Práce na Velkém Céresovi zvolna pokračují a datum záletu, předběžně stanovené na začátek května, se nezadržitelně blíží. V dnešním článku se podíváme na hotovou baterii 10S1P A123 a jako perličku tu pro vás mám aktuální výsledky měření pohonu s 12S1P A123. Je to tak, 3kW jsou nadosah.
Již od počátečních příprav motorizace projektu Velkého Cérese bylo rozhodnuto, že pro pohon budou použity A123 baterie. Daliborovy propočty ukázaly jako rozumný kompromis použití 10S1P packu (deset článků v sérii, nic paralelně). Následná měření jeho teorii bezezbytku potvrdila.
Až potud tedy žádný problém. Ten se objevil až v okamžiku, kdy jsme chtěli do úzkého trupu dostat všech deset článků najednou. Jirka Baudis při jeho návrhu s A123 články rozhodně nepočítal a bylo to bohužel znát. Nejenže je trup celkem těsný, ale masivní spojka křídel znemožňuje použití klasického packu 2×5 článků. Nebyl by to ale Dalibor, kdyby si nedokázal poradit. Původní záměr, umístit baterie do trupu napevno, časem nahradil mnohem elegantnějším řešením, které je patrné z přiložených fotografií.
Od původního packu 2×5 článků dva články odebral, ty spojil do série za sebou a následně je k hlavnímu packu připojil pomocí silových vodičů. Prodloužení zpevnil pomocí plastové pásky tak, aby nebylo možné vodiče opakovaným namáháním (ohýbáním) přerušit. Takto tvarovaný pack se při troše trpělivosti do trupu vejde bez větších problémů. Dva oddělené články se protáhnou pod spojkou křídla, na polohu těžiště nemají téměř žádný vliv a baterie je vyjímatelná. Toto řešení navíc nabízí možnost snadného rozšíření packu o další dva články na 12S1P.
Na konce silových vodičů Dalibor upevnil konektory tak, aby při připojování baterie k regulátoru nebylo potřeba vodiče nikterak ohýbat . Konektory jsou otočeny o 180 stupňů oproti klasické montáži. Takové malé modelářské Plug’n’Play. Na minusový pól regulátoru je připájený klasický odpor pro minimalizaci proudové špičky při zapojení baterie.
Toliko k baterii. Dnes ráno mi Dalibor volal a s nadšením v hlase mi oznámil, že právě proběhlo měření pohonu do Velkého Cérese s dvanácti články A123 (tentokrát již před domem). Jeho výsledek vidíte na přiloženém grafu, ze kterého je patrné, že se získaný příkon blíží 3kW. Změřený maximální tah během prvních pěti sekund od zapnutí motoru je 8kg a poté dalších 10 sekund klesne na 7,5kg. Při otáčkách 6700rpm vychází pitch speed na 132km/h a dá se předpokládat, že v reálu dojde ještě ke znatelnému odlehčení. Jedním slovem PARÁDA. Nebo spíš MASAKR, chcete-li.
12 článků A123 baterií již vyžadovalo použití vylepšeného regulátoru Hacker Master 77 Opto, který tento týden dorazil a na zakázku jej ochotně vyrobili ve firmě Jeti. Vylepšená verze snese bez problémů 100A a napětí sady 12S1P. Rozdíl oproti klasické verzi je patrný z fotografií.
Přestože 8kg tahu zní velmi lákavě, na zálet a prvních pár startů dostane Velký Céres „pouze“ desetičlánek a potom se uvidí…
Související odkazy:
Hangár: Big Ceres E – úvod
Hangár: Big Ceres E – výbava
Hangár: Big Ceres E – motor
Hangár: Big Ceres E – vrtule
Hangár: Big Ceres E – změřený pohon
Hangár: Big Ceres E – Nekrolog
Proč je na regulátorech průhledná smršťovačka? Má to nějaký praktický důvod? M.
Možná to bude znít úsměvně, ale ta druhá smršťovačka je tam kvůli tomu, aby se regl nepoškrábal a neodřel. Ona se ta původní smršťovačka, do které „balí“ Jeti, nedá normálně koupit.
Letajici Cernobyl….. :-))))
Tu ti mohu v pohode dodat. Ales
V zásadě se do smršťovačky balí regly a nejen ty kvůli tomu aby byly lépe chráněné mechanicky i elektricky.
Díky za vysvětlení.
Drozdzik-já vím. Nebylo mi jasný proč je tam ještě ta průhledná.
Jaky jsou, prosim, rozmery toho regulatoru?
re..mv
rozměry jsou naprosto stejné jako u 77 opto jen je regl o 5mm tlustší.
Zdravim Vas.
Dnes po precteni o vasi udalosti s Big Ceresem v casopise RC modely a nasledne shlednuti videa konstatuji PARADA.
Vim o cem pisete a co prozivate-mam podobne zazitky radosti,nadseni,ale taky „beznadeje nad neovladatelnym modelem.
Uz mam take apstaak , jelikos je tady u nas pod lysou horou stale plno snehu a brecky ,ale uz se tesim se na pampelisky a termiku.
kdyby jste jeli kolem Frydlantu nad Ostravici a chteli roztocit vrtule kontaktujte me.
S pozdravem a letu zdar Luma
Zaslu foto