Možná ten pocit těsně před záletem také znáte. V jedné ruce čerstvě dokončený a náležitě omotorovaný F3X oštěp, v druhé vysílač, rozklepaná kolena a srdce až v krku. V hlavě jedinou myšlenku, jak správně model vrhnout, aby vše dobře dopadlo a nenásledovala drahá rána. Odpověď na tuto zásadní otázku vám dá F3X oštěpař z nejpovolanějších, Dalibor.
Ideální je, si na zálet pozvat někoho, kdo vám model správně odhodí, zatímco vy se můžete naplno věnovat řízení. Modelářské nebe je plné modelů, jejichž majitelé věřili, že si model dokáží při záletu hodit sami a nemusely to být ani přemotorované F3X oštěpů, u kterých je situace ještě o něco složitější. Ale to už vysvětlí Dalibor:
Při brouzdání na rajčeti jsem narazil na pár fotografií Vaška Kolesara, které zachycují správně provedený start dobře omotorovaného oštěpu. Pro zájemce to trošku rozvedu:
Pokud je motorizace provedena tak, že tah pohonu převyšuje výrazně hmotnost modulu a i jeho pitch speed výrazně převyšuje optimální rychlost, potom jediným správným způsobem startu takovéhoto modelu je jeho odhod nahoru pod úhlem přibližně 30 stupňů. Toto se netýká pouze celouhlíkových F3X brusů, ale i těžkých modelů, mezi které patří například Volcano od Valenty.
Jde o to, že při tomto způsobu startu je vztlak nahrazený vektorem tahu motoru. Pokud by se náhodou stalo, že by pilot při startu udělal malou chybičku v řízení, model je za jednu až dvě vteřiny ve výšce minimálně 20 metrů a je čas na provedení korekce.
Dalším faktorem, který je potřeba vzít v potaz, je skutečnost, že tah motoru pohybující se od 4kg do 8kg působí na dlouhém rameni trupu modelu. Pokud se pilot při startu včas nepustí modelu, působí na jeho ruku klopná síla přes 15kg a to obzvláště starší ročníky nezvládají udržet. Proto nikdy neházejte dobře omotorované kompozity těžších váhových kategorií rovně před sebe! Potřebnou rychlost pro vytvoření dostatečného vztlaku na křídle málokdo dokáže modelu udělit.
Toliko Daliborovo doporučení a já pouze doplním, že na fotografiích Vaška Kolesara pózuje Pepa Kavale se svým Vikingem E.
Mailem mi dorazil komentář od autora, který si přeje zůstat v anonymitě, nicméně se zveřejněním souhlasil ;-)
Ahoj pane! Díky za osvětu, se zájmem jsem si přečetl článek, jak správně odhodit model. Malinko mi tam chybí toto: model je potřeba vrhnout co nejvíce (nejrychleji), neb vrtule pracuje až od nějaké rychlosti, resp. záleží, jakou vrtulí je motor vybaven. Některé modely jsou schopné letět hned od počátku, ale některé, které jsou vybavené tzv. čtvercovou vrtulí, tak nestačí je do vzduchu jen položit, ale je nutné tomu modelu udělit počáteční rychlost, aby vrtule začala pracovat a nemíchala jen vzduch. Ano, je to známý fakt, dalo by se říci, že to každý ví, ale jak jsem si u nás všiml v [cenzurováno], tak to až tak neplatí. Rychlý kompozit, celkem slušně omotorovaný, se čtvercovou vrtulí a majitel modelu jej jen v podstatě odložil do vzduchu. Málem byla rána.
Chybi cast clanku kdy letadlo neni premotorovane.
Re…Dan
Tam pak nastupují standardní aerodynamické zákony.
re…Martin.
Postup platí i pro modely se čtvercovou a nadčtvercovou vrtulí. Jde o to, že tyto vrtule určitě nikdo nedává na modely s poměrem 300W/kg :-) Dávají se na mnoha kilowattové mašiny. Tam, i když míchají luft (řvou), tak příkon je tak velký (resp poměr W/g), že statický tah je o dost větší než hmotnost modelu. Pokud to tak není, je pohon špatně navržený!!!
Scary (F3B-E) měl vrtuli 17,5/17,7 a statický tah byl těsně pod 4kg, přitom model měl 2900g. Dynamický tah pak zajišťoval ustálené kolmé stoupání 45m/s.
Takže toto se týká FB5 a F3B-E a samozřejmně ne pylonových modelů.
Horší efekt těchto lopat nadčtvercových a čtvercových vrtulí) je, že mají mohutný gyroskopický efekt a model na nulové rychlosti dokáží otočit až na záda. Opět je třeba brát v potaz velikost a hmotnost modelu. Efekt u 3m velkého modelu není nijak extra výrazný, ale u 1,8m fajky (F5B) je už značný!!
Přesně jak píšeš Dalibore a to i s tím převrácením modelu na záda. Díky za doplnění !!!
Správný F5B odhoz je k vidění například v tomto videu.
Ahoj, myslím, že to není třeba tak vědecky hrotit. Tento postup používám u F3X hraček, kde model v podstatě není za co chytit, jediná možnost je před nebo za křídlem. Pak je za křídlem lepší varianta. Ale pokud je a to u F5B většinou je, pak je lepší jej chytit normálně pod křídlem, rozběhnout se a hodit jej co nejrychleji pod cca 15-20st nahoru a ať v tom okamžiku zapnout motor. Gyroskopický momemt se pak házečovi nemíchá do rozběhu a hodu. Běžně se tak startují FAIky, vidět je to např. tady, kde startuje Steve Neu: http://www.youtube.com/watch?v=bKTF8m3T6vk
A tady je třeba vidět, že i při odložení do vzduchu čtvercové vrtule fungují. Dalibor má v tomto pravdu. Rozhoduje poměr stat. tahu ku hmotnosti modelu. Postup na videu je ale samozřejmě špatně. http://www.youtube.com/watch?v=cCo3oZz9M5I
Dělám to správně?
http://www.youtube.com/watch?v=6mXUWrM6MUs