F3X Viking E Race (4kW) – zálet

Zveřejněno 28. 12. 2010 v rubrice RC Modely

Viking 2 E RacePřed deseti dny jsme si s Daliborem udělali výlet za Jirkou Sodomkou, Dalibor jel osobně dohlédnout na poslední fázi výroby křídel pro jeho Vikinga 2 E v zesílené verzi Race. Při jejich předávaní zavtipkoval, že nyní ho už ani mrazy nezastaví a měl naprostou pravdu. Zálet 4kW „oštěpu“ proběhl tuto neděli při -10C a dopadl podle očekávání.

Viking 2 E RaceViking 2 E Race

První fotografie je klasickým příkladem tolik omílaného schématu učitel – žák. Povšimněte si prosím, jak Jirka Sodomka pod Daliborovým odborným vedením pevnou rukou prořezává zavětrování křídel. V této závěrečné fázi jde o všechno a i když to z druhé fotografie nemusí být zřejmé, navzdory Daliborovu kritickému pohledu obstálo hotové křídlo na výbornou.

Viking 2 E RaceViking 2 E Race

Race verze se od klasického provedení liší pevnějším nosníkem v křídle, full carbon motýlem a o něco málo vyšší cenou. Následující fotografie zachycují pár vychytávek, kterými Dalibor svůj silně přemotorovaný F3X oštěp obdařil. Vstupní a výstupní chladící otvory, které jsou při proudech okolo 200A nezbytné. Pod šedivou krytkou se skrývá ještě jeden vstupní chladící otvor.

Viking 2 E RaceViking 2 E Race

Aerodynamicky korektní výstup pro anténu výškoměru SkyAssistant. Spodek trupu je polepený (pokud mě paměť neklame) teflonovou páskou, která zabraňuje mechanickému poškození trupu při drsnějších přistáních. Údajně zvládne i přistání na betonu s následným 10m kluzem bez jediného škrábnutí.

Viking 2 E RaceViking 2 E Race

Samo domo držáky antén přijímače Futaba FASST. Na této fotografii to není moc dobře vidět, ale použitý odstín červené moc dobře neladí s barvou trupu. Škoda. Je to sice jenom detail, ale určitě zamrzí. Na druhou stranu Dalibor s novým Vikingem stěží zavítá na nějakou maketářskou soutěž. Spíš bych to viděl na návštěvu kroužku raketových modelářů. Na vedlejší fotografii se můžete pokochat ještě nedokončeným držákem přijímačových baterií. Téměř umělecké dílo.

Viking 2 E Race

Daliborův report ze záletu: Dnes (neděle 26.12.2010) za -10st ale za slunečna a větru do 1m/s Viking 2 E Race poprvé letěl. Sice jen chvilku, neb to se fakt vydržet nedá. Ale letěl a splnil to, co jsem chtěl. Bez rozjíždění, stoupe stabilně rychlostí přes 50m/s. Je to průměr z výstupu do 470m výšky, kdy na počátku je stoupavost 54m/s. Jupííííí… Jinak zvolená barevná kombinace je super. Černá je opravdu lépe vidět ve větší výšce než bílo/červená. Opravdu o dost líp. Na fotkách je bohužel červená nějak do fialova … já prostě fotit neumím.

Viking 2 E Race

Na prvním grafu je důkaz o stoupavosti, ale myslím, že ani není potřeba, ono je to vidět na první pohled, že stoupavost je raketová. Ještě jsem nestihl vyzkoušet 4. letový režim s klapkami nahoru, při kterém by se měl ještě zmenšit odpor křídla a tím let ještě o něco zrychlit. Ale i tak mám naprosto nejrychlejší třímetrovku F3B-E v republice a mám pocit, že možná i v Evropě.

Viking 2 E Race

Jako poslední je výřez logu z regulátoru. Při kolmém stoupání pohon dosahuje 8700 otáček. Posílená vrtule od RF to přežila, ale mám pocit, že už je to na hraně. V horizontu bych to pod plným výkonem nepustil. V logu není komentář, takže požité baterie 6S-2200 Nanotech 45/90C, rovnou první start. Prostě jsem to risknul. Nebyly nijak předehřáté, než jsem se v tom mrazu protlačil sněhem na plochu, vše vychladlo.

No, zimní létání má svoje kouzlo. S podivem mi SkyAssistant hlásil i termiku. A to dost stabilní a široký stoupák. Jenže v -10 stupních to fakt nejde ani s rukavicemi. Vše vyšlo a teď se chudák Viking suší na topení. Ten zasr… sníh je naprosto všude a to v množství větším, než malém. Konec hlášení.

Signature
Související odkazy:
F3X Viking E Race (4kW) – HD palubní video
F3X Viking E – HD palubní video ze Senomat
F3X Viking E – HD palubní video z Rakovníka
Vikingové v Nesvačilech na Amperfestu 2010
Video: 2.5kW F3X Viking E – zálet v HD
F3X Viking E Dalibora Štěrby
Video: 2.5kW F3X Viking E – zálet – delší verze

Přečteno 294 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.
Autor příspěvku: Martin Pilný

Nikonista, který fotí letadla a RC modely. "Modelář", který nestaví a už ani nelétá. Milovník kvalitního zvuku a pisálek, co občas píše na svůj blog www.PiNa.cz.

