Marketing - Achilova pata firmy JETI Model

Jeti DC-16Impulsem k sepsání tohoto zamyšlení byla prezentace firmy JETI na jejím fejsbůkovém profilu. Firmy, jejíž výrobky mne provázely mými modelářskými začátky. Firmy, která je mi velmi sympatická a jejíž odvahu při uvádění nového vysílače do prodeje obdivuji. Bohužel i firmy, která více než cokoli jiného potřebuje především pořádný marketing.

Stejně jako drtivá většina modelářů u nás, i já jsem na přelomu tisíciletí začínal s výrobky firmy JETI. Ze začátku stejnosměrné, později střídavé regulátory a 35/40MHz přijímače REX jsem měl k plné spokojenosti ve většině svých letadel. Pamatuji dobré období, kdy se u JETI reklamace a opravy řešily výměnou kus za kus a to dokonce i v případě, že se zákazník přiznal k tomu, že si nejspíš závadu způsobil sám. Pravda, platili jsme si to ve vyšší ceně výrobků, ale zákaznická podpora byla na nejvyšší možné úrovni. Byly to dobré časy.

Následovalo pro JETI nelehké období invaze čínských klonů a kopií regulátorů a přijímačů za pár dolarů. Zatímco modeláři se radovali, jak dobře nakoupili, tuzemští výrobci RC elektroniky měli stále hlubší vrásky. Za opravy a neoprávněné reklamace se začalo platit a na bezplatnou a bezpodmínečnou výměnu kus za kus jsme mohli už jenom vzpomínat. Nebylo divu, křivky ekonomického růstu změnily kurz a nebezpečně zamířily směrem k červeným číslům. Málokdo by si tenkrát vsadil na to, že za pár let tu firma JETI stále bude a bude se jí dařit dobře.

Ale stalo se tak. Záchrana přišla ve formě hromadného přechodu modelářského průmyslu do pásma 2.4GHz. V JETI nezaváhali a spolu s ostatními RC velikány uvedli na trh svůj vlastní 2.4GHz systém Duplex, který si navzdory silné konkurenci vybojoval své pevné místo po boku systémů od mnohem věhlasnějších výrobců. Pro většinu tuzemských modelářů byl levnější a spolehlivý Duplex jasnou volbou. Od vlastního 2.4GHz systému už zbýval pouze kousek k vlastnímu vysílači.

Prototyp vysílače DC-16 představený na veletrhu Spielwarenmesse v Norimberku počátkem roku 2011 byl takovou malou RC revolucí. Netradiční zpracování, neotřelý design, netušené možnosti a k tomu cena, která pro naděje většiny domácích zájemců představovala hodně studenou sprchu. Po více než roce čekání se vysílač DC-16 začal letos v květnu prodávat. Navzdory tomu, že oproti prototypu došlo k ekonomické optimalizaci některých jeho částí, se i po pěti měsících prodává stále velmi dobře a podle vyjádření jeho šťastných majitelů všechny ostatní vysílače vedle něho vypadají jako dětské hračky.

Předchozí řádky velmi zjednodušeně shrnují příběh firmy JETI tak, jak jej vnímám jako jejich bývalý spokojený zákazník a nynější nezaujatý pozorovatel. Vyplývá z nich, že pokud máte dobrý produkt, loajální klientelu a pověstnou dávku štěstí, můžete se na trhu udržet i v případě, že máte velmi slabý, nebo dokonce téměř žádný marketing.

Právě absence profesionálního marketingu je podle mého názoru největší slabinou JETI. Zatímco konkurence své potenciální zákazníky masíruje hlava nehlava a snaží se je přesvědčit o tom, že jejich low cost „China made“ plastová krabička se dvěma kniply a miniaturním displejem je přesně to, co potřebují ke svému štěstí, v JETI nejspíš stále spoléhají na to, že dobrý produkt se prodává sám. Na domácím trhu v dobrých časech před krizí jim tato strategie vycházela celkem dobře.

