Japonský hlavolam Sudoku určitě není třeba představovat. Zná ho každý, propadly mu miliony lidí po celém světě. Nějaké to Sudoku najdete denně téměř ve všech novinách. Pokud vás také po bezpočtu vyřešených kombinací Sudoku přestává bavit, mám tu pro vás novou výzvu. Zkuste Slitherlink.
Sudoku jsem hrával na svém Palmu T3 celkem dlouhou dobu. Ze všech existujících verzí jsem nakonec zakotvil u Astraware Sudoku, přišlo mi tenkrát uživatelsky nejpříjemnější. Postupem času jsem se propracoval od nejjednodušších až po středně obtížné varianty, které jsem zvládal v časech kolem dvaceti minut. U vysoké obtížnosti se ukázalo, že mi opravdu chybí trpělivost a narazil jsem. Ne, že bych ani jednu kombinaci nevyřešil, to ne, ale s časy okolo hodiny a půl to nebyla žádná sláva. Chtělo to změnu, poohlédnout se po jiném hlavolamu na potrápení šedé kůry mozkové.
Na Palm jsem nenašel nic, co by mohlo být důstojnou náhradou Sudoku, a tak jsem začal pátrat mezi logickými hrami pro Nintendo DS Lite, na které se už notně dlouhou dobu jenom prášilo. Už to začínalo vypadat beznadějně, když tu mi při pročítání Eurogameru do oka padl Slitherlink. Na první pohled nevypadal nikterak zajímavě, ale překvapilo mne jeho celkové hodnocení 10/10. To se na Eurogameru příliš často nevidí. Zvědavost zvítězila a rozhodl jsem se jej vyzkoušet.
Slitherlink vyšel pouze v japonštině v rámci řady logických her Puzzle Series a naleznete jej v pátém dílu. Pro majitele flash karet je to rom 0678 – Puzzle Series Vol. 5 – Slither Link (J). Přestože jsou veškerá menu v japonštině, metodou pokus/omyl snadno zjistíte, co která položka v menu znamená. Stačilo projet tutoriál s dvaceti hádankami velikosti 6×6 a Slitherlink se mi dostal pod kůži. Přišlo obligátní „dám ještě jednu“ a už jsem se vezl.
Stejně jako Sudoku i tento hlavolam byl původně pouze papírový a je moc dobře, že jej firma Hudson předělala na DSko, které díky spodnímu dotykovému displeji představuje ideální platformu. Stručnou historii a pravidla Slitherlinku najdete na Wikipedii.
Ve stručnosti: Herní pole je rozdělené na čtverečky a uvnitř některých z nich jsou čísla od 1 do 3, která určují kolik čar kolem daného čtverečku musíte vytvořit. U prázdných čtverečku lze nakreslit libovolný počet čar. Cílem hry je pospojovat všechny očíslované čtverečky podle těchto pravidel jednolitou úsečkou, jejíž konce na sebe musí navazovat. Na první pohled celkem jednoduché zadání, ale jak sami časem poznáte, někdy je to opravdu pekelně těžké. Hlavně podmínka, že konce úsečky musí být spojené, vás hodně potrápí. Rozměr hracího pole 6×6 je pohoda, 10×10 už může občas být velký problém a 36×20 už je opravdu peklo, kde časy kolem dvou hodin nejsou žádnou výjimkou.
Pro větší názornost přikládám oficiální trailer z Trubky, kde jsou výše popsaná pravidla hezky vidět v praxi.
Pokud nemáte k dispozici Nintendo DS, nemusíte zoufat, protože existuje i celá řada provedení Slitherlinku na PC. Například zde najdete Flashovou verzi se 75 variantami, které jsou rozdělené do tří obtížností po 25 v každé. Další varianty Slitherlinku jsou třeba Nikoli, nebo Puzzle Loop a samozřejmě mnoho dalších. Příjemnou zábavu a pozor na šéfa.
Zkusil jsem tu flashovou webofku a fakt je to huste navykovy a nektery i ty lehky jsou dost tezky.