Thom Hogan – Vymluvte se na výbavu

Zveřejněno 7. 4. 2010 v rubrice PiNa Fotografuje

Vymluvte se na vybavuNejste spokojení se svými fotografiemi a stále častěji vás napadá myšlenka, že s novým fotoaparátem a/nebo objektivem by to určitě bylo lepší? A jste si jistí, že by tomu tak doopravdy bylo? Třeba není chyba ve výbavě a tendence svádět to na ni, je jenom pohodlnou výmluvou?

Zdá se, že neobvykle silná poptávka po snímači z D3x v těle D700, nebo po špičkovém DX těle s rozlišením 16MP a více opět eskaluje prohlášení typu „potřebuji více pixelů“ a  „přejdu k jiné značce“. Na trhu chybí pár fotoaparátů s několika objektivy a vypadá to, že Nikon neumí udělat nic správně.

Nazývám to hrou „vymluvte se na výbavu“, protože důsledkem všech těchto stížností uživatelů je, že bez „chybějícího“ fotoaparátu nebo objektivů nemohou získat přijatelné, neřku-li profesionální, výsledky své práce. Mezitím jsou zde špičkoví profesionálové produkující některé ze svých nejlepších fotografií, kteří dokonce ani nemají poslední generaci těl od Nikonu, či jiného výrobce. Vidíte zde nějaký rozpor?

To si piště. A tento rozpor je snadné vysvětlit: uživatelé věří, že jim nová výbava pomůže. Svět ale takto nefunguje. Slyšel jsem hrát Itzhaka Perlmana jak na obyčejné housle, tak na housle Guarneri. Jasně, Guarneri měly lepší zvuk, ale i obyčejné housle zněly v jeho rukách lépe, než by mohly znít v rukách kohokoliv, kdo čte tento můj článek. Ve skutečnosti na ně Perlman hrál lépe, než profesionální houslista, který mu je na chvilku půjčil.

Na druhou stranu z houslí basové noty nevyloudíte a ani na ně nemůžete hrát jako na klarinet. Někdy opravdu pro vytvoření požadovaného zvuku potřebujete jiný nástroj. Stejné je to i s fotoaparáty. Například D3s je prokazatelně zcela jiný nástroj, pokud jde o focení při slabém světle v interiéru, než jakým je D200.

Ale většina lidi, která za mnou přišla a hlasitě se dožadovala více pixelů, ze svého stávajícího náčiní dosud nevyužila vše, co nabízí. Jednoduše necvičili tolik a nezlepšovali své umění tak hodně jako Perlman. Takže pokud by do rukou dostali fotoaparáty třídy Guarneri, nestali by se z nich okamžitě lepší fotografové.

Když za mnou chodí jednotliví fotografové s žádostí o radu ve výběru foto výbavy, první věc, kterou se snažím odhadnout, je, zda již u své stávající výbavy narazili na její skutečné fyzikální hranice či nikoliv. Pokud narazili, tak ano, lepší výbava je může posunout na vyšší úroveň. Pokud ne, pořízení lepší výbavy může mít zcela opačný účinek, protože chyby, kterých se dopouštějí, nezmizí. Dokonce jsem viděl i případy, kdy si někdo pořídil lepší a dražší výbavu a následně se ji v některých situacích bál používat z důvodu jejího možného poškození. Toto nakonec znamená, že tito lidé někdy snímek vůbec nepořídí, protože se ani nedostanou k tomu, aby si fotoaparát vyndali z brašny.

Psal jsem to již dříve, ale tělo fotoaparátu je obvykle poslední věc, kterou je potřeba vylepšit. Řekl bych, že toto je určitě pravda pro krajináře, kteří mají D2x, D300, D3 nebo D700. Moje základní pořadí „vylepšování“ je následující:

1. Vylepšete fotografa. Technika fotografování má největší a nejviditelnější dopad na výsledky. Chcete být pixelovým Perlmanem? Cvičte, cvičte, cvičte (ani studium na Julliardu neublíží).

2. Vylepšete oporu a disciplínu při fotografování. Nemůžete maximalizovat to, co získáte z pixelů, pokud se z libovolného důvodu fotoaparát třese. Jenom mít stativ nestačí. Musí fungovat a vy musíte vědět, jak to zařídit, aby fungoval.

3. Vylepšete objektiv. Vyfotil jsem tisíce testovacích obrazců – možná víc, ale kdo počítá? – a velmi pozorně porovnával výsledky. Rozdíl mezi špatným a dobrým objektivem je obrovský, stejně jako mezi fotografováním testovacích obrazců dobrým objektivem s 6mp nebo 24mp fotoaparátem.

4. Vylepšete vaše vědomosti. Stěžujete si na dynamický rozsah u vašeho současného fotoaparátu, ale nepoužíváte UniWB? Jejda. Vlastně ani nemusíte vědět, jaký skutečný dynamický rozsah váš fotoaparát má. To samé platí pro doostření, kontrast, gamu, barvu a šum. Dokud jste nemaximalizovali vaše úsilí o dokonalé fotografie se současným fotoaparátem, nejste připraveni na jeho vylepšení.

