Za necelé tři týdny to bude přesně rok ode dne, kdy firma JETI Model na veletru Spielwarenmesse Nürnberg 2015 představila prototyp pultového vysílače DC-24. Zatímco na jejich webu byste další informace hledali marně, firma Esprit Model (distributor JETI v Americe) včera zveřejnila velmi povedený trailer na tento, v mnoha ohledech revoluční, vysílač.
Rok, který uplynul od slavnostního přestavení DC-24 na veletrhu v Norimberku, byl na oficiální informace o tomto vysílači docela skoupý. Objevila se jeho první fotografie, Lubomír Mojzes zveřejnil jeho počítačový návrh včetně 14 barevných variant jeho provedení. O slabším marketingu výrobků JETI jsem zde na blogu psal již před třemi lety a nebýt zahraničních zastoupení, která se do propagace DC-24 aktivně zapojila, mnoho by se od té doby nezměnilo.
V Esprit Modelu odvedli velmi dobrou práci. Zveřejněný trailer představující základní vlastnosti vysílače DC-24 může být příkladem, jak by měla propagace výrobku světových parametrů v 21 století vypadat. Jen tak dál!
Seznam článků o vysílači JETI DC-24 na PiNa.cz
Škoda jen, že systém přenosu na 2.4 mají už 8 let (cca) stále stejný. Hlavně aby byli kompatibilní se svými původními výrobky……
Jsem z toho smutný…….
Marku,proč by ho měnily když spolehlivě funguje.Přidavají ještě 900Mhz jako zálohu a to si myslím že je super.Jen tak dál JETI
Skoda ze nesehnali nekoho s hlubsim hlasem, dodalo by to dramaticnosti :)
Petrovi: Změnit by ho mohli právě proto, aby spolehlivě fungoval.
Např.: využítí více přenosových kanálů než historických 16!
V porovnání s běžnými 42/44 ostatních výrobců…
Petrovi: Změnit by ho mohli právě proto, aby spolehlivě fungoval.
Např.: využítí více přenosových kanálů než historických 16!
V porovnání s běžnými 42/44 ostatních výrobců…
FM rádio mě taky překvapilo, ale chápu, že DAB tuner tam ještě nemělo smysl dávat. Nicméně porovnávat mobily s RC vysílači není fér. Stačí se podívat na displeje ostatních výrobců TX a hned bude jasné, že displej od JETI patří mezi ty nejlepší a navíc je velmi dobře čitelný i na slunci. Takže vlastně pohoda ;-)
K čemu je kovová krabice když je těžká jak fuj, k čemu je barevný displej, FM rádio a další serepetičky když systém přenosu je zastaralý a jsou s ním problémy. Přidání další frekvence je jenom berlička. Proč když Futaba může co pár let protokol změnit, Jeti se od toho starého ne a ne odpoustat. Přitom si toto rádio hodně lidí nekoupí hlavně kvůli němu.
Já bych to zase tak nedramatizoval. Tohle si stejně kupuje ten, kdo má na to, bez ztráty kytičky vyhodit 40 litrů. Na řízení běžných modýlků to stačí. Mně se víc líbí projekt FrSky Horus. Taky je to barevné a Jeti design se nezapře :-)
Těch 900Mhz je sice hezká věc, ale funkční s rezervou je až tohle.
Ono totiž jde o to, vždy přemýšlet, na co rádio chci. Je hezké býti optimista (s naditou kešení), koupit si Jeti 24 a dát to do turbínového modýlku. A pak se jen divit :-) Při 100mW na 2,4 a 25mW na 900MHz je sice dosah i 3km, ale s jistotou jen na severním pólu.
V Evropě zakydané miliardou WiFin a jiných vysílačů už ne. K tomu se připojí interference z konstrukce modelu (nebo útlum z modelu) a rázem je problém. Může být, ale také nemusí. Rozhodně s Jeti, ale ani s Futabou či jiným neupraveným :-) ŕádiem nejde tohle.
Je to jen demonstrace, že to jde, mít takovou rezervu, že mezi Tx a Rx je překážkou celá vesnice :-) Pak bych se nebál jít ani do modýlku turbíny, nebo velké makety za desítky tisíc.
Mimochodem..Jeti DS16 se nám tu taky válí a to doslova.To jen, že nejsme odpůrci Jeti :-) :-)
Každopádně je to nádherný kousek…..
Noo většina modelářů, který si stěžujou na Jeťáka mají v bordelu elektroinstalaci a nevhodně umístěné antény. Nebo to jsou modeláři kteří mají nemoc zvaná pouze Futaba ☺.
Hele ty nemoci Futabo :-) :-) Radši si zjisti, jestli ještě pořád mají Jeťáci přijímače citlivé na statickou elektřinu – jeden z možných důvodů, proč tvému bráchovi skončil Viking půl metru pod zemí.
:-) :-) PS: ale nenech se odbít PR kecy, že ano, chtěj vědět, jak to mají ošetřené. :-):-)
Noo to nevim jak to mají ošetřený, ale mají na anténách smršťovačky, aby tam ta statika nevlítla. A statikou, že padnul Vikouš pochybuju, protože po pádu byl přijímač zcela funkční. Kdyby tam vlítla statika tak by nefungoval.
Spíš bych viděl jako příčinu vypadlé napájení.
Ne, tak to není. On funguje, i když je statikou proražený vstupní tranzistůrek (přesný popis se dá vygooglit). Vtip je v tom, že funguje pak jen na pár desítek metrů. A ta smršťovka … myslíš,že je ochrana proti výboji dostatečná ?? :-) :-) :-) Respektive když má nahradit správné obvodové řešení?
Ale třeba už to mají opravdu celé předělané. Nevím, zjisti si to. Já Jeti nelítám, tak mě to netrápí.
Hmm, tak to netušim jestli mají něco uvnitř. Ale jeťáci říkali, že tomu RX nic nebylo, že žádnou chybu nenašli,tak nevim no.
Jo, a jak probíhala kontrola? Přijímač na stole funguje, tak je vše OK? Nebo se měřil zisk vf dílu přijímače? Prostě mi zajímá procedura měření, jestli je vše ve standardních hodnotách, či není.
Máš k dispozici aspoň nějaký nástroj, jak si to ověřit? Pokud ne, tak to, že je přijímač v pořádku může znamenat i … technik tam šoupnul 5V … serva se hýbou … přijímač prošel. Zákazníku vyser si voko.
Jo, místo píčovin s FM tunerem tam mají mít např tohle.
(Spectrum Analyzer)
Pak by jsi velmi rychle zjistil, jestli je přijímač ok, či ne.
No bez urážky páni. Občas už mám pocit, že otevřu sardinky a bude tam něco o JETI.. Asi moje chyba, musím číst i jinde. M.
MikeLovi: Nediv se. Jeti DC/DS byl obrovský příslib, pro nás patriotická záležitost. Češi mohli způsobit revoluci v RC vybavení. Proto to každý řeší….
Marcel Š: Myslím, že se jim to s tou revolucí i navzdory všem rýpalům docela podařilo. Ať už jsem během posledních pár let fotil omotorované oštěpy za pár desítek tisíc, nebo jety za pár stovek tisíc, jedno bylo vidět na první pohled. Počet pilotů s vysílači od JETI rok od roku roste. Takže na tom rádiu něco určitě bude. A to píšu jako majitel Futaby ;-)
Přesně tak Martine :-D
Marceli je vidět, že jsi fakt odborník, o tom žádná :) Viz těch 16 kanálů. Jeti je nyní špička, měl jsem Futabu FX-30, byla v pohodě, ale DC-16 je prostě a jednoduše lepší ve všech směrech a to FX-30 bylo rozhodně dobré rádio. Když jezdím po zahraničních soutěžích, tak mi nepřijde, že by Jeti létalo zrovna málo lidí, takže fakt nechápu co mělo znamenat slovo „mohli“.
Nejsem odborník ani jsem se na něj nikdy napasoval.
Pouze jsem zavolal do Jeti a zeptal se na počet komuničních kanalů, které jejich 2,4 GHz systém využívá. Odpověď je 16, channel spacing = 5.00 MHz. Pro srovnání Futaba Fasst má 2,048 MHz (40 kanálů)
Což samozřejmě nesouvisí s počtem serv, která radio umožňuje ovládat. Nechci se pouštět do srovnávání dosahu/spolehlivosti různých systémů, na to jsou jiná fora. Svůj test jsem si udělal s FX-30, DS-16 a Taranis plus.
Jinak souhlasím s narůstajícím počtem uživatelů. A v zásadě souhlasím i s tou revolucí. O Jeti se prostě mluví všude.
Pánové, ani nevíte jak moc bych chtěl mít v tom svém kufříku revoluční vysílač, který bych bez jakýchkoliv pochybností dal do nového letadýlka za 50 :-(
DS je nádherně a kvalitně vyrobená
DS je design přesně pro mě
DS má naprosto dostatečné programové vybavení pro každého
DS je dokonale uživatelsky přívětivá
DS je prostě IN
DS nemá dostatečně blbuvzdorný přenos signálu
DS má podprůměrný dosah (bavím se o testování v rozmezí 500 až 2000 metrů) u kterého hrozí, že v mezním režimu půjde do kopru
Na druhé straně ještě nedávno jsme létali s vysílači s přenosem signálu přímo prehistorickým a nic jiného nám nezbylo…..
Zajímavá diskuze, hlavně mě baví sledovat, jak je každý modelář odborník na VF vyzařování a příjem, citlivosti a spolehlivost přenosu. Ničím nepodložená fakta jsou zde braná jako fakt, což mi přijde docela smutné.