S příchodem nového vysílače se z JETI stala firma, která se chtě nechtě musí orientovat výhradně na zahraniční trhy, neboť v našem rybníčku, kde by si většina modelářů kvůli ušetřenému dolaru z Hobby Kingu nechala do kolena vyvrtat pořádnou díru, a kde se největší popularitě těší plastový vysílač Turnigy T9x doslova za tisíc korun, příliš mnoho zájemců ochotných investovat nemalou částku do high-end vysílače, byť jednoho z nejlepších, nenajde. Chtějí-li se v JETI z dlouhodobého hlediska prosadit a udržet na zahraničních trzích i v blbé nelehké době ekonomické krize, potom už nelze spoléhat na štěstí. Na řadu musí přijít dobře odvedený marketing a cílevědomé budování firemní image, která u mnoha potenciálních zákazníků za hranicemi hraje při výběru rozhodující roli.

Trochu odbočím: V létě jsem tu měl týden na návštěvě kamaráda kilowaťáka z Ameriky. Řeč přišla i na nové rádio od JETI a certifikaci, kterou si pro USA vyběhali v ESPRITu. Kroutil nad tím hlavou s poznámkou, že se investice do certifikace stěží může zaplatit, protože modeláři v USA na značku JETI neslyší a dávají přednost prověřeným značkám typu Spektrum, JR, Airtronics apod. a těch pár geeků, kteří si nové JETI rádio ze zvědavosti koupí, je prý nemůže vytrhnout. Jak to se vstupem JETI na americký trh nakonec dopadne, ukáže až čas, ale na tomto příkladu lze názorně ukázat, jaké pověsti se JETI mezi modeláři v Americe těší. Je to pochopitelné, dobrá image vám nespadne do klína zadarmo.

I proto mne překvapilo, že představení nového vysílače DC-16 nevěnovali v JETI více marketingového úsilí a během jeho několikrát odloženého uvedení na trh příliš dobře se zákazníky nekomunikovali. Chvílemi to až vypadalo, že se po DC-16 země úplně slehla. Když jsem zde na webu koncem letošního května vyjádřil své pochybnosti o tom, zda se DC-16 dočkáme ještě letos, obratem mi volali z JETI, že oni vlastně žádné termíny oficiálně nepotvrdili, že vše je pouze věcí více či méně bujné fantazie jejich distributorů. Využil jsem tedy příležitosti a tlumočil jim mé rozčarování z velmi slabého marketingu, z promarněné příležitosti atd. Jejich odpověď lze v krátkosti shrnout: My jsme vývojáři a výrobci, to umíme nejlépe. Marketing a propagaci necháváme plně v režii našich distributorů, v jejichž zájmu propagace našich výrobků je. Co na to říct?

Ještě jedna odbočka: V začátcích Duplexu na přelomu roku 2008/2009 se objevil problém se zvýšenou citlivostí některých vysílačových modulů Duplexu na externí rušení. Pro nový systém zcela zásadní věc, která může snadno rozhodnout o jeho bytí, či nebytí. O problému se začalo spekulovat na RCGroups a následně i na MojeHobby. Nedalo mi to a zavolal jsem tenkrát do JETI, zda o tom vědí? K mému velkému překvapení jsem se dozvěděl, že ne, že ani domácí ani zahraniční modelářské diskuse nesledují, přitom jsou to právě modelářská diskusní fóra (hlavně ta zahraniční), kde se výrobce může dostat do velmi blízkého kontaktu s uživateli svých produktů a potenciálními zákazníky a zcela zdarma získat tolik potřebnou zpětnou vazbu. Kde jinde se obratem dozvíte, že například Jetibox Profi mini s podsvíceným modrým displejem vypadá sice dobře na propagačním letáčku, ale pokud jej vezmete na letiště za denního světla, nic moc si na něm nepřečtete?

Nevím, zda dnes již modelářské diskuse pročítají, ale jako krok správným směrem lze vnímat vytvoření firemního účtu na Facebooku a nedávno ohlášenou kolekci propagačního oblečení Duplex. Bohužel se opět ukazuje, že k profesionální prezentaci firmy mají tyto kroky stále ještě daleko. Při pohledu na webové stránky i na profil na Facebooku je hned jasné, že s angličtinou se v JETI příliš nekamarádí - u firmy orientované na export je to paradox. Chybějící členy, špatně používané předložky, překlady generované snad Google Translatorem - firemní prezentace na úrovni lepších čínských garážníků. I když, už i ti pochopili a pro tvorbu cizojazyčných textů a prezentačních materiálů si raději najímají rodilé mluvčí. Podobné je to s Duplex oblečením. Kvalita propagačních fotografií je na úrovni obrázků z lepšího mobilu. Je to velká škoda, přitom stačilo oslovit někoho z modelářů, kdo angličtinou vládne a na produktové fotografie najmout zkušenějšího amatéra se zrcadlovkou a pár světly. Výsledek mohl být o poznání lepší.

U firmy, která našla dost odvahy k tomu, vsadit všechno na nový vysílač s nejistou budoucností, je absence slušného marketingu, alespoň pro mne, velkou záhadou. Přitom by někdy stačilo tak málo.

Signature

Komentářů k příspěvku „Marketing - Achilova pata firmy JETI Model“: 26


  1. 1 Dalibor

    Jo,jo … super napsané!!!

  2. 2 Mira

    Krasne napsano. To, ze jetaci zadny termin neslibili - no, me osobne na modelhobby termin jasne deklarovali, ale skutek utek :( Navic, kdyz jsem se jich dopredu ptal, zda na vystave uvidim hotovy sw a bylo mi receno, ze je to komplet pripravene (ale nebylo) - coz me v prvni rade nastvalo a v druhe rade jsem v danou chvili prestal v jeti verit.

    Radio jako takove se mi libi, sw v dnesni podobe take. Ale uz mam konkurencni produkt a jsem rozhodne rad. Podpora skvela, primo vyvojari komunikuji s komunitou pres forum, marketingove masiruji hlava nehalva a dle internich informaci se jim dari. Kdyz se naskytne problem, resi.

    Jedine ceho lituju, ze jsem nepodporil domaciho vyrobce, ktery to zazdil ale ne technickou strankou veci :(

  3. 3 Michal Vrzák

    Každý má na to jiný názor, někdo má rád FUTABU, někdo Jeti atd..
    Létám s Jeti několik let bez problémů, tak že jsem si udělal svůj názor na různá fora a diskuse. Samozřejmě vlastním spoustu čidel, přijímačů, Profi box, Mini box, DC-16 atd… To, co je tady napsané třeba o Profi boxu, že není vidět displej na slunci, není žádná pravda.
    Jinak bych mohl oponovat v dalších bodech, ale nechci tady nějaké hádky.

  4. 4 PiNa

    Michale, možná jsi nečetl ten článek dostatečně pozorně. V článku nikde není kritické hodnocení kvality hardwaru ani softwaru, tu považuji, a je to v článku dostatečně zmíněné, za světovou špičku.

    Pravdu máš s Jetiboxem Profi, přepsal jsem se, už je to taky pár let. Problém byl s Jetiboxem Mini - modrý displej nečitelný, až potom co se modeláři ozvali, jej v JETI nahradili zeleným, který už neměl s čitelností na denním světle takový problém.

