Recenze: WASABI - II. zástavba

WasabiJirka Michálek přezbrojil na novou sezónu a do svého portfolia modelů zařadil svahový speciál Wasabi od firmy Flybiwo, respektive Baudis Model. Celý proces výběru modelu, od pořízení až po jeho samotný zálet, sepsal ve vyčerpávající recenzi. Zde je její druhá část věnovaná zástavbě.

Protože model je vlastně hotový, jediné, co je potřeba udělat, je osadit jej elektronikou a servy. Dodávka modelu neobsahuje návod k zástavbě, je ale volně stažitelný na webu výrobce.

Vždy mě pobaví tvrzení výrobce, za jak málo hodin se dá model připravit k letu (zalepíte serva, instalujete táhla, vložíte přijímač a můžete letět). U mě to tak nikdy nebylo, nad každým detailem dlouho přemýšlím a snažím se dospět k řešení, které je z mechanicko-pevnostního a servisního hlediska optimální.

Prvním krokem bylo rozhodnout, čím model osadím. Po zkusmém zahýbání s křidélky, která jdou zejména dolů velmi ztuha, bylo jasné, že křidélková serva musí být dostatečně silná. Volba padla bez rozmýšlení na Airtronics 94761Z, která jsou velmi rychlá, mají sílu 3,9 kg/cm, téměř neznatelné vůle a jsou o dost levnější, než jiné značky s podobnými parametry. Na směrovku a výškovku jsem zvolil levnější Hitec HS-85 MG+. Musím říci, že po pár letech s Wasabi jsem poznal, že i sem by byly vhodnější kvůli rychlosti Airtronics, Wasabi si to zaslouží a hlavně to umí ve vzduchu ukázat.

Přijímač jsem zvolil 5ti kanálový Schulze delta 540. Docela jsem si touto volbou zkomplikoval život, protože jsem v okamžiku koupě netušil, že pátý kanál má v přijímači pouze signálový výstup, takže k servu na tomto kanále je potřeba přivést + a – z jiných kanálů.

WasabiWasabi

Instalace serv do křídel je klasická a není třeba ji popisovat. Trochu mi vadí, že výrobce nedodává tvarované krytky náhonů křidélek, mám rád tyto věci schované, může se to zachytit za trávu, nebo poškodit druhé křídlo při přepravě. Použil jsem dodané ploché krytky od výrobce a uvidím, jak se to osvědčí. Rámečky jsem tentokrát vyzkoušel originání od Airtronics, servo v nich sedí jak přibité.

WasabiWasabi

Propojení křídel s trupem jsem udělal osvědčeným konektorem Multiplex. Křídla se pouze nasunují na spojovací trubku, nejsou nijak zajištěna a při extrémních obratech hrozí vyjetí odstředivou silou. Nechal jsem se proto inspirovat na webu a křídlo s trupem mám zajištěno silnými neodymovými magnety (zakoupil jsem v Kutilu). Je to lahůdková vychytávka, křídlo pouze nasunete na trubku a v konci dráhy se samo docvakne.

Trochu složitější je zástavba trupu. Náhon plovoucí výškovky je potřeba udělat s nulovou vůlí a s lehkým chodem. Je to kormidlo, kde se každé zadrhnutí, nebo nevrácení do nulové polohy okamžitě vymstí a kazí to dojem z letu. Proto je zde volen náhon uhlíkovým táhlem bez jakékoliv opory v trupu, která by mohla způsobit drhnutí. Výsledkem musí být zcela lehký chod bez nejmenších vůlí.

WasabiWasabi

Po změření požadované výchylky výškovky, přepočtu druhého konce L páky jsem ale zjistil, že výrobce nemá tuto věc zcela domyšlenou. Pokud byste použili dodanou páku bez úprav a na servo výškovky dali původní páku, zjistili byste, že máte malé výchylky na výškovce. Což o to, model by létal, ale my si chceme i trochu zablbnout, takže jsem si osvěžil výpočty s trojčlenkou a dospěl k potřebným rozměrům.

Bylo proto nutno zkrátit délku páky ovládající náhon výškovky o 5 mm a naopak prodloužit délku páky na servu. Tímto způsobem jsem docílil využití 100% dráhy serva na 100% dráhy výškovky. Šrouby M2, které mám zalepeny v uhlíkové trubce, jsou na jednom konci pravotočivé a na druhém levotočivé. Potom mám velmi zjednodušeno seřízení délky táhla, nemusím nic sundávat, prostým pootočením se celková délka prodlužuje, nebo zkracuje. Konce trubky se zalepenými šrouby jsou obtočeny a zalaminovány nití z uhlíkového rovingu.

WasabiWasabi

Náhon směrového kormidla je řešen pomocí lanek, která se kvůli rovné trase k páce na směrovce kříží uprostřed trasy v trupu. Část lanek, která vede vně trupu, mám vedenou v plastových trubičkách od bowdenů kvůli tomu, aby mi běhající lanko neprořezávalo trup.

WasabiWasabi

Oboustranný náhon lanky je pro směrovku mnohem lepší, než bowden s ocelovou strunou jen z jedné strany (na jednu stranu bowden tlačí a na druhou táhne). Směrovka se pak nerada vrací do přesné výchozí polohy a hlavně na jednu stranu vždycky „kulhá“. Takto směrovka chodí s minimální vůlí, stejně lehce na obě strany. Je to výrazně lepší řešení.

WasabiWasabi

Abych docílil doporučenou polohu těžiště (88 mm od náběžné hrany), osadil jsem přijímačový 4článek Sanyo NiCd 1600 mA, nebo GP NiMh 2200 mA o hmotnosti 185 gr. To mi docela vyhovuje, protože je jasné, že s touto kapacitou si na 4 serva polétám velmi dlouho! I to ale bylo stále málo, a do špice jsem zalil dalčích 72 gr olověných broků. Vypínač mezi baterie a přijímač zásadně nepoužívám po tom, co mi při programování Nyxe (naštěstí na zemi) zcela nový dvoupólový kvalitní vypínač vypověděl službu. Napájení silikonovými kabely mám napevno v přijímači a propojení s baterií mám pomocí MP jet konektorů 1,8 mm.

Jirka Michálek

Související odkazy:
Recenze: WASABI - I. úvod
Recenze: WASABI - III. povrchová úprava
Video: VOLCANO od Valenta Model v Alpách
Létání v termice - 1356m
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách I.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách II.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách III.

komentář k příspěvku „Recenze: WASABI - II. zástavba“: 1


  1. 1 Klobouk

    Hehe, já taky (ne) používám vypínač a MPJET 1,8 :-)
    Michal Klobouk D.

Přidat komentář






TOPlist