5. Vylepšete svůj fotoaparát. Pokud jste u všech předchozích bodů narazili na jejich hranice, potom je možná na čase, pořídit si lepší fotoaparát (to ale vyžaduje, že máte dokonale zmáknutý bod 4 a to nejlepší v bodech 2 a 3). Mějte na paměti, že to může také znamenat přechod mezi formáty, abyste získali velký prospěch (např. ze 4/3 na DX, z DX na FX, z FX na MF).

Mějte na paměti, že většina příspěvků, na které narazíte v internetových diskusích, dokládá, že lidé dělají přesný opak. Nejprve si pořídí nejnovější a nejlepší tělo. Žádné velké zlepšení ve svých fotografiích nezpozorují a tak se vydají cestou bodu 4. Jakmile pochopí z většiny svůj fotoaparát, zjistí, že pravděpodobně jejich volba objektivu (ten všudypřítomný superzoom, protože je to s ním tak pohodlné) může s problémem souviset a pustí se do bodu 3. Když nezískají ostré snímky ani s objektivem, který je znám svou ostrostí, někteří z nich jsou natolik chytří, že se vydají cestou bodu 2. Pouze pár uživatelů se dostane až k bodu 1.

Provádění vylepšení v opačném pořadí je ve skutečnosti cestou pro lenochy, jak se „zlepšit“ (například očekávat od výbavy zlepšení ještě před tím, než vylepším své vědomosti a techniku fotografování). Proto se chce také každý pro získání „lepších výsledků“ vydat cestou bodu 5 a možná 3. Vezmeme-li v úvahu, že tyto dva body vás mohou přijít na 10,000USD a více, jak hodně si myslíte, že se můžete zlepšit v bodech 1,2 a 4 při stejné investici.

Výrobci fotoaparátů mají nezadatelné právo v propagaci bodů 3 a 5. Bez zákazníků řídících se body 3 a 5 nemohou zvyšovat své zisky a rozvíjet své firmy. (Odhalení: Já vydělávám peníze hlavně z bodu 4 a poté o něco méně z bodů 1 a 2, tudíž mám nezadatelné právo, dostat se do rozporu s výrobci fotoaparátů). Ale podle mých zkušeností se studenty z workshopů, lepší výbava nedělá obratem lepší fotografy. V některých případech vede ke špatným návykům, které vás časem dostihnou. Například takové ořezávání. Více megapixelů znamená, že hodně lidí jednoduše ořezáváním nahrazuje potřebu být na správném místě se správnými objektivy. Což znamená, že nedávají pozor na perspektivu a často ignorují vzájemné vztahy ve svých fotografiích (hlavně ty, které se týkají popředí/pozadí). A je to ještě horší. Pokud se snažíte délku objektivu nahradit více megapixely v některých konkrétních druzích fotografie (například při fotografování zvířat v přírodě), rychleji narazíte na bod 2.

Takže dříve než si začnete stěžovat, že na trhu ještě není D900 nebo D400 nebo nějaký další nový fotoaparát, který by zlepšil vaše fotografie, pozorně se podívejte na to, co vás opravdu při fotografování brzdí. Vsadím se, že pro většinu z vás to nebude fotoaparát. Ano, to, že si budete myslet, že je to fotoaparátem, znamená, že nemusíte být sebekritičtí. Ale když se podíváte na nejlepší v čemkoliv, objevíte, že tito lidé obvykle museli věnovat spoustu času sebekritice, aby se dostali tam, kde jsou nyní.

Autorem tohoto textu je Thom Hogan, přeložil Martin Pilný.

Související odkazy:
Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – III.
Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – II.
Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – I.
NIKKOR 70-200 VR II – další názory Thoma Hogana
Nikon D90 – názor Thoma Hogana

Přečteno 13 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

14 komentářů u „Thom Hogan – Vymluvte se na výbavu

  1. PCHe

    Kolega zapomnel na jednu dulezitou vlastnout – a to do processingu fotografii. tezke na zvladnuti, drahe na investice. Vyvolani rawu, uprava, predtiskova priprava, tisk/osvit…

  2. PiNa

    To si nemyslím. Thom chtěl upozornit na to, že nákupem lepší výbavy nezískáme automaticky lepší fotky, a že tento celkem rozšířený omyl, je potřeba uvést na správnou míru.

    Dalo by se říct, že u zrcadlovek je post-processing nedílnou součástí fotografie. Ale pokud má být výsledek opravdu co nejlepší, musí být také nejlepší pořízený RAW. A tím se dostáváme na začátek k foto výbavě, její znalosti a schopnosti využít vše, co nabízí.

  3. PCHe

    IMO je to o tom, do ceho naprit usili (penize, cas, uceni) abych co nejvic zlepsil kvalitu svych fotek.

    Jinak ja osobne podobne clanky moc nemusim – protoze nejdulezitejsi je to, jestli to ty lidi bavi. A nektery to proste treba bavi jenom s drahym fotakem :-) Kdyz na to maj penize a zada na to to nosit – proc ne :-)

    Pokud uz clovek premysli nad svoji tvorbou a chce se rozvijet – tak jsou podobne clanky zbytecne :-)

  4. PiNa

    Víš, problém je možná v tom, že se na to díváš až příliš ze svého pohledu – fotíš dlouho a celou tuto cestu sis už určitě prošel, máš zkušenosti, víš o čem focení je, atd.

    Vem si ale například skupinu majitelů mýdlových krabiček, kteří po reklamní masáži od výrobců naskočí do vlaku DSLR a po cvaknutí prvních pár fotek s kitovým sklem budou nevěřícně kroutit hlavou, protože ty fotky budou v porovnání s dobrým kompaktem mnohem horší.A nejjednodušší cestou je začít přemýšlet o novým (lepším) těle nebo skle.

    Já jsem to měl celkem jednoduchý. Když mi 18-200VR přestala stačit kvůli časům a ostření, pořídil jsem 70-200VR a hned se ukázalo, že chyba je i v těle – AF D80 se s AF u D300 nedá srovnávat. Tak jsem pořídil D300 (věděl jsem přesně, proč to dělám) a teď vím, že pro moje potřeby je toto maximální výbava a k dalšímu zlepšení může dojít už jenom vylepšením fotografa a čas ukazuje, že to tak opravdu je.

    Ten článek mi přímo hovořil z duše, proto jsem ho i přeložil. Ale i když lidem tu „pravdu“ naservíruješ až pod nos, vezme ji jenom pár lidí. Většina si tu cestu musí projít na vlastní kůži. Někteří se zaseknou po cestě, ale pár jich do cíle určitě dorazí. A to jsou ti, kteří to se svým focením myslí vážně ;-)

  5. M.art.in

    Tak s tímto nelze jinak než souhlasit.

  6. Radek

    Nevim jestli T.H. ma nejaky prehled o motivacich lidi, ale obor „vylepsovani fototechniky“ nemusi a vetsinou take nema vztah k foceni. Lidi proste chteji mit lepsi a drazsi vec. Je jich asi tak 99,987% byt jich nemalo tvrdi ze nejdulezitejsi je laska a mir. Neustale slyset, ze se da fotit Kievem z bazaru je trochu unavujici.

  7. PiNa

    Radku, díky za komentář. On to Thom potom dodatečně upřesnil v diskuzi, že hlavní jeho myšlenkou nebylo lidi odrazovat od nákupu nových „hraček“, ale pouze upozornit na to, že nakoupit novou výbavu a automaticky očekávat, že tím se stanu lepším fotografem, je špatně. Že to tak nefunguje. Nic jiného prý za tím není potřeba hledat.

  8. Radek

    Kazdy skonci tam kde je pomer jeho penezenky k velkosti konicku. Ja jsme mel pujcene 1D Mark IV s EF 200 F2.0 a je to vytecna sestava, kdyby mel trojnasobne prijmy tak si to za toho 1/4 milionu koupim. Bez nejake akademicke diskuze ze to nutne potrebuji, to jsou zoufale reci, ktere jdou aplikovat na jidlo, na auta, na zeny na cokoli.

  9. thr

    Já tyhle články moc nemusím – je to takové laciné „vypadá to moudře, ale…“.
    Sám za sebe třeba mohu z praxe (žádná teorie) říct, že přechod na 5D markII na výstupní kvalitu vliv má hodně citelný. Za ideálních podmínek se fotka z něj a starého 1DIIN s „jen“ 8,2mpix opravdu ve velikosti, která padá pro amatéra do úvahy moc neliší, to je fakt. Jenže jakmile je člověk ve složitější situaci, tak je najednou focení úplně jinde – perfektní chování při vysokém ISO, možnost fotku víc oříznout, když se fotí něco akčního, kde prostě člověk nemá šanci vždy uhlídat ideální zarámování atd. A pozor – já něco takového vůbec nečekal, naopak jsem ke koupi 5DII přistupoval dost rezervovaně, tohle nadšení přišlo právě až praxí!
    A vtip je právě v tom, že čím mám postupně lepší techniku, tím méně se o ni starám a víc mohu přemýšlit o focení…

  10. Pavel

    4. UniWB? Já chci foťák co mi ukáže pravdu a ne nějakou s*ačku co mi bude lhát a já abych to jak blbec obcházel!

  11. Amatér

    Přešel jsem z ultrazoomu k zrcadlovce a na začátku jsem byl opravdu zklamán. Fotky nejsou o moc lepší, nepočítám-li zlepšení za horších světelných podmínek. Pravda ale taky je, že jsme se začal ve focení zlepšovat, když jsem měl v ruce lepší náčiní. Ale teď mám tělo OK, objektiv OK, tak je na řade vylepšování fotografa, pak skel.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *