Po dvou měsících od sepsání prvního dílu je na čase vytáhnout pověstného kostlivce ze skříně a konečně zveřejnit slíbené pokračování. Velká omluva, dal jsem si opravdu na čas. Tentokrát o použité výbavě včetně famózního videa, které dává tušit, jak příkon 2,3kW s Big Ceresem E zatočí.
Předem podotýkám, že nejsem žádný extrémista. Ve chvíli, kdy jsem poprvé začal přemýšlet o tom, jaký 3m elektrovětroň si pořídím, jsem rozhodně neměl žádné závodní ani kilowattové ambice. Chtěl jsem velké, hodné a ve vzduchu nerozbitné letadlo, které sice bude budit respekt, ale hlavně vyhoví na „takové to domácí polétání“. Nic víc, nic míň. Ostatně jsem o tom psal již v úvodním článku o Velkém Ceresovi.
Proto také první návrhy vybavení a pohonu počítaly s analogovými servy, NiMH bateriemi a největším motorem Feigao s odpovídající převodovkou Hendrych. Sice žádná špička, ale za málo peněz docela dost muziky. Navíc s tímto vybavením tu již pár omotorovaných F3F brusů létá. Nebylo třeba vymýšlet kruh, stačilo se poradit, použít osvědčenou výbavu a výsledek by se dozajista dostavil. Pomalu jsem si začal na internetu shánět informace a rozmýšlel, kde jednotlivé komponenty nakoupím, když opět zasáhla náhoda.
O jednom podzimním víkendu jsem Velkého Cerese vzal s sebou do Rakovníka za mým kamarádem a Daliborem z Electro-Teamu. Fabia Combi nám byla malá. Já za volantem, Velký Ceres rozvalený na přední i zadní sedačce. Úchvatný to pohled.
Když Dalibor uviděl tohoto kompozitového krasavce na vlastní oči v celé jeho kráse, ihned se začal vyptávat, co do něho plánuji za výbavu. V rychlosti jsem mu to nastínil a poté, co jsem domluvil, mi málem vynadal. Takhle luxusní brus si prý zaslouží jenom to nejlepší a na nějaké Feigao ať raději zapomenu. Představa několika násobně vyšší investice nebyla zrovna příjemná, ale když mi nabídl, že potom Velkého Cerese pojme za svůj projekt a zdarma mi ho dá dohromady, kapituloval jsem. Takové nabídce s mojí šikovností nešlo jednoduše odolat :-)
Shodou okolností v té době dokončoval svého mazlíčka také Yuri z RCGRoups a pojal jej opravdu maximalisticky. Takže ani v tomto případě nebylo potřeba nic nového vymýšlet, stačilo se pouze inspirovat. Snad s jediným rozdílem. Místo Lipolek použít A123 baterie.
Yuriho lehce pozáletové video mne nenechalo ani chvilku na pochybách, že jsem se rozhodl správně. Stoupavost brutální, letový projev brutální. Toto letadlo si opravdu žádný kompromis nezaslouží.Na druhém videu je také Big Ceres E, tentokrát však s poněkud slabším pohonem (menší vrtule, méně článků). Stále je to celkem slušný výkon a je zde pěkně vidět, jak snadno se s Ceresem na klapkách přistává.
A jak to nakonec tedy dopadlo? Motor má na svědomí Steve Neu. Konkrétně se jedná o typ Neu 1512/1.5Y/F/6.7S s převodovkou 6.7:1. Dodací lhůty jsou sice šílené, ale čekání se určitě vyplatí. Nebýt zmatků ohledně objednacího čísla, mohl tu již motor, objednaný v listopadu loňského roku, dávno být. Do začátku sezóny mnoho času nezbývá a bez něho se bohužel nedá začít stavět. Stále věřím, že se Steve pochlapí a motor na sebe nedá dlouho čekat.
Kužel bude od Rudiho s průměrem 38mm a Z T-rámcem. Oproti 40mm kuželu se na délce čumáku získá 6mm, které se budou zatraceně hodit při vyvažování. Jirka Baudis nejspíš při návrhu s LiPolkami ani A123 bateriemi nepočítal a éro je tak těžší na ocas a jeho vyvážení s lehkými bateriemi je celkem oříšek.Vrtule bude také od Rudiho a konkrétně 20×13 – samozrejmě v palcích. Regulátor jsem chtěl nejprve použít 125A kousek od Castle Creations, ale po Yuriho zkušenostech jsem nakonec také sáhl po osvědčené a mnohokráte ověřené klasice v podobě Jeti Hacker Master 77A Opto. Na předpokládaný proud, který by neměl překročit 80A vyhoví dostatečně a v burst režimu zvládne v případě potřeby dokonce až 105A.
