Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – II.

Zveřejněno 29. 6. 2010 v rubrice PiNa Fotografuje

Vymluvte se na vybavuThom Hogan poslední dobou publikuje jeden zajímavý článek za druhým. Nedávno se zaměřil na vysvětlení všech aspektů týkajících se systému stabilizace objektivů VR od Nikonu. Článek přináší celou řadu nových informací a boří mnoho zažitých mýtů. Vzhledem k jeho velkému rozsahu jsem se rozhodl překlad rozdělit do několika částí.

Pravidlo #2: Pokud je rychlost závěrky kratší než 1/500s, VR by mělo být vypnuté

Opravdu, když se na ragbyovém zápasu dostanete až přímo ke hrací ploše a podíváte se na všechny ty fotografy, jak mají nastavené objektivy, zjistíte, že opravdoví profíci mají VR obvykle vypnuté (tedy pokud nejsou v části stadionu, která vibruje kvůli dovádějícím fanouškům). Všichni tito profesionálové se již setkali se situací, která možná jednoho dne potká i vás: je-li expoziční čas kratší než vzorkovací frekvence systému odstraňujícího nežádoucí pohyby, může se stát, že někdy systém provádí opravu, která není synchronní s rychlostí závěrky. Výsledkem jsou lehce rozostřené záběry, jako by byly pořízené objektivem se špatně nastaveným parametrem AF Fine Tune (jemné doladění AF zrcadlovky).

Sideline Fotograf

Zajímavé je, že to byli právě profíci, kteří vyžadovali VR (v případě Canonu IS) u teleobjektivů a potom se ukázalo, že jej používají jen velmi zřídka! Při fotografování se svým objektivem 400mm f/2.8 využívám VR u méně než 10% pořízených záběrů (a mimochodem nesnáším otočný VR přepínač u některých z těchto objektivů – je příliš jednoduché si nevšimnout, v jaké poloze je). Malá rada: některé z těchto objektivů z předchozí generace, které nejsou vybavené VR, se nyní dají pořídit za relativně dobré peníze. Považujte to za VR bublinu. Přijde den, kdy splaskne a lidé přestanou platit nerozumně vysoký příplatek za objektivy s VR. Alespoň by měli. Znám několik fotografů, kteří utratili více než 3000USD při přechodu z obyčejných objektivů na objektivy se stabilizací. Podle mého je to až příliš.

Neoficiální informace týkající se VR a rychlých časů závěrky stále přibývají. Ve stovkách případů, které jsem doposud prověřil, jsou výsledky stejné: při kratších časech než 1/500s se zdá, že objektivy s vypnutým VR jsou ostřejší. To je také moje vlastní zkušenost. Malá skupinka lidí mi ale ukázala důkazy potvrzující pravý opak (VR jejich výsledky vylepšuje při časech nad 1/500s). Ve většině těchto případů jsem však přišel na to, že to není samotné VR, které pomáhá odstranit nežádoucí pohyby fotoaparátu. Jejich technika držení těla fotoaparátu a jejich práce se stativem není tak dobrá, aby byli schopni získat konzistentní AF bez VR tak, jako dosahují se zapnutým VR. Tvrdím, že by získali ještě lepší výsledky, pokud by se při vypnutém VR s časy nad 1/500s zaměřili na problémy s držením fotoaparátu a konzistentním zaostřením.

Heli Photo

Nicméně, stejně jako téměř u všeho, co se týká fotografie, i k výše uvedenému existuje námitka. Například, co když sedíte v letícím vrtulníku a fotíte 1/1000s, měli byste použít VR? Jedna z věcí, které Nikon prostě nevysvětluje dostatečně dobře, je koncept „pohyblivého fotoaparátu“ oproti „fotoaparátu na pohyblivé ploše“. Pokud je zdrojem pohybu vaše držení těla fotoaparátu, potom to, co jsem psal výše o vypnutí VR při časech kratších než 1/500s, je zcela pravdivé. To samé platí v mírně nestabilních situacích, mezi které patří například focení z monopodu.

Pokud však vibrace způsobuje plocha, na které stojíte (auto, loď, vlak, letadlo, vrtulník, …), je vše trochu jinak. Mimochodem to je to, v čem se liší režimy Active VR od Normal VR. Active VR by se mělo používat pouze v případech, kdy se nacházíte na některé ze zmíněných pohyblivých ploch. Normal VR by se mělo používat, pokud stojíte na pevné zemi a jste to vy, kdo způsobuje rušivé vibrace. V zásadě platí, že pokud vibrace způsobuje externí zdroj, mělo by být Active VR zapnuté. Jste-li jediným zdrojem vibrací vy, používejte Normal VR.

Autorem tohoto textu je Thom Hogan, přeložil Martin Pilný.

Související odkazy:
Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – III.
Thom Hogan: Vše o stabilizaci (VR) od Nikonu – I.
Thom Hogan – Vymluvte se na výbavu
NIKKOR 70-200 VR II – další názory Thoma Hogana
Nikon D90 – názor Thoma Hogana

Přečteno 10 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *