Pojem volný čas pomalu už ani neznám, a tak došlo na prodej letadel, ke kterým jsem se letos vůbec nedostal. Prvním na řadě byl bohužel můj oblíbený pylonový speciál ESCAPE Jirky Bačínského. U příležitosti jeho prodeje zveřejňuji fotografie ze stavby.
Není žádným tajemstvím, že stavbu kompozitových modelů pokaždé raději svěřím odborníkovi na slovo vzatému – Daliborovi, u kterého mám jistotu dokonalé stavby, kterou lze vždy lakonicky ohodnotit větičkou: „Hmmm, lépe už to fakt nejde.“
Nejinak tomu bylo i v případě ESCAPE, který jsem si pořídil ještě v době, kdy o něm vědělo pouze pár zasvěcených. Chtěl jsem extrémně rychlý, cenově dostupný model, který mi vyplní proluky při nabíjení baterií. Pylonový speciál ESCAPE toto vše splnil beze zbytku. Dalibor také nezklamal a navíc si vše pečlivě fotil, takže si zde dnes můžete prohlédnout pár následujících fotografií ze stavby. Kochejte se a nechte se inspirovat.
Pro pohon jsem vybral motor HET3W z Asie, který je dokonalým klonem Megy ACn 16/15/3-4 a přijde přibližně na polovinu ceny originálu. Hliníkový kroužek byl původně součástí dmychadla HET EDF 6904 a zde slouží pro lepší odvod tepla z motoru. Regulátor je taktéž čínské provenience, tentokrát od Himodelu a jedná o typ GBXL40A, který by měl být o něco lepší než klasické regulátory řady FLY.
Motorová přepážka, kterou Jirka Bačinský ke svému modelu dodává, nepřišla Daliborovi dostatečně bytelná, proto ji raději nahradil robustní laminátovou přepážkou. Do trupu také vyfrézoval chladící otvory pro optimální chlazení motoru.
Hotový čumák s hliníkovým kuželem MPJet 30mm a čtvercovou vrtulí Graupner 4.7×4.7. V základní verzi trup na první pohled příliš pevně nepůsobil, proto se Dalibor rozhodl pro jeho oblíbený uhlíkový tuning. Možná zbytečně a pouze pro klid duše, neboť po světě létají stovky „Iskejpů“ s mnohem výkonnějšími pohony bez této úpravy bez sebemenších problémů.
Výškovku ovládá čínské digitální HD servo uchycené do duralového rámečku. Náhon výškovky je řešený ocelovým drátem se Z ohybem na straně serva. Jirka Bačínský doporučuje výškovku přilepit, ale kvůli snadné demontáži a větší pevnosti ji Dalibor raději přišrouboval dvěma šrouby. Vlepený bílý obal bovdenu slouží pro vyvedení antény přijímače a měl by zábranit jejímu „přežvýkání“ o okraj trupu.
Adhezivní hliníková fólie, ze které se lisují audio cédéčka, slouží pro odstínění signálového vodiče mezi regulátorem a přijímačem. Originální zelený MPX konektor (žádná čínská napodobenina, která se vám při pájení rozteče) pro propojení serv v křídle s přijímačem je přiletovaný na tišťák pro snadnější pájení. Přijímač je uchycený na suchém zipu uvnitř trupu.
Nejprve jsem dal do ESCAPE klasický FM přijímač od Futaby, co jsem našel doma v šuplíku. Po pár startech jsem jej raději vyměnil za sedmikanálový sPCM přijímač od JRka, který mne doposud nikdy nezklamal. U takhle rychlého letadla není opatrnosti nikdy nazbyt. Provedení kabeláže je další Daliborovou libůstkou. Při manipulaci s konektorem při připojování protikusu v křídle v žádném případě nemůže dojít k mechanickému poškození vodičů.
Serva v křídle jsou prověřená a spolehlivá serva HS65HB uchycená v duralových rámečcích, které Dalibor ručně vybrousil. Jirka Bačinský v návodu sice doporučuje HS-55ky, ale to nejde brát jinak, než jako špatný vtip.
Serva přesně pasují do křídla, což je vidět jak při pohledu od náběžky, tak i při pohledu od odtokovky.
Původní krytky na serva také skvěle pasují. Jenom je bylo potřeba, vzhledem k uchycení táhla křidýlka, trošku upravit, aby nebránily v pohybu serv.
A na těchto fotografiích je již ESCAPE ve své plné kráse připravený k záletu. O tom, že létá skvěle, jste se ostatně mohli již přesvědčit v HD videu, které jsem dával na stránky v lednu letošního roku. Na videu je sice Daliborův ESCAPE s trochu lepší motorizací (Neu motor), ale zase o tolik rychlejší není ;-)
Jirka Bačínský svým modelem trefil hřebíček na hlavičku. ESCAPE létá jednoduše skvěle, ve vzduchu vypadá hodně dobře a není drahý, tudíž jde na dračku. O tom svědčí nejen jeho thread na RCGroups, který má k dnešnímu dni 1376 příspěvků a přes 61.000 shlédnutí, ale své by mohl vyprávět i Jirka, kterému se o ESCAPE už několik měsíců v řadu dokonce i zdá.
Související odkazy:
ESCAPE F5D – výroba ukončena
HD Video: F5D ESCAPE – tuzemský pylon racer
Video: F5D – Electric pylon racing
Video: F5D Quick od Baudis Model – 280km/h
Video: Viper F5D od StratAir
Cim je, prosim, zajisteno tahlo v pace serva kridelka? Vidlicka se tam zrejme nevejde.
Je to nahřátý vnitřek bovdenu, který je před nasunutím ještě zevnitř „namazaný“ řídkým Loctitem, kterým se lepí Boeingy (Dalibor ho má z letiště na Ruzyni). Trošku overkill ;-)
Díky za info. Hlavně se nesmí dostat na páku ;-)
Ono staci si koupit od 3M smrstovaci buzirku s lepidlem uvnitr aktivovanou teplem. Drzi to dost a je to taky alternativa, ted si ale nejsem jisty prumerem buzirky.
hmmm ta montáž je fakt krutá, jen se trošku divím výběru motoru, U dalibora jsme přece jen zvyklí na S-Neu, nicméně tento motor velikosti 480 mám úspěšně napasovanej do minicorada které s vrtulí 10×8 je velmi uspěšné. PM
Toto byl můj ESCAPE, pro který jsem nakoupil výbavu ještě před tím, než Dalibor přišel na chuť motorům od SNEU. Daliborův ESCAPE v sobě motůrek NEU samozřejmě měl.
hmm to zní dobře začal jsem všude instalovat motory Scorpion a typhon na který samozřejmě nečekám až dojdou z východu ale kupuju je v satriikde je mám hned a za zajímavou cenu. jsem totiž línej řešit východ…