Stejně jako na motoru, ani na přijímači se rozhodně nevyplatí šetřit. A tak do Cerese půjde to nejlepší od JR – syntézový desetikanál RS10DS. Zde byla volba celkem jasná. Koupil jsem jej loni na jaře v setu s rádiem JR PCM9XII a od té doby mi ležel doma nevyužitý. Drobná úspora v celkovém rozpočtu, která rozhodně potěší.
Poněkud složitější byla situace se servy. Místo analogových jsem se nakonec rozhodl použít digitální. Když už pořádný brus, tak se vším všudy. Chvíli mi trvalo, než jsem se zorientoval v dostupné nabídce a místo serv od Futaby jsem se po pročtení zahraničních diskusí nakonec rozhodl pro serva Airtronics 94761Z, která se mi podařilo přímo v USA pořídit za necelých 60 dolarů za kus. Nekupte to. Existují sice jedinci s názorem, že tato serva nejsou dost dobrá, ale pro to moje létání postačí bohatě. Navíc s nimi jednu sezónu celkem úspěšně odlétala F3B reprezentace USA.
Poslední položkou na nákupním seznamu byly baterie. Jak jsem již psal, Yuri použil 8S 3900 LiPolky NeuEnergy. Tomu teoreticky odpovídá deseti článek baterií A123, se kterými by předpokládaný příkon činil úchvatných 2,3kW. Ovšem až praxe ukáže, zda se je podaří všechny do trupu vměstnat, neboť nejzadnějším dvěma článkům trochu vadí masivní spojka křídel. A i jinak není v celkem prostorném trupu místa nazbyt. Již nyní je jisté, že přijímač, přijímačové baterie i pohonné baterie budou v trupu zabudovány napevno. Bez možnosti snadného vyjmutí.
Toliko tedy k použité výbavě. Kromě motoru je již vše nakoupeno a až motor dorazí, Dalibor se pustí do díla. Ale o tom zase až příště.
Související odkazy:
Hangár: Big Ceres E – úvod
Hangár: Big Ceres E – motor
Hangár: Big Ceres E – vrtule
Hangár: Big Ceres E – změřený pohon
Hangár: Big Ceres E – baterie
Hangár: Big Ceres E – Nekrolog
Už se těším na zálet, zase ho pěkně natočíme.. Díky velikosti to snad půjde lépe, než Surprise…
Taky se těším, už se to pomalu blíží :-)
…že mě vezmete na zálet?…pěkně prosíííím :-)
@Aeskulap: Na ten druhý určitě :-))
…beru,já se na svůj zálet čehokoliv musím uklidit někam kde nikdo není v okruhu min. 3km – jinak se mi nervozitou klepou ruce i kolena :-) hlavně když ten druhý ještě bude s čím, že :-)))
Tak na tohle letadlo sem OPRAVDU zvedavej :-)Po dlouhy dobe mam zase chut poridit si poradny eroplan a tenhle projekt mi je velkou inspiraci. V mem pripade by se jednalo o elektro Ascota. Do zvazovanyho novyho elektro trupu by se melo vejit az 8s A123….. :-)
Jinak jestli je ten Ceres jenom sklenenej ( coz vzhledem k cene asi bude) tak pozor pri rychlych cestach smerem dolu, aby se nestaly jeste rychlejsi…..
@m.v. Ano, je to verze sklo, dýha, uhlíkový nosník. Podle Jirky by měla vydržet „všechno“, tak uvidíme.Začneme ale zlehka, to je jasné :-)
Elektro Ascot zní dost dobře, jenom dodací lhůta bude nejspíš šílená. Co vím, tak u Vaška na „obyčejného“ Ascota stojí opravdu dlouhá fronta :-)
Tak v tom pripade doporucuju velkou opatrnost. Sklo nezajisti dostatecnou torzni tuhost tak velkyho kridla. Pri letovy vaze kolem 3,5kg se to bude rozjizdet velice ochotne a tak velky letadlo zdatne „klame telem“ a zda se ze porad leti pomalu :-) I „pampelisky“ (f3j :-) se ted delaji hlavne uhlikovy.
Jeden Spanel si nastupce Vikinga objednal uz pred vic jak 2 lety, kdy se o novym letadle teprve zacinalo premyslet :-))))
@m.v. Samotný model váží cca 2560g, motor 320g, baterky 720g. Počítáme, že dohromady to všechno vyjde tak na 4,2 – 4,3kg. A samozřejmě maximální opatrnost je na místě. Pokud se Velkej Céres zalíbí, tak příští kousek už bude s uhlíkovým dboxem, ale taky v jiné ceně.