Азарт, бонусы и удобство ждут вас в 1вин казино! Простая регистрация, зеркало для доступа и множество акций делают игру незабываемой.

Rozhovor: Michael Richter – autor házedla Alula

Zveřejněno 27. 1. 2016 v rubrice RC Modely

RzhovorV prosincovém čísle časopisu Model Aviation z roku 2014 vyšel rozhovor Davea Garwooda s Michaelem Richterem z firmy Dream Flight, který je autorem populárních svahových házedel Alula, Alula EVO, Alula TREK, Weasel a DLG házedla Libelle. Michael v něm kromě jiného hovoří o svých začátcích, založení firmy Dream Flight i o plánech do budoucna.

Dave Garwood: V kolika letech jsi začal létat s RC modely?

Michael Richter: Začal jsem stavět konstrukčního větroně Sig Risera ještě před tím, než jsem se naučil létat s modely na dálkové ovládání. To bylo v roce 1991 a bylo mi 12. Myslel jsem si, že ta létací část prostě přijde sama, že bych na to měl nějak přijít.

Větroň Sig Riser
Ve své době velmi populární větroň Sig Riser v rozsypu

Docela dobře si pamatuji, jak jsem si na tu stavebnici šetřil a jak jsem si potom na stůl položil korek, plány a přichystal si všechno potřebné. Jsou to parádní vzpomínky. Základní instrukce ohledně létání jsem měl naštěstí možnost získat od Kena Chalfanta, nynějšího majitele California Hobbies v Santa Barbaře.

Jsi uznávaným návrhářem větroňů, který je známý precizností návrhů letadel a kvalitou jejich stavebnic. Jak jsi s návrhy vlastních modelů vlastně začínal?

Když mi bylo 9 možná 10 roků, našel jsem v sousedově krabici s věcmi na vyhození knihu papírových vystřihovánek letadel Jet-Age Jamboree od Yasuaki Ninomiya. Kniha vyšla v roce 1968 a lze ji považovat za předchůdce Yasukovy populární série vystřihovánek – WhiteWings. Pamatuji si, jak jsem tenkrát pročítal poslední kapitolu věnovanou základním principům návrhů letadel a byl jsem uchvácený myšlenkou navrhování něčeho, co dokáže létat.

Hodně času jsem strávil stavěním malých modelů pro volný let z balzy a papíru a kreslením náčrtků letadel po boku mého otce na jeho kreslícím prkně. Zdědil jsem otcovu lásku pro navrhování a vytváření věcí.

Také bylo skvělé strávit jako dítě několik letních dovolených v Německu. Už tenkrát jsem byl fascinovaný plachtěním a v Německu se plachtění stalo součástí jeho kultury – ne jenom jako koníček, ale vyvíjely se tam potřebné technologie, pořádaly závody a samozřejmě se čile rozvíjel obchod v této oblasti.

Jaké charakteristiky jsou při návrhu větroně důležité?

Ať už se jedná o návrh větroně pro létání na svahu, nebo pro hod z ruky, měl by ve vzduchu rozhodně vypadat parádně. Při létání je neustále pozorujeme a měli bychom jimi být vizuálně inspirováni.

Návrh modelu pro létání na svahu by měl být relativně jednoduchý, robustní, ovladatelný a měl by při létání pilotovi odpouštět některé jeho chyby. Osobně mám rád modely s širokým rozsahem rychlostí, protože často létám pomalu a blízko. Je důležité, aby model měl velké ovládací plochy pro dobrou manévrovatelnost při těchto malých rychlostech.

DLG Libelle
DLG házedlo Libelle od Dream Flight

Když přemýšlím o házedlech pro kruhový hod (DLG) vytanou mi na mysli čtyři slova: uhlazený, elegantní, vznosný a temperamentní. Do jednotlivých komponentů návrhu házedel pro kruhový hod je vměstnáno mnohem více funkcí, než by si jeden mohl myslel. Tyto větroně jsou nejprve vymrštěny vzhůru, potom musí téměř nehnutě viset ve vzduchu a poté prakticky provádět piruety bez toho, že by spadly zpět na zem.

Jaké si při práci na nových návrzích kladeš cíle a jak stanovuješ jejich priority, případně jak řešíš ty, které se ukáží být v rozporu?

Prvním a nejdůležitějším úkolem je navrhnout něco, co je vzrušující a současně zábavné. Druhým úkolem je nalezení harmonie mezi letovou charakteristikou, odezvou na ovládání, estetikou, mechanickou funkcí a požadavky při výrobě. Právě splnění druhého úkolu představuje většinu práce při návrhu nového modelu. Celkové uspořádání návrhu – tvar křídla, profily a další – se dále vyvíjí při testovacích letech. Můžu mít inspiraci pro nový návrh, ale nikdy nebudu mít praktické výsledky a zpětnou vazbu, dokud se do toho nevrhnu a nezačnu stavět a testovat.

Před založením firmy Dream-Flight stačilo pouze následovat inspiraci a kreativitu, ale nyní to už není pouze o mně a to říkám v tom nejlepším slova smyslu. Spolu s mým novým obchodním partnerem, Georgem Rodriguezem, musíme být nyní více metodičtí při plnění našich cílů, brát v potaz požadavky našich zákazníků, rozpočet, výrobní zdroje a nesmíme zapomínat ani na vedení naší firmy. Poprvé jsme spolupracovali při návrhu házedla Libelle. Goergovy bohaté zkušenosti s modelováním a vývojem proces návrhu alespoň pro mne velmi obohatily.

Jsi známý tím, že navrhuješ špičková svahová házedla, tedy alespoň mezi námi, kteří známe a milujeme Weasela s Alulou. Jak během vývoje a testování poznáš, že právě teď je to to pravé, že můžeš postoupit do fáze sériové výroby ve formách?

Je důležité, aby mne model zajímal i ve chvíli, kdy je vývojová a testovací fáze ukončena. Sečteno a podtrženo: pokud se při létání s ním mimoděk usmívám, je to to pravé.

Michael Richter
Michael Richter v roce 2004 s prvním prototypem Aluly

Vždy je to bonus, když umíte vyrobit něco, co je ve vzduchu velmi všestranné. Samozřejmě, že návrh by měl být také přizpůsoben možnostem výroby. Pokud se nám podaří, že nový model v sobě dokáže sloučit tyto prvky, potom obvykle cítíme potřebu, začít se věnovat přípravám na jeho sériovou výrobu.

Co bys poradil těm, kteří přemýšlí o prodeji stavebnic vlastních letadel?

Nedávejte výpověď v zaměstnání. Ve vší vážnosti, mít vášeň pro letadlo, je stejně důležité, jako dokázat jej úspěšně prodávat. Sám jsem svému koníčku věnoval tolik volného času, že jsem byl připravený věnovat se nakonec i jeho obchodní stránce.

Udělat si z  koníčka předmět podnikání není pro každého. Během tohoto procesu přijdou těžké chvilky, kdy budete řešit současně hodně nových věcí, ale pro mne ten pocit úspěchu na konci a ta možnost být svědkem radosti zákazníků za to rozhodně stály. Pokud v průběhu této cesty budete mít štěstí na podporu nejen svých zákazníků, ale také rodiny a přátel, potom přechod od koníčku k podnikání bude mnohem jednodušší.

Dream-Flight je znám svými špičkovými modely z tvarované pěny. Řekni nám něco málo o tom, jaké to je, navrhovat pro sériovou výrobu ve formách?

Jeden z mých zákazníků říká mým modelům „vysoce pokročilá technologie chladících pěnových pivních obalů“. Docela mě to pobavilo, ale je to pravda.

V krátkosti, vylepšujeme letový výkon a vlastnosti navrhovaného modelu výrobou několika iterací prototypů. Pro zajímavost, v případě svahového házedla Alula EVO jsme vyrobili celkem 11 prototypů, než jsme zaslali CAD soubory výrobci forem. Tato házedla musí být velmi lehká, výkonná, a docela dost odolná. Takže bereme v potaz tloušťku jednotlivých částí, místa pro zpevnění, nosníky a mnoho dalších věcí. Snadno se může stát, že model ztěžkne a stane se neohrabaným a potom se letový projev modelu začne velmi rychle horšit.

Dream Flight
George Rodrigues a Michael Richter testují nové DLG házedlo Libelle.

Když jsme konečně s návrhem spokojeni, odešleme CAD výkresy spolu s jedním ručně vyrobeným prototypem do fabriky. Poté následuje diskuze, během které před zahájením výroby vylaďujeme i ty nejjemnější detaily. Dá se říct, že pokud vše probíhá hladce, trvá zpravidla celý proces od konceptu až po výrobu forem přibližně jeden rok. V této době jsou samozřejmě zahrnuty i další části vývojového procesu jako je psaní manuálu, návrh a výroba obalu, marketing a další (vše si Dream-Flight zajišťuje sám).

Na co se můžeme těšit od Dream-Flight příště?

Trošku jsme změnili sortiment zařazením DLG házedla Libelle a dále se chystáme znovu prodávat naše původní modely Alula a Weasel s využitím nových možností, které nám nabízí výroba. A potom? Cokoliv, možnosti jsou téměř neomezené. V sejfu máme taky pár dalších konceptů větroňů a na ty se opravdu těšíme a potom možná ještě několik dalších věcí souvisejících s létáním. Určitě se máte na co těšit.

Toliko (můj vlastní) překlad rozhovoru z roku 2014. V roce 2015 Dream Flight představili vylepšenou verzi svahového házedla Alula-Trek.

Signature
Seznam všech rozhovorů na PiNa.cz

Přečteno 178 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

1 Komentář u „Rozhovor: Michael Richter – autor házedla Alula

  1. Dzordzik

    Je fajn si moci plnit klukovské sny a pokud to i uživí, co chtít víc.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *