Obchod mne živí, obchod je mým koníčkem, obchod je moje droga. Pravidelně nakupuji po celém světě, a protože se na diskuzi MojeHobby.cz poslední dobou množí příspěvky o zásilkách z Asie, které si celníci vzali na paškál, rozhodl jsem se, podělit se o svou nejčerstvější zkušenost.
Přes známého jsem dostal kontakt na spolehlivého obchodníka v Číně, který prodává zajímavé věci za neméně zajímavé ceny. Bohužel nemá online obchod, proto veškerá komunikace probíhala prostřednictvím emailu. Nejen díky jeho zcela profesionálnímu přístupu stačilo pouze pár emailů a vše bylo domluveno. Objednávka odeslána, zboží nachystáno a zásilka připravena k expedici. Zbývalo pouze vybrat způsob přepravy a samozřejmě také předem za objednaný materiál zaplatit. Protože se jednalo o relativně vyšší částku, rozhodl jsem se, že balík pro jistotu nechám poslat spediční službou s možností trasování.
Expresní doprava z Číny obvykle netrvá déle než týden. A tak když mi dorazil mail s potvrzením o odeslání zásilky, začal jsem se pomalu těšit a počítat jednotlivé dny, které zbývaly do jejího doručení v Praze. Na jednu stranu již docela rutina, na druhou však stále ještě lehce adrenalinový rituál, který mám tak rád. Občas přemýšlím, že je to právě tato nejistota, kvůli které to všechno dělám. V tu chvíli jsem ještě netušil, že si vzápětí nejistoty a adrenalinu užiju až až.
O pár dní později, do ničím nerušeného běhu času, zasáhla jako blesk z čistého nebe SMSka od Číňana, ve které stálo pouze „Mrkni do mailu, mám problém s tvojí zásilkou.“ Nic víc, nic míň. Skvělá informace, jste-li právě na služební cestě bez přístupu k mailu. Myslím, že je celkem zbytečné psát, že zbytek dne se neskutečně vlekl a jednotlivé hodiny trvaly snad věčnost. Když konečně nadešel večer a já se přihlásil do své mailové schránky, dozvěděl jsem se, že zásilku zabavili celníci v Belgii. Prý jsem první z Číňanových zákazníků, komu se toto přihodilo. Skvělá útěcha, jen co je pravda.
Druhý den ráno jsem ještě se zalepenýma očima žhavil telefonní linku, abych se dozvěděl, že důvodem zadržení zásilky je její nízká hodnota. Hodný Číňan deklaroval do vývozních dokladů nižší hodnotu zásilky, než jaká ve skutečnosti byla. A tak tato putovala do Belgie, kde má spediční firma centrum pro proclívání nízko hodnotových zásilek zasílaných z Asie do EU. Zde padla do oka jednomu z pozorných celníků, který po podrobném prozkoumání obsahu balíčku usoudil, že deklarovaná hodnota je nižší, než její pořizovací cena a problém byl na světě.
Naštěstí se ukázalo, že se vše dá řešit prostřednictvím pražské pobočky dopravce. Zde mi milá slečna operátorka opět popsala do detailu celou situaci. Omluvila se mi, že balíček bude mít nejspíš delší zpoždění a neopomněla dodat, že se samozřejmě jedná o chybu odesílatele. Prý je to poslední dobou zcela standardní věc, se kterou se potýkají dennodenně. Proto si na to nyní dávají větší pozor a stále více zásilek je zadrženo a podrobeno inspekci.
Na můj dotaz, co mám tedy udělat pro to, aby mi zásilka byla doručena, mi odpovědí bylo pouze suché konstatování, že já nemohu dělat nic. Prý si čínská pobočka od odesílatele vyžádala nové doklady, na kterých bude již uvedena správná cena (ta cena, kterou jsem opravdu zaplatil). A protože určitě bude vyšší, než ta stávající, bude zásilka podléhat celním poplatkům i DPH. Tudíž musím odfaxovat prohlášení, že vypočtené poplatky uhradím. Jejich přesnou výši mi neumí sdělit, ale prý budou citelně vyšší, než kdyby zásilka byla proclena v Praze. To víte, celníci v Belgii mají dražší hodinovou sazbu. Situace k popukání.
Uplynulo dalších několik dní, kdy se nic nedělo. Žádný email, žádný telefon a na internetu pouze s každým dalším dnem přibyl v trasovacím logu jeden nebo dva řádky s informací, že zásilka je stále na celní kontrole. Nakonec jsem to již nevydržel a milé slečně operátorce zavolal o update situace. Musí to prý prověřit, ale zavolá mi zpět, jakmile to bude možné.
A opravdu, za pár minut mi zazvonil mobil. Měla pro mne hned dvě zprávy. Jednu dobrou, druhou špatnou. Vybrat mi ale nedala. Správné faktury již do Belgie dorazily, ale mé prohlášení celníkům nestačí. Musím doložit výpisem z účtu, že jsem za balíček zaplatil částku uvedenou na faktuře.
Zlatá eBanka. Za pár minut jsem měl na stole fax s potvrzením uskutečněné transakce s potřebným razítkem banky a obratem jej faxoval do Belgie. Odměnou mi bylo ujištění, že nyní již opravdu nic nebrání uvolnění zásilky a jejímu dovozu do Prahy.
Pravda, bylo to poněkud nadnesené ujištění. Na doručení jsem si musel ještě pár dní počkat. Během nich balík prošel dalšími dvěmi celními kontrolami, jednou byl vrácen kvůli špatnému zabalení po celní prohlídce a nakonec se dvakrát nevešel do letadla. A to ani nemluvím o výši vypočtených celních poplatků, která mne naprosto dostala do kolen. Po sečtení všech více nákladů cena zakoupeného zboží nebyla vůbec zajímavá. Jedinou útěchou mi bylo, že ho nebylo možné koupit nikde jinde. A potom nakupujte z Číny, protože se to vyplatí…
Související odkazy
Aktuální situace na celní poště Praha 120
Martine, diky ze ses podelil o zkusenosti. Taky casto nakupuju venku a budu vedet co a jak kdybi se my stalo to samy.
Standa
muj nazor na nakupovani zvenku je ten, ze nejvetsi potizisti jsou cesti celnici.
uz nestaci na zasilku napsat, ze je to darek, otevrou to i tak :-(
Njn, holt už pomalu odzvonilo zásilkám, které měly nějakou slušnou hodnotu, ale deklarovány byly jako gift – toy parts s přehnaně nízkou cenou.
Přirovnal bych to k tomu, že se někdo zlobí kvůli pokutě za rychlost 100km/hod v místě s omezením na 70km/hod a argumentuje přehledným úsekem a dobrým autem.
Samozřejmě, pokud si člověk nemůže zvolit, jak to odesilatel provede, je to potíž. Tomu je lepší se vyhnout. Např. na hobbycity už se ale zařídili a možnost volby je.
Zajímalo by mě jak na to šli v hobbycity. Se zahraničím moc zkušenost nemám a s hobbycity chci začít nakupovat .-). Sbírám zkušenosti
Lolek