Vladimir Gavrilko z Vladimir's Model před pár dny oficiálně představil svou novou vlajkovou loď, kterou je termický speciál PLUS navržený speciálně pro kategorii F5J. S rozpětím 3.7 metru, váhou okolo jednoho kilogramu a netradičním provedením bude rozhodně zajímavé sledovat, zda a jak změní dosavadní pojetí kategorie F5J.
Chcete-li v kategorii F5J uspět, musíte dokázat nalétat 10 minut z minimální výšky. Čím nižší výška, tím vyšší bodové ohodnocení a následně vyšší pravděpodobnost na dobré umístění. Potřebujete tedy velmi lehký model s dobrou pronikavostí ve větru, který skvěle zvládá termiku.
A přesně takovým zdá se být nejnovější elektrovětroň PLUS od Vladimir's Model, na jehož vývoji se podílel i legendární Joe Wurst, který dodal profily pro křídlo, umožňující používat klapky v širokém rozsahu od -2 až do +7 stupňů pro maximální výkon v termice a minimální opadání za špatných podmínek a při rychlých přeletech proti větru.
Ten se také nechal slyšet, že v případě PLUSu se jedná o čistě funkční design, kdy jak profily tak i půdorys křídla byly optimalizovány podle Reynoldsova čísla pro nejlepší chování ultra lehkého modelu v termice a ve větru.
Hlavním plusem modelu PLUS je absence vrtule a kuželu v čumáku, který mohl být maximálně aerodynamicky optimalizován. Došlo tak ke snížení celkového odporu modelu a kromě zlepšení pronikavosti ve větru došlo i ke zlepšení jeho stoupání v termice. Zlí jazykové tvrdí, že důvodem k této změně jsou „zápichová“ přistání, při kterých nyní nemůže dojít k poškození vrtule, nebo motoru.
Předpokládaná letovka by se měla pohybovat se standardním vybavením okolo jednoho kilogramu. Trup pojme dodatečnou zátěž až 250 gramů. Model by měl být v prodeji příští měsíc za 1980 Euro. Účastníci F5J soutěží se mohou připravit na nervy drásající hledání bublin v několika metrové výšce, jak dávají tušit první videa majitelů protekčních kousků na Trubce.
Na závěr se sluší podotknout, že Vladimir Gavrilko není první, kdo přišel s otočeným motýlem. Obdobně pojatý model se objevil v 90. letech ve Velké Británii a v Itálii, ale zůstalo pouze u pár prototypů. K masivnějšímu rozšíření nikdy nedošlo. I Palo Lishak z RIVA Models pro své experimenty s větroněm eXtreme V napájeným solárními články použil tento koncept. Pokud vás PLUS F5J zaujal, další informace naleznete na stránkách výrobce.
Seznam všech článků o kategorii F5J na PiNa.cz
Za 53460Kč (prázdný model) dle aktuálního kurzu si může strčit super termické chování do zadnice :-) Až bude za výhru v soutěži milion dolarů jako v golfu, tak proč ne…
Přijde mi to stále stejné. Na začátku vznikne kategorie „pro všechny“ s minimálními náklady na model a související vybavení, aby ji mohl lítat téměř každý. Myšlenka je jasná, ať nejlepší pilot zvítězí. Po nějaké době se najdou „hrotiči“, kteří začnou přemýšlet o tom, jak si cestičku na bednu usnadnit a objeví se nové, lepší a dražší modely. Za nějakou dobu ještě lepší a ještě dražší, které si může dovolit už jenom pár jedinců, kteří nelitují libovolného množství peněz za plastový pohár a diplom a ti celou kategorii pro ostatní znehodnotí.
Mě dost pobavila ta věta „připravte se na boj o bubliny v pár metrech“. Martine, to fakt nevíš, že se tohle už se přeci dávno děje a žádný Plus na to není třeba?? Loni byla nejmenší zaznamená vypínací výška tuším 12 metrů a letů s výškami kolem 30m byla doslova mračna.
A ani to není až zase tolik o penězích, sám mám nyní doma jako naprostou novinku variaci „vakuového“ EOSu od Rudy, který má vzletovku 1200g (asi o něco větší plochu než Plus, takže zatížení bude podobné), cena třetinová… Jinak je to http://tiliamodel.cz/modely/eos-ii/ , ty fotky na titulce galérie http://tiliamodel.cz/fotogalerie/ jsou právě kus u mne, zatím jediný fullcarbon.
K těm vysokým cenám je třeba říct, že popravdě Vladimir dlouhodobě vyniká „odvážnými cenami“, Maxa taky byla cenově dost nad průměrem. Ale ve špičce se prakticky neobjevovala, kraloval především Perfection a Xplorer, oba o dost levnější. Tak uvidíme, zda Plus dopadne lépe, osobně ale mám jisté pochybnosti.
Ahoj Tome, díky za komentář, za vhled a za upřesnění. Osobně F5J nějak zvlášť nesleduji, jenom mi přišlo „šílené“ to video, kde asi minutu chlapík honí Plusko doslova v pár metrech. Jestli je to zcela běžné, tak to může být pěkný masakr :-)
EOS-II vypadá krásně, gratulace.
Ano, tohle je poměrně běžné, třeba teď v sobotu na Písnici jsi mě mohl vidět provozovat prakticky to samé s celkem běžným Storkem (cca 1300g). V tom je právě krása kategorie (i když naopak některé lidi to uvádí v šílenství) :-)))
K té ceně z jiného úhlu – ono se to blbě porovnává, někde máš cenu s VAT, jinde bez VAT a přiznejme si, že v ČR není neobvyklá ani situace speciální ceny či ceny bez VAT jako finální, že… Nicméně když se podívám třeba na ceny u britského Hyperflight, kde všechny ceny vznikly stejným způsobem (neřešme absolutní výši, jde jen o srovnání), tak Plus zas tak extrémní není. Proti Maxe navýšení cca 10%, což mi za supernovinku vybočující z řady nepřijde zas tak přehnané, rozdíl proti Ultimě či příplatkové Infinity je rozdíl ještě menší. Samozřejmě klasická Supra už se cenou liší o dost více, to samé i další modely, ale když srovnáváme srovnatelné, tak se přiznám, že jsem možná tu cenu čekal ještě o něco horší (ale nekoupím si to ani za tuhle) :-)