  5. 5 Marek Vrzák

    Martine a ty jsi zase nečetl pozorně kdo ten příspěvek napsal, to byl brácha Michal ;-). Jinak já mám zatím jenom DC-16ku od Jeti a jsem, jak už jsem několikrát psal velmi spokojený a koupil jsem jí i kvůli tomu, že brácha už je s jejich výrobky dlouhodobě spokojený a má je velmi detailně naštudované a prozkoušené, nicméně co se týče toho marketingu a třeba podpory tam by se dalo určitě ještě spousta věcí vylepšit…

  6. 6 Skorpion

    Otázka je, jestli modelář, který má trochu zkušenosti potřebuje k tomu aby si udělal svůj názor na věc nějakou marketingovou masáž, že je něco dokonalé, ačkoliv zasvěcený člověk ví své. Mě přijde určitě lepší, když se zeptám někoho, kdo danou věc má, než abych byl jako ovce v řadě a nechal si vysvětlit, že daná věc je super, ačkoliv to není pravda. Tak se tu prezentují modely, hw atd.
    Jak Jeti reaguje na fóra, bohužel nevím, ale jestli sledují německá fóra, tak to bohatě stačí, tam mají příspěvky k věci. Číst česká fóra a na základě toho něco měnit, tak to bych fakt nechtěl :)

  7. 7 Dalibor

    Re Skorpion
    Nevím, pochopil jsi to dobře, co Martin psal?
    Modelář (nebo uživatel, ono se to už dnes dost stírá), co to dělá roky,ten má většinou přehled. Toho se marketing netýká. Týká se to hlavně američanů!! Pro ně cena Jeti rejdia není nic devastujícího a uznáš, že US trh je naprosto zásadní!! Tam, a nedělej si iluze,kupují hlavně podle reklamy a marketingu. Si projeď Rcgroups…celé!! Ne jen High Performance, kam chodíš. Prostě a jednoduše … Spektrum je sajrajt, a jak ho Amíci kupují ve velkém… proč asi?

  8. 8 PCHe

    Mno ja uz nejakou dobu premyslim, ze se jetakum nabidnu :-) zrovna ted nemam do ceho pichnout…

    IMO nepotrebuji marketingoveho cloveka, ale businessoveho :-)

  9. 9 PiNa

    PCHe: Obchod je součástí marketingu, respektive marketing je součástí obchodu :-)

  10. 10 PCHe

    PiNa: http://www.1000vecicomeserou.cz/480-marketing/ :-)

    Ja separatnimu marketingu vubec neverim. Neverim tomu, ze k produktu prijde marketer a tim se to zacne prodavat. Marketing musi v pripade Jeti delat support businessovemu cloveku.

    Moderni marketing zacina u navrhu produktu.

    Doba, kdy clovek narval do marketingu bazilion dolaru a prodalo se cokoliv - ta uz je davno pryc. Byt si to nekteri jeste neuvedomuji.

    Naucil me to http://www.linkedin.com/in/josefhavelka :-)

  11. 11 Skorpion

    Možná jsem to nepochopil, to je pravda. Pokud se v celém článku jedná o US trhu, tak není co řešit, tam asi fakt stačí, když někdo napíše že je to super a díra do US světa je udělána. Pokud se jedná o zbytek světa, tak jim asi rozumím proč to dělají tak jak to dělají. Dealery v Německu, Rakousku mají, je to za humny a je to obrovský trh, takže je jednoznačně lepší se soustředit právě tam (tohle je jen moje domněnka, netvrdím, že to je tedy správně, ale myslím, si, že pro evropské firmy US trh rozhodně zásadní není (moje zkušenost je taková, že právě ten amík řeší cenu úplně stejně jako evropan, jenže doprava po evropě je za trochu jiné peníze)). Problém v tom nevidím a ba naopak, dobrý výrobek si tu cestu k zákazníkovi najde a jít pod svoji úroveň a někoho masírovat marketingem abych to prodal za každou cenu mi nepřijde optimální. Ba naopak, mě to už velmi obtěžuje, všude jen reklama, jako bych neměl ani vlastní hlavu a nedokázal vybrat co potřebuji. Prostě serva za 10 dolarů nedám do letadla za 1000 dolarů, ať mají reklamu jakoukoliv.
    Jaký má prosím Tě Heiko Jung marketing? Skoro žádný a vyrábět nestačí. Kdyby mu jeho výrobky neukradli činané, tak už nemá ani ruce :)