Marcel: Ohledně používání 16 kanálů na 2.4GHz – opravdu je to nevýhoda? Říká Ti něco přenosová rychlost, způsob modulace, čipovací frekvence a šířka pásma při vysílání? Pokud ne, dá se to dohledat na netu případně ve VŠ skriptech.
Ve stručnosti: Při použití LEGÁLNÍHO výkonu 100mW jsou si dosahem všechny RC systémy vcelku podobné. A pokud reálný test ukáže něco jiného, tak je to spíš metodikou toho testu – každý test totiž vychází jinak ;-)
Když v zahraničí nejsou problémy, nevím proč v Čechách jsou…
Martine: pouč nás prosím, zdá se, že jsi v problematice dobře zorientován.
V čem přesně spočívá výhoda 16 kanálů oproti 40 v dnešním vytíženém pásmu?
V čem přesně je výhoda 8 let starého Atmose v Jeti oproti současným čipům?
Oprava: Atmel
Pánové tak to těm jeťákům sakra trochu přejte. Mezi námi moje oblíbená Futaba taky podělala kde co mohla (protokoly).
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2454864
Už se těším až jednou v důchodu dodělám FrSky do mé 12Z. A vůbec už se těším až zase jednou začnu modelařit :-))
Pánové, jedna praktická poznámka k údajné hrozné „nespolehlivosti“ JETI.
S Duplexem létám od roku 2009. Mimo jiné jezdím na soutěže. V případě velkých mezinárodních soutěží létá až 14 modelů v jednom kole současně. Protože jsou to termické větroně, často se létá na mez dohlednosti (Pro představu bych uvedl mezní hodnoty, které jsem osobně viděl dokumentované přes modul GPS a výškoměr – v jednom případě vzdálenost 1350 metrů od místa startu, v jiném případě výška 960 metrů). Tedy obecně dost náročné režimy provozu. Přesto jsem za celé ty roky neměl NIKDY problém se spolehlivostí systému. Přitom nejsem zdaleka jediný, kdo využívá systém JETI. Naopak v poslední době spíš přibývá pilotů z naší špičky F3J/F5J (včetně úspěšných reprezentantů na MS), kteří si Duplex pořídili. Že by proto, že je tak nespolehlivý?
Můj poslední příspěvek zde. Za 1,5 sezony s vysílačem DS jsem nikdy nezažil výpadek ovládání modelu. Jediné co jsem zažil, byl výpadek telemetrie, signál A1 A2 na nule. Pochopitelně ale že se jedná o extrémní podmínky pro přenos signálu: velká vzdálenost, překážka mezi mnou a modelem, celouhlíkový model (pochopitelně mimo trupu s umístěným přijímačem). Bylo to znervózňující, ale nevedlo to k žádné havári ani problémům s řízením! Naproti tomu v dobách Futaby FC 28 na 35 MHz s nejlepšími PCM rx jsme všichni padali jako švestky! A že to byly sakra drahé pády! Tak letu zdar!
v trznim prostredi se meri sila uspechu firmy tim, ze zakaznici kupuji jejich vyrobky. A co sem tak slysel, tak Jeti uspesna je, je dokonce snad i previs poptavky nad nabidkou, coz je rajska hudba vsech kapitalistu.
Jeti de facto na prvni pokus trefilo to, o co se mnozi snazili a snazi porad – jejich prvni vysilac, spravne koncipovany jako highend za vysokou cenu, s velkou pridanou hodnotou a tim padem i vysokou marzi byl vice nez dobry a je komercne uspesny. Jeti profituje, rozviji se a uspesne konkuruje firmam, ktere jsou nasobne vetsi,nadnarodni kolosy zavedene po desitky let jako etalon. to je tez uspech. Najit ten spravny segment a tu spravnou cenu. Prejme jim to.
Ze se muzou vyskytnou chyby? ale jiste, nikdo neni dokonaly. dulezite je chyby odhalit, napravit a poucit se z nich. Komunikovat s uzivateli, s distributory, sbirat feedback, neustrnout ve vyvoji, jit vpred. Ze zachovavaji zpetnou kompatibilitu x let dozadu? to je spise plus nez minus. Libilo by se vam koupit DS-24 s tim, ze za par let let kvuli nejakemu minoritnimu vylepseni protokolu poleti do kose dvacet prijimacu?
a ze nekteri tvrdi ze neni pro ne, protoze jejich vysilaci vykon (na hranici legalne mozneho)je pro ne nedostatecny? no, ale to neni chyba jeti, kdyz pozaduji produkt ktery Jeti nepokryva. To je jak koupit si formuli a pak brecet, ze nemam kam nalozit rodinu az pojedu v sobotu na chalupu. Nevhodne zvoleny produkt, je treba se porozhlednout jinde, jine firmy specializujici se na tento segment jiste radi takove uzivatele uspokoji.