Petr Peruth pokračuje v praktickém testování systému Jeti Duplex 2.4GHz a měl velké štěstí, neboť našel dobrovolníka s celouhlíkovým F3B brusem a v dnešním pokračování se tak dozvíte, jak dopadlo testování tohoto systému v závodním Preclíkovi Romana ‘Lomcováka’ Vojtěcha.
Nakonec se našel dobrovolník, který se nabídl, vyzkoušet Duplex systém v modelu plném uhlíku a jsem velmi rád, že je to můj starý známý Roman Vojtěch, současný to trenér F3B v České republice. Když se mi ozval, jestli už jsem našel dobrovolníka, tak jsem si nejdříve myslel, že si ze mne dělá legraci. Když mne ale ujistil, že do toho opravdu půjde, tak mne to moc potěšilo, neb vím, že Roman nebere nic na lehkou váhu.
V neděli jsem mu tedy dovezl vysílač a přijímač Duplex R6, ukázal pár základních věcí ohledně programování a dohodli jsme se, že když to počasí umožní, sejdeme se v pondělí odpoledne na modelářském letišti v Klecanech u Prahy.
Ve 14 hodin Roman dorazil nejen se svými pomocníky, ale i s prvními dešťovými kapkami, které ho naštěstí neodradily. Když začal tahat z bezedného auta navijáky, letadla a vysílačky, bylo jasné, že to bude velmi zajímavé odpoledne. A jak je Romanovým dobrým zvykem, obul se do toho hned naplno. Vytáhl svou MC-24, pojítka, GPS-ku a prý jedeme na druhou stranu „republiky“ – nač ztrácet čas, prý porovnáme dosah obou systémů najednou.
Nejdříve zkoušíme dosah pomocí Range testu vysílacího modulu Duplexu. Minimální vzdálenost by měla být 30m. Proto beru vysílač spolu s JETI boxem a jdu směrem od modelu. Když začíná systém pípat, zastavím a krokuji zpět ke klukům – po 150 krocích už mne to nebaví počítat.
A tak nic nebrání tomu, abychom v rámci dalšího testování naskočili do auta i s veškerou technikou. První zastávka byla na konci letiště – zapínáme vysílače a přes pojítka se dotazujeme pomocníků, zda vše funguje bez problémů – oba systémy chodí spolehlivě. Další zastávka byla po asi 800m – ale za logistickým skladem AHOLD Klecany. Zapínám jako první a díky funkci párování (vysílač vždy zapípá, jakmile se spáruje) zjišťuji, že já jsem bez šance. Nedočkavě čekám na Romana a jeho MC-24. Hurá – taky nefunguje. To je dobré znamení.
Sedáme do auta a jedeme dále směr Větrušice a Vodochody. Další zastávka s výhledem už mimo sklady – hurá nefunguje ani jedno ;-) A tak jedeme dál po polní cestě, která směřuje přímo k letišti v Klecanech. Ve vzdálenosti větší než 1km Roman zkouší svou MC-24. Bohužel jsme příliš daleko a trochu pod horizontem. Proto otevíráme okno a pokračujeme s vysílačkou z okna. V určitém místě pomocníci hlásí, že letadlo začíná reagovat. Popojedeme ještě asi 50m a parkujeme. Romanovi letadlo reaguje, a tak s trochu lechtivým pocitem kolem břicha zapínám Duplex systém – sláva vysílací modul pípá, připojuji JETI box, abych mohl sledovat viditelnost signálu, a pomalu začínáme couvat v rozestupu přibližně 2-3m od sebe a to až do bodu, kdy pomocníci začínají hlásit nerovnoměrný pohyb serv ovládaných MC-24. Serva v modelu se systémem Jeti DUPLEX se pohybují v daném směru, ale hrubším krokem. To znamená, že některé polohy jako by byly přeskočené, ale model by byl ještě ovladatelný.
Já ji v duchu odhadoval na 800m, ale netroufal jsem si to říci – s respektem k Romanovým zkušenostem. Když tu najednou Roman říká, … no vzhledem k velikosti modelům to odhaduji na 800m … a je na něm vidět, že je dosahem Duplexu překvapen.
U modelů opět přichází ke slovu opět GPSka a minutka napětí … je to přesně 730m a je vidět, že Roman má na vzdálenosti dobré oko. Na Romanovi je vidět lehké překvapení z funkčnosti a dobrého dosahu Duplexu a proto i přes nízkou oblačnost usazuje Precouše na silon a vystřeluje do cca 70m. V okruzích dosažených z této výšky neregistrujeme ani jedno pípnutí a model byl zcela plynule řiditelný po celou dobu letu. Bohužel vytrvalý déšť a nízká oblačnost neumožňuje provést další a DELŠÍ lety. Proto se domlouváme na posledním testu a zasouváme anténky zcela do trupu. Roman s modelem na jednu stranu a já s vysílačem a JETIboxem na druhou. Dosažená vzdálenost je cca 100m.
Závěr: Tak, jak jsem si již vyzkoušel v F3K modelu, je Duplex systém umístěný v modelu kategorie F3X plně srovnatelný se systémem Graupner MC-24. Ovšem stejně jako u 35 MHz systémů, je u uhlíkového trupu potřeba zabezpečit vystrčení antének mimo model. Případně si pořídit model se skleněnou špičkou (neobsahuje uhlík), které již výrobci soutěžních F3X brusů mají delší dobu ve své nabídce. Jako mne například upozornil Pavel Strnad – dodávají ASCOTa se „skleněným čumákem“, ve kterém mají úspěšně vyzkoušený FASST systém.
Petr.Peruth(zavináč)interoute.com
Související články:
Jeti Duplex 2.4 GHz – nový firmware
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti I.
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti II.
Jeti Duplex 2.4 GHz – praktické zkušenosti III.
Jeti Duplex 2.4 GHz – instalace TU modulu
Video: Test 2.4 GHz RC systémů
XPS: Skočí, nebo neskočí?
2.4 GHz Futaba Fasst systém v tvrdém testu
2.4GHz modulární řešení ano či ne?
Jen taková praktická připomínka.To jako je myšleno.že ty anténky čumí kolmo k trupu? Nebo jste je pak ohnuli podél ?
Takhle je to strašně nepraktické…ulomení anténky bez fixace je jen otázka času.
to Dalibor : ja jsem chtel zafixovat antenky, ale Roman trval na tom, ze je nechame takto vycnivat – mozna z obavy z dosahu. Nevim . . . .
ALE jak uz bylo receno. Z praktickeho i aerodynamickeho hlediska je lepsi si poridit skleneny cumak. Nebo je mozno si kratsi antenky vymenit za delsi a vyvest je v oblasti pod kridlem.
Nevím jak si vysvětlit větu: „Na Romanovi jsou vidět trochu rozpaky z funkčnosti a dosahu Duplexu a tak i přes nízkou oblačnost usazuje Precouše na silon a vystřeluje do cca 70m.“ Jako že to byl malý dosah? Z celýho testu mám pocit že Duplex funguje, ale stejně jako klasická 35MHz s PCM přijímačem. Ani lepší, ani horší. Jak to tedy je? Díky za odpověď.
TROCHU nestastne zvolena veta. ASI to pozmenim.
ROZPAKY v tom smyslu, ze se Duplex choval srovnatelne s high vysilackou MC-24, ba by se dalo rici i neco lepe. Viz. chod serv na hranici dosahu.
Rozpaky nebyly ve smyslu nevereni Duplexu.
Dneska jsem mluvil s JETI a modul do Graupneráckých MX rádií a JRkových PCM9X ve slušivé krabičce by měl být k dispozici do 14ti dnů pod označením JETI DUPLEX TG. Žádné zbytečné bastlení, hezky výměna modul za modul. Potom už bude (alespoň pro mne) těžké odolat :-)