  12. 12 Dalibor

    re..Scorpion

    Ty to bereš podle sebe a to je špatně. Stádo lidí se dělí na 10% co ví, 20% co tuší a zbytek jsou ovce, pro ty je marketing.
    Kdo je Heiko Jung? Doufám,že nemyslíš YGE? Páč to s tím ukradením u verze 2 je tak, že si to nechali dělat v čajně a pak lupali za ojro ceny…

  13. 13 Ivos

    Já s Pinou souhlasím, marketing JETI je v posledních letech dost trága. Jejich Duplex používám, ale hodně mi vadily věčné a nesplněné sliby ohledně vysílače, minimum technických informací ohledně zřazení systému EX atd. Kvalitou jsem spokojený, ale ten zbytek to sráží tak, že zvažuji přechod ke konkurenci, byť bych rád podporoval tuzemskou firmu.

  14. 14 Skorpion

    Je možný, že to je špatně, píšu jen svůj názor. Ale nemyslím, že např DC-16 má za cíl konkurovat nějaké turnigy na 1000 Kč, nebo kolik to stojí.
    Ano je to YGE a je to prostě krádež o tom žádná, jestli na tom Heino rejžuje je jeho věc, když to za ty prachy prodá, tak proč né. Taky do toho dal svůj vývoj vše platil ze svého, pak je smutné, že spousta lidí vědomě kupuje kradené věci a je jim to úplně jedno. Mě to přijde opravdu dost smutný a asi každému musí být jasné (i když pokud někomu stačí marketing aby si něco koupil tak asi né :D ) že takhle to do nekonečna nejde.

  15. 15 PiNa

    Pozor na to, marketing není jenom reklama a např. průzkum trhu. Je to ucelený proces … viz wiki: Podle většiny standardních definic je marketing chápán jako proces zaměřený na zákazníka, který prostupuje všemi činnostmi firmy od nákupu surovin, přes výrobu, skladování až po prodej.

    Skorpion: Petře, DC-16 určitě nekonkuruje plastové Turningy (ani to tam nebylo napsané), ale stěží se tu sežene dostatečný počet zákazníků, aby se zaplatily náklady na vývoj a ještě se to vyplatilo, protože většina si právě vystačí s Turnigy a rádio za 1000 Euro nepotřebuje.

    Myslím, že v JETI nebylo jiné řešení, než se pustit do high-end vysílače, protože jenom na něm se dá náležitě zviditelnit a vydělat. Produkt jako takový je výborný, jenom to vše okolo je na tak amatérské úrovni, že se tomu až nechce věřit. A bohužel v konečném důsledku se to odráží na celkovém image firmy a škodí jí to.

  16. 16 Dalibor

    re..Scorpion
    Ano je to bez debat krádež. O tom žádná. Ale dost lidí předpokládalo, že “made in germany” znamená, že to je dělané v Germany. Tzn včetně precizní výstupní kontroly atd a né, že to je (made in) na oko, ale mrská se to v Číně a pak se to prodá za 5 násobek ceny. Neospravedlňuje to ukradení, ale osvětluje, jak se věci mají.

    Až budeš vyrábět BackFire v Číně, ale prodávat to za dvacet litrů tady, jak myslíš že to dlouho potrvá, než ti to čajňan šlohne?

    Jediná správná cesta je, to prostě dělat zde a trvat na kvalitě. Pak se sice lidi můžou ošívat nad cenou, ale nemůžou nic vyčítat!!

  17. 17 thr

    V tom článku hlavně chybí ta “drobnost”, že úspěch Duplexu je tak z 80-90ti procent dán totálním debaklem Graupnera při přechodu na 2,4GHz, “délesloužící” moc dobře vědí, o čem je řeč. Záchranou Jeti bylo právě toto, asi se nezmýlím v názoru, že kdyby Graupner neabsolvoval tu komedii s XPS, tak by po Jeti nikdo ani nevzdechl. Jelikož u nás bylo Graupnerů spousta, tak to vedlo k zisku trhu, to samé zjistili i Němci a Rakušané - ten přechod byl pro Jeti zlatý čas, kdy jim to šlo i bez marketingu. Jenže tahle vlna začala docela silně slábnout a JETI se dostalo do těžší pozice a podle mě si s tím nevědí rady. Rozhodnutí o vytvoření vlastního vysílače bylo ještě správné, pomalu už mizí vysílače, do kterých by mohli vestavět další Duplexy, ale nastupuje to, co popisuje PiNa, k tomu už není moc co dodat…

  18. 18 Skorpion

    Jak jsou nastaveny cenové kalkulace tak to nemám tušení, ale co vím, tak rádio jde na dračku. Jeti se asi nezaměřuje nejvíce na český trh, takže by bylo zajímavé spíše sledovat jak je prezentováno jinde v Evropě. Snad ví co dělají, ale pro zlepšení je prostor vždy, s tím souhlasím.
    2Dalibor: Abych byl upřímný, tak tu informaci, že si Heino nechal dělat regulátory v Číně jsem četl poprvé od tebe, takže nevím co je na tom pravdy. Protože když jsme se o tom bavili na soutěži, tak mi bylo řečeno, že se ty regulátory (alespoň ty soutěžní) dělají v Německu a dle toho asi ta kvalita i vypadala. Tohle je trochu OT :)

  19. 19 PAVEL

    Noooo Martine máš recht, trošku jsem ten marketing nakousnul už u tvého článku nedávno :-)
    Jde o to, že se chci podívat na DC 16 (upozorňuju, že já trošku vím :-) a kliknu na jejich web. Řeknu si PROBOHA!!!!!!!!!!!! Vždyť je to absolutní ostuda! Naprosto fatální trapárna se takto prezentovat! Je mi hanba za ně! Kdyby udělali alespoň deset fotek třeba? Kdyby toho pána, co na webovkách s něčím poletuje už pět let stejně stupidně, vyměnili za cokoliv! Kdyby se alespoň něco stalo! Ne, nic, pohoda jazz. Prostě dnes se KAŽDÝ mrkne na web výrobce, obzvláště když chce utratit litr euro a více…..štve mě to z toho pohledu, že za nějaký pátek, až si budu chtít udělat radost, bych rád šáhnul po jejich rádiu a trošku se bojím, že už žádné nebude. Je to čistě sobecký úhel pohledu :-) Takže letu a míru zdar …. a Jeti zvlášť!
    :-))))))

  20. 20 Frenkí

    Je pravda, že když člověk chce kvalitní fotky musí k distributorovi, u nás k Pelikánovi, v Rakousku k Hepf a v DE k Hackerovi a v USA k Esprit model. Zkrátka Jeti se až moc soustředí na výrobu a jejich vlastní web vypadá ve stylu “aby se vlk nažral a koza zůstala celá.” Čekal jsem, jestli s příchodem vysílače zvednou výrobní kapacity a reklamní masáž a ono ne, tak nevím. Spíš se ptám, co po DC-16 a DS-16? Nových vysílačů kam se dá implementovat vf modul se nevyrábí. Vlastně jeden - Turnigy T9x. :-)

  21. 21 Tomáš

    Nevíte někdo, prosím Vás, jak to vypadá s DS-16? Kdy bude v prodeji, kolik bude stát? DC-16 je povedený vysílač, ale pro člověka zvyklého na palcovky nic moc. Díky

  22. 22 PiNa

    Tomáš: Palcovka DS-16 by měla být představená příští rok na jaře na výstavě v Německu a podle vyjádření JETI na výstavě ModelHobby by měla stát 35.000Kč - řešili jsme to tady.

  23. 23 Tomáš Heczko

    DS-16 je nabízená (ne dostupná) v některých německých E-shopech za ceny těsně pod 1400 EUR. Ve Friedrichshafenu začátkem listopadu bylo několik exemplářů.

    Nedá mi to, ale musím se ještě trochu zastat Standy Jelena. Solidní marketing stojí peníze, představa že by ho český (malo)výrobce mohl zaplatit a efektivně dělat na hlavních světových trzích je utopie. Chápu proto, proč ho nechává na distributorech. Ušetřené peníze ať raději dál investuje do vývoje a do snižování svých výrobních nákladů, aby přežil.

    Osobně preferuju rádio nebo regulátor navržené technikem, který se umí dívat dopředu a přinášet nová fungující řešení, ne marketérem, který (možná) ví, co se bude dobře prodávat. Marketing nijak nezatracuju, ale jeho hodnotu pro mě jako uživatele nevidím.

    Co by ale zlepšit určitě mohli a měli, je zákaznická podpora. Rád bych si jednou chtěl na jejich webu rychle zjistit všechno, co potřebuju vědět k výrobku, který provozuju nebo zvažuju pořídit. Myslím, že by tím nakonec i sami sobě ušetřili dost času, který dnes stráví vyřizováním telefonických a mailových dotazů. Že by mohl být web profesiolnálně vedený, by určitě kvalitě samotných výrobků slušelo mnohem líp.

  24. 24 Michal Vrzák

    Souhlasím s komentářem od Tomáše :-)

  25. 25 PiNa

    Tomáši, díky za názor. Problém je v tom, jak už jsem zde psal, že marketing není jenom reklama a propagace firmy, ale je to proces, který defakto zahrnuje všechny kroky, které přispívají k dobrému jménu firmy a k rostoucím prodejům jejich výrobků. A tudíž ze své podstaty ho žádná firma nemůže nechat na prodejcích.

    Prodejci, ti ať si inzerují v lokálních periodikách, ať si dělají profi webové stránky atd. Svým způsobem jim může být osud výrobce ukradený, jde jim hlavně o to, budovat vlastní firmu. Že to jde celkem snadno, ukazuje například Esprit.

    Ale pokud mne, jako zákazníka, zajímá výrobce a navštívím jeho web, nebo FB profil, tak ten dojem není vůbec dobrý. Přitom to není otázkou peněz. Náklady na posunutí stávajícího stavu o pár levelů výš na přijatelnou úroveň bych odhadoval tak na cenu jednoho, maximálně dvou vysílačů DC-16. To není částka, která by mohla firmu finančně vyčerpat a přínos v image firmy by ji mnohonásobně vyvážil.

    V současné době je DC-16 stále ještě novinkou a objednávek je dost, ale chleba se začne lámat tak za rok, až dojdou early adopters a dobrovolní beta-testeři. Potom se teprve ukáže, jak to s vysílači od JETI bude. Konkurence nespí a cena 1400 Euro … no, čas ukáže :-)

  26. 26 thr

    Já si hlavně nemohu pomoct, ale DS-16 je dost úlet z hlediska ergonomie, takhle prostě palcovka nemůže fungovat :-( Létám palce už delší dobu a tak mám celkem představu, co to obnáší.

    Pultová DC-16 je v pohodě, ta sice vypadá trochu neobvykle, ale není důvod, proč by ergonomie nefungovala, tam je to jen o zvyku. Navíc je v pultovkách této třídy menší konkurence - jasná konkurence je jen MC32 a možná nové MPX Profi TX. Futaba sama o sobě pultovku nedělá, řada FX je kooperace s Robbe, která je na dlouhé lokte a například se prozatím nekoná integrovaná telemetrie. FX-40 je navíc asi kvůli té menší sériovosti děsně drahá. V palcovkách je ale konkurence daleko “hustější” i v Evropě, v USA to pak platí dvojnásobně…

Přidat komentář






TOPlist