Petr Peruth pokračuje v praktickém testování systému Jeti Duplex 2.4GHz. Po předchozích testech v F3K házedle, F3P modelu Click! a EPP akrobatu přišel na řadu dvoumetrový elektrovětroň Variant II od Reicharda. Dozvíte se, jak Jeti Duplex obstál při létání na hranici viditelnosti a Petr také prozradí, jaké další testy ještě chystá.
Dnešní testování jsem začal zkouškou dosahu vysílacího modulu. To můžete udělat dvěma způsoby. Buďto odšroubovat anténu, nebo si přes JETIBOX u vysílacího modulu nastavit volbu RangeTest. Vzdálenost mezi vysílačem a přijímačem, při které systém nehlásí pokles kvality signálu, by měla být minimálně 30 metrů. Pokud je to méně, je potřeba si nejprve ověřit, zda jsou dostatečně viditelné antény.
Během tohoto testu můžete dobře sledovat, která anténa právě přijímá. Viz nápis Diag A2 na displayi, který značí, že signál je zpracováván z antény číslo 2. Písmeno S v pravém horním rohu signalizuje slabý, nebo žádný signál. Přijímač jsem umístil v laminátovém trupu a antény byly umístěny uvnitř. Písmeno S začalo problikávat po překročení cca 30 metrů. Vždy ovšem záleželo na postavení trupu a vysílače.
4. Elektro-větroň Variant II, rozpětí 2000 mm, 3 x LiPol
Jedná se o klasickou konstrukci – laminátový trup, konstrukční křídlo + VOP. Přijímač byl umístěný uvnitř trupu za sadou LiPol. Pro první let jsem „pro jistotu“ umístil antény mimo trup pod křídlem. Jednu podél křídla a jednu ve směru osy trupu. Dlouhou dobu jsem s podobným typem letadla nelétal, tak se mi trošku klepala kolena. Po drobném doseřízení všech ovládacích prvků jsem nastoupal do výšky cca 200 mětrů a jal se kroužit ve všech směrech. Uši nastražené, zda a kdy zaslechnu pípání vysílacího modulu signalizující sebemenší problém v komunikaci mezi vysílačem a přijímačem. ALE NIC. Ani pípnutí. Tak jsem přistál a vrátil antény zpět do trupu tak, že se opřely o boky trupu a obě směřovaly v jeho ose.
Nastoupal jsem opět do stejné výšky a začal šmejdit vzduchem. Zkoušel jsem rukou zakrýt anténu, otočit se a schovat vysílačku za sebe. Ani pípnutí. Proto jsem již s klidem znovu nastoupal do výšky 200 m. Udělal jednu zatáčku pro odpočinutí LiPolek a nastoupal do výšky, kdy jsem byl schopen ještě bezpečně řídit. Opatrnost byla na místě, neboť šlo o půjčené letadlo. Model jsem pustil po větru do vzdálenosti bezpečné řiditelnosti a stále vrtěl modelem do různých poloh, zda se v některé poloze neozve pípnutí. ALE NIC. Proto jsem přistál a zapojil si JETIBOX, abych si ověřil, jak funguje v tomto modelu MUI jednotka (o této jednotce vás budu informovat po ukončení dalších testů) a kolik si bere motor v tomto modelu. Takže nadechnout, zapnout motor, rychlý pohled na display – 32 A. Lehčí stoupání – 25 A. Trochu více přitahuji a model ještě bezpečně stoupá při 28A.
Závěr: V dnešním testu Duplex TU a Duplex R6 ukázaly plně svou sílu a zcela mne přesvědčily o tom, že se firma JETI dala správným směrem a může směle konkurovat již provozovaným systémům 2.4 GHz. Na základě postupu, konfigurace systému a výsledků z dnešního dne provedu o víkendu opět test uhlíkového F3K s přijímačem Duplex R6, který zcela schovám v uhlíkové špici. O výsledku vás budu samozřejmě informovat. Dále dokončuji léty vyzkoušný model Ocelot, který už trochu uhlíku v sobě má a již dnes se těším na testování systému v tomto modelu. Pokud vše dobře dopadne, opráším nejsilnějšího koně z mé stáje, kterým je Scorpion F5B s motorem Plettenberg.
Takže když to shrnu, můžete se ještě těšit na:
1. seznámení s měřící jednotkou MUI 150 A
2. testování Duplexu v Ocelotovi
3. vše bude završeno testováním v F5B modelu
Petr.Peruth(zavináč)interoute.com
Související články:
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti
Jeti Duplex 2.4 GHz – instalace TU modulu
Video: Test 2.4 GHz RC systémů
XPS: Skočí, nebo neskočí?
2.4 GHz Futaba Fasst systém v tvrdém testu
2.4GHz modulární řešení ano či ne?
Zdravím a vítám praktické zkoušky.
Když vyloučím odstínění antény A1,nebo A2 v plechové krabičce,abych poznal,která je A1 a A2, jak je poznám?
V manuálu nejsou popsány provozní a poruchové stavy pípání Tx modulu.
Jsou s tím již poznatky?
Zatím jsem Duplexe rozchodil na stole a začínám být nadšen.
V oboustranné komunikaci nemá konkurenci.
Taky jsem to jenom poznal podle toho z jake strany jsem pristupoval k modelu :-)
Kratke slabe pipani znaci ztratu komunikace.
SILNE pipnuti znaci nizke napeti prijimacovych baterii
Dokonce tydne snad stihnu si jeste pohrat s posledni verzi MUI, tak ti napisi, jak je to s pipanim pri prekroceni meznich hodnot.
ahoj všem. Dnes jsem poprvé vyrazil téměř v centru jednoho malého městečka s modelem větroně Siesta osazeného Duplexem R8.Jedna anténa byla podél trupu a druhá vzledem ke štíhlosti a nedostatku místa hned vedle kolmo ke křídlům.Ve vzdálenosti cca 200m se občas ozívalo dvaktrát pípnutí(ztráta zpětné komunikace).Na řízení to nemělo žádný vliv ale byl tu takový divný pocit,že někde je chyba(zřejmě u mě :) )je to normální nebo se to může stát?Od ostatních modelářů u nás mám zprávy.že tento den byl bohatý na rušení(40 a 35 MHz)
kajjez: Překontroloval bych anténu (kontakt s kablíkem) ve vysílači. První várky Duplexů měly antény od jiného výrobce, dnešní už tyto problémy nemají. Otázkou je, jestli to přetrvává, nebo zda to příště už dělat nebude. Podle toho by se dalo poznat víc. Každopádně rušení na 35/40 s 2.4 nemá vůbec nic společného.
Překopal jsem instalaci ve vysílači i vystrčil anteny z modelu-jednu podel trupu a druhou kolmo nahoru a po dosažení cca 200m se občas ozívá pípnutí.Někdy déle jindy jen jednou,podle pizice modelu.To je u R8 a ještě ve volné chvilce otestuji R6,která ještě neletěla.Jinak nevím co s tím.Antene na vysílači by měla být novější verze 8mm
Problém vyřešen.Vada zřejmě bude v přímači.Řízení jde na 100% ,ale vypadává zpětná komunikace.Po instalaci jiného přijímače R6 vše pracovalo bez jediné chyby i ve vzálenosti,kde už jsem si nebyl jist kterým směrem letím :) Ani pípnutí.