V roce 2010 havaroval na letišti Shoreham poblíž anglického městečka Lancing v Západním Sussexu v Anglii akrobatický větroň Swift S-1 s imatrikulací G-IZII. K této nešťastné události došlo při stejnojmenné letecké show a díky shodě okolností se s největší pravděpodobností jedná a nejlépe zdokumentovanou havárii větroně v historii.
Airshow Shoreham zaštítěná asiociací Royal Air Forces Association svým atraktivním programem, který býval nabitý letovými ukázkami i statickou přehlídkou historické i soudobé civilní i vojenské letecké techniky, každoročně přilákala pozornost 15.000 diváků. Jedním z lákadel v roce 2010 bylo i vystoupení akrobatického týmu Swift – The Swift Aerobatic Display Team.
The Swift Aerobatic Display Team
Ten zahrnoval větroně Marganski Swift S-1 (G-IZII), vlečnou Piper PA25 Pawnee (G-BDPJ) a nově pro sezónu 2010 i dvě letadla Silence Twister (G-TWST, G-RIOT). Po celou dobu jejich plánovaného vystoupení měl větroň zůstat na laně za vlečnou a jeden z Twisterů měl okolo něho provádět sudovité výkruty. Druhý Twister pilotovaný vedoucím týmu měl pouze vzlétnout a vystoupení z odstupu sledovat. Ke konci vystoupení měl pilot větroně provést několik výkrutů na laně proti větru a následně se od vlečné odpojit a pokusit se po větru přistát v místě, ze kterého na začátku vystoupení odstartoval.
Osudná neděle
V den vystoupení 22. srpna 2010 nebylo dobré počasí a několik účastníků svá vystoupení zrušilo. Pořadatelé probrali aktuální meteorologickou situaci s vedoucím akrobatického týmu Swift a bylo rozhodnuto, že se jejich vystoupení uskuteční. Tým se rozhodl předvést své vystoupení v provedení bez vertikálních prvků, které bylo vhodné do aktuálních podmínek s nízkou oblačností.
Akrobatický tým odstartoval jako první v 10 hodin 17 minut a zahájil své vystoupení. Vedoucí se ve svém Twisteru držel stranou a spolu s členy týmu po vysílačce probíral aktuální meteorologické podmínky. Na dotaz v jaké výšce se nachází základna oblačnosti, tuto odhadl zhruba na 150 metrů. Druhý pilot Twisteru se po vyhodnocení situace nakonec rozhodl svou část vystoupení se sudovitými výkruty okolo taženého větroně zrušit, protože zhoršené počasí neumožňovalo bezpečné provedení jeho akrobatického prvku.
Pilot vlečné letěl těsně pod základnou oblačnosti rychlostí 150-160 km/h. Pilot větroně provedl na laně za vlečnou plánované tři výkruty a ve chvíli, kdy dokončil svůj akrobatický prvek a vrátil se zpět do přímého letu, došlo ke chvilkovému prověšení vlečného lana. Pilot větroně se od lana odpojil ještě před tím, než se opět napnulo. Zatočil doprava, aby letadlo nasměroval pro přistání v místě předchozího startu. Ve chvíli, kdy ve výhledu z kokpitu spatřil zamýšlené místo přistání, uvědomil si, že letí příliš rychle a místo přistání mine. Rozhodl se tedy vysunout přistávací brzdy, aby snížil svou rychlost a tím zkrátil délku dráhy potřebnou pro přistání.
Přibližně o sedm sekund později přelétl asfaltovou přistávací dráhu směrem na východ a uvědomil si, že na přistání bude stále dlouhý a jeho jedinou možností v této situaci bylo zatočit doleva o přibližně 180 stupňů a přistát po větru na asfaltové přistávací dráze s číslem 20. Zatáhl brzdy a zahájil levou zatáčku.
Zpětně si pilot vzpomněl na pocit, že jeho letadlo bylo tou dobou „příliš nízko“ a po necelých 45 stupních plánované zatáčky ucítil, jak se levé křídlo propadlo ve chvíli, kdy nad letadlem ztratil kontrolu z důvodu ztráty rychlosti.
O dvě sekundy později konec levého křídla narazil do povrchu přistávací dráhy. Přední část větroně vzápětí dopadla na asfalt téměř kolmo a rozlomila se za kabinou. Letadlo se naštěstí nepřevrátilo, ani nešlo do hvězdy.
Diváci ztichli. Místní rozhlas je opakovaně vyzýval, aby neopouštěli svá místa. Záchranáři, kteří dorazili na místo nehody za necelou minutu, byli svědky toho, jak pilot sám opouští kabinu větroně a po čtyřech se snaží dostat z místa havárie.
Pilotem větroně byl 35 letý bývalý automobilový závodník Mike Newman, zkušený plachtař, který od roku 2006 se Swiftem odlétal 27 leteckých dnů a v letech 2008 a 2009 se stal držitelem ocenění Unlimited UK National Glider Aerobatic Champion. Po převozu do místní nemocnice bylo zjištěno, že má naštípnuté tři obratle a jejich léčba si vyžádá minimálně tři týdny absolutního klidu na lůžku.
Autorem unikátní série snímků zachycující okamžik dopadu větroně Swift S-1 na asfaltovou dráhu byl v té době 62 letý amatérský fotograf Rob Yuil z městečka Hornchurch v Essexu.
Nejlépe zdokumentovaná havárie větroně
Jak již bylo zmíněno v úvodu, tato letecká havárie je jednou z nejlépe zdokumentovaných nehod větroně v historii. Došlo k ní nejenom před zraky davu návštěvníků, ale také přímo před stanem kameramanů a fotografů akreditovaných médií. Profesionální záběry se na veřejnost bohužel nedostaly. Zato se však na YouTube objevil amatérský záznam jednoho z diváků, který zpovzdálí zachycuje nešťastnou událost.
Byl to první let posledního dne airshow. Objektivy nejlepších leteckých fotografů a kameramanů v době havárie mířily směrem k větroni. Pořízené fotografie a video záběry ve vysokém rozlišení pomohly při pochopení některých příčin, které v konečném důsledku vedly k této havárii. Pokud by vás zajímaly další podrobnosti a této nehodě včetně závěru vyšetřovací komise, naleznete je v Bulletinu AAIB: 7/2011 (PDF, 645kB).
Bohužel to nebyla první ani poslední havárie, která se na tomto leteckém dni stala. 15. září 2007 se při stejné airshow zřítil poblíž internátní školy Lancing College stíhací letoun Hawker Hurricane. Pilot Brian Brown zahynul. O pět let později na den přesně 22. srpna 2015 se během svého vystoupení zřítil na přilehlou silnici A27 transonický proudový stíhací letoun Hawker Hunter. Při této nehodě bylo zabito 11 lidí a 16 dalších bylo zraněno. Pilot Andy Hill byl těžce zraněn, ale přežil. V návaznosti na tuto poslední tragickou nehodu bylo další pořádání této letecké show navždy zrušeno.
Ahoj Martine,
jsem rád, že jsi opět „ožil“. Tuto havárii jsem díky videu na YT zaregistroval již v době svého vzniku. Z videa je patrné, že pilot neměl moc času na rozhodování a řešení kritické situace, do které se dostal. K pádu výrazně přispělo i to, že větroň typu Swift je primárně konstruován na akrobacii, tedy právě k tomu, aby mimo jiné ochotně padal do vývrtky, což se přesně stalo. Je to bohužel událost, která se na airshow stává i nejlepším pilotům. Na zemi desítky tisíc diváků a z toho plynoucí adrenalin, vše musí být na vteřiny přesně, aby divák nebyl „zdržován“ nějakým „neatraktivním“ zdlouhavým manévrováním, vše nízko a ve stresu.
Zatímco u této události byla příčina havárie patrná již ze samotného videa, hodně by mě zajímala i havárie větroně s pilotem „Balleka“ jehož krásná videa jsem zaregistroval právě na Tvém webu. O jeho havárii nevím vůbec nic.