání modelu. Na fotografii je vidět, že ještě není hotové zajištění optického oddělení, ale takto je to již finální provedení. Pouze to časem ještě vzhledově doladím PlastiDipem, ale to má čas.  Dozadu k přijímači potom vede hlavní napájecí linka ze silikonové mnohožilky 0,5mm2 a paralelně s ní ještě z 0,35mm2.

Přemýšlel jsem, kam dát přijímačové baterie tak, aby se případně dal do Energica namontovat i lehčí pohon a pohonné baterie v rozpětí 2200mAh - 3000mAh. Po hodině běhání a převažování jsem se rozhodl dát přijímačové baterie 2S A123 Flat 1450mAh (alternativně mohou být 850mAh) do čumáku.

Hotliner ENERGICHotliner ENERGIC

Následovaly 3 hodiny vybrušování a kompletace držáku těchto baterií - spodní úchyty jsou slepeny z 3mm desek sklotextitu a ještě skolíkovány 2mm uhlíkovou tyčkou. Uhlíková destička je k úchytům přišroubována šroubky M2. Pro základní fixaci baterie je pak použit 3M DualLock. Držák je vyndavací a ještě zbylo místo pro výškoměr SkyAssistant - i když to bylo opravdu o mikro-fous. Výškoměr může být na boku vedle přijímačové baterie, nebo přichycený zespodu kabinky. Kvůli tomu jsem nakonec musel přestěhovat i optické oddělení na bok nad regulátor.

Hotliner Energic

Spokojeně můžu konstatovat, že více už to nejspíš učesat nejde. Jedině to celé opípat na 3D měření a vnitřek nakreslit v CADu a poté si s ním náležitě vyhrát. Pak by se možná dalo ještě nějaké místečko vyšetřit. Tímto je čumák ENERGICa definitivně kompletní a na pohonnou baterii zůstalo v trupu hodně místa, počínaje zadním lemem kabiny až po 6 cm za odtokovku křídla. Maximální spokojenost.

Dalibor Štěrba

Související odkazy:
Video: Hotliner ENERGIC v Novém Strašecí
Hotliner ENERGIC - fotogalerie
ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba I
ENERGIC - výkonný Hotliner s rozpětím 2.45 metru

Komentářů k příspěvku „ENERGIC - výkonný Hotliner - stavba II“: 2


  1. 1 Dalibor

    Počkej až uvolním fotky ze stavby Pepovo Warp7 Energica. Tam je to tak na fous, že v případě ohníčku to nemá šanci vyndat včas. :-)

  2. 2 Mira

    Skoda ze fotky presne neukazou Pepovu barvu - na vlastni oci je to fakt mazec :D Tesim se na video ze zaletu - jestli to bude kameraman stihat :D

Přidat komentář






TOPlist