17 komentářů u „F3X Viking E Race (4kW) – zálet

  1. Klobouk

    Gratuluju přátelé, vypadá to super, oranžovou mám rád…

  2. juraj

    blahoželám k záletu a už sa teším, kedy bude nejaké profi jarné/ letné video z lietania.

  3. Daktari

    Tak to bych chtěl znát pohonnou jednotku včetně regulátoru a baterií. Dále případné další elektronické vybavení- výškoměr, či co tam Dalibor přesně má za potvoru a tak dále. Díky

  4. Dalibor

    re..Daktari
    Ahojky, pohon je použit S-Neu 1509/2D/6.7 nejnovější řady. Vrtule RF 17/13 posílená (zatím, až bude 17/15, bude to lepší), regulátor Castle Ice Lite 100A. Baterie od 4S-2650mAh Turnigy 40/50C na termiku až po high performance 6S-2200mAh Turnigy Nanotech 45/90C. Přijímačovky 2S-A123 s mezičlenem 3S-2P klasika 3A dioda plus dva paralelní kondenzátory LowESR 470 mikroFarad. Regulátor je od systému Futaba Fasst oddělen optočlenem od http://www.dsys.cz. Serva jsou v křídlech nakonec Hyperion Wing HP-DS 095-FMD (původně jsem koupil Futaby, ale přijdou jinam) a na motýlu jsou Futaby S3156.

  5. PiNa

    Daktari: Jako vyskomer tam Dalibor ma SkyAssistanta od PitLabu. Docela draha zalezitost ale luxusni.

  6. gray69

    Ahoj Dalibore, inspirativní nálož! Jen by mě zajímalo, kolik Ti vyšla let. hmotnost – jen pro zajímavost a srovnání s našimi el. VV modýlky?

  7. Dalibor

    re..gray 69
    2950g v náloži s 6S-2200

    V náloži pro termiku 4S-2650 a přijímačovkou 800mAh flat … 2800g.

    No jsem spokojený, mám přes 1kW na 1kg, optimální výkon pro magory :-) Ještě by to šlo zrychlit, ale už to nemá cenu. Zatím s tím létám jak s mastným papírem v průjezdu, je taková kosa, že jsem naprosto nic nenastavoval, neladil. Létám jen na kniply :-)

    Původně jsem chtěl ještě Vikinga odlehčit, ale radši ušetřenou hmotnost na barvě nechal vrazit do dalších výztuh modelu. Fantazie je, že celouhlík vop je stejně těžká jako standardní skleněná :-) Taky Jirka Sodomka nadával, že je to dost pracné, udělat to tak.

    Víš co je zajímavé? Jak výrazná je termika i v kosách okolo -10st. Bonzák na palubě ji hlásí dost přesvědčivě.

  8. gray69

    Díky, jen pro info: Dingo do 2,7; Ascot Short má 2,8 – toliko hmotí s jezevčíky 2D na 6S … samo žádný sklo.
    Jinak vše nej Tobě i Martinovi!

  9. Dalibor

    Poslední info :-)
    Vrátil jsem se z letiště s nádhernými záběry, díky luxusnímu počasí. Na druhou stranu, od začátku jsem věděl, že pokořit 50m/s s třímetrovkou, bude něco stát. Baterie Turnigy nanotech se odporoučela do věčných lovišť. Ani se ji nedivím, 100C z 2200mAh baterky, na to holt ještě technologie nedorostla :-)

    Vše ostatní je perfektní, jak motor, tak regl. IceLite je kouzelný reglík. Zvládá statečně 220A a nijak neprotestuje. Takže uberu jeden článek, na 5S. Pořád to bude rachejtle, ale 50m/s už bude jen ve vzpomínkách.

    Baterka se dožila ústyhodných … hihi 10 cyklů a vzteky se nafoukla. Hlavní je, že Viking je celý, hezky naleštěný a příště již počkám na teplé jarní počasí a začne další příjemné období … období ladění modelu.
    Dalibor

  10. Radim

    Pěkné počtení,už natočte video! Éro samo bez komentáře,šílenost :) Super!

  11. Dalibor

    re..radim

    Přivezl jsem luxusní on-board video z dneška. Neboj večer stříhám … dočkáš se.

  12. m.v.

    2 gray69: Jeste dodej, ze ten Short je poctivy svahovy bitevnik ;-) (bud double carbon nebo 160g/m uhli, nepamatuju se, co se Radkovi delalo)

    2 Dalibor: A kolik tedy hmoti ta vyskovka?

  13. Dalibor

    Už ti to nezvážím. Starší Viking je prodaný a na novém je přilepená.
    Když jsem měl doma ještě oba dva…tak jsem to převažoval, ale už fakt nevím kolik to přesně bylo.

  14. Roman Vojtěch

    Kluci,
    gratuluji a smekám klóbrc. Především Daliborovi a Jurovi. Překrásný kousek!

  15. Miloš Tichý

    Potřeboval bych kontakt na Jirku Sodomku pomůže mi někdo?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *