Každý, kdo Jirku zná, ví, že by v pečlivosti a v preciznosti stěží hledal přemožitele. A Jiřík se pořádně pochlapil. Po dvou letech práce dokončil téměř k dokonalosti dovedenou maketu P-47 Thudnerbolt a opravdu to stojí za to.
Maketa má rozpětí 1800mm s letovou hmotností 6400g. Pohání ji speciál Hirotex 1.5/2kW, který je upravený pro napětí 10S2P článku A123 baterií. Ne, není to překlep, opravdu jsou tam dva 10S A123 packy. Model má těsně před záletem, který proběhne s vrtulí Jas Elektro 19/12 a již se připravuje vrtule Jas Elektro 19/14 pro další lety. Použitým regulátorem je Jeti Hacker Master Acro 90.
Základem pro stavbu tohoto modelu byla stavebnice od Míry Černocha, která však v průběhu kompletace doznala mnohých a většinou zcela zásadních úprav. Křídlo je klasické sendvičové (dýha/PS) a je potaženo jemnou tkaninou (20g/m), nastříkáno kytem a broušeno. Následně provedeno vyryté lamelování a lepení nýtů. Stejným způsobem proběhla i úprava trupu. Celý model byl nastříkán několika odstíny stříbrného dvousložkového 2K auto laku. Barevné doplňky a patina jsou provedeny barvami Humbrol a na závěr vše „zakonzervováno“ 2K matným finiš lakem.
Jak je vidět na přiloženém videu, podvozek je elektrický a řídí jej procesor. Ten kromě vlastního řízení zajišťuje i sekvence a odpojení napětí v případě, že podvozek nedojede včas na koncový spínač (s možností reverzace). S elektronikou pomohl Honza Vostatek.
Napájení RC výbavy je zajištěno zdvojenou baterií. Hlavní je 5 článek Eneloop AA baterií, který je spolu se záložním 2S-Lipol článkem propojený přes osvědčený slučovač, jehož autorem je Jirkův táta. Baterie Lipol navíc zajišťuje i napájení podvozku.
Jak již bylo zmíněno, model je těsně před záletem. Provedené statické zkoušky pohonu dopadly velmi dobře. Tah pohonu se rovná hmotnosti modelu při odběru 60A (30A na jednu sadu). Řízena jsou křidélka, klapky v několika fázích, VOP, SOP, motor i podvozek.
Slovy se stěží dá popsat naprosto bezchybné provedení. Jirka si dal doopravdy záležet a ani při pohledu z „makro“ vzdálenosti nejde nalézt sebemenší chybičku … dokonalá práce.
EDIT 09-04-2008: P47-Thunderbolt má zálet úspěšně za sebou.
EDIT 11-04-2008: P47-Thunderbolt má dokončený kokpit.
EDIT 21-04-2008: P47-Thunderbolt má svou fotogalerii.
Zpracování detailů mluví úplně za vše.Jakýkoliv komentář je zbytečný.Prostě paráda.
Mňam, mňam, mňam….
Mnam mnam to je.Nechcem bit tvrdym kritikom, ale v copite sa dalo este pohrat.Ci uz ruky pilota, alebo budikov.Dnes sa uz da kupit pekna sada pristrojov.Vid. firma Propag Vsetin, a podobne.Verte,v konecnom dosledku,sa to velmi odrazi na zrucnosti stavitela.Prosim neberte tuto pripomienku za zlo.Myslel som to ozaj uprimne. Dakujem ATAMAN.
Neviem co chcete zmenit.Ale tak pekna maketa si priam ziada vybavenie pilot.priestoru. Aj, ked, okolnosti letovej vahy, ziadaju, setrit s vahou.Inac este raz,mnam, mnam, mnam…..
Vím, jak to myslíš. Když jsem viděl v Rakovníku na letišti pilotní prostor, tak to bylo první, co mne napadlo. Že by to ještě chtělo ruce. Ale budíky si dělal Jirka sám, včetně popisků. Z fotky to není znát, ale cervená a zelená kontrolka nad druhým budíkem zleva je funkční (jsou tam dvě SMD LED diody, které signalizují stav podvozku). A kdo ví, třeba až ho Jirka pořádně zalítne, tak se ke kokpitu ještě vrátí. Ale to ukáže až čas…