S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách I.

Zveřejněno 30. 9. 2008 v rubrice RC Modely

Létání v AlpáchPoprosil jsem Jirku Michálka, zda by nesepsal nějaké povídání o jeho výletech do Alp na svahové létání s RC větroni. Souhlasil. Zde je tedy první díl a věřím, že určitě nebude poslední. Přemýšlíte-li o tom, kde se vlastně v Rakouských Alpách létá, potom je tento článek určený přímo vám.

Martin se mě při našem posledním setkání zeptal, jestli bych neměl chuť přispět na jeho web nějakým článkem. Tuto nabídku jsem s radostí přijal, protože mám pár témat, která by snad mohla zajímat více příznivců létání s RC modely větroňů. Po kladných ohlasech na video z létání v Alpách s modelem Volcano od Valenty se pokusím napsat pár zkušeností z létání v těchto krásných horách.

Během posledních 3 let jsem navštívil 4 vyhlášené modelářské lokality v Rakouských a Italských Alpách. Protože se ukázalo, že modelářský výlet do Alp není věc, která by zruinovala rodinný rozpočet, pokusím se pro ty, kteří by to chtěli také zkusit, popsat své poznatky. Pro začátek popíšu první výlet, a když bude zájem, popíšu postupně všechna další místa. Obecně je třeba říci, že jako v každých horách, je i v Alpách počasí věcí štěstěny a může se také klidně stát, že si nezalétáte vůbec. Pak přichází na řadu turistika, která zde také stojí za to. Pokud ale nastane ta správná konstelace, zažijete něco, na co budete dlouho vzpomínat.

Gerlitzen a Wöllaner Nock
Gerlitzen je pro české modeláře asi nejznámější a nejnavštěvovanější místo. Leží u města Villach, takže dojedete po dálnici až do cíle cesty, z Prahy je to 520 km. Pod Gerlitzenem je jezero Ossiacher See, které má v létě teplotu kolem 25 stupňů s krásně čistou vodou, takže i děti a manželky si mohou přijít na své. Řada modelářů již roky jezdí na Karawankenblick na úbočí Gerlitzenu, kde majitel penzionu je modelář, má vlečnou, skener pásma, upravenou přistávací plochu, takže servis pro modeláře je na 100 %. Startovací a přistávací plocha je z velké louky, obklopená lesy. Na tomto místě jsem nebyl, takže podrobnější info nemohu poskytnout, ale byl o tom článek v RC-revue.

Gerlitzen Karawanken

Byl jsem ale na vrcholu Gerlitzenu, odkud probíhá většina vzdušného provozu. Nahoru se dostanete buďto lanovkou od jezera Ossiacher See, nebo se dá levněji vyjet autem až na vrchol po placených horských silnicích (jedna vede od jezera a je prý ve špatném stavu, nebo druhá od Arriachu, ta je ve slušném stavu umožňujícím bezproblémový výjezd osobního auta). Poplatek 6,- Euro se platí v automatu před závorou asi ve třetině silnice, takže je třeba mít nachystané drobné. Vrchol je poměrně plochý a celkem holý o dost velké rozloze. Kolem vrcholu vedou cestičky, po kterých se dá obejít a odkud se létá. Gerlitzen je vyhlášené místo pro paraglidisty, kteří přistávají dole u jezera. Modelářský provoz probíhá především poblíž horské chaty Pacheiner, kde se můžete ubytovat a na modeláře jsou zde zvyklí.

Chata Pacheiner na Gerlitzenu

Přímo v restauraci nahlásíte číslo svého kanálu, za poplatek 5 Euro dostanete kolíček s číslem svého kanálu, který vás opravňuje k létání. Jak jsem zjistil, mají zde kolíčky na všechna čísla frekvencí včetně těch, které nejsou v Rakousku povoleny. Po létání kolíček vrátíte a dostanete zpět svou zálohu. Tzn. tato služba restaurace je zcela zdarma. Hoteliér již asi zjistil, že se mu to vyplatí i tak, protože když tam po 5ti hodinách létání přijdete vrátit kolíček, rádi si to pivko a řízek v nastalé euforii dáte. Na Rané zatím na tento jednoduchý trik nepřišli, škoda pro všechny.

Přestože na Gerlitzen se jezdí z Čech asi nejvíce, musím říct, že mě nenadchnul. Ve vzduchu je to sice paráda, ale louky v okolí Pacheineru mají poměrně malý spád, takže větší a těžší éro dostanete do vzduchu buďto s pomocí motoru, nebo katapultem. Ve vzduchu je silný provoz modelů i paraglidistů, po loukách chodí mraky turistů, kteří se nechali vyvézt lanovkou. Slušné přistávací plochy jsou hlavně na louce pod Pacheinerem, tzn. především na západní stranu. Létat (rozuměj startovat) se dá na všechny strany, ale na ostatní strany jsou prudší spády se stromy a kameny, tzn. pro velké modely rizikové přistávací plochy.

Wollaner Nock

Naopak velmi dobrý dojem jsem měl z Wöllaner Nocku, který je od Gerlitzenu nadohled. Pokud netoužíte po hotelovém servisu, dá se ubytovat v soukromých apartmánech (ferienwohnung) například v Arriachu, který leží v údolí mezi Gerlitzenem a Wöllaner Nockem a můžete jezdit létat na obě místa.

Zde jsme bydleli

Ubytování v soukromí stojí za čtyřlůžkový apartmán s kuchyní, WC, sprchou atd. od 45,- do 70,- Euro na den, což je tolik, co zaplatí jedinec v některém z hotýlků. Na Wöllaner Nock se dá z Arriachu rovněž vyjet autem (opět poplatek u automatické závory) až přímo k místu startu. Nejpoužívanější start je na jižním úpatí hory nad rozlehlým údolím s městečkem Arriach. Na místě startu je totem s čísly kanálů a pravidly provozu, kde zavěšením známky dáte najevo obsazenost kanálu.

Totem na startovistiTotem na startovisti

Z tohoto údolí s loukami se při vhodném počasí valí nahoru cca od 12 hod souvislá vrstva ohřátého vzduchu, která vám v podstatě neumožní přistát dříve, než vybijete baterky, srazíte se s někým jiným, nebo zemřete po prudkém návalu adrenalinu. To co známe z tuzemských kopců v kraťoučkých termických závanech, to se zde valí nahoru v obrovské ploše a v dlouhých intervalech. Na tomto místě lze startovat z ruky i ty největší modely. Po levé ruce od startoviště je velká louka na přistání, s občasnými kameny. Letový prostor je obrovský a jeho velikost je víceméně dána dosahem rádia a stavem vašeho zraku.

Hreben k Wollaner Nocku v pozadi GerlitzenDalsi z letovych prostoru

Na Wöllaner Nocku jsem neviděl létat žádné paraglidisty, možná to tam nemají dovoleno, také turistů je tam podstatně méně, protože ze strany od Arriachu nevede nahoru lanovka.

Dalsi z hrebenu Wollaner NockuTady pristane kazdy

Wöllaner Nock má tu výhodu, že to není obyčejný kopec s jedním vrcholem, ale vrcholů je více a jsou spojeny holými travnatými hřebeny s minimem kamenů a skal, kde se bez problémů dá přistát. Jak asi tušíte, dá se zde létat na všechny strany na jakýkoliv směr větru. Nejlepší jsou samozřejmě jižní až západní svahy, kde je vítr podpořen termikou (či spíše naopak, termika vytváří vítr).

Parkoviště horské chaty Pacheiner na Gerlitzenu:
46° 41’44.73“ S, 13° 54’39.62“ V
Startoviště na Wöllaner Nocku:
46° 46’ 04,80“ S, 13° 50’ 37,67“ V

Doporučuji si nainstalovat freeware aplikaci Google Earth, kde si můžete tato místa velmi realisticky prohlédnout pomocí naklonění plochy ze všech možných pohledů. Po importu přiložených souborů s příponou kmz by se měla místa automaticky načíst.

Jirka Michálek

Související odkazy:
Video: Svahování s maketovými větroni v Lofotech
Video: Nový světový rekord v DýSingu 571,2km/h
Video: TOOL F3B – Dynamic Soaring na Rané
Video: VOLCANO od Valenta Model v Alpách
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách II.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách III.
S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách IV
Video: F3F NYX na Rané
Video: Torrey Pines – plachtařský ráj
Video: Banánová extáze ve Wöllaner Nocku
Video: 4m Fox On The Run
Video: F3F Sting na svahu The Crest
Video: F3F NYX v Alpách v průsmyku Passo Pordoi
Video: FOKA 4 v Alpách v průsmyku Passo Pordoi

Přečteno 308 krát
Ke sdílení příspěvku použijte, prosím, ikony níže.

10 komentářů u „S větroněm do ciziny, aneb kde se létá v Alpách I.

  1. Marty84

    Výborný článek, díky za něj. S tím počasím je to velká pravda. Nám loni dovolená skoro celá propršela. Na letadla by to nebylo ani jeden den.
    M84

  2. Pavel

    Pekne!
    Díky za poctení, na Wöllaner Nocku jsem jednou letal pri zavodech eurotour f3f a musim rici ze parada!!! Kazdy to pochopitelne pri souteznim letu smazil dolu a pak se od kostelika v Arriachu skrabal nahoru v bublinach. Nicmene v jednom okamziku se mezi piloty co tahali po kruckach eroplany z hlubin a modely najednou udelalo par mracku a nekolik strojku zustalo kdesi dole. Viditelnost byla nulova….Kazdopadne z letaní tam mam zazitek i po nekolika letech! Doporucuju!!! No a ubytovani pod kopcem za hubicku, s paradni snidani a VELICE slusnou pani domaci!!
    Pavel

  3. Dzordzik

    Vynikající článeček, hodně informací a velmi pěkné fotečky. Jen tak dál!

  4. lz

    Vyborne informace, skvele pocteni. Diky!! Libor

  5. zeby

    Super.Pukud by se hodili dva rozmelnovaci nakladu na cestu pri dalsi misi za svahovyma kopeckama tak se hlasime….Popripade velke auta mame oba a radi priberem…Tesime se na dalsi clanky…Zdenek

  6. Rodzr

    Již pár let mluvím o tom, že bych do Alp jel. Pokud by to šlo, rád se k někomu příští rok přidám. Velké auto k dispozici.
    Dejte vědět.

  7. Pavel

    Co se týká létání na Gerlitzenu, tak mám s ním velice dobré a bohaté zkušenosti. Nejlepší termín jet na Gerlitzen je koncem května – začátkem června, kdy je největší příděl termiky a ještě ne tolik turistů. Co se týká startů, tak nesouhlasím s tvrzením, že velká letadla je třeba startovat katapulten. Jezdíme na Gerlitzen již řadu let s letadly velikosti cca 4 m a vždy jsme bez problému startovali z ruky. Když zafouká vítr z jakéhokoliv směru – je to ještě lepší!

  8. katalog

    v alpach musi byt nadherne. jednou se tam podivam i ja, snad

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *