Pozor na vrtule Aeronaut CAM Carbon

Zveřejněno 25. 4. 2008 v rubrice RC Modely

S rostoucím výkonem dostupných elektromotorů se objevují problémy, kterých jsme před pár lety, kdy kilowattové pohony byly výsadou vyvolených, byli ušetřeni. Jak se na vlastní oči přesvědčil Jirka Michálek, tyto vrtule nemají pevnostní rezervu a při překročení maximálních otáček se hned trhají. Že při tom jde doslova o život, není třeba dodávat.

Se svolením Dalibora i Jirky Michálka uveřejňuji následující text. Shodou okolností jsem tenkrát při testování pohonu v Rakovníku na letišti byl, tak mohu text doplnit o  dvě fotografie z měření – Dalibor v popředí, Jirka Michálek v kožené bundě.

Testovani pohonuTestovani pohonu

Dnes ráno se na diskuzi MojeHobby objevilo následující Daliborovo sdělení:

Při použití motoru S-Neu 1509/1Y/6.7S a vrtule Aeronaut 17/8+6S2P-A123 se tato vrtule spolehlivě roztrhne. Zrádné je to v tom, že na studené baterie jsou otáčky 7700, ale jakmile se ohřejí, otáčky stoupnou přes 8000 a vrtule se naprosto spolehlivě trhá. Jediným řešením je použití RF vrtulí. Aeronauty rozhodně nejsou stavěné na takové výkony a otáčky. I když na obalu od vrtule jsou uvedené přípustné otáčky 8000, tak vrtule nemá žádnou pevnostní rezervu.

Pan Michálek dostal výše popsaný motor a baterii 6S2P-A123. Byl osobně přítomen při měření na standu (že se to neroztrhlo už na něm, je při ohlédnutí zpět zázrak) a z výkonu byl nadšený. Pohon má do Volcana od Valenty. Přibližně za měsíc mi volal, že dal doma plný výkon a motor mu vyletěl i s přepážkou z trupu. Nejdřív jsme se domnívali, že uchycení přepážky je poddimenzované, ale včera se mu stalo to samé. Jen přepážka už vydržela. Díky tomu se projevila pravá příčina. Při přechodu z cca 50% příkonu do plného se vrtule po pár sekundách již podruhé roztrhla.

Pohon je v pořádku, jen majitel utrpěl pořádný šok. Takže definitivně nedoporučuji Aeronauty na motory S-Neu. Výkony jsou už moc velké. Poznámka pro případné šťouraly, rozběh byl nastaven nejpomalejší, co regulátor Hacker Master umožňuje, křivka lineární a brzda soft.

Pro upřesnění: druhá vrtule se utrhla taky na zemi. Při testu plně osazeného trupu na balkoně majitele. To, že se neroztrhla při testování na standu, přičítám tehdejšímu chladnému počasí (ukázkové měření bylo na letišti venku), kdy studená baterie nepodá svůj plný výkon. To je obecně problém A123. Obzvláště je to markantní při vyšších proudech navíc s paralelní baterií. Rozdíl nárůstu příkonu v případě zmíněného pohonu je 0.5kW. Proto se snažím údaje na moje stránky dávat už s ohřátou baterií a výsledek je průměrem z měření. S vypíchnutím špičky, pokud je využitelná, nebo zajímavá. Další problém, který jsme diskutovali, jsou možné střihy při akceleraci pohonu, kdy krček vrtule, která je pro mne z neznámého polyamidu, je velmi namáhaná a možná i kvůli tomu se Aeronautky trhají.

Jak již bývá na MH dobrým zvykem, následující diskuse se zvrhla do rýpání a debatování o drobnostech, které jsou každému rozumně uvažujícímu člověku jasné, a na to podstatné z Daliborova sdělení klasicky nedošlo. Proto se do debaty zapojil i Jirka Michálek:

Já jsem ten, komu se stalo to, co Dalibor popsal. Píšu to jako DŮRAZNÉ VAROVÁNÍ pro všechny, aby si každý uvědomil, že tady už opravdu jde do tuhého. V zimě jsem byl přítomen testu u Dalibora na letišti, kde se testoval a měřil S.NEU 1509/6,7/Y se dvěma šestičlánky A123 paralelně. Výsledky měření jsou u Dalibora na Webu. Vrtule byla AERONAUT CAM 17/8 a otáčky 7.700.

Aeronaut CAM CarbonAeronaut CAM Carbon

Přesně to samé osazení jsem dal do svého modelu. Při prvním nezdaru jsem tam měl přepážku tlustou 3 mm ze sklolaminátu, lepenou epoxidem. Zkoušku jsem dělal doma v ložnici. Po několika zkušebních cvrknutích na pár vteřin a na půl plynu jsem zkusil dát plný plyn. V okamžiku plného plynu asi po 1 vteřině rána jak z kulometu, okamžitě jsem stáhl plyn. Utrhla a protočila se přepážka i s motorem, přestože má elipsovitý tvar, utrhl se list vrtule asi 2,5 cm od čepu. Trup mám naštěstí masivně vyztužen uhlíkem, byla pouze odřená přední hrana od kuželu. Mylně jsem se domníval, že příčinou bylo křehké epoxidové lepidlo, a odtržený list vrtule pouze následek protočení a vibrací. Odnesl to regulátor JETI MASTER 125 , který mi firma JETI vyměnila ZDARMA !!!, přestože jsem jim napsal, že je zničený mou chybou.

Aeronaut CAM CarbonAeronaut CAM Carbon

Na další zprovoznění jsem osadil 6 mm tlustou přepážku, se zářezy v dosedové ploše, lepeno SICOMET 8300 bez aktivátoru, zvenku přetaženo Bison Bisonite a navíc ještě přelaminováno. Druhý pokus proběhl na balkoně, trup držel kamarád. Dal jsem pár cvrnknutí na půl plynu, sundal vrtuli, zkontroloval styk trup-přepážka, dotáhl šrouby (na vějířových podložkách) a vrátil vrtuli zpět. Pak jsem dal asi 2x plný plyn na cca 1-2 sec. Vše v pořádku. Nastavení brzdy i rozběhu to nejměkčí, jaké Master umožňuje. Průběh plynu jsem měl exponenciální. Při posledním pokusu jsem chtěl dát plný plyn na trochu déle, ale po cca 2-3 vteřinách list odlétl. Pokud měla vrtule 8.000 otáček, letěl rychlostí 660 km/hod a to je to, PŘED ČÍM VÁS CHCI VAROVAT. Kromě toho, že to byla opět rána jak z děla, přepážka to tentokrát vydržela a zůstala na svém místě.

Díky tomu mi došlo, že i při prvním pokusu se napřed utrhl list a vyrvaná přepážka byla až následek vibrací dobíhajícího motoru s jedním listem. Zatím jsem nenašel odvahu motor a regulátor zkusit s menší vrtulí, jak mi radí Dalibor. Na rovinu říkám, že z toho jsem v šoku a budu se z toho zase nějakou dobu vzpamatovávat. Držet trup s touto řvoucí bestií, která nenechává nikoho na pochybách, kdo je tady pánem, je zážitek pro silné jedince. Jen doplňuji, že kamarád potvrdil, že žádné vibrace se až do utrhnutí listu nekonaly.

Ještě k těm Aeronautkám. Domnívám se, že výrobce by měl mít u svých údajů tzv. bezpečnostní koeficient tak, jak je to u všeho běžné. U této vrtule má uvedeno maximálně 8.000 otáček, jestli jsem je překročil, nebo ne, nevím. Pokud ano, tak určitě ne zásadně, ale třeba možná na 8.500, vycházím z údajů změřených Daliborem ve stejné konfiguraci.

Používáte-li vrtule aeronaut CAM carbon u výkonných pohonů, dávejte si opravdu pozor, zda nepřekračujete maximální povolené otáčky. K neštěstí stačí opravdu málo.

Signature

Přečteno 186 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.

4 Komentáře u „Pozor na vrtule Aeronaut CAM Carbon

  1. Durino

    Pripájam do štatistiky 2 x trhnutú Aeronaut 17/8… raz na Kontroniku FUN500-48/5.2:1 a NEU1506/1D/6.7:1

    Vzhľadom k pravidlám F5J používam ako zdroj 4sA123 a vždy to bolo teda za letu, pri prelete a pridaní plynu… otáčky na zemi boli okolo 6300- Kontronik. NEU som nestihol zmerať.:-)

    No a škody… model (ESCAPE) to prežil, používam záložnú baterku cez schotku. Vytrhnutá prepážka, regulátor vytrhnute káble… a dokladne vyupratovaný model od tých vibrácii…

    Používam už iba RF vrtule… a Aeronaut do modelu už nedám.

    Juro.

  2. Tomas

    Pripojuji se – po mirnem prekroceni otacek (odlehceni v klesani) mi pri nasledujicim startu (a otackach v norme) praskla vrtule 11×6″ na MVVS 4,6/1120 + 4S LiPol. Rana jako z dela, vytrzena prepazka, motor utrzeny od reglu a lehce vybydleny cumak modelu. RFM jsou na ceste..

  3. lakotamm

    Kde sa dajú tie vrtule RF kúpiť? Tiež používam Aeronaut 10×8 na motore Axi 2217/12 8čl 1100 mA. Chystám sa prejsť na 3čl Lipol. Myslíte že to vydrží?

  4. PiNa

    RFM vrtule u nas distribuuje pan Paláček z JP Models, který také vyrábí IONa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *