Jedním z oblíbených mýtů, které provázejí nejrychlejší pilotované letadlo na planetě Lockheed SR-71 Blackbird, je historka o tom, jak se při jeho představení veřejnosti v roce 1964 prezident Johnson přeřekl a místo RS-71 letadlo nechtěně přejmenoval na SR-71, což mu už zůstalo. Není to pravda. Ukázalo se, že vše je jinak a prezident je v tom nevinně.
O jak hluboce zakořeněný mýtus se jedná, dokládá i informace z české verze Wikipedie, kde je stále uvedeno: Stroj se měl původně jmenovat RS-71, ale pro přeřeknutí amerického prezidenta při jeho představení veřejnosti se ujalo jeho, později oficiální, označení SR-71.
Lockheed SR-71 Blackbird
Jak to tenkrát bylo doopravdy, se v roce 2000 rozhodl zjistit plukovník Rich Graham, autor knihy The Complete Book of the SR-71 Blackbird, která patří k tomu nejlepšímu, co bylo o tomto převratném letadle doposud publikováno.
Spojil se s prezidentskou knihovnou Lyndon Beines Johnsona ve městě Austin v Texasu. Společníka při hledání pravdy mu dělal Michael Parrish, archivář zmíněné knihovny. Od něho Rich Graham získal přesné znění projevu, který tehdejší prezident London Beines Johnson pronesl 24. července 1964 při oficiálním představení průzkumného letounu schopného létat rychlostí trojnásobku rychlosti zvuku ve výškách přesahujících 24 kilometrů.
Zaslaný text věrně kopíruje prezidentovu řeč. Audio záznam konference potvrdil, že na všech třech místech, kde v textu bylo uvedeno označení letounu SR-71, prezident LBJ správně řekl SR-71.
Knihovna rovněž poskytla přepis těsnopisného záznamu tiskové konference. V té době Bílý dům zaměstnával stenotypistu, který těsnopisem zapisoval to, co prezident v průběhu konference řekl.
Přepis těsnopisného záznamu tiskové konference.
Jak vyšlo najevo, chyba byla na straně stenotypisty, nikoliv na straně prezidenta. V oficiálním přepisu jeho záznamu, který byl po skončení konference předán tisku, bylo na všech třech místech uvedeno RS-71. Novináři, kteří měli ještě v živé paměti prezidentův proslov, ve kterém třikrát jasně zaznělo SR-71, se logicky domnívali, že se prezident jednoduše přeřekl a městská legenda byla na světě.
Na zapisovatelovu obranu je potřeba uvést, že to byla prezidentova první zmínka týkající se letounu s kódovým označením RS-70, nešťastné průzkumně útočné verze letounu XB-70 Valkyrie, která ho s největší pravděpodobností zmátla.
Tím, kdo se prosadil o změnu původně zamýšleného označení RS-71 na SR-71, které se následně dostalo do podkladů prezidentova proslovu, byl náčelník štábu generál LeMay. Již v době ohlášení RS-70 (reconnaissance strike / průzkumný útočný) měl námitky proti tomuto označení a navrhoval podle něho vhodnější SR-70 (strategic reconnaissance / strategický průzkumný). Tenkrát se mu to ještě nepodařilo, ale u SR-71 uspěl.
Pokud jste ještě nečetli, nenechte si ujít překlad legendárního příběhu Kontrola rychlosti o tom, jak pilot nejrychlejšího letadla na planetě vytrolil pilota stíhačky F-18 z námořní letecké základny v Lemoore. A samozřejmě ještě pár dalších, které najdete na odkazu níže.
Seznam všech článků o letounu SR-71 na PiNa.cz
youtube: Lockheed SR-71 Blackbird | New York to London in 1h 54 mins | The untouchable reconnaissance plane, DroneScapes
V čase 23:15 autenticky hovoří prezident a slyším tam větu z výše uvedeného dokumentu zakončenou slovy: „….es ár sevnty uan“
https://youtu.be/xLoSLK7jmrc?si=0jE5yRBPIuhzJOKD&t=1382
Ale v dokumentu je uvedeno 25.7., což by byla sobota.
Zdenek Neuman: Díky, video potvrzuje to, co je v článku napsané. Že se prezident nepřeřekl, ale byl to překlep stenotypistky, která do zápisu předaného novinářům chybně uvedla RS-71. Kosákova stránka na Wikipedii uvádí jen představení veřejnosti v červenci 1964 bez konkrétního dne. Nicméně bych spíš věřil dobovému zápisu než titulku v dokumentu na